Olipas surullinen uutinen. Itse en tiedä varmaan mitään kamalampaa kuolemaa kuin kuolla armeijan aikana. Nuokin kaikki tapaukset olivat käsittääkseni puolen vuoden poikia, eli ilmeisesti intti ei näitä kovin paljoa kiinnostanut. Sitten lähtee vielä henki paikassa jossa olet pakotettuna sukupuolestasi johtuen.
Lähdetään liikkeelle kuljettajakoulutuksesta. Noilla kuskeilla on aivan älytön vastuu, jota ei varmaan tajuta edes armeija-aikana. Itse kävin armeijani kuljettajia kouluttavan yksikön huollossa, joten käytännöt ovat ehkä keskimääräistä paremmin tiedossa. Eipä sekään kauaksi jäänyt etten itse lähtenyt kuskiksi, minulle tuli armeijan alussa pattitilanne joka ei sallinutkaan vuoden palvelusta. Miettii että keskiverto kuski on saanut ehkä noin vuotta kahta ennen inttiä. Siitä sitten muutaman viikon koulutuksen jälkeen ajamaan isoa autoa. Kuskeissa on aika paljon näitä ns amiksia. Kavereita jotka ovat ajelleet kaikenlaisia vehkeitä läpi elämänsä, ja meno on sen mukaista. Yliarvioidaan omat ajotaidot, vöitä ei käytetä, puhelinta roplataan kesken ajon jne. Kaikki ovat niin ammattikuskia, vaikka leima kortissa on tuskin ehtinyt kuivaa.
Kiinnostaa tietää myös miten kuski on metsässä saanut unta edellisenä yönä. Puolustusvoimien virallinen linjahan on, että kuskin tulee nukkua aina väh 6-8h ennen astumista rattiin. Tämä on virallinen linja, mutta on aivan helvetisti skapparista kiinni totellaanko sitä. Joissakin yksiköissä tuota ei noudateta pätkääkään, kouluttajia ei kiinnosta kuskien unet. Jos huomautat asiasta, niin se kuitataan nössöilynä tai turhana valittamisena. Omassa yksikössäni oli sekä kuljettajakurssi sekä AUK:n linjat. Kieltämättä vähän koomista kun osa aliupseerikoulun kouluttajista ei suostunut näitä sääntöjä noudattamaan. Eli samassa rakennuksessa toisaalla puhutaan unien tärkeydestä, ja seinän takana majailee kaveri joka on täysin toisesta äärilaidasta. Toisekseen, vaikka säännöstä pidettäisiin kiinni, se ei kuitenkaan takaa että nimenomaan sitä unta on saatu tarpeeksi. Joillekin kapiaisille riittää että unta on tarjottu 8h, ja jos syystä tai toisesta kuski ei nuku yöllä silmäystäkään, niin se on kuskin oma ongelma. Esimerkiksi siis kuljettajalle on päiväohjelmassa merkattu yöunet 22-06, mutta todellisuudessa välinehuollon yms takia pääset nukkumaan vasta puolilta öin. Sen jälkeen et saakaan nukahdettua, tai unet katkeavat vaikkapa kaminan sammumisesta aiheutuneen häslingin takia. Eli todellisuudessa et välttämättä ole oikeasti nukkunut hetkeäkään, ja silti PV:n mukaan olet kykenevä ajamaan autoa. Toisaalta ymmärrän tämän linjan, sillä kuka tahansa kuski voisi "movettaa" aamun ajot sillä että väittää itse unien jääneen vähäisiksi.
Itse olin usein leireillä kuskin kanssa ajamassa ruokaa. Ainakin meillä päivärytmi oli sellainen että itse yöunta ei ehtinyt tulla täysiä määriä. Me hoidimme asian nukkumalla päivisin mikäli siihen tuli pienikin mahdollisuus. Näin ei olisi saanut tehdä, mutta teimme silti. Toinen mitä itse omista metsäleirien kuljetustouhuista muistan, oli että karttoja joutui selamaan todella paljon. Oli kiire ajaa ruokaa oikealle paikalle ja ajoissa. Karttaa, eli meidän tapauksessa puhelimen google mapseja piti lukea ajon aikana. Tämäkään ei ole mitenkään poissuljettu vaihtoehto että turma-auton kuski olisi etsinyt kartasta jotain, eikä siksi huomannut junaa.
Yksi mielenkiintoinen havainto eräällä netin keskustelupalstalla oli, että onnettomuuskuvissa romun seasta pilkisti harjoistusmallin telamiinoja. Minä en tätä tiennyt, mutta nykyisten linjausten mukaan samassa tavaratilassa ei saisi kuskata miinoja sekä ihmisiä. Niitä saa kuskata vain mikäli autossa on kiinteä väliseinä, ja onnettomuuden uhrimäärä viittaa siihen että väliseinän olemassaolo on käytännössä mahdotonta. Jos väliseinä olisi ollut, niin autossa olisi ollut puolta vähemmän matkustajia. Saa nähdä tartutaanko tähän missään yhteydessä.
Mielenkiinnolla seuraan miten tapauksen tutkinta etenee, ja kenet tähän loppupeleissä todetaan syylliseksi. Kapiaisissa aika iso prosentti on aivan täydellisiä idiootteja, sadisteja ja muutenkin sellaisia keiden ei tulisi olla parikymppisten nuorten esimiehiä. Juuri sellaisia tapauksia jotka oikovat kaikessa turvallisuudessa, ja jotka sysäävät vahingon tultua kaiken syyn varusmiehen syyksi. Eikös samaisessa Dragsvikin varuskunnassa tapahtunut onnettomuus viimeksi kaksi vuotta sitten kun upskok ampui vahingossa kaverinsa taisteluharjoituksessa hengiltä. Vaikka koulutus ja turvamääräykset olivat vajavaisia, touhu meni varusmiehen piikkiin. Eiköhän myös nyt koko touhu sysätä tuon kuskin niskaan.