Itse suhtautuisin kommunismiin hieman samoin kuin uskontoon. Monelle kommunistille aate oli todellisuutta tärkeämpi (toki poikkeuksiakin varsinkin yksilötasolla oli) ja aatteen nimissä saattoi tehdä mitä tahansa. Aina löytyi joku Marxin, Leninin tai paikallisen tyrannin kirjoitus, puhe tai sivulause tukemaan tätä. Realiteetit eivät paljoa painaneet, vaan "kirjan mukaisesti" mentiin eteenpäin ja kaikelle julmuudelle löytyi aina hyväksyntä aatteen joltakin edustajalta. Toki kommunismi tuskin täyttää kaikkia uskonnon merkkejä noin yleensä, mutta tietyiltä osin mielestäni on perusteltua suhtautua tuohon hieman samalla tavalla.
Itse islamia vastaan mulla ei varsinaisesti mitään suurempaa ole. Uskonnoista itsessään en varsinaisesti lämpene, mutta mulle on loppujen lopuksi yksi ja sama mihin kukakin uskoo. Sen sijaan radikaaleja ääriliikkeitä en hyväksy, toimivat nämä minkä uskonnon, ismin, aatteen tai vastaavan puolesta tahansa. En todellakaan pistäisi pahakseni, vaikka uskonnollisten ääriliikkeiden (uskonnosta riippumatta!) tukeminen kriminalisoitaisiin tehokkaammin. Nyt kuitenkin puhutaan terrorismista tai vähintään sen tukemisesta, eikä vain kirjan sanan pienistä tulkintaeroista. Toisin sanoen olkaa hyvä ja vääntäkää Jessen, Muhammedin, pyhän Haukkamiehen ja vastaavien paremmuusjärjestyksestä jos siltä tuntuu, mutta älkää saatana rekrytkö Lentävän Spagettihirviön legiooniin väkeä tai räjäytelkö pastatehtaita.