Aikaisempi epäluotettavuus ei poista postatun kommentin validiutta, jonka sinäkin allerkirjoitit viestissäsi. Uskon väärässä olleiden ihmisten kykenemään olemaan myös oikeassa. Tälläisessä hetkessä heitä voidaan kreditoida ilman, että se tekee aikaisemmista vääristä kommenteista tosia.
Edit.
Edellä mainittu korostuu kommenteissa, jotka eivät ole luonteeltaan faktuaalisia.
Aiemmin "väärässä ollut": fine.
Aiemmin tahallaan disinfoa levittänyt: nope.
Tässä kaikki käyvät lämpöisinä ja tapahtumat menevät tunteisiin, mikä on täysin inhimillistä. Erityisesti siksi on syytä pysytellä luotettavissa lähteissä ja lisäksi ennen hutkimista kannattaa vilkaista niistä luotettaviksi tiedetyistä lähteistä useita. Nykyään kaikkien saatavilla on hyvin paljon lähtökohtaisesti luotettaviakin lähteitä.
Samalla somekohkaajien kelkkaan ei kannata hypätä. Toki näitä tilejä saa kukin vapaasti seurata, mutta niiden levittävä informaatio kannattaa varmistaa muualta. En myöskään pidä sinällään pahana, että epäluotettavan lähteen viestintää linkataan tänne, jos linkitys taustoitetaan riittävällä tasolla ja riittävällä kritiikillä. Tässäkin olisi kuitenkin erittäin toivottavaa olla todella tarkkana.
Nykyinen informaatioympäristö on väärällään paskaa ja kuka tahansa saattaa välillä mennä lankaan. Olen mm. itse mennyt esimerkiksi Ukrainan sodan ja koronan aikana joskus harhaan, vaikka nimenomaisesti olen pyrkinyt sitä välttämään. Siksi on hyvä, että pysytään luotettavissa lähteissä. On myös hienoa, että tällä palstalla nopeasti puututaan epäluotettavien lähteiden käyttöön tai jos joku erehdyksessä levittää väärää tietoa.
Viimeksi muokattu: