Pari kertaa on tätä tullut kokeiltua. On suoranainen ihme, ettei minusta toisella kertaa tullut vihannesta, vaan selvisin vähin vaurioin. No, nykyinen lääkitykseni todennäköisesti pitää minut ruodussa lopun elämääni, sillä itsetuhoisista ajatuksistakaan huolimatta en näe itseäni enää katon reunalla hoipertelemassa. Ainakaan niin, että olisi kovakin palo toteuttaa aie. Kuitenkin esimerkiksi ajaessani autoa näen itseni jatkuvasti rekan nokassa vain tunnistamattomana mössönä, vaikka tiedostan, että se olisi väärin kuskia kohtaan. Ajatus on silti houkutteleva, koska se on keinona helppo. En kuitenkaan tule tekemään näin koskaan. Ei pitäisi muidenkaan.
Itsensätappamisajatukset kuuluivat alunperin voimakkainakin, pahoina aikoina elämääni, mutta niin ne tulevat kuulumaan jatkossakin, joskin hieman laimeampina. Muistot ovat aina kuitenkin olemassa, ja on "hauska" miettiä, että toiset tuumii millaista oli silloin vuonna 2009 festareilla ryypätä paskat housussa, niin minä mietin silloin kotona veitsen kanssa mistä viiltäisi seuraavaksi. Luotetaan, että tilanne pysyy tällaisena aika lauhkeana ja toiveikkaana, vaikka elämä on määräaikaisena työkyvyttömyyseläkeläisenä aina hiuskarvan varassa. En haluaisi tuntea pahaa oloa tai ajatella ratkaisukeinona vaikka itsemurhaa joka käänteessä, se on kovin kuluttavaa.
Kuolemaa voi toisaalta toki myös romantisoida, ja ehkä jollain tapaa ymmärtää vailla pelkoa siitä, että henki vain katoaa maan pinnalta (en ajattele uskontojen kautta). Luulen tietäväni miltä tuntuu olla kuollut, mutta olen oppinut myös olemaan elossa, vaikka ehkä enemmän nyt pelkään kuolemaa kuin ennen itsemurhayritystä. Siitä eräästä itsemurhayrityksestä on tullut osa minun elämääni ja on kehittynyt tapani ajatella asioita, en minä esimerkiksi osaa ajatella, tätä ikuisuuskeskustelua sivuten, mitään itsekkyyden kantilta.
En edes tiedä mitä itsekkyys lopulta oikeastaan on. En ainakaan tässä kontekstissa. Aina puhutaan itsekkyydestä, mutta jos joku vain päättää haihtua keskuudestamme, niin eipähän tarvitse ainakaan kärsiä enää. Ymmärrän tuon kuvion täysin. Apua ei oikeastaan erityisemmin saa, koska ei ketään kiinnosta ja mitään keinoja ei todellisuudessa ole. Ehkä sitten toisaalta tämä itsekkyys itseasiassa on vain yleistä välinpitämättömyyttä, mikä tarkoittaisi pelkkiä omien etujen ajamista, ja ehkä jossain määrin myös tuota ylempänä mainostettua ymmärtämättömyyttä. Ehkä se on tavallisen pulliaisen keskuudessa eniten yksin jäämisen pelkoa, kaipaamisen tuskaa. Meillä kaikilla on "tragedian" keskellä hieman syvällisemmin asioita ajatellessamme taju kaiken lopullisuudesta, ja vaikka sitä ei yleensä kyetä hyväksymään, niin toista lohdutetaan sanomalla, että tapaamme vielä. Itsemurhaa tekevät ei tapaa enää ketään. Siinä on ehkä se ero.
No tulipas sekava vuodatus, vaikka varmaan olisi ollut jotain tarinaa enemmänkin, mutta säästetään lukijoita. No, elämä on kuitenkin niin pieni palanen universumin ajankulkua, että siitä kannattaa paskana olevanakin riippumatta kaivaa hyödyt esille. Ei pidä tuhlata vähäisiä ajanhippusia pelkkään murehtimiseen. Tiedän tämän, koska murehdin kaikkea mahdollista ja teen itse itseni asioista vaikeita monilla tavoin. Rauha maahan.