Jatkoajan juomisenhallintakerho

  • 86 140
  • 195

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kiitos tuesta. Aion joka tapauksessa yrittää huomenna sitä kaikkein pahinta eli kohtuuden tietä. Jos se epäonnistuu ja herään sunnuntai-aamuna jostain putkasta tai krapulassa, niin tiedän silloin viimeistään, mistä kiikastaa. Tosin juuri nyt tuntuu siltä, että olen päässyt pahimmasta irti.

Anteeksi, mutta ymmärsinkö oikein, että kirjoitit 28.2.2011 viestissäsi, että aiot pitää tipattoman maalisKUUN? Nyt sitten nelisen päivää myöhemmin kirjoitat, että huomenna aiot kokeilla kohtuudella juomista?

Sanoisin, että sulla on ongelma. Jos et tähän mennessä osaa käytännössä muuta kuin totaalijuomisen, kuvitteletko, että yhtäkkiä osaisit ottaa kuppia "oikein"?

Muistathan, että ei ole mikään häpeä sanoa "ei kiitos" alkoholille. Häpeälliseksi voi sen sijaan sanoa sellaista käytöstä, kun menetetään totaalisesti kontrolli juodessa. Toiset ihmiset eivät osaa tuoda julki ajatuksiaan kirjallisesti, toiset eivät osaa juoda viinaa. Ei tässä asiassa sen kummemmasta ole kysymys.

Tsemppiä kuitenkin!
 

Blue J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Anteeksi, mutta ymmärsinkö oikein, että kirjoitit 28.2.2011 viestissäsi, että aiot pitää tipattoman maalisKUUN? Nyt sitten nelisen päivää myöhemmin kirjoitat, että huomenna aiot kokeilla kohtuudella juomista?

Sanoisin, että sulla on ongelma. Jos et tähän mennessä osaa käytännössä muuta kuin totaalijuomisen, kuvitteletko, että yhtäkkiä osaisit ottaa kuppia "oikein"?

Muistathan, että ei ole mikään häpeä sanoa "ei kiitos" alkoholille. Häpeälliseksi voi sen sijaan sanoa sellaista käytöstä, kun menetetään totaalisesti kontrolli juodessa. Toiset ihmiset eivät osaa tuoda julki ajatuksiaan kirjallisesti, toiset eivät osaa juoda viinaa. Ei tässä asiassa sen kummemmasta ole kysymys.

Tsemppiä kuitenkin!

No kappas. Olin sitten yöllä näköjään sen verran väsyneessä tilassa, etten saanut kuin lainauksen tänne aikaan. Tätä se selväpäisyys teettää. :) Aion tänään käyttää juuri tätä "ei kiitos" -metodia. Ja jos tosiaan niikseen menee, niin maltti on silti valttia. Kokeilen rajojani tänään, ei tässäkään sen kummemmasta ole kyse. "ei kiitos" - tarkoittaa sitä, etten todellakaan juo mitään olutta vahvempaa tänään.

Mutta jos lähtee käsistä, niin tiedän lopullisesti asian. Jos ei, niin homma on hanskassa. Testin paikka nyt. Taiteilijajengin mukaan kuitenkin tänään lähden. Jos saavun sieltä raittiina kotiin niin olen helvetin ylpeä. No, niin ei ehkä kuitenkaan käy mutta ne pari olutta suon itselleni. Eikös se ole sitä kohtuutta, sen sijaan että saapuisin täysin mutkalla himaan muistamatta mistään mitään? Arvon BOL, kuten jo mainitsin, nämä tänään tapaamani ihmiset ovat ystäviä, eivät pelkkiä juoppokavereita. Heidän kanssaan voin olla selvinkin päin ja ottaa pari olutta jos haluan. Kukaan heistä ei kaada viinaa kurkkuuni, itsestäni tämä on kiinni ja sillä selvä.

Pahintahan on se kun olen yksin kotona. Silloin lähtee kaikista helpoiten käsistä ja joskus jopa lujaa. Kalsarikänniketjustahan sen toki joku lie huomannutkin...

Ehkä tämä kuulostaa perinteiseltä alkoholistin löpinältä, saattaa jopa ollakin sitä. Mutta tänään teen testin ja sen jälkeen määrittelen itse itseni. Se on nähdäkseni ainoa tapa edetä tästä, koska tipattomuus ei ole kuitenkaan juttuni. Sanottakoon joka tapauksessa niin, että tässä asiassa en jää suosikkijoukkueeni tasolle, vaikka päättäisin lopullisesti lopettaa tänään, niin ryyppäysurani ei ole missään nimessä ollut HMV. :)
 
Viimeksi muokattu:

Blue J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Olen niin rehellinen kaikille, että päätin nyt korkata pahan päivän varalta jemmassa olleen viskipullon. Kyllä minä tiedän, että tämä menee tänään kuitenkin ryyppäämiseksi, joten puheet kohtuudesta ovat silkkaa selväpäisen höyryilyä. Mutta se on kuitenkin pidettävä, se maltti kaikessa toiminnassa. Vaikka aurinko paistaa ja kevät kukoistaa, niin en jaksa herätä hangesta.

Lisätään tärkein asia: Aion juoda, koska tiedän että se tulee olemaan hauskaa.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Semo tutti parrucchieri.
Olen niin rehellinen kaikille, että päätin nyt korkata pahan päivän varalta jemmassa olleen viskipullon. Kyllä minä tiedän, että tämä menee tänään kuitenkin ryyppäämiseksi, joten puheet kohtuudesta ovat silkkaa selväpäisen höyryilyä. Mutta se on kuitenkin pidettävä, se maltti kaikessa toiminnassa. Vaikka aurinko paistaa ja kevät kukoistaa, niin en jaksa herätä hangesta.

Lisätään tärkein asia: Aion juoda, koska tiedän että se tulee olemaan hauskaa.

"Mutta jos lähtee käsistä, niin tiedän lopullisesti asian." No nyt tiedämme asian. Kysymys kuuluukin että millaista alkoholistin elämää aiot viettää?

Itse kysyisin sinulta, että miksi selvinpäin ei ole hauskaa? Onko peruselämä niin päin vittua ettei siitä kykene nauttimaan? Ja jos on, niin olet ilmeisen pahasti masentunut?

Itse olin samassa tilanteessa, mutta homma kääntyi päälaelleen, selvinpäin on helvetin paljon hauskempaa kuin kännissä.
 

Blue J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
"Mutta jos lähtee käsistä, niin tiedän lopullisesti asian." No nyt tiedämme asian. Kysymys kuuluukin että millaista alkoholistin elämää aiot viettää?

Itse kysyisin sinulta, että miksi selvinpäin ei ole hauskaa? Onko peruselämä niin päin vittua ettei siitä kykene nauttimaan? Ja jos on, niin olet ilmeisen pahasti masentunut?

Olen oikeastaan liiankin viehättynyt elämään. Minulla on kyllä selvinpäinkin ihan mukavaa, joskus sitä vaan haluaa irtiottoja arjesta. Harmillista on se, etten pysty nähtävästi millään lailla kohtuuteen. Kun lähden, niin laulu raikaa ja balalaikka soi. Se on ongelma, mutta olen nyt todennut, että aion elää sen asian kanssa. Mutta kohtuullisemmin kuin ennen. Normaalisti olisin nyt jo kännissä, mutta jotain niksahti eilisen reissun aikana kohdalleen tässä pienessä pääkopassa. Jostain syystä en tunne enää tarvetta peittää koko maailmaa sumuun.
 

Paul Kemp

Jäsen
Suosikkijoukkue
The Beatles 1965-1970
Kuivistelua on mulla kestänyt runsaat 2,5 kuukautta ja vasta nyt tuli ensimmäinen kerta, jolloin sitä alkoholia todella olisi halunnut aika kipeästi. Sattui nähkääs taannoin olemaan sangen stressaava ajanjakso koulun kanssa ja siitä kunnialla selvittyäni olisin "ihan mielelläni" muutaman erikoisoluen juonut rokkia kuunnellen. Mutta, *huoh*, lupaus raittiista vuodesta on kuitenkin lupaus. Toisaalta olen kyllä ylpeä siitä, että selkärankani kesti houkutukset, mutta toisaalta on myös vähän semmoinen olo, että "juhlan paikka" tuli heitettyä hukkaan. Mikä sitten lienee totuus, varmaan jotain siitä väliltä..

Joka tapauksessa krapulattomasta aamusta nauttii joka kerta yhtä paljon.=)
 

Jiri

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, Stadi HC, Jatkoaika HC, Slavia Praha
Vuoden alusta asti on täälläkin ollut korkki kiinni. Eipä ole oikeastaan kertaakaan tullut edes kovinkaan pakottavaa tarvetta tarttua lestiin. Oluen ja viskin makuja on vähän ikävä, muttei alkoholia, känniä - krapulasta puhumattakaan.

Pitäisi lähteä tuossa ensi viikolla pelireissulle Prahaan, jossa varmaan tulee kuitenkin vietettyä myös iltaa. Saattaa olla että siellä joutuu muutaman olusen maistamaan... Tai sitten ei, mutta tyhmäähän se olisi olla maistamatta, kun ei ihan joka vuosi tule kuitenkaan "Oulussa" käytyä.

Kovimmat koitokset asian tiimoilta tulee tietenkin vasta kesän rientojen aikaan, mutta eiköhän vissyä ja Ginger Alea saa silloinkin. Tsemppiä kaikille aiheen parissa puuhaileville palstatovereille.
 

er_bai_wu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, LOFC, JJK, NYR, S.S. Lazio, v. Sacher-Masoch
Olen ajatellut jo vaikka kuinka monta kertaa vähentää alkoholinkäyttöä tai jättää sen jopa kokonaan määräajaksi pois, mutta aika vaikeaa se muuten on, ainakin minulle. Nyt kuitenkin olen päättänyt testata miten elämä muuttuu, kun on jonkin aikaa ilman; samalla tulee todistettua itselleen, että alkoholi on päätösvallassa oleva asia.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Mulla on toiminut aika hyvin se, että pyrin pistää korkin kiinni puolilta öin. Jos vielä pääsee viimeistään siinä yhden aikoihin lähtemään kohti kotia jää useimmiten ne ihan huippukännit ottamatta. Jostain kumman syystä siinä 01-04 tulee sitten useimmiten otettua niitä shottejakin mikä tietenkin on ihan järkyttävän fiksua! Muutenkin viinapää on niin huono että shottien kanssa saa olla tosi tarkkana. Koko iltana voi ottaa maksimissaan kaksi, muuten pitää pysyä miedoissa.
Ja joskus kyllä suorastaan kiukuttaa olla juomatta + lähteä himaan kun on hyvä meno, mutta useimmiten seuraavana aamuna on olo aika messevä. Muutaman kerran vuodessa annan sitten mennä ihan kunnolla (kalareissu, Tuska-vknloppu, jne./tms.) ja kärsin sitten vaan mielialanvaihtelukrapulasta pari päivää.


Ai niin joo, ja yleensä en osta bisseä kotiin (vaikka tällä viikolla sikspäkin ostinkin, hyi mua). Ne kylmät, ihanat, maistuvat huurteiset tulee napattua jääkaapista ihan väkisinkin, ei säily. Joten parempi olla ostamatta.

Eli jollain tavalla on kontrollissa, mutta se vaatii jatkuvaa kontrollointia ja ajattelua ja päätöksiä etukäteen siitä paljonko juo ja mikä voisi olla sopiva määrä. Sen verran vissiin on isän puolelta jotain viinageeniä että överit on aina uhkana jos ei oo tarkkana.
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
Juuh. Nyt olen juuri lähdössä baariin, sieltä säbäjoukkueen saunailtaan ja varmasti vielä stadiin saunomisen jälkeen. Pitkään on jo mielessä kaihertanut kännit, ja tänään ne sitten otan. Juhlistan hiukan Lukon pronssimitaliakin - jallulla tietty. Ja kun talon puolesta on jääkaappi täynnä neloskaljaa niin...

Eli kohta ollaan kännissä, mutta jotenkin täytyisi taas pitää homma sillä tavalla näpeissä ettei kamat katoa (eikä muisti)...molemmat ovat yleensä hukassa jos menee kovaa. Juu, ja kovasti olisi tarkoitus kotiutua klo 1.30 bussilla...selkärankaa olisi siis löydyttävä tuossa n. klo 01 aikaan ja lähteä silloin suoriutumaan kohti kotia. Katotaas kui käy!

Toivottavasti ei todellakaan tarvitse huomenna soitella mihinkään ja kysellä kadonneiden kamojen perään. Sitä hommaa on saanut ihan riittävästi hoidella tähän ikään mennessä! Hauskaa iltaa, kaikille!
 

Datsun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Toronto, Saksa
^ meni muuten tuolla reissulla sitten sunnuntaipäiväkin loivennellessa. Aamulla heräsin kotoa ja kun oli sellainen tilanne että bisseä oli kaappi täynnä ja family edelleen länsirannikolla niin...pistin saunan päälle ja napsuttelin koko päivän olutta. Sen verran hävetti ne sunnuntaipöhnät siinä etten kehdannut lähteä edes äänestämään silloin!

Juu. Lauantaina meni taas kovaa. Oli olutta ja jekkua tarjolla riittämiin ja sitä tulikin sitten imettyä ihan raikkaasti. Varmaan saavillinen jägeriä, hei! Taas muistui mieleen miksi nuo väkijuomat ei mulle sovi, on vaan viinapää niin legendaarisen huono.

Lasiin en sylje edelleenkään, mutta kännit taas jatkossa oluella/siiderillä. Punkkukin tahtoo olla liian vahvaa kun aletaan juomaan isosti. Lauantaina taas, ja kuulemma olis viskiä talon puolesta tarjolla. Pitänee kieltäytyä kohteliaasti.
 
Suosikkijoukkue
Seksi-Lasse
Joulun aikaan rupes niin paljon vituttamaan säät että päätettiin vaimon kanssa hankkia helmikuulle reissu Fuerteventuraan. Tästä ylimääräisestä menosta päätettiin sitten osa rahoittaa rajoittamalla alkoholinkulutusta. Normaali alkoholin kulutus meikäläisellä viikossa: lätkämatsit 3 tuoppia olutta, viikonloppuna menee kotona yleensä saunakaljat (ehkä 4 tölkkiä) + pe- ja la-iloina tissutellaan vaimon kanssa molemmat about pullollinen viiniä/ilta. Välillä tekee myös iltaisin mieli rentoutua viskin tai konjakkipaukun kanssa. Meneehän noihin rahaa pidemässä juoksussa.

Nyt uuden vuoden jälkeen oltu viikko raittiina ja sen on huomannut paitsi pankkitilillä, myös siinä että on tullut luettua ja liikuttua enemmän sekä myös nukuttua paremmin. Tipatonta kuukautta en varsinaisesti vietä. 20.1 on yhden kemut joissa aion ottaa, samoin 28.1 kun lähdetään Blegin fanimatkalle Jyväskylään. Sen jälkeen sitten seuraavan kerran 19.2 kun etelän reissu kutsuu.
 
Viimeksi muokattu:

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
Takana kenties elämän kostein vuosi, syksy, kuukausi, pariviikkonen. Tuli kumpainenkin juhlaviikonloppu vietettyä sellasessa 2,5 päivän rännissä. Just nyt tuntus, että tuo meno saa riittää. Enkä nyt tarkoita ihan sellaista perinteistä sanahelinää. Kivaakin on ollut, mutta aika lailla tiedän jo mitä lähiympäristöni ja ystäväpiirini kanssa vietetyt iltamat ovat. Enkä oikein aina pidä siitä, millaiseksi muutun riittävän humalassa. Ja trendi on ollut se, että jarrut ovat toimineet aina vaan harvemmin; yleisempi lopputulema on ollut kone kiitoradalta ulos liekeissä.

Onneksi fysiikasta tullut jokseenkin pidettyä huolta kaiken kulutusjuhlan keskellä, siitä on hyvä jatkaa. Viime viikonloppuna join yhden saunaoluen, kuntoilin, otin rennosti. Ihan jännittää millanen vaikutus useamman viikon kännittömyydellä voisikaan olla fyysisen ja henkisen olotilan puolesta.
 

morningstar

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Buffalo Bills
Päätin alkuvuodesta että Super Bowlin jälkeen voisi tehdä taas tipaton terää, ts. 30 päivää korkki kiinni. Nyt eletään päivää n:o 29, joten ylihuomenna "saa" naukkailla jos siltä tuntuu.

Tämä oli neljäs tai viides tipaton mitä olen viettänyt. Ihan hyvät fiilikset tästäkin jäi. Se että kuukauden aikana suu ajoittain vähän napsaa, on ihan hyväksyttävää, mistään varsinaisesta viinanhimosta ei ole kuitenkaan kyse. Lisäksi se suun napsaaminen erityisesti viikonloppuisin kertoo myös siitä että elämäänsä pitäisi osata suunnitella enemmän viinattomia vapaa-ajan viettotapoja.

Parasta tipattomassa on kuitenkin se, että se palauttaa mieliin viinattomuuden hyviä puolia. En ole pitkiin aikoihin ollut näin pirteä ja levännyt kuin nyt. Viikonlopun viinoittelu, krapulan poteminen sekä viikollakin tapahtuva pienimuotoinen tissuttelu tekevät selvää jälkeä unirytmistä ja laadukkaasta unesta. Varsinkin kun illanvirkkuna ja luontaisena yökukkujana tuon rytmin ylläpitäminen on minulle alun alkaenkin haastavaa.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Joulukuussa pidin tipattoman kuukauden ja sen jälkeen olen ottanut perisuomalaiset kännit kaksi kertaa ja silloin tällöin annoksen kaksi jotain alkoholipitoista, mutta välttäen humalatilaa. Olotila on ollut huomattavasti parempi kuin ennen ja ennenkaikkea rahaa on riittänyt muuhun oheistoimintaan ihan eri malliin. Nykyään tulee käytyä ravintolassa syömässä noin kerran viikossa, olen saanut ostettua itselleni uusia vaatteita ja oikein Tallinnassa asti olen piipahtanut tässä ajassa kertaalleen. Rahantulo ei ole muuttunut, mutta kaiken rahan suoltaminen viinaan on loppunut ja se näkyy.
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Sen jälkeen kun muutin tyttöystävän kanssa yhteen, on alkoholinkäyttöni vähentynyt. Esimerkiksi nyt lokakuun aikana olen ollut humalassa vain kaksi kertaa, viime viikonloppukin meni täysin ilman alkoholia. Normaalilla juomavauhdillani, eli sellainen mikä oli n. puoli vuotta sitten, olisin lokakuun aikana juonut jo 6 päivänä, eli perjantai ja lauantai joka viikonloppu.

Itse asiassa olenkin jo pitkään haaveillut tällaisesta asetelmasta, eli kaljaa kohtuudella, korkeintaan kerran viikossa ja silloin tällöin viikonloppuja jolloin ei ollenkaan. Se on vaan aina mennyt siihen että silloin kun perjantai/lauantai on koittanut, niin en ole nähnyt mitään syytä olla ottamatta ja korkki on auennut. Sinänsä ristiriitaista, että haaveilee kohtuukäytöstä mutta siltikään ei näe syytä olla ottamatta :D Nyt onneksi on olemassa syy vähentää juomista.

Ensi viikonlopusta ei tosin ole vielä tietoa, tiedä vaikka joisin jopa tuon perinteisen pe-la. Ja ei sitäkään tiedä vaikka tämä lokakuu olisi ainoastaan poikkeuksellinen ja kohta mennään taas normaalitahdilla, eli joka pe-la kaljaa.
 

kiljander

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoo. Susijengi. LAL. UTA. SoJy.
Täysin raittiina viime viikon sunnuntaista lähtien selvän päätöksen jälkeen. Alkoholi syö mieltä pala palalta. Tätä putkea pitää nyt jatkaa mahdollisimman pitkälle. Ensimmäinen tositesti edessä (pe/la).
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Viimeksi tuli juotua 1.12. Tarkoitus on olla joko jouluaattoon tai uuteenvuoteen asti selvinpäin. Ei tule olemaan lainkaan vaikeaa, kun nuo kaksi viikonloppua eivät tuottaneet minkäänlaista tuskaa, ja tekemistä keksin kyllä selvinpäinkin. Suuri kiitos juuri valmistuneille ulkojäille :D
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Vuosi sitten lopettelin pitkähkö venynyttä ränniä näillä main joulukuuta. Rahaa paloi perkeleesti, vaikkei sitä liikaa ollutkaan. Vieras kaupunki ja töiden loppuminen yhdistettynä palkkaan ja veronpalautuksiin oli todella ikävä tilanne lievästi masentuneelle. Tämän jälkeen jostain syystä ei ole juoma maistunut. Muutaman kerran yrittänyt humaltua, mutta ei vaan maistu. Ehkä viisi kertaa olen viimeisen vuoden aikana ollut humalassa. Näistä kolme peräkkäisinä päivinä viime pääsiäisenä joukkueen kaudenpäätösreissulla.

Olen erittäin tyytyväinen tilanteeseen. Pystyn nauttimaan hyvänmakuisista oluista saunassa ja välillä yhden tai kaksi muutenkin. Ehkä semmoinen kolmen viikon ränni teki ihan hyvää. Nykyään tosin kaikin puolin muutenkin menee hyvin.
 
Nyt on se aika että pakko tehdä jotain. Viina maistuu, rahaa palaa ja mikä pahinta parisuhde kärsii. Myös omasta terveydestä on huoli, niin alkoholin aiheuttamista ongelmista elimistöön kuin myös loukkaantumisriski kännissä tolskatessa on noussut. Ruhjeita ja mustelmia, yleensä muistit pois iltoja, lisäksi uusi piirre itsestä on löytynyt ns.räyhä-viinan myötä. Kerta-annokset järjettömiä, mitään putkia ei onneksi ole ja työt vielä hoituu. Mutta ei tämä ole enää elämää. Vituttaa, eli eiköhän se ole sama lopettaa koko juominen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös