Jos luit esim. minun viestini niin, että tuo matsin jälkeinen jahti olisi jotenkin oikeutettua, niin kehottaisin kokeilemaan uudemman kerran. Sen enempää en myöskään vastuuttanut väkivallan uhreja, vaan pointti oli (ilmiselvästi, siis oikeasti!) sanoa, ettei kukaan voi olla reaktiosta matsia edeltäneisiin lippujen repimisiin ja Palestiinan mollaamisiin ja sen aikaisiin tekoihin nähden kovinkaan yllättynyt.
Damissa on loukkaantunut reilut kymmenen israelilaista, mikä on tietenkin reilut kymmenen liikaa. Siellä on myös pidätetty kymmeniä väkivaltaan syyllistyneitä, ja toivottavasti loputkin saadaan kiinni. Ihan en kuitenkaan purematta nielisi väitteitä, joiden mukaan siellä on systemaattisesti etsitty hepreaa puhuvia. Voin toki olla väärässäkin, mutta itse näen väkivaltaisen käytöksen (jonka edelleen tuomitsen täysin, pitänee kirjoittaa auki) olleen reaktio nimenomaan tuohon huliganismiin. Netanjahu yms. toki varmasti syöttävät toisenlaista narratiivia.
Kokonaan oma keskustelunsa on se, miksi israelilainen (tai myös valkovenäläinen) joukkue saa edelleen osallistua UEFA:n kilpailuihin. Tai se, pitäisikö Netanjahun hirmuhallinto lakkauttaa ulkopuolisin toimin, pakottaa Israel kahden valtion malliin, purkaa aparheidistiset ja rasistiset aluejaot ja turvata rauha vuosikymmenten suunnitelmallisella YK-operaatiolla. Minusta toki pitäisi ilman minkäänlaista epäröintiä, mutta tähän, tai oikeastaan mihinkään muuhunkaan, lienee turha mennä sen syvemmälle. Jokainen tietää miksi.
Niin kerro toki, koska palestiinalaiset ovat suostuneet kahden valtion malliin? Oikeasti, anna tulla ne esimerkit. Israel on suostunut monta kertaa, heti itsenäisyyssodasta alkaen. YK:n päätöslauselman 242 Israel hyväksyi heti voitokkaan kuuden päivn sodan jälkeen, jossa todettiin Israelin vetäytyminen vallatuilta alueilta JA vastineeksi rauhansopimus, Israelin tunnustaminen, sekä alueellinen koskemattomuus. Israel sanoi siis YES, arabit EI. Sama kierre on jatkunut, kuten olen yrittänyt sitä täällä rautalangasta vääntää. Vastapuolella ole ketään, jonka kanssa tämän voisi sopia. Ei vaikka knesset hyväksyi hyvin yksityiskohtaisen Clintonin, Oslon prosessin huipentumana laatiman suunnitelman vuonna 2000. Palestiinalaiset olisivat saaneet Gazan + 96% Länsirannasta (4%:n hyvityksen palestiinalaiset olisivat saaneet olla valitsemassa Israelin puolelta) ja Itä-Jerusalemin kokonaisuudessaan, jopa 2/3 osaa vanhasta kaupungista. Gazan ja Länsirannan välille olisi muodostettu käytävä. Ihan täydellinen kahden valtion toteutuminen, mutta ei kelvannut palestiinalaisille. Miksi tämäkin oli Israelin vika? Clinton yritti muistuttaa tätä Harrisin kampanjassa, suu vaahdossa meluaville Pro Palestiina- aktivisteille, mutta turhaan.
Jos kerran Netanjahun Israel on hirmuhallinto, niin kerro toki miksi palestiinlaiset vähemmistöt haluavat asua siellä mielummin kuin Fatahin saati Hamasin valtakunnassa? Miksi olen joutunut auttamaan vähemmistöihin kuuluvia ihmisiä Länsirannalta TURVAAN Israeliin? Miksi gazalaisia lapsia on jouduttu salakuljettamaan Hamasilta silmä- ja sydänleikkauksiin Israeliin? Tanskalainen vävyni on työskennellyt näissä operaatioissa. Itse olen Gazan suunnalta ollut seuraamassa suunnitelmia, joilla perheet saisivat lähetettyä lapsia kouluun Israeliin. Niissä käytetään välikäsinä esim. Kanadaa, jonne lapsi muka muuttaa ja sieltä palaakin salaa Israeliin. Olen myös vieraillut usein arabi/palestiinalaiskodeissa, näissä "hirveissä ja YK:n mukaan laittomissa" siirtokunnissa, siellä palestiinalaiset toisinajattelijat, seksuaalivähemmistöt ja kristityt asuvat TURVASSA juutalaisten keskellä. Tätä viimeistä asiaa en itsekkään millään aluksi meinannut ymmärtää, se sopi niin huonosti minullekin syötettyyn narratiiviin.
Aika heikko hirmuhallinto Netanjahulta, eivätkö juutalaiset edes tuota osaa?