Jarno Pikkarainen HIFK:n päävalmentajana

  • 393 393
  • 2 227

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Heh, on kyllä kovia ketjuja. Aika moni nimimerkki muuten jäänyt pois JA-ympyröistä (tai ainakin täältä meidän osiosta).

On kyllä ollut vaikeaa IFK:lla tällä vuosituhannella. Muistan hyvin nuo KJ:n ajat myös ennen Kannua. Sillä prosenttikiekolla jäätiin aika usein vaikeuksiin runkosarjassa, ja poffeissakin kesti aikansa se lentoon lähtö. Mutta sittenhän se lähti lopulta komeaan liitoon.

Pikkaraisen IFK haluaa paljon enemmän pitää kiekkoa itsellään peleissä, ja nyt on sitä kiekollista taitoa niin paljon jengissä siihen lätkään, että tulosta voi lopulta tullakin. Mutta onhan siinä nyt valtava määrä muuttujia olemassa,kuten aina. Tosin pitäisi kyllä varmaan välttää se välierämörkö (Kärpät), ettei se ole TAAS se mihin karahtaa tämä paatti. Muita vastaan on isommat zäänssit.
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Karavaanari ei toki KJlle onnistunut kasaamaan 3 vuodessa mestaruustasoistajengiä kuin viimeiselle kaudelle, ja tässäkin uskon KJn itse väkisin runnoneen haluamansa muutokset läpi Karavaanarille ja dinoille, joten siinä on jo suuri ero, sillä Salmelainen on onnistunut sellaisen Pikkaraiselle jo ensimmäiselle kaudelle tarjoamaan.

Kun yleisestä elämän asenteesta puhutaan niin minun mielestäni täällä osalla on kroonisesta menestymättömyydestä johtuen vaatimustaso todella alhainen, ja tyydytään isoon punaiseen perheeseen :)
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
Karavaanari ei toki KJlle onnistunut kasaamaan 3 vuodessa mestaruustasoistajengiä kuin viimeiselle kaudelle, ja tässäkin uskon KJn itse väkisin runnoneen haluamansa muutokset läpi Karavaanarille ja dinoille, joten siinä on jo suuri ero, sillä Salmelainen on onnistunut sellaisen Pikkaraiselle jo ensimmäiselle kaudelle tarjoamaan.

Kun yleisestä elämän asenteesta puhutaan niin minun mielestäni täällä osalla on kroonisesta menestymättömyydestä johtuen vaatimustaso todella alhainen, ja tyydytään isoon punaiseen perheeseen :)

Kyllä se 2009-2010 jengi oli aika kova ja olin aika varma sen 7-0 HPK pelin jälkeen, että nostellaan kannua. No, niin taisi olla joukkuekin ja muistetaan miten kävi.

Siitä puuttui se viimeinen nöyryys, jonka Peltonen sitten toi mukanaan.

Saattaa sama nöyryys puuttua nytkin toteuttaa perusjuttuja ja sen takia otetaan pataan noilta heikommilta.
 

Lemieaux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Total hockey / Totaalvoetbal
Joskus on hyvä pysähtyä ja palata ajassa taaksepäin. Lueskelin aikani kuluksi vähän vanhoja ketjuja kymmenen vuoden takaa ja kovin tutulta meno vaikutti silloinkin: KJ:n Pelikirja HIFK:ssa

Tästä ketjusta voi käydä lukemassa fiiliksiä mestaruuskaudelta, kun mitään toivoa ei ollut:

Valikoin nyt sivun 60 hyväksi startiksi, koska menee aika hyvin ajankohdallisesti yksi yhteen nykyhetken kanssa. Tosin Pikellä on eka kausi, Kojolla oli kolmas. Mielenkiintoista, että moni anti- ja pro-osastolainen näyttää edelleenkin kuuluvan samoihin ryhmittymiin. Olisiko yleiseen elämänasenteeseen liittyvää :)? Lukemalla vanhoja ketjuja sain kyllä vahvistuksen omille nykyisille ajatuksilleni, miksi mulla riittää pitkäjänteisyyttä eikä puntti tutise. Se kannatti viimeksikin, toivottavasti kannattaa nytkin.

Kirjoittelun sävy oli muuten ennen melko lailla ystävällismielisempää kuin mitä se nykyisin on. Ei kylläkään koske vain Jatkoajan keskustelupalstaa, vaan ihan yleisesti koko nettimaailmaa.

Paljon on tuolla nimimerkkejä, jotka ovat vaipuneet unholaan, mutta ne jotka yhä jatkavat tuntuvat tosiaan pysyttäytyvän vuodesta ja valmentajasta toiseen samassa nega- tai posi-leirissä.

Löytyipäs tuolta muuten oraakkelimainen teksti minulta pari sivua taaksepäin, joulukuun puolivälistä kun kirjoitettiin, että Petu Matikainen jatkaa IFK:ssa kaksi seuraavaa vuotta. Yllättävän hyvin osui nämä.

Harmi. En voi sille mitään, mutta en jostain syystä näe Petussa mitään suurta ja hienoa. Varmasti osaa tsempata, eiköhän sen pelikirjassakin ole pari sivua, mutta valju kuva hänestä on jäänyt. Kuin Toivola kakkonen, pelkkää katupoikauhoa muttei muuta. "Syödään tätä paskaa ja jatketaan". Mä en halua syödä paskaa, mä haluan purra kultaa.

Vaikken mikään KJ-fani ole ollut, olisin toivonut Kojolle jatkoa. Sen verran hyvin tämä ja viime kausi runkosarjan osalta ovat menneet, ja uskon että viime pleijareista on opittu. Kyllä kyrsii mestaruusjuhlissa, kun kelaa että tämä sama ei enää seuraavana kahtena kautena toistu.

Kojon kanssa mestaruusjuhlat - joihin niin aikaisessa vaiheessa vakaasti uskoin - toteutuivat, ja kyllä niissä todellakin vitutti, kun tiesi, ettei tämä sama tule toistumaan Petun aikana. Ja Matikainenhan oli lopulta juurikin vain tsemppari.

Uskon, että Pikkarainen on hyvä yhdistelmä molempia yllämainittuja. Tsemppari ja hyvä yksilövalmentaja, ei nyt varmasti sellainen taktiikkanero kuin KJ mutta huomattavasti enemmän pelistä ymmärtävä kuin PM. Ja uskoakseni pitää kiekon ulkopuolisia asioita, elämän/elämäntapojen/ruokavalion kuntoon laittamista yhtä tärkeinä aspekteina kuin KJ:kin niitä piti.
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Kyllä se 2009-2010 jengi oli aika kova ja olin aika varma sen 7-0 HPK pelin jälkeen, että nostellaan kannua. No, niin taisi olla joukkuekin ja muistetaan miten kävi.
Nojaa, kyllä siellä löytyi puolustuksesta vakioroolista muunmuassa Haverinen, joka oli oman aikansa SalmenJuuso. Lisäksi Clarke, joka oli kaikinpuolin liian isossa roolissa mahdollista mestaruutta ajatellen. Unohtamatta Karavaanarin bravuuria, eli valmiiksi klesana hankittua Lupaschukia, jonka hyöty olikin sitten pieni. Nämä sitten korvattiin mestaruuskaudella menestymään tottuneella Vallinilla sekä erittäin lupaavalla Kousalla. Kauden aikana rotaatioon nuoren Melartin seuraksi hommattiin rutinoitunut Taidenlasinkerääjä-Kovanen. Joten ei tuo kauden 09-10 puolustus ollut mitään timanttia verrattuna seuraavaan kauteen. Lisäksi niin upea pelaaja ja ihminen kuin Hirschovits oli/on, menestys kiersi hänet kaukaa koko uran ajan. Ramstedt myös oli kaukana siitä pelaajasta, joka johti meidät kaudella 14-15 finaaleihin, ja hän joutuikin seuraavalla kaudella KJn koirankoppiin. Noronen myöskin -98 nuorten maailmanmestaruutta lukuunottamatta vähemmän menestynyt.

Pikkaraiselle on nyt koottu Liigan tulivoimaisin ja taitavin hyökkäys. Myös maalivahdit ovat ,kiitos Aten erittäin positiivisen tason noston, riittäviä mestaruuteen. Puolustus on mielestäni yhtä koodinimeä "Auvitu/Maione" vajaa mestaruuskelpoinen. Tällöin saadaan tämän päivän Haverinen= Aleksi Laakso rotaatioon, ja Lyytiselle mahdollisesti tulta ja painetta perseenalle nostaa tasoaan. Tämän jälkeen se onkin sitten Pikkaraisen tehtävä saada mitattua kaikki irti materiaalista.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Karavaanari ei toki KJlle onnistunut kasaamaan 3 vuodessa mestaruustasoistajengiä kuin viimeiselle kaudelle, ja tässäkin uskon KJn itse väkisin runnoneen haluamansa muutokset läpi Karavaanarille ja dinoille, joten siinä on jo suuri ero, sillä Salmelainen on onnistunut sellaisen Pikkaraiselle jo ensimmäiselle kaudelle tarjoamaan.

Kun yleisestä elämän asenteesta puhutaan niin minun mielestäni täällä osalla on kroonisesta menestymättömyydestä johtuen vaatimustaso todella alhainen, ja tyydytään isoon punaiseen perheeseen :)

Kojon ekan kauden joukkuehan oli ihan hirveä. Erityisesti urheilullisuuden ja asenteen osalta. Tokan kauden jengi oli pelillisesti ihan riittävän hyvä, mutta henkiseltä kantiltaan vielä paperia. Vikan kauden jengi paljastui vasta mestaruuden voittamisen jälkeen ”aivan timattiseksi”. Ei se sitä todellakaan ollut koko pitkän kauden aikana ja ”asiantuntijoiden” kommentit sekä valmennuksesta että pelaajista voi lukea ko. kauden eri ketjuista. Vasta mestaruuden myötä Kuhdat, Järviset, Kurviset ja kumppanit muuttuivat ikiaikaisista luusereista voittajiksi, nykyisin kovasti kaivatuiksi mestareiksi.

Jos ja kun viittaat toisella kappaleellasi minuun, että esim. minulla olisi alhainen vaatimustaso, olet totaalisen väärässä. Tapanani ei ole tyytyä elämässäni negatiivisiin asioihin, joksi myös menestymättömyyden kai voi lukea. Ehkä nuoruuden kiihkossani olisin saattanut kirjoittaa epärealistisista odotuksistani myös keskustelupalstoille, mutta onneksi sellaisia ei silloin ollut. Ja iän karttuessa olen onnekseni saanut enemmän malttia, jotta pystyn ymmärtämään esimerkiksi ajan merkityksen muutoksissa. Totta kai muakin harmittaa ne kaikki HIFK:n hukatut vuodet ja vuosikymmenet, mutta tapanani ei ole velloa menneessä paskassa. Eikä kyllä menneissä suuruuden päivissäkään. ”Vaikeuksien kautta voittoon”-tyyppisissä tarinoissa on oma hohtonsa, samoin kuin siinä, että hienot asiat voi menettää hyvinkin nopeasti tekemällä vääriä valintoja. HIFK:hon käy kumpikin tarina. Monet tänne kirjoittavat näyttävät sivuuttavan tosielämän lainalaisuudet, kun jokin asia liittyy HIFK:hon. Ja kun tunneside seuraan on suuri, HIFK:n epäonnistumiset vaikuttavat olevan ikään kuin henkilökohtaista vittuilua. Kukin tietysti tyylillään, mutta sivusta katsojan silmin se vaikuttaa kovin raskaalta tavalta elää ja seurata joukkuetta.

Katsotaan niitä pettymyksiä HIFK:n osalta vaikka vuoden päästä uudelleen, kun perustukset ovat toivottavasti päässeet juurtumaan. En voi kuitenkaan luvata kenenkään kivittämistä etukäteen. Mutta valmius on olemassa, jos tarvetta tulee.
 

Jan_Peter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Chicago blackhawks
@Lemieaux Olen samaa mieltä, että tässä mentaali puolen valmennuksessa annetaan tasoitusta vaikka Kärppiin ja Tapparaan verrattuna. Esimerkiksi edellisen vuoden maailmanmestaruuksien voittaneissa joukkueissa on tätä käytetty hyväkseen myös jo joukkueiden kasaamisesta asti.

Tässä lisää asiasta'

 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tosin Pikellä on eka kausi, Kojolla oli kolmas.
Pikellä on kylläkin myös kolmas kausi menossa HIFK:n valmentajana. Aika tasavahva pari olivat Selinin kanssa kaksi ensimmäistä kautta jolloin organisaatiokin on tullut tutuksi ja nyt on noin vuoden ajan ollut vastuuvalmentaja eikä peli ole kehittynyt niin tasollisesti kuin tuloksellisestikaan, vaikka on tälle kaudelle saanut muihin joukkueisiin nähden lähes ylivertaisen materiaalin, etenkin hyökkäyksessä.
Käytännössä Pikkarainen on samassa tilanteessa kuin Manner luotsatessaan Kärpät heti ensimmäisellä päävalmentajakaudellaan runkosarjan voittajaksi ja liigamestariksi suvereenilla pelillä.
Siinä sulle parempi vertailukohde.
 

Jan_Peter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Chicago blackhawks
Pikellä on kylläkin myös kolmas kausi menossa HIFK:n valmentajana. Aika tasavahva pari olivat Selinin kanssa kaksi ensimmäistä kautta jolloin organisaatiokin on tullut tutuksi ja nyt on noin vuoden ajan ollut vastuuvalmentaja eikä peli ole kehittynyt niin tasollisesti kuin tuloksellisestikaan, vaikka on tälle kaudelle saanut muihin joukkueisiin nähden lähes ylivertaisen materiaalin, etenkin hyökkäyksessä.
Käytännössä Pikkarainen on samassa tilanteessa kuin Manner luotsatessaan Kärpät heti ensimmäisellä päävalmentajakaudellaan runkosarjan voittajaksi ja liigamestariksi suvereenilla pelillä.
Siinä sulle parempi vertailukohde.

Manner käytännössä oli jo päävalmentaja Suikkasen viimeisellä kaudella, silloin mentiin jo Mannerin pelikirjalla joten ihan en osta tuota sinun väitettä.

Millä tavalla Pikkarainen oli tasavahva Selinin kanssa?IFK pelaa ihan täysin eri peliä kuin Selin aikana. Ja Pikkarainen on päässyt rakentamaan omaa peli filsofiaa kesästä lähtien.

Ja Manner on ollut myös Kärpissä huomattavasti kauemmin kuin mitä Pikkarainen on ollut IFK:ssa.
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Jos ja kun viittaat toisella kappaleellasi minuun, että esim. minulla olisi alhainen vaatimustaso, olet totaalisen väärässä. Tapanani ei ole tyytyä elämässäni negatiivisiin asioihin, joksi myös menestymättömyyden kai voi lukea. Ehkä nuoruuden kiihkossani olisin saattanut kirjoittaa epärealistisista odotuksistani myös keskustelupalstoille, mutta onneksi sellaisia ei silloin ollut. Ja iän karttuessa olen onnekseni saanut enemmän malttia, jotta pystyn ymmärtämään esimerkiksi ajan merkityksen muutoksissa. Totta kai muakin harmittaa ne kaikki HIFK:n hukatut vuodet ja vuosikymmenet, mutta tapanani ei ole velloa menneessä paskassa. Eikä kyllä menneissä suuruuden päivissäkään. ”Vaikeuksien kautta voittoon”-tyyppisissä tarinoissa on oma hohtonsa, samoin kuin siinä, että hienot asiat voi menettää hyvinkin nopeasti tekemällä vääriä valintoja. HIFK:hon käy kumpikin tarina. Monet tänne kirjoittavat näyttävät sivuuttavan tosielämän lainalaisuudet, kun jokin asia liittyy HIFK:hon. Ja kun tunneside seuraan on suuri, HIFK:n epäonnistumiset vaikuttavat olevan ikään kuin henkilökohtaista vittuilua. Kukin tietysti tyylillään, mutta sivusta katsojan silmin se vaikuttaa kovin raskaalta tavalta elää ja seurata joukkuetta.
Ihan yhtälailla, kun sinä tässä jo toista kertaa analysoit palstasiskojen ja - veljien yleistä elämän asennetta niin minun silmiini sinun ja tiettyjen muiden kirjoittajien vaatimustaso IFKn menestykseen on kovin matalalla. Mielestäni täällä monesti esitetty kysymys tiettyjen nimimerkkien toimesta on erittäin validi: miksi IFKlla menestys vaatii aina pitkää projektia? Miksei IFKn voi resurssiensa mukaisesti hommata organisaation joka ainoalle pestille raudan kovaa ammattilaista, jolle tuloksen tekeminen päivästä yksi lähtien on selviö? Ilokseni olen huomannut, että alkuun arvostelemani UTJ Salmelainen on juuri tällainen henkilö, ja osoittaa /on osoittanut minut nopeasti epäileväksi tuomaaksi. Samaan aikaan totean, että sinun mielipiteesi on aivan yhtä arvokas ja oikea kuin kaikkien muidenkin, ja vaikken samaa mieltä kaikesta ollakaan niin en ole täällä kertomassa ja dumaamassa muiden elämän asennetta. Lisäksi käsitykseni mukaan täällä on aika yleinen konsensus siitä, että nyt pitää katsoa Pikkaraisen kortti ainakin kevääseen asti, ja sitten hutkia, jos tarvetta on. Pari IFKn propagandan-ammatilaista vaan yrittää täällä uskotella politbyrån hengessä, ettei Pikkaraista saati muuta isoa punaista perhettä saisi arvostella prosessin aikana (ja tässä en nyt viittaa sinuun @BOL ).
 

Jan_Peter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Chicago blackhawks
@Frankie Vastaus tuohon kysymykseen miksi vaatii aina pitkiä projektia on siinä ettei pitkäjänteisyyden eteen ole ymmärtänyt seuran johto, ehkä yksi syy siksi, että haluttiin kritiikin äänet hiljentää. Edes siihen pisteeseen kun seuraavaksi oltiin syväkyykyssä.

Toivottavasti se nyt ymmärretään ja pidetään iso kuva selkeänä vuodesta toiseen. Laidoilta tulevista huuteluista huolimatta.

Tässä myös siitä lisää :
Kuuntele Juha Valvio Yle Areenassa:


On ne valmentaja valinnat mitä tahansa, pitää johdon seistä päätöksiensä takana. Muuten se on pelkkää puuhastelua.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pikellä on kylläkin myös kolmas kausi menossa HIFK:n valmentajana. Aika tasavahva pari olivat Selinin kanssa kaksi ensimmäistä kautta jolloin organisaatiokin on tullut tutuksi ja nyt on noin vuoden ajan ollut vastuuvalmentaja eikä peli ole kehittynyt niin tasollisesti kuin tuloksellisestikaan, vaikka on tälle kaudelle saanut muihin joukkueisiin nähden lähes ylivertaisen materiaalin, etenkin hyökkäyksessä.
Käytännössä Pikkarainen on samassa tilanteessa kuin Manner luotsatessaan Kärpät heti ensimmäisellä päävalmentajakaudellaan runkosarjan voittajaksi ja liigamestariksi suvereenilla pelillä.
Siinä sulle parempi vertailukohde.

Ei lainkaan vertailukelpoisia, mutta ei anneta tosiasioiden haitata omasta mielestäsi nerokasta tarinaasi.

Mutta rautalankaa: kyse ei ole yksin Pikkaraiselle ”annettavasta” ajasta, vaan ajasta, jonka nykyinen joukkue on ollut kasassa/yhdessä. Ja mitä enemmän joukkueessa käy ovet sekä sisään että sairastuvalle, sitä enemmän se vaikuttaa toisteisuuteen negatiivisesti. Ei ole este, mutta hidastaa kyllä. Se, että joukkue on nimekäs, ei myöskään ole mikään automaattinen lottovoitto. Kun näitä pelejä ei edelleenkään pelata paperilla.

Sinä et pidä näkemästäsi etkä usko Pikkaraiseen, minä olen pääsääntöisesti pitänyt näkemästäni ja uskon Pikkaraisen olevan oikein mainio valmentaja HIFK:lle. Se riittääkö se mestaruuteen asti, jää nähtäväksi. Luotan omaan intuitiooni, kuten luotin Kojon kanssa. Sulla on varmaan sama?
 

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
@Jan_Peter, kiitos linkistä. Olen tuon varsin mainion haastattelun kuunnellut aika päiviä sitten. Vaikka Salmelainen tuossa ihan lopussa naureskellen vastaa Valvion puolihumoristiseen kysymykseen koskien Don Fränkkiä niin itselläni on edelleen pieni pelko perseessä, että Salmelaisen työtä rajoitetaan tietyn harmaan eminenssin toimesta. Miten tämä liittyy Pikkaraiseen niin edelleen olen hiukan epävarma siitä, onko hänellä täysi valta päättää ketä valmennustiimiin kuuluu? En myöskään tarvitse Salmelaisen haastatteluiden linkkejä, joissa sanoo hänellä olevan täysi valta, sillä mielestäni tässäkin vanha viisaus "sen lauluja laulat kenen leipää syöt" pätee. Toisaalta Salmelainen vaikuttaa (hyvä niin) sen verran kovapäiseltä ja jopa veemäiseltä kaverilta, että uskoisin hänen KJn tapaan ajan myötä runnovan tietyt kipeätkin päätökset läpi, mutta se vaatinee aikaa.

Sinun kanssasi, kun meillä on ollut aikojen saatossa hienoja vääntöjä niin kysäisen ihan mielenkiinnosta näkemyksesi, koska sinulta saa myös yleensä vastauksen, eikä aiheesta toiseen siirtymistä: milloin Pikkaraisen olisi syytä saada tulosta aikaan? Jos tällä kaudella flopataan, joka on sijoituksena minun näkemykseni mukaan kaikki alta TOP4 kauden päätyttyä niin onko silloin relevanttia kyseenalaistaa Pikkaraisen asema? Jos ei niin pitäisikö silloin miettiä esimerkiksi valmennusryhmän vahvistamista, jollain oikeasti eteenpäin pyrkivällä valmentajalla?
 

Jan_Peter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Chicago blackhawks
@Frankie Laitoin linkin sen takia, että on varmasti moni keneltä on haastattelu mennyt ohi.

Itse katsoisin tuon 2-vuotisen loppuun asti, jos ollaan esimerkiksi finaaleissa. Joka tapauksessa siellä täytyy olla jo seuraava suunnitelma valmiina ajaksi Pikkaraisen jälkeen.

Olen enimmäkseen tyytyväinen miten IFK suorittaa kärkeä vastaan. Kousa sanoi eilisen ottelun insertissä kysymykseen miksi heikot tulokset tulevat kotona. Kousa vastasi ehkä se on siinä ettei vieraissa tarvitse esittää mitään ja kärkeä vastaan pitää aina pistää parasta pöytään.
 

Postinjakaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK.
@Frankie myös hyviä pointteja vaikka en itse viestejä peukuttanutkaan, koska mukana oli myös jostain mistä olin eri mieltä.

Samaa mieltä siitä, että tällä kaudella on tulosta tultava jollain tasolla. Itse uskon Jypin putoavan kuitenkin kyydistä ja top-4 jengit on Kärpät, Tappara, Ilves ja HIFK.

Se on mullekin minimi tällä materiaalilla. Mutta jokainen ”projekti” tai kausi on yksilöllinen. Suoria vertauksia Mannerin Kärppiin on vaikea tehdä. Onko heillä ollut jo sitä Kärppä-sydämistä johtajaa kopissa a la Peltonen, onko heillä voittamisen kulttuuri jo kasvanut näädänmaidossa?

Olen myös edelleen sitä mieltä, että 2009-2010 jengillä olisi voinut mennä finaaleihin materiaalin puolesta - ei ehkä ihan mestariksi asti tosin. Kojon duuni ei vain ollut valmis ja puuttui mainitsemasi Vallin ja Peltonen. Voittamaan tottuneita ukkoja. Uskon, että -11 mestaruus olisi tullu ilman silloista Kousaa, mutta juuri noita voittamaan tottuneita johtajia tarvitaan.

Nyt niitä on, mutta puuttuuko joku muu aines? Samaa mieltä ”Auvitu/Maione” tyyppisen kaverin tarpeesta. Lyytinen on parantanut, mutta kerkiääkö parantaa tarpeeksi kevääseen... ja Kousan miinukset on kyllä hirveetä katottavaa. Tosin uskon Kousan pelaavan pleijareissa tarkemmin.

Yhtä palasta vaille Pikkaraisella on paras jengi sitten kauden 2011-2012. Tai ehkä jopa parempi kuin se Matikaisen munaama.

Siitä mistä olen kanssasi eri mieltä on kielenkäyttö. Olet näkemyksellinen kirjoittaja. Ka pystyt kertomaan monesti kiinnostavat näkökulmasi paremmin ja perustellummin, etkä tarvitse siihen muiden dissaamista. Toki jos joku aloitti sen niin pyydän anteeksi.

Kyllä sekä posi- että negasiipeä tarvitaan. Aika tylsäähän tää olis jos vaan kaikki nyökyttelis.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@Frankie , olen tismalleen samaa mieltä siitä, että mitään projekteja ei tarvita. Projektihan on aina väliaikainen asia/tilanne/keksiparempisana. Yksittäinen joukkue on ja sen rakennus on toki projekti, joka alkaa ajankohtana X ja päättyy ajankohtaan
X ja sitten katsotaan, miten pelit kentällä sujuvat. Mutta ei seuran toiminta voi isossa kuvassa olla mikään projekti, vaikka sen sisällä projektiluontoisuutta onkin. Seuran päättäjien pitää pystyä luomaan sellaiset strategiat, jotka ovat toteuttamiskelpoisia ja jotka tähtäävät seuran pitkäkestoiseen menestykseen. Tilanteet luonnollisesti vaihtelevat kausien välillä ja niihin pitää tietysti tarvittaessa reagoida, mutta niiden (reagointien) pitäisi olla vain ja ainoastaan hienosäätöä. Suuria linjoja mietitään sitten muuten kuin yksittäisen kauden osalta.

HIFK:n osaltahan strategiaa ei moneen vuoteen oikein ole sanahelinää lukuunottamatta ollut. Nybondasta ei oikein jaksanut iso kuva riittävästi kiinnostaa eikä osaaminenkaan riittää. Siksi täällä kukin valmentaja on aina vetänyt oman projektinsa ja häipynyt kengän kuva hanurissa. Ja tämän jälkeen sama uudelleen, kun valmennukseen on hankittu taas joku väliaikaisratkaisu ja on vain toivottu parasta. Nyt vaikuttaa siltä, että Salmelaisella on suunnitelma, joka mahdollistaa pitkäkestoisen menestyksen ja hän tietää omakohtaisesta kokemuksesta, että Jarno Pikkarainen pystyy suunnitelmat käytännössä toteuttamaan. Nybondaksesta ei voinut ihan samaa sanoa.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Manner käytännössä oli jo päävalmentaja Suikkasen viimeisellä kaudella, silloin mentiin jo Mannerin pelikirjalla joten ihan en osta tuota sinun väitettä.

Millä tavalla Pikkarainen oli tasavahva Selinin kanssa?IFK pelaa ihan täysin eri peliä kuin Selin aikana. Ja Pikkarainen on päässyt rakentamaan omaa peli filsofiaa kesästä lähtien.

Ja Manner on ollut myös Kärpissä huomattavasti kauemmin kuin mitä Pikkarainen on ollut IFK:ssa.
Pikkarainen ei ollut vain käytännössä vaan oli sitä oikeasti päävalmentajana Selinin viimeisellä kaudella tämän saadessa potkut. Pelillisesti ei näy juuri mitään muutosta tähän kauteen, poislukien lisääntyneen yksilötaidon näkyminen kiekonhallinnassa hyökkäysalueella, lähdöt omasta päästä edelleen yhtä vaikeaa johtuen pitkälti syöttöjen huonosta laadusta sekä puolustaminen ja paineen alta pois pääsy hidasta. Ihan samat vaikeudet kuin Selinin aikana.

Näen Selinin ja Pikkaraisen enemmän tandemina (vrt. Westerlund & Summanen) kuin esim nyt Tanskan kanssa, joka on yhtä tyhjän kanssa suojatyöpaikassa.
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mutta rautalankaa: kyse ei ole yksin Pikkaraiselle ”annettavasta” ajasta, vaan ajasta, jonka nykyinen joukkue on ollut kasassa/yhdessä. Ja mitä enemmän joukkueessa käy ovet sekä sisään että sairastuvalle, sitä enemmän se vaikuttaa toisteisuuteen negatiivisesti. Ei ole este, mutta hidastaa kyllä. Se, että joukkue on nimekäs, ei myöskään ole mikään automaattinen lottovoitto. Kun näitä pelejä ei edelleenkään pelata paperilla.
Näin ne maalitolpat siirtyy. Ensiksi pitää valmentajalle antaa vuosia aikaa ja sitten kun se on saatu, niin sitä aikaa pitääkin antaa myös joukkueelle ettei vaan vahingossakaan voi vaatia menestystä. Pelaaja vaihtuu joka kausi enemmän tai vähemmän, kun lähtevät rahakkaampiin sarjoihin jne. niin hupsista ollaankin superfanin itsensäkusetus ikiliikkujassa jolloin menestys ei ole koskaan mahdollista tai se on korkeintaan positiivinen yllätys. Ja tätähän + loukkaantumisia ei tapahdu missään muussa joukkueessa kuin Hifk:ssa. Ei helvetti tätä selittelyä. Maksetaanko sulle siitä?
 

Jan_Peter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Chicago blackhawks
Pikkarainen ei ollut vain käytännössä vaan oli sitä oikeasti päävalmentajana Selinin viimeisellä kaudella tämän saadessa potkut. Pelillisesti ei näy juuri mitään muutosta tähän kauteen, poislukien lisääntyneen yksilötaidon näkyminen kiekonhallinnassa hyökkäysalueella, lähdöt omasta päästä edelleen yhtä vaikeaa johtuen pitkälti syöttöjen huonosta laadusta sekä puolustaminen ja paineen alta pois pääsy hidasta. Ihan samat vaikeudet kuin Selinin aikana.

Näen Selinin ja Pikkaraisen enemmän tandemina (vrt. Westerlund & Summanen) kuin esim nyt Tanskan kanssa, joka on yhtä tyhjän kanssa suojatyöpaikassa.

Miten Tanska liittyy tähän kun apuvalmentajana on Kari Kalto?

Ja kyllä IFK pelaa Pikkaraisen lätkää, ihan täysin eri lätkää mitä viime syyskaudella. Keväällä nähtiin sitten Pikkaraisen lätkää silloisella kokoonpanolla. Sitten siitä vaihtui puolet joten sitä hieman on jouduttu viilamaan, mutta silti täysin eri pelitapa mitä Selin haluaa viljellä.

Suikkanen kun oli Kärppien päävalmentajana siirryttiin selkeään kiekkokotrolli lätkään. Suikkanen on edelleen pystysuunnan vankka kannattaja ja oli aika selvää, että Suikkasen rooli oli olla pelkkä maskotti. Manner sitten muutti kaiken seuraavaksi kaudeksi, siinä luotiin nykyinen Kärppien pelitapa.

Pikkaraisella ihan täysin eri lähtökohdat mitä Mannerilla on ollut.

Moni on ottanut kiinni IFK heikkouteen joka on hidas avauspelaaminen, prässi on kovaa niissä tilanteissa missä hidastusta tapahtuu. IFK:lla on taas jännettä selvitä niistä tilanteista koska harvemmin niistä riistoja on tullut jotka on johtaneet vastustajan maaliin.

Tämä kohta on aika korjata +20 peliä, aivan riittävä aika. Enkä epäile hetkeäkään ettei sitä tapahtuisi, mutta näkyykö se runkosarjassa vai play-offeissa, jää nähtäväksi.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Näin ne maalitolpat siirtyy. Ensiksi pitää valmentajalle antaa vuosia aikaa ja sitten kun se on saatu, niin sitä aikaa pitääkin antaa myös joukkueelle ettei vaan vahingossakaan voi vaatia menestystä. Pelaaja vaihtuu joka kausi enemmän tai vähemmän, kun lähtevät rahakkaampiin sarjoihin jne. niin hupsista ollaankin superfanin itsensäkusetus ikiliikkujassa jolloin menestys ei ole koskaan mahdollista tai se on korkeintaan positiivinen yllätys. Ja tätähän + loukkaantumisia ei tapahdu missään muussa joukkueessa kuin Hifk:ssa. Ei helvetti tätä selittelyä. Maksetaanko sulle siitä?

Sä luet ja tulkitset kanssasi eri mieltä olevien ihmisten kirjoituksia toistuvasti selvästi väärin. Joko tahallasi tai tahattomasti, mutta väärin kuitenkin. Hedelmällinen keskustelu kanssasi on mahdotonta, kun lisäksi höystät viestejäsi erilaisilla hyökkäyksillä. Yleensä vittuiluun vastataan vittuilulla, mutta koska tunnen oloni nyt kovin seesteiseksi, tyydyn toivottamaan sinulle parempaa uutta vuotta 2020 ja kippistän sinulle pohjoiskorealaisella samppakaljallani. Sain sen palkinnoksi pioneerityöstäni vääräuskoisten käännyttämistyöstä. Viime vuonna sain tuliterän Mersun ja diplomin. Aiempaa tiukempi kulukuri näkyy myös meillä täällä ruohonjuuritasolla.
 
Suosikkijoukkue
IFK
@Frankie
HIFK:n osaltahan strategiaa ei moneen vuoteen oikein ole sanahelinää lukuunottamatta ollut. Nybondasta ei oikein jaksanut iso kuva riittävästi kiinnostaa eikä osaaminenkaan riittää. Siksi täällä kukin valmentaja on aina vetänyt oman projektinsa ja häipynyt kengän kuva hanurissa. Ja tämän jälkeen sama uudelleen, kun valmennukseen on hankittu taas joku väliaikaisratkaisu ja on vain toivottu parasta. Nyt vaikuttaa siltä, että Salmelaisella on suunnitelma, joka mahdollistaa pitkäkestoisen menestyksen ja hän tietää omakohtaisesta kokemuksesta, että Jarno Pikkarainen pystyy suunnitelmat käytännössä toteuttamaan. Nybondaksesta ei voinut ihan samaa sanoa.

Mä voin jatkaa komppaamista tästä.
Itselleni vuodet 2007-2008 oli uuden aikakauden alku. Maailmantalous oli aivan sekaisin, ja seura jotenkin ajopuumaisessa tilassa. Omistajien panostukset ja linjaukset toivat Valtasen ja Jalosen. Seuran uskottavuus pomppasi heti uudelle levelille. Talousuoli on jatkanut hyvää suorittamista, mutta urheilupuolen avainsana oli mestaruuden lisäksi turbulenssi. Salmelaisen tulo Uj:ksi ratkaisi sen ongelman. Hänen henkilökohtainen kokemuksensa jääkiekosta yleensä ja valmentajista erityisesti, johtivat pelin sakatessa valmentajaratkaisuihin, lopulta Selinin sivuuttamiseen. Pikkaraisen ottaessa vetovastuun peli oli todellakin sekaisin. Kai nyt jokainen muistaa sen oman maalin takana pyörimisen ja Kalpamaisen jätönjätönjättelyn? Piku nosti helmikuun alusta jengin suoriutumaan playoffeja mainiolla tasolla. Mutta sen Selinin lätkän vertaaminen Pikkaraisen lätkään on mun mielestä vain ja ainoastaan ymmärtämättömyyttä.

Talous on hoitanut hommansa, Uj on hoitanu hommansa, onko Piku hoitanu hommaansa? Alkusyksy pelattiin aivan suvereenia lätkää, jossa hallittiin pelejä, mutta tulosta ei saatu aikaiseksi. Jotain muutettiin, hillitön ampuminen vaihtui jauhavampaan pelityyliin, jossa haettiin 'varmempaa' maalia. Sarjataulukossa noustiin viimeiseltä sijalta kuuden sakkiin. Sitten alkoi jokasyksyinen sairastelu ja loukkisuma, joka sotki pelin taas kenttäkoostumusten eläessä käytännössä jokaiseen peliin erilaisina ykköskenttää lukuunottamatta, jonka ansioita ei voi kiistää siinä, että sijoitus on pysynyt kuuden joukossa. Höpinät avauspelin ongelmista ei realisoidu mun silmääni. Peleissä on useimmiten myös vastustaja kuvassa mukana, ja jos heidän pelaajansa/pelaajiensa työmäärä riittää aiheuttamaan paineellaan meidän avaajille hetkellisiä ongelmia, niin koen sen kyllä vastustajan hyvyytenä enkä meidän ongelmana. Kyllä me on omista pois päästy, eikä oma pää ole soinut sen takia, että se hyökkäyksiinlähtö joku ongelma olisi ollut. Siinä vaiheessa meillä oli oikeasti ongelma, kun Atte otti saikun ja Fränä joutui tuleen tod.näk. keskenkuntoisena. Tobias vastasi tilanteeseen tuomalla penkille Bernardin, Fränä hoiti ruutunsa ja Piku jatkoi 2-3 ketjujen kemioiden tutkintaa. Taidettiin olla sarjassa 3-4 kieppeillä tuolloin. Tobias toi Pikulle lisää palikoita, EHT sotki saikkujen kera kokoonpanot totaalisesti taas muutamaksi peliksi, mutta peli vaan porskutti. Vauhti on pysynyt, maalintekopaikoille pääsyssä ei ole ollut pienintäkään ongelmaa, ja Sallinen oli täsmäase maalin eteen ribareiden jälkikäsittelyyn.

Nyt mennään vuodenvaihdetta. Vuosi sitten oltiin sen sekaisin olevan joukkueen ja pelin kanssa jossain kympin kieppeillä. Nyt viidentenä yhden (1) pisteen päässä nelospaikasta. Runkosarjan loppuun Top 4:seen on kahdeksalla joukkueella täydet mahdollisuudet vielä. Kilpailu on aivan hemmetin kovaa ja kireää, mutta tolla nipulla ja pelillä en epäile yhtään, etteikö olla tasapäin taistelussa mukana. Täällä on yllättävän paljon niitä, joiden mielestä hävitty peli tarkoittaa sitä, että pelimme on paskaa. Ei nähdä mitään muuta kuin lopputulos. Minun väitteeni on, että alkusyksystä hävittiin muutama esim. HPK:lle aivan loistavalla pelillä. Voitto vain jäi puuttumaan, minkä ymmärtäminen tuntuu olevan ylivoimaista. Peli oli todellakin hyvää.

Mä luotan kevääseen. Piku on todistanut vuosi sitten kykynsä leipoa paskasta konvehdin. Piku on todistanut nyt loppusyksystä sen, että pystyy roikkumaan pisteiden keruutahdissa kärjen mukana järkyttävästi eläneilläkin kokoonpanoilla. Nyt nippu on kovempi, ja palasten hierominen kohdalleen 2-3 ketjuissa vielä kesken. Joulukuussa. Toivottavasti saadaan Kousa ja Kanki playoff-moodissa takaisin kehään, niin tästä tulee aivan hemmetin hyvä kevät.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
@Lätty-ylämummo , olen suurin piirtein samaa mieltä jälleen kerran kanssasi kaikesta muusta, paitsi talouspuolesta. Mun mielestä HIFK on tehnyt strategisesti vääriä valintoja talouspuolella ja talous onkin junnannut lähes paikoillaan vuosikaudet. Ymmärrän toki, että Valtasen alkuvuosien ensimmäisinä tavoitteina oli elvyttää talous toiminnan jatkamiseksi ja laajentaa omistuspohjaa, mutta sen jälkeen onkin ollut hiljaista, kun kaikki paukut on laitettu Gardeniin. Minkä valmistumisen en usko yksin riittävän pitkässä juoksussa tyydyttämään talouden kehittymisen tarpeita, vaan tarvitaan paljon muutakin. Pk-seutu talousalueena on ainoalle liigaseuralle lähes ehtymätön voimavara, mutta nykyisin on niin, että pelkkä ”yhteistyö” ei enää riitä yrityksille, vaan seurojen pitää pystyä tarjoamaan aitoa lisäarvoa otteluisännyyden ja paitamainosten lisäksi. Tämä muutos myös näkyy valtakunnallisesti ensin HIFK:lle ja maakunnat seuraavat sitten aikanaan perässä. Ja tämän vuoksi HIFK:lla pitäisi olla myös muuta kuin ydinliiketoimintaa eikä voida olla liian riippuvaisia b2b-myynnistä tai katsojamääristä. Tähän osa-alueeseen olen HIFK:n osalta pettynyt, vaikka sinänsä taloudellisesti on jokseenkin ok vedettykin. Mulle se ”jokseenkin ok” nyt ei vain riitä, kun potentiaalia olisi paljon parempaankin. Mutta jatketaan keskustelua tarvittaessa jossain muussa kuin Piken ketjussa.
 
Suosikkijoukkue
IFK
@Lätty-ylämummo Mutta jatketaan keskustelua tarvittaessa jossain muussa kuin Piken ketjussa.

Sorry, en osannut siirtää ketjua.
Pääsylipputulot taitaa olla n. puolet tämän hetkisestä 10milj liikevaihdosta. Eli lipuista ei nykyisessä hallissa kummoistakaan kasvun mahdollisuutta ole. Uuteen Gardeniin on jo lyötynä lukkoon ravintolatoimintojen pyörittäjä, mutta hotellitoimijaa ei. IFK:n pitäisi vuokrata hotelli sitä pyörittääkseen, mikä taitaa viedä tuotosta kerman päältä. Porilaisilla on tapahtuma-, ja Raumalaisilla RTK-palvelunsa, joka yli 100milj liikevaihdolla on aika merkittävä toimija. En keksi mitään sellaista bisnestä, joka luontevasti istuisi IFK:n pyöritettäväksi. Tuottovaatimus on kumminkin kova, sillä pelkän liikevaihdon vuoksi sitä ei tietenkään kannata tehdä.

Markkina-alue on vauras, mutta myös hemmetin kilpailtu. Täällä on kaikkien urheilulajien suurimpien toimijoiden lisäksi kulttuurin ja taiteen molokit tastelemassa samasta kakusta. Salonoja lienee edelleen universumin kalleimmilta paikoilta lätkää katsellut henkilö, eikä narrilakaan pyöri tappioitta. Aika on ajanut ohi vastikkeettomasta tukemisesta, eikä pelkät pitopöydät kiinnosta ketään yhteistyökumppania, jos niiden äärellä ei saada uutta tuottavaa bisnestä aikaiseksi. Eli todellinen markkinarako fiksulle gimmalle/kundille kehittää jotain uutta. Mulla niitä eväitä ei ole.
 

Lemieaux

Jäsen
Suosikkijoukkue
Total hockey / Totaalvoetbal
Näin ne maalitolpat siirtyy. Ensiksi pitää valmentajalle antaa vuosia aikaa ja sitten kun se on saatu, niin sitä aikaa pitääkin antaa myös joukkueelle ettei vaan vahingossakaan voi vaatia menestystä. Pelaaja vaihtuu joka kausi enemmän tai vähemmän, kun lähtevät rahakkaampiin sarjoihin jne. niin hupsista ollaankin superfanin itsensäkusetus ikiliikkujassa jolloin menestys ei ole koskaan mahdollista tai se on korkeintaan positiivinen yllätys. Ja tätähän + loukkaantumisia ei tapahdu missään muussa joukkueessa kuin Hifk:ssa. Ei helvetti tätä selittelyä. Maksetaanko sulle siitä?

En itsekään pidä tuollaisesta, että selitellään menestymättömyyttä alati vaihtuvilla tekosyillä, mutta ei @BOL mielestäni ihan noin sitä esittänyt. Onhan se tosiasia, että vaihtuvuus viime kauteen oli todella suuri, isompi kuin normaalisti, ja siihen nähden mielestäni Pikkarainen on onnistunut aika hyvin.

Ei kukaan ole puhunut vuosien projekteista sen enempää valmentajan kuin joukkueen osalta. Mielestäni tämä syyskausi on aivan riittävän pitkä aika yhtenäistää porukka ja ajaa kaikille takaraivoon Pikkaraisen haluamat pelitavat. Nyt ei mielestäni enää voi selitellä projekteista tai mennä vaihtuvuuden taakse. Mutta ei se ole mitään itsensäkusetusta tiedostaa ja tunnustaa, että vaihtuvuus oli suuri ja muutama kuukausi saattoi mennä jengin yhtenäistämiseen ja saattamiseen samalle aaltopituudelle.

Sairastumisia ja loukkaantumisia muuten tuntuu ihan oikeasti sattuvan hieman enemmän IFK:ssa kuin muualla. Mistä lie johtuu.
 
Suosikkijoukkue
IFK
Omana mielipiteenäni joukkueen suuri vaihtuvuus viime vuoteen on tälle kaudelle positiivinen asia. Nykynippu on viime kautta parempi. Kauden alku näytti, että nippu pelaa todella hyvää lätkää. Tulos jäi puuttumaan, mutta se ei muuta tosiasiaa; IFK hallitsi pelejä. Ongelmat alkoi sitten saikuttelujen sotkettua kokoonpanot. Eikä ole ensimmäinen syksy. Onko kyseessä ilmastonmuutos, kansainvälisin asemamme pasiliskon kerääjänä, vai joku muu syy, en tiedä. Kärkijengeille joukkueen suuri vaihtuvuus on jokavuotien realiteetti, jonka kanssa on elettävä. Suurin ero IFK:n ja terävimmän kärjen välillä on valmennuksen jatkuvuudessa. Meillä turbulenssi, Kärpillä vuosikymmenen jatkunut katkeamaton valmennusperintö, joka on ollut avainasemassa menestykseen.

Menestys on jokaiselle tietysti omassa määrittelyssä, mulle se on kauden päätteeksi Top 4:ssa. Siinä nelikossa ei ole suonenvetojengejä, vaan kaikilla on olleet eväät mestaruuteen. Yleensä pitkäjaksoisen ja turbulenssivapaan, pienin askelin rakennetun vankan kivijalan päällä seisova jengi on vetänyt sitten sen pisimmän korren. Meillä on nyt kasassa aivan helvetin hyvä aihio. Uj on hoitanut hommansa, nippu on hyvä. Valmennus nosti Selinin jäljiltä sekaisin olleen jengin taistelemaan itsensä hyvällä lätkällä aika tasaväkisesti finaalipaikasta. Työ on jatkunut uudella joukkueella vaikeudet huomioiden hyvin.
Kyllä superfani voi aika rauhaisin mielin odotella menestyksekästä kevättä.
Ja kyllä Pikkaraisen lätkästä voi muutkin nauttia, kun ottaa pipan pois kiristämästä. Antaa arvon sille, että joku muukin jengi tekee aivan helvetisti töitä sen oman menestymisensä eteen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös