IS: Pelokas ekaluokkalainen unohtui koulubussiin

  • 19 021
  • 229

OneBigRed

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Oma teoriani

Viestin lähetti ervatsalo
Niin, tai sitten ko. tapauksen kulisseissa on käynyt niin, että ko. pojan äiti on viettänyt hurjaa nuoruutta jossain hippiporukoissa, joissa on vedetty kaikkia mahdollisia tajuntaa laajentavia kemikaaleja ja muita tuotteita vuositolkulla.

Jossain vaiheessa vapaa rakkaus ja kemikaalien holtoton käyttö on aiheuttanut sen, että pohjaan on palanut ja vankasti.


Ei sviddu. Tämä pitäisi käydä lainaamassa tuonne lemmikkipalstalle ja tiedustella, olisiko tässä todellakin pohjimmainen syy siellä vaikuttavan äidin suoltamiin teksteihin.

Ko. palstalla suolletaan muutenkin siihen malliin saatanallisia säkeitä taksinkuljettajaa kohtaan, että on vaikea uskoa meidänkin kuuluvan samaan kulttuuri-, ja uskontopohjaan.

Tähän mennessä parasta antia molemmilla palstoilla on toteamukset "tämän ymmärrät kun sinulla on omia lapsia/et voi ymmärtää kun sinulla ei ole lapsia". Annan täydet valtuudet tämän palstan henkilöille tulla kolauttamaan minua, jos menetän siittämisen mukana kykyni objektiivisuuteen.
 
Suosikkijoukkue
Espoon Tennisseura, Fc Könsikäs
Tuskin olen ainoa, jolle väkisinkin tulee mieleen tästä tapauksesta käsite white trash. Silti asioita on vaikea lukea pelkästään tämän älymystön edustajan syyksi. Haluaisin muistuttaa, että ylettömät kriisiavut ja terapiat ovat yksi totalitarismin muoto. Ne orjuuttavat samalla tavalla kuin napitkin. Sopivat tietysti tosin joillekin. Ihmisillä ja yhteiskunnalla kollektiivisesti näyttää olevan perustavanlaatuinen harhakäsitys siitä, että maailmassa kaikki asiat pitäisi pystyä käsittelemään ja ymmärtämään. Näinhän ei tietenkään ole, vaan on olemassa asioita joita ei pysty yksinkertaisesti ymmärtämään. Pitäisi ymmärtää ja hyväksyä ettei kaikkea voi kontrolloida.

Tähän on olemassa kaksi lähestymistapaa. Voidaan joko hyväksyä ihmisten erilaisuus tai kehittää standardit ja tasapäistää ihmiset. Ns. erilaisia ihmisiä pidetään ongelmatapauksina jotka pitää "parantaa" vaikka väkisin takaisin vaihteluvälille. Samanlaista fundamentalismia liittyy uskontoon ja seurakuntiin. Kummaltakaan ei todellisuudessa löydy kunnon vastauksia elämän suurimpiin kysymyksiin.

Ikäviähän tällaiset tapaukset ovat, mutta ainakin itselläni on sellainen suhteellisen vahva käsitys, että terapiakohkaamisella viedään ihmisistä kaikki särmät pois ja jäljelle jää helposti pelkkiä kyseenalaistamiseen kykenemättömiä robotteja. Omaa (toivottavasti jonain päivänä) pilttiäni ei mihinkään terapiaan tällaisen tapauksen jälkeen varmasti laitettaisi.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Sergein teoria

Viestin lähetti OneBigRed
Ei sviddu. Tämä pitäisi käydä lainaamassa tuonne lemmikkipalstalle ja tiedustella, olisiko tässä todellakin pohjimmainen syy siellä vaikuttavan äidin suoltamiin teksteihin.
Eilen muuten uutisoitiin, että joka viides naisihminen uskoo, että lastaan saa pahoinpidellä. Kenties tämä poika oli piiloutunut taksiin, koska pelkäsi mennä kotiinsa. Kotona kun äiti hakkasi 6-vuotiasta poikaansa. Kenties tämän takia poika oli hiljainen ja arka.

Jeps, käy järkeen.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Huolestuttavampaa oli se, kuinka moni pitää lapsen ruumiillista kuritusta sopivana ja aikoo omien lapsiensa kohdalla tätä keinoa käyttää.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Viestin lähetti Jussi77
Mitä Prof. Puckin ivailevaan viestiin tulee, niin rationaalisuutta on turha odottaa lapsilta (koska kyse on juuri lapsista), siksi tällaiset yksinkertaiset asiat (kuten kenen puoleen kääntyä, jos koulukyydityksessä ilmenee ongelma) täytyy aikuisen opettaa lapselle... Ei näiden asioiden opettamisessa pitäisi olla mitään ihmeteltävää tai ihailtavaa, vaan niiden pitäisi olla aivan perusasioita jokaisen lapsen kasvattamisessa ...

Jussi77:lla ilman ivan häivää; Onnea valitsemallasi tiellä! Itse en näe näitä kasvatuksellisia asioita yleisesti, tai esittämiäsi 'vaatimuksia' siitä kuinka 6-vuotiaan lapsen tulee osata käyttäytyä ongelmatilanteissa, noin yksioikoisena. Kukin tyylillään.

Kuskin toiminnasta yleisesti: Vaikka se olisi kuinka ihmettelijöiden 'oikeustajun' vastaista, että koulukyydityksistä huolehtivalla kuskilla on täällä esitetyn kaltaisia velvollisuuksia; so. pitää lukua, kuka, milloin ja missä kuljetettavista nousee ja jää pois bussista jne, tai esim. sen suhteen, että varmistaa että lasta ollaan vastassa (jos niin on sovittu), niin silloin se vain on kuskin velvollisuus. Se, että esimerkiksi maaseudulla/pikkukaupungissa poiketaan tästä, ei muuta asiaa. Lapsia ei vain voi kasvattaa samojen sääntöjen ja toimintamallien alaisina eri ympäristöissä

Flinstonelle: Minä en mielestäni puhunut vapaudenriistosta, ainakaan siinä mielessä, että olisin sen täällä esitetyssä valossa nähnyt millään tavalla 'oikeutettuna' Itse asiassa päin vastoin. Mahdoitko lukea kommenttini väärin/huolimattomasti?
 
Suosikkijoukkue
Espoon Tennisseura, Fc Könsikäs
Ongelma kurituksessa on se, että ainakin omalla kohdallani se tuli ihan ansaitusti. Kyllä ne rajat on lapsilla oltava ja jonkinlainen konkreettinen palautteen antaminen oltava mahdollista. Mitä se sitten pitääkin sisällään.
 

Tykki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Viestin lähetti msg
Huolestuttavampaa oli se, kuinka moni pitää lapsen ruumiillista kuritusta sopivana ja aikoo omien lapsiensa kohdalla tätä keinoa käyttää.
Näinpä. Nyt pitäisi enää määrittää "ruumiillinen kuritus". Onko muuten tutkittu, kuinka moni pitää henkistä kuritusta sopivana?
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Viestin lähetti msg
Huolestuttavampaa oli se, kuinka moni pitää lapsen ruumiillista kuritusta sopivana ja aikoo omien lapsiensa kohdalla tätä keinoa käyttää.
"Ruumiillinen kuritus" sinällään on ok - pahoinpitely ei. Ruumiilliseen kuritukseen sisältyy myös molemminpuolinen ymmärtämys (ja siitä huolehtiminen) että kyse on syy-seuraus -suhteesta eikä suutuspäissään lyömisestä.

Ruumiillisessa kurituksessa "kipu" ei näyttele sitä oikeaan ohjaavaa tekijää, vaan "ele". Tässä mielessä "ruumiillinen kuritus" on hyväksyttävää, mutta koska ruumiillisen kurituksen ja suoranaisen väkivallan, pahoinpitelyn ero ei kaikille ole selvä, täytyy säännöt laatia sen mukaan että tyhminkin voi elää turvallisesti sääntöjä noudatellen.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Kyse kurituksessa lienee vain siitä, että tunnustetaan jokaisella olevan oikeus olla joutumatta pahoinpitelyn uhriksi.
Henkinen väkivalta on usein pahempaa, mutta valitettavasti edelleen kaikilla on oikeus lisääntyä.

Edit:
Olisi mukava kuulla mielipiteitä kuinka vanhoja/nuoria lapsia saa vielä ruumiillisesti kurittaa.
Kannattavatko lapsien ruumiillista kuritusta kannattavat myös aikuisten ruumiillisia syy-seuraus -rangaistuksia eli pitäisikö meilläkin saada raippaa?
 
Viimeksi muokattu:

VT

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Re: Oma teoriani

Viestin lähetti OneBigRed
Tähän mennessä parasta antia molemmilla palstoilla on toteamukset "tämän ymmärrät kun sinulla on omia lapsia/et voi ymmärtää kun sinulla ei ole lapsia". Annan täydet valtuudet tämän palstan henkilöille tulla kolauttamaan minua, jos menetän siittämisen mukana kykyni objektiivisuuteen.

Hyvin sanottu. Täälläkin samaan on tosiaan sortunut ainakin Johannes. Sama lausahdus tulee esiin valitettavan useissa yhteyksissä ja pystyn tekemään saman lupauksen kuin OneBigRed. Ja jos myöhemmin on omia lapsia, en tule ikinä sanomaan ko. toteamusta.

Se on sama, kun lätkäaiheisiin väittelyihin toteaisi aina tyyliin "tämän ymmärrät sitten, kun sinusta tulee IFK-fani". Lopettaisi ainakin totaalisesti kaiken järkevän väittelyn, kun argumentit jää tolle asteelle.

Mutta ala nyt väitellä tosta white trash-kotiäitien kanssa.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Viestin lähetti LaTe_Show
Harvoin tarvitsee henkkareita kysyä, sillä kyllähän se kuski oppii tuntemaan sen lapsen vanhemmat/lähisukulainen joka on häntä vastassa. Jos ei muuten, niin tarkistaa kenen syliin lapsi hyppää :)
Tarvittaessa voi vaikka kysyä henkkarit.

Saivarrellaan nyt sen verran, että taksi/bussikuskille ei tosiaankaan tarvitse kenekään papereitaan näyttää ellei pankki/luottokorttimaksu ylitä 50 euroa.

Jos ei puhuta pankkikorttivarmenteesta, niin henkkareita saa minun käsittääkseni kysyä vain poliisi ja järjestyksenvalvoja.

-ipa rules
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Viestin lähetti msg
Olisi mukava kuulla mielipiteitä kuinka vanhoja/nuoria lapsia saa vielä ruumiillisesti kurittaa.
Kannattavatko lapsien ruumiillista kuritusta kannattavat myös aikuisten ruumiillisia syy-seuraus -rangaistuksia eli pitäisikö meilläkin saada raippaa?
Omasta mielestäni "ruumiillinen kuritus" päättyy "lapsuuden" päättyessä, lapsesta tullessa "nuori". Tässä vaiheessa tästä tuskin enää on mitään sen rakentavampaa hyötyä - sillä kuten sanottua, "kipu" ei ole se oleellinen tekijä vaan "ele".

Vaikka joillekin aikuisille tuntuisi välillä pieni ruumiillinen kuritus välillä olevan paikallaan, niin tämä ei kuitenkaan mielestäni soveltuisi varsinaiseksi rangaistuskeinoksi. "Oppi" tuota "elettä" hyväksikäyttäen ei enää tällä iällä tee tehtäväänsä, pitäisi pyrkiä "rankaisuun" "kivun" avulla, joka on mielestäni useimmissa tapauksissa väärin. Julkinen häpäisy tai rangaistuksen suorittaminen julkisesti (kuten ajokokeen uudelleenajattaminen Varkaudessa) saattaisi olla monissa tapauksissa toimiva rangaistus.
Viestin lähetti ipa rules
Jos ei puhuta pankkikorttivarmenteesta, niin henkkareita saa minun käsittääkseni kysyä vain poliisi ja järjestyksenvalvoja.
Kaupassa "nuoren henkilön" on pyydettäessä todistettava ikänsä (käytännössä esitettävä henkilöllisyystodistus) ostettaessa ikäraja-tuotteita (savukkeet ja alkoholi). Tässäkin tapauksessa voi kieltäytyä esittämästä papereita, mutta ei myöskään saa ostettua haluamiaan tuotteita.
Viestin lähetti VT
jos myöhemmin on omia lapsia, en tule ikinä sanomaan ko. toteamusta.
Tämä nyt kuitenkin viittaa siihen, että etenkin lastenkasvatuksellisissa asioissa käytäntö on jotain aivan muuta kuin teoria - usein kuulee "kokemattomien" kertovan monia asioita "mitä he ainakaan eivät tee" tai pitävät huonona ihmisenä kun toimii jollain tietyllä tavalla; harvempi tuosta jaksaakaan alkaa peistä vääntää lapsettoman kanssa, sillä tulevaisuus tulee vääntämään nenästä näitä "kyllä minä sitten..." -tyyppejä. Kuitenkin samaa mieltä, että lause itsessään kuulostaa erittäin typerälle - mutta valitettavan usein se myös pitää paikkansa. Lapseton ei voi välttämättä edes kuvitella, miten eroaa lapsiperheen ihan tavallinen elämä. Mitenkään kumpaakaan väheksymättä, ne ovat vain usein hyvin eri asioita.
 
Viimeksi muokattu:

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Re: Re: Oma teoriani

Viestin lähetti VT
Hyvin sanottu. Täälläkin samaan on tosiaan sortunut ainakin Johannes. Sama lausahdus tulee esiin valitettavan useissa yhteyksissä ja pystyn tekemään saman lupauksen kuin OneBigRed. Ja jos myöhemmin on omia lapsia, en tule ikinä sanomaan ko. toteamusta.

Kuuluisia viimeisiä sanoja, vai :) Omakohtainen kokemus yleensä ylittää teorian, joten älä nyt vielä sano 'ikinä'. Muistan kristallinkirkkaasti asioita joita lupasin itselleni etten tee niinkuin äitini teki, mutta 'ikinä' -sanaa en voi käyttää: Pari kertaa olen jäänyt näistä kiinni.
 

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Viestin lähetti Jussi77
Kaupassa "nuoren henkilön" on pyydettäessä todistettava ikänsä (käytännössä esitettävä henkilöllisyystodistus) ostettaessa ikäraja-tuotteita (savukkeet ja alkoholi). Tässäkin tapauksessa voi kieltäytyä esittämästä papereita, mutta ei myöskään saa ostettua haluamiaan tuotteita.

Aivan. Hassua, että noinkin itsestäänselvä asia jäi tuossa huomioimatta. No joka tapauksessa kornia se olisi lapsien vanhemmilta alkaa papereita kyselemään.

-ipa rules
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Epäilen vahvasti etteivät lapsia kuljettavat kouluttajat saa koulutusta/lisäpalkkaa/vähemmän tiukkoja aikatauluja lapsien huolehtimisesta, joten ei heillä minun mielestäni mitään erityistä oikeudellistakaan vastuuta voi olla, vaikka täältä keskustelupalstoilta olisikin hyvä huudella muuta silloin kun jotain sattuu. Edellä mainittu seikka taas johtuu yhteiskunnan vähäisistä resursseista ja siihen jokainen voi vaikuttaa äänestämällä kukkahattutätejä ja muita kommunisteja. Muut saunan taakse. Tulipas tästä viestistä kompakti ja ytimekäs.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti Jussi77
Omasta mielestäni "ruumiillinen kuritus" päättyy "lapsuuden" päättyessä, lapsesta tullessa "nuori".


Niin ja kun lapsesta tulee nuori, on olemassa mahdollisuus että se jänteväksi teiniksi kasvanut pikku piltti vetää iskää turpaan, jos iskä jotakin rupeaa yrittämään.

Minä en ole koskaan omia lapsiani lyönyt, en ole edes joutunut "tukkapöllyä" antamaan - eivätkä kummatkaan poitsuni ole koskaan kuitenkaan olleet mitään hiljaisia hissukoita.
Oma isäni kuritti minua ruumiillisesti ja sen takia päätin jo kauan sitten, etten koskaan omaa lastani lyö. Muiden lapsia olen kyllä lyönyt - siis silloin kun ne muiden lapset olivat minun kanssani samanikäisiä ja kamppasivat minut maalin takana kaukalossa. Silloin olisin lyönyt tuomariakin, mutta en ylettynyt nyrkkeineni äijän päähän - tyydyin potkimaan sitä sokeeta seepraa luistimilla polville kun se kantoi minua kainaloistani pidellen kaukalosta ulos.

Asiaan... jokainen oman lapsen kasvattanut tietää miten jänniä ja liikuttavia hetkiä ovat kersan meno ekalle luokalle, meno ala-asteelta yläasteelle ym. kaikkinaiset koulunkäyntiin liittyvät briljeeraamiset discoiltoineen ym. Vuosien varrella se koulu tulee niin arkiseksi asiaksi vanhemmille ja itse koulua käyvällekin, että touhussa saattaa koko perheeseen tarttua jonkinlainen vauhtisokeus. Eihän se oman vesselin meno kahdeksannelle luokalle enää sykähdytä samalla tavoin kuin silloin, kun samainen pikkupoika iso reppu selässään seisoi pelokkaana tuijottamassa liikennevaloja ekan luokan ekana koulupäivänä - ympärillään punaisia valoja päin suojatielle rynnivät aikuiset.
Ja nyt minä en meinaa päästä asiaan millään. SE asia oli se, että minä hyvin ymmärrän vanhempien paniikin jos ekaluokkalainen on kateissa edes puoli tuntia, mutta rikosilmoitusta bussikuskia vastaan minä en tajua ym. blaablaablaa - jonka jo moni muukin on todennut.

Meikäläisen lapsuudesta on muuten jäänyt mieleen tällainen:
- olin 10-vuotias, kun minut päästettiin ekan kerran YKSIN Helsingissä elokuvateatterin iltanäytäntöön. Minun piti alunperin mennä leffaan kaksi vuotta vanhemman kaverini kanssa, mutta tämä kaveri sairastui eikä päässyt mukaan. Isäni oli tuona iltana leffan aloitusajankohtana vielä duunissa ja äiti ei päässyt mukaan jonkin sukulaisen kyläilyn takia. Äiti sitten antoi minulle luvan mennä yksin klo 19.00 alkavaan näytäntöön, koska teatteri sijaitsi ihan kävelymatkan päässä kodistani. Ja tietenkin äiti vannotti minut tulemaan suoraan kotiin heti leffan loputtua.

Kun sitten tulin leffan jälkeen tyytyväisenä kotiin, niin järkytyin niin että yhä vieläkin muistan näkemäni: äiti itki lohduttomasti sohvalla ja isä ja joku naapurin setä olivat sen näköisiä, kuin joku olisi kuollut.
Kas kun äiti oli olettanut että klo 19.00 alkava elokuva kestää korkeintaan klo 21.00 asti (siitä leffan kestosta ei kai sitten ollut puhetta ennekuin minä häippäisin) ja se minun katsomani leffa kestikin vartin kolmen tunnin päälle - tulin siis kotiin vasta noin klo 22.30. Kaiken lisäksi äiti oli paniikissa muistanut väärin sen leffateatterin nimen jossa minä olin, ja isä sen naapurin sedän kanssa oli sitten mennyt kyselemään ihan väärään teatteriin leffan loppumisaikaa - siellä se leffa oli loppunut ennen iltayhdeksää ja uusi näytäntö alkoi jo sitten klo 21.00.
Nykyään kai tämä kuitattaisiin vain sanomalla että "mun porukat oli tautisen hiilenä"?
 
Suosikkijoukkue
Jokerit, HJK, Kontu ja West Ham
Re: Re: Re: Oma teoriani

Viestin lähetti VT


Se on sama, kun lätkäaiheisiin väittelyihin toteaisi aina tyyliin "tämän ymmärrät sitten, kun sinusta tulee IFK-fani".


ihan kaikki ei tässä maailmassa ole mahdollista
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Re: Re: Re: Oma teoriani

Viestin lähetti VT
Hyvin sanottu. Täälläkin samaan on tosiaan sortunut ainakin Johannes.

Jep, näillä mennään taas jälleen kerran. Elämä on oppimisprosessi, joka jatkuu hautaan saakka.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Ehkä syyllistyn itsekin siihen mihin nyt puutun.

En sano, että ymmärrätte sitten kun tiellä on lapsia, mutta sanon, että ette voi tietää millainen tunneside minulla on lapsiini ja miten saisin/voisin reagoida hukassa olevaan lapseeni.
Monessa asiassa on helppo ottaa periaattellinen kanta. Esimerkkeinä juuri päivähoito, syöpähoidot, medi-helit.
Yksilötasolla on sitten eri juttu ja varsinkin jos omalle kohdalle napsahtaa.

Mutta oikeusjutun nostamista tässä tapauksessa pidän vajavaisilla tiedoillani kovin ylimitoitetulta, mutta viattomalta ei vaikuta kuskikaan.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti Tinke
"Joka vitsaa säästää se lastaan vihaa"

No on teillä vaikeita kakaroita. Otan osaa.

Omalta osaltani olen kasvatusmetodejani kertonut tässä ketjussa jo aikaisemmin - tiedoksi vaan, jos joku ei "jaksa lukea kuin vähän alusta".
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Kovin on kasvatus mennyt pieleen, jos vitsaan joutuu turvautumaan.
Luulisi aikuisen ihmisen osaavan kasvattaa niin, että ei tarvitse pahoinpidellä?
 

Juhaht

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Viestin lähetti msg
Kovin on kasvatus mennyt pieleen, jos vitsaan joutuu turvautumaan.
Luulisi aikuisen ihmisen osaavan kasvattaa niin, että ei tarvitse pahoinpidellä?


Aivan. Tuo Tinken käyttämä sanonta on jälleen yksi surullinen esimerkki entisten sukupolvien naurettavista tavoista, jotka on sitten pitänyt jollain keinolla - tässä tapauksessa surkuhupaisalla sanonnalla - itselleen perustella.

Itse en koskaan lapsena piiskasta tahi vastaavista ns. kaapin paikan osoituksista kärsinyt ja sangen täysipäinen minustakin kehkeytyi. Luullakseni ainakin.
 

Buccaneer

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Tuomo Ruutu, Sean Bergenheim
Viestin lähetti dana77
Epäilen vahvasti etteivät lapsia kuljettavat kouluttajat saa koulutusta/lisäpalkkaa/vähemmän tiukkoja aikatauluja lapsien huolehtimisesta, joten ei heillä minun mielestäni mitään erityistä oikeudellistakaan vastuuta voi olla

Oletan, että tämä koskee mielestäsi myös kaikkia muita ammattikuntia => ihmisellä ei voi olla "mitään erityistä oikeudellistakaan vastuuta" hutiloinnista tai työtehtävien laiminlyönnistä, elleivät he saa koulutusta/lisäpalkkaa/vähemmän tiukkoja aikatauluja siitä, että hoitavat työnsä kunnolla eivätkä vain vähän sinne päin. Ei kai tämä mikään taksikuskien erityisoikeus ole, vaan koskee myös lääkäreitä, sairaanhoitajia, opettajia, lastenhoitajia, rekkakuskeja ja kaikkia muitakin ammattikuntia. Esim. kuormanautonkuljettaja saa jättää yhden kuorman viemättä perille, koska ei jaksa tarkistaa kuormakirjoista, onko hänellä vielä tavaraa kyydissä. Lääkärit saavat jättää potilaita hoitamatta, koska eivät jaksa katsoa ajanvarauslistaansa. Ja niin edelleen...

Tuntuu ihmeelliseltä, että kuskin täydellistä tunarointia puolustellaan niin monen kirjoittajan puolesta.
 

Juicey

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, G
Viestin lähetti msg
Kovin on kasvatus mennyt pieleen, jos vitsaan joutuu turvautumaan.
Luulisi aikuisen ihmisen osaavan kasvattaa niin, että ei tarvitse pahoinpidellä?
Edustaa melkoisen ymmärtämätöntä tapaa katsoa asiaa?

Itse olen turvautunut kasvatuksessa myös ruumiilliseen kuritukseen. Vaihtoehtoja varmasti olisi ollut - mutta toisaalta hyvässä syy-seuraus -ymmärryksessä tarjottu "lempeä isällinen kuritus" on tuottanut tuloksen jossa lapseni kuuntelevat ja ymmärtävät kertomani asiat, tottelevat minua ja ennenkaikkea ei ole tarvinnut turvautua "isän kädestä" antamiseen toistamiseen.

Kaikki oikein kuitenkin. Mitään koivurisulla / vyöllä roimimista ei voi kutsua muuksi kuin pahoinpitelyksi, samoin kun nyrkillä kulmaan pistämistä. Se sijaan kun rauhassa otetaan housut kinttuihin ja läpsäistään takamukselle, tehden jo etukäteen selväksi, mistä on kysymys on tuottanut suorastaan erinomaisia tuloksia kasvatuksen suhteen. Erinäistä "katkeruutta" tai vastaavaa patoumaa ei ole havaittavissa, vaan jo lapsesta lähtien suoraselkäistä, konstailematonta asennetta. Pojat tietävät, että kun mies tekee niin mies myös vastaa teoistaan.

Pihapiirissä sitten viilettää jos jonkinlaista hörhöä. Parille tekisi mieli ihan noin asenteenkin puolesta tarjota vähän ojennusta oikeaan, mutta tämä on heidän oma asiansa. Vanhemmat tekevät kaikkensa, puhuvat, anovat, pyytävät, lahjovat - ja 6-vuotias vain riekkuu, haistattelee, puhuu aivan mitä sattuu, eikä varsinkaan tottele vanhempiaankaan ellei huvita. Toki oman turpani pidän kiinni asiasta, mutta hyvällä "isän kädestä" annetulla ojennuksella tässäkin asenne oikenisi kummasti terveempään suuntaan.

Kuitenkin tässäkin on poikkeuksetta syytä pitää mielessään järkevyyden rajat, sekä nimenomaan toiminnan mielekkyys. Lasta ei saa "piiskata" tuorhan vuoksi, vaan "vakavista rikkomuksista" ja selittäen lapselle, mistä tämä on seurausta. Ymmärtäminen, asian selittäminen etukäteen auttaa paljon. Meillä eräiden tapahtumien jälkeen puhuin poikien kanssa, ja kerroin että kotona on nyt sitten tästä johtuen odottamassa selkäsauna. Toki tilanne harmitti heitä, ja kun päästiin kotiin niin otettiin "kissa pöydälle"; puhuttiin asiasta, langetettiin asianmukainen rangaistus, puhuttiin asiasta lisää ja kas - tästä (tai vastaavista) ongelmista ei ole tarvinnut huolehtia sekuntiakaan tämän jälkeen. Ja uskon että avainasemassa on nimenomaan sekä puhuminen asiasta, että "perustellun" rangaistuksen täytäntöönpano, kuitenkin tavalla jossa tapahtuman "ele" korostuu fyysisen kivun sijaan (tarkoitus ei suinkaan ole satuttaa lasta). Myös siitä pitäisin kiinni, että suutuspäissään ei lasta saa kurittaa, vaan nimenomaan rauhallisena itse pysyen, tehden lapselle varmasti selväksi mistä on kysymys.

Niin, kuulun muutoin tarpeettoman väkivallan vastustajiin - pakkotilanne kuten itsensä puolustaminen on luonnollisesti eri asia. Vaikka omasta puolestani sallin ruumiillisen kurituksen tietyissä olosuhteissa, niin esim. huutamista en omien lasteni kasvatukseen taas ole tuonut ollenkaan. Ääntä ei tässä perheessä tarvitsekaan juuri korottaa, ei vanhempien eikä lasten kesken vaan asiat menevät (eikä vähiten tuon yllämainitun episodin ansiosta) hyvin "normaalisti sanomalla" jakeluun. Sen voin myös lisätä, että suinkaan mistään tyranniasta ei ole kyse, vaan ihan tavallisesta perheestä. Huutamisesta ja sanallisesta väkivallasta minulle on pahemmat muistot jääneet, kuin perustellusta kurituksesta.

Mielestäni on ollut erittäin hyvä asia, että saan lasteni jakamattoman huomion tarvittaessa. Myös esim. leikki-ikäisten "riehuminen" loppuu, kun näin käsketään. Tapahtumana tietenkin kurittaminen - irrallaan kontekstista - voidaan mieltää hyvin negatiiviseksi "katkelmaksi" tapahtumaketjussa. Kuitenkin tarkisteltaessa "kokonaisuutta" ja omasta mielestäni onnistuneen kurinpalautuksen tuloksia, olen ihan tyytyväinen asiassa valittuun lähestymistapaan.

Samat säännöt eivät tietenkään päde kaikissa kodeissa. Toiset haluavat ehdoin tahdoin pyrkiä "viitsisitkö millään" -kasvatukseen, jonka epäonnistuessa sitten kakara tekee juuri mitä lystää ja vanhempi on vain perässäjuoksijan roolissa, ilman mitään varsinaista kontrollia jälkikasvun edesottamuksista. Tällaisia nimenomaan ei varmasti uskalla pistää edes koulutielle ilman erityistä valvontaa. Toiset taas vievät "ken vitsaa säästää, se lastaan vihaa" -teeman toiseen äärimmäisyyteen jossa lasta kontrolloidaan pelolla. Ei todellakaan ole terve tilanne tämäkään, vaikka lapsuus menisikin hyvin hallitusti, on ongelmia sitten mahdollisesti odotettavissa myöhemmällä iällä. Tämä oli valitettavasti oma "kohtaloni".

Mutta "ruumiillisen kurituksen" täysin poissuljettuna vaihtoehtona rajaavaan kasvatukseen en itsekään täysin usko. En varsinkaan, kun olen itse saanut seurata "järkevällä" ja "rakentavalla" tavalla annetun kurinpalautuksen tuomaa vaikutusta, sekä kontrastina taas seurannut sitä "vapaata kasvatustakin" melko läheltä. En millään voi yhtyä mielipiteeseen, jossa yksmalkaan todetaan ettei ruumiillinen kuritus sovi kasvatukseen. Siitä olen samaa mieltä, ettei se suinkaan kaikkien kasvatukseen sovi, mutta "ruumiillisen kurituksen" suora leimaaminen pahoinpitelyksi on tietämättömän tuomio.

Ennenkaikkea, en kannata kenellekään mitään vaihtoehtoa "itsestäänselvyytenä", vaan pohtimaan eri vaihtoehtoja tarkasti ennen valintaa. Jos joku päätyykin kurittamaan lastaan ruumiillisesti, en pidä tätä suoralta kädeltä vääränä vaihtoehtona, mutta toivon totisesti että kuritus on suoritettu "isällisesti", ei vihan vallassa, ei "perusteetta", ei selittämättä mistä kysymys on, ei kivun tuottaminen mielessä, eikä lasta ole jätetty tämän jälkeen yksin "tuskansa" kanssa.

Olen myös yhtä mieltä siitä, että jos lailla halutaan väkisin ottaa kantaa (puolesta tai vastaan) ruumiilliseen kuritukseen, niin sen pääsääntö tulisi olla kieltävä - joskaan ei välttämättä ehdoton. Voi kuitenkin olla hyvin vaikeaa alkaa lailla määrittelemään mikä on "kasvatuksellista" kuritusta ja mikä ei kuulu tämän piiriin. Perus-negatiivinen suhtautuminen sen vuoksi, että eri lait on säädettävä niin että tietämätönkin pystyy lakia noudatellen elämään turvallista (niin itselleen kuin ympäristölleen) elämää. Koska olen 100% varma, että jokainen kasvattaja ei takuulla ymmärrä tätä rajaa mitä eroa on "ruumiillisella kurituksella" ja "pahoinpitelyllä", olen sitä mieltä että tällaisten tapausten varalta lain tulee nimenomaan kieltää tämä toimenpide. Kuitenkin toivon, että jos joku tällaisesta jää kiinni, niin lakia ei aleta lukemaan "niinkuin se kirjoitetaan" vaan tulkiten lain henkeä ja tarkastellen mm. annetun kurituksen perusteita, saavutettuja tuloksia ja "järkevyysastetta".

No, eiköhän tästä jo saa vihat niskoilleen näin uutena kirjoittelijana (vanhana lukijana). ;)
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös