Mäkin olen kritisoinut sitä, että Tanska jatkaa vuodesta toiseen, kun äijät ympärillä vaihtuu. Olen kuitenkin ottanut itse nyt sen kannan, että kun en faktisesti osaa sanoa, onko hän ainoastaan seuran mandaatilla kiintiötyöntekijänä HIFK-taustansa vuoksi vai onko hänestä oikeasti jotain konkreettista hyötyä, en käytä hänen HIFK-taustaansa häntä vastaan. En pidä täysin huonona sitä, että edustusjoukkueessa on joku, joka tuntee junnuvalmentajat, junnut ja talon tavat. Näin on muuallakin. Mutta tietenkään se ei saa yksin olla syy pitää ketään mukana valmennustiimissä, vaan kyllä muutakin kompetenssia pitää löytyä. Nybondaksen aikana kyseenalaistin Tanskan pestiä enemmän, koska heillä on pitkä yhteinen tausta ja Tanska oli hänelle helppo vaihtoehto ja esim. potkut Tanskalle olisivat olleet varmasti Nybondakselle myös henkilökohtaisesti todella vaikea paikka.
Oletan, että Salmelaisella ei mitään erityistä tunnesidettä Tanskaan ole ja Pikkarainen olisi kyllä sanonut suoraan, jos Tanska ei hänelle sovi, vaan haluaa hänen paikalleen jonkun muun. Ja uskon Salmelaisen ymmärtävän, että voidakseen tehdä työnsä parhaalla mahdollisella tavalla, Pikkaraisen täytyy saada haluamansa henkilöt tiimiinsä. Se on kuitenkin faktaa, että Tanska ei ilman Pikkaraisen siunausta tee mitään taktisia säätöjä, vaikka esim. alivoima Tanskan vastuulle kuuluisikin. Viimeisen sanan sanoo Pikkarainen, aina. Mutta on selvää, ettei päävalmentajan aika riitä ihan kaikkeen ja käytännön harjoitusvastuuta on jaettu eri koutseille. Mutta kyllä ne pelaajille opetettavat asiat käydään koutsien kanssa yhdessä läpi, joten paskasta alivoimasta vastuu kuuluu kyllä myös Pikkaraiselle, sillä hänhän ne viime kädessä siunaa tai hylkää. Pikkaraisen taktisesta osaamisesta ei tarvitse olla huolissaan. Selin-Pikkarainen kaksikosta se oli nimenomaan Pike, joka vastasi taktisesta osaamisesta Atun tyytyessä enimmäkseen komppaamaan, kun ei itse jaksanut ihan välttämättä kaikkiin nykykiekon taktisiin hienouksiin puuttua. Ja onhan Pike nyt kuitenkin koutsannut oman jenginsä Mestiksen mestariksi, että eiköhän sieltä löydy ihan riittävää osaamista myös taktisella puolella. Mutta henkilökohtaisesti en usko, että Joonas Tanska olisi este HIFK:n menestykselle. Ja mulle se tieto riittää just nyt näillä tiedoilla, mitä mulla on. Jos jollakin on jotain päinvastaista tietoa, olen avoin muuttamaan mielipidettäni.
Ari Halttusen videokoutsin rooli on myös pitkäkestoisuutensa ja tärkeytensä vuoksi mielenkiintoinen. Onko hän oikeasti niin hyvä, että sama äijä on puikoissa parikymmentä vuotta vai onko kyseessä joku muu asia, miksi hän saa jatkaa vuodesta toiseen? Eikö Halttusta itseään kiehdo ajatus vaihtaa välillä maisemaa? Eikö kunnianhimo riitä vai eikö ole ottajia? Mutta tähänkään en voi ottaa enempää kantaa, kun en asiasta riittävästi tiedä. Jos Halttunen tekee videovalmentajana ihan oikeasti loistavaa työtä ja HIFK saa hänen työpanoksestaan etua suhteessa vastustajaan, en kyllä näe mitään syytä häntä vaihtaakaan ihan vain vaihtamisen vuoksi.
Kari Kalto on tulevaisuuden nimi ja tekee loistavaa duunia erityisesti nuoremman kaartin kanssa. Hän on persoonaltaan iloinen ja hän tuo ympärilleen hyvää fiilistä. Tämä on pitkän ja tiiviin kauden aikana oikeasti tärkeä asia. Mutta ei se yksin riitä siihen, miksi on tiimissä mukana. Ymmärrys lajista ja ahkeruus sekä kyky jalostaa opit kentälle asti ovat myös tärkeitä ominaisuuksia. Vaatimustaso on valoisasta persoonasta huolimatta korkealla. Olen antanut kertoa itselleni, että Kalto ja Pikkarainen kunnioittavat suuresti toisiaan ja heidän yhteistyönsä sujuu hyvin ja he täydentävät ominaisuuksiltaan toisiaan mainiosti. Ja tämä lienee seurallekin tärkeä asia. Samaan hengenvetoon totean kuitenkin, että koska Kalto on seuran mies ja jos esim. Pikkarainen saisi kenkää, en usko Kalton duunin seurassa siihen päättyvän, ellei hän itse päätä lähteä samalla ovenavauksella. Ottajia löytynee muualla hänellekin, joten seuran kannalta kysymys ei todellakaan ole mustavalkoisesta asiasta. Jonkun pitäisi korvata hänen työpanoksensa esim. myös liigakynnyksellä olevien junnujen kanssa ja samalla Kalto veisi osaamisensa kilpailijalle.
Onneksi mun ei oikeasti tarvitse vaivata näillä asioilla päätäni, hengästyttää nytkin jo. Uskon kuitenkin, että Salmelaisella on riittävän laaja-alainen näkemys voidakseen tehdä oikeita ratkaisuja seuran ja tulevaisuuden eikä asioita enää HIFK:ssakaan ratkaista fiilispohjalta.