Kysytkö tuota nyt ihan vakavissasi? Sinä kirjoitit:"Islamissa merkitystä on vain kasvojen säilyttämisellä ja kunnialla." Eli tuo vain-sana määrittää että islamissa millään muulla ei ole merkitystä. Minusta tuo on islamofobista jos mikä. Minä olen katsonut YT:sta paljon Reza Aslanin haastatteluja ja puheita ja voin yhtyä hänen näkemykseensä siitä että jokainen ihminen tuo uskoonsa omat arvonsa ja näkemyksensä, myös oman kulttuurinsa,ei ole olemassa mitään universaalia tulkintaa koraanista, sunnasta tai näyistä. Jostain syystä muslimit ovat erittäin suosittu puheenaihe juuri nyt Yhdysvaltain mediassa. Minun on ihan pakko kysyä sinulta, uskotko Jumalaan? Kysyn vielä toisenkin kysymyksen, mitä mieltä olet rauhanaktivisti Miko Peledista, israelilaisen kenraalin Matti Peledin pojasta? Hän kiertää ympäri Yhdysvaltoja puhumasta siitä kuinka Israelin nykyhallinto on fasistinen ja miehitys ja sorto pitäisi lopettaa.
Miko Peled | Tear Down the Wall… #zionism must go. Free Palestine, end the occupation.
Kyllä kysyin tosissani. Jos saivartelet tuolla vain sanalla niin käytä edes lainausmerkkejä oikein. En kirjoittanut kuten väität, kirjoitin: "Jos ymmärrätte yhtään islamia, niin siellä totuudella ei ole arvoa, merkitystä on vain kasvojen säilyttämisellä ja kunnialla". Kontekstissa "vain" painottuu suhteessa "totuuteen". Sinä yrität laittaa sanoja suuhuni, pyydän älä tee niin.
Miksi kysyt uskonko Jumalaan? Määritteleekö se minut tai argumenttini tiettyyn lokeroon versus jos sanoisin etten usko? Olen kristitty suomalainen. Pelkkä eurooppalaisuus tai länsimaalaisuus määrittelee maailmankatsomukseni, joka heijastuu kulttuurissa, tieteessä politiikassa, kaikessa inhimillisessä kanssakäymisessä (Emile Durkheim, Max Weber). Myös sinä
@bebeto olet tämän viitekehyksen kasvatti, jonka merkittävä aineosa kristinusko on, välittämättä siitä uskotko Jumalaan vai et.
Reza Aslan kertoo sinulle mitä islamofobia on tämän päivän maailmassa. Reza on minun suosikkimuslimini, miksei tällaisia ihmisiä ole enemmän
Reza Aslan on suosikkimuslimisi? Anteeksi nyt vain, mutta kategorointisi kuulostaa aika esineellistävältä, vähän kuin suosikkijoukkue, suosikkijäätelö tai suosikkilemmikki. Kannattaa tutustua oikeisiin eläviin ihmisiin, ei vain digimaailman julkisuushahmoihin. Mene tekemään tuttavuutta kotiseutusi vastaanottokeskuksiin, niin minäkin teen Suomessa ollessani.
Täytyy myös ihmetellä mistä juutuupista sinä näitä kavereita kaivat esiin? Reza Aslan mukava ja edustava tv-esiintyjä, mutta Aslanin mielipiteet edustavat islamilaista maailmaa yhtä hyvin kuin Joseph Smith kristinuskoa. Hän on islamista luopunut iranilainen kaveri, joka myöhemmin innostui suufilaisuudesta, jota suurin osa muslimeista (niin shiioista kuin sunneista) pitää jopa vaarallisena harhaoppina. Se on mystisen salaisen tiedon esoteerinen suuntaus, jonka suhdetta islamiin voi verrata gnostilaisuuden suhteeksi kristinuskoon tai kabbalaisuuden suhdetta juutalaisuuteen. Hänen kirjansa Jeesuksesta rajuna vapaustaistelijana, kiivaana seloottina, on sekoitus islamin ja gnostilaisuuden opetusta.
Miko Peledin nykyisistä kannanotoista en osaa paljon sanoa. Israelissa on monenlaisia poliittisia kansalaisaktivistiliikkeitä kuten normaalissa demokraattisessa valtiossa yleensä on. Muistaakseni Peledin perhe koki jonkun ikävän tragedian vajaa parikymmentä vuotta sitten ja Mattityahu Peledistä tuli aktiivi rauhan puolestapuhuja. Mattihyahu Peledi ehdoitti 2000-luvun alussa radikaalia yhden valtion mallia. Malli on ainakin vielä liian radikaali molemmille osapuolille, kovin vähän on saanut kannatusta Israelissa tai palestiinalaishallinnon saati Hamasin keskuudessa.
Mutta olen enemmän islamin asiantuntija kuin Israelin nykyisen politiikan, joten myönnän virheiden mahdollisuuden.