Tietenkin terrorismia vastaan pitää taistella, eikä sille saa antaa tuumaakaan periksi. Kyse on siitä, miten tämä tehdään niin, ettei se synnytä lisää terrorismia.Itse olen sitä mieltä, että terrorismia vastaan pitää taistella. En usko, että Hamas tuhoutuu sillä, että annetaan heille oma tunnustettu valtio ja vapaus kehittää omat asevoimat. Sillä tuhoutuu Israel, mitä toki monet vasemmistolaiset lännessäkin aivan selvästi haluavat.
Kukaan ei ole antamassa Hamasille tunnustettua valtiota tai mitään muutakaan vastaavaa. Hamas halutaan tuhota. Palestiina on asia erikseen, jos siis kahden vation malliin viittaat. Hamas ei voi olla eikä tule olemaan osa sellaista ratkaisua.
Niin, ja tietenkin Israelille kuuluu rauha ja suvereniteetti.
Ei olisi pitänyt. Mutta ei sekään nappiin mennyt, sillä terrorismi ei ole Levantilla loppunut ja, no, ihmisoikeuksien puolesta meni päin prinkkalaa.ISIS:kin lyötiin taistelemalla, missä kuoli myös valtava määrä siviilejä. Olisiko pitänyt jättää sekin taistelu taistelematta?
Siitä olen samaa mieltä, että terrori-isku oli raukkamainen ja aloitti sodan. Se taas ei ole millään lailla totta, että Israel saisi päättää vapaasti päättää keinot, joilla se tätä sotaa käy. Siviilejä pitää suojella, ja sitä Israel ei ole tehnyt, vaan se on tehnyt sotarikoksia.Se, milloin ja miten hamas on Israelin mielestä tuhottu, jääköön Israelin päätettäväksi. Siviilejä kuolee molemmin puolin sotiessa, mutta vastuu kaikista kuolemista on hamasilla. Se on provosoinut tämän sodan raukkamaisella terrori-iskulla.
Tuossa on lisäksi todella selkeä tasapuolisuusharha, sillä siviilikuolemat Israelin ja Palestiinan välillä ovat aivan eri luokkaa. Älä sorru näihin.
Loogisesti ajatellen tuet siis myös Palestiinaa ja palestiinalaisia, sillä heidän elonsa on ollut vuosikymmeniä sorrettua eloonjäämistaistelua. Tosin nyt vaikuttaa sellaiselta murhahurmokselta, että logiikka ei taida olla ensimmäisenä mielessä.Kaikki tuki vainotulle Israelin kansalle ja heidän päätöksilleen tilanteen ratkaisemiseksi. Israelin tilanne on jatkuvaa eloonjäämiskamppailua vihamielisten naapurien ympäröimänä joten kovat keinot on pakon sanelemia ja täten hyväksyttäviä.