Inttiin lähdössä?

  • 1 213 319
  • 3 574

cheap_shot

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blackhawks, Jokerit, KäPa, Liverpool
Eikö Jatkoajasta tosiaan ole uusia reppanoita astunut tänään palvelukseen? Sattu uutinen silmään, jos joku joutuu 2PionKiin Vekaralle niin ehdottomasti tänne mietteitä, eritoten kiinnostaa onko yksikön päälikkö vieläkin Kapt. J-KO?
 

Artyukhin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Te jatkoajasta ketkä lähditte inttiin tänään niin nauttikaa, välillä saattaa vituttaa mutta ennen loppua ja lopussa mieli haikenee. Monta hyvää ystävää, hienoja kokemuksia rikkaampana sieltä kotiutuu.
Ei ole pitkä aika 347/255/165 aamua!

Pääsispä kertaamaan. Ei taida kylläkään B-miehet päästä? Itselle lyötiin B-paperit heti ensimmäisellä viikolla kun synnynnäisiä vaivoja kyseessä.
 

Germanicus

Jäsen
Suosikkijoukkue
*HIFK* Germanicus Julius Caesar Claudianus
Poikani lähti eilen Hämeenlinnaan. Panssarikomppaniaan astui palvelukseen. Snadisti on haikeat fiilikset, mutta olen ylpeä kun intin käy. Toki näytin jo hyvissä ajoin omaa ja faijan AUK:n ristiä ja sanoin, että näitä saa sitten tuoda lisää. ;o)
 

Aleksandros

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Eikö Jatkoajasta tosiaan ole uusia reppanoita astunut tänään palvelukseen? Sattu uutinen silmään, jos joku joutuu 2PionKiin Vekaralle niin ehdottomasti tänne mietteitä, eritoten kiinnostaa onko yksikön päälikkö vieläkin Kapt. J-KO?

Kyseinen kaveri oli omana palvelusaikanani noin 10 vuotta sitten AUKin pääkouluttaja (1.Pionkissa) ja itsekin pääsin siis hänen opissaan 7 viikkoa viettämään. Ja sitten johtajakaudella hänen kanssaan "pääsi" myös ajoittain asioimaan ihan kahden kesken. Hullun katse oli miehellä, mutta oli mainettaan löysempi minusta. Antoi myös AUK-aikana ihan laadukkaan välipalautteen kasvokkain ennen RUK-keikkaa.

AUKin santsarin homman toki skippasin pääosin siksi, ettei tehnyt mieli asioida hänen kanssaan sen enempää.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Vekaralla kesällä 1996. Tarkemmin en sano.

Menkää poijjaat ja nauttikaa intistä. Silloin joskus oli lomat tiukassa, ei oltu joka viikonloppu lomilla. Ei ollut internettiä, mimmit soitti iltaisin kun pystyi vastaamaan kännykkään, vanha kirjepostikin oli vielä hyvä tapa, sai hajuveden tuoksuisia kirjeitä jne. Silloin siellä pystyi käymään vielä röökilläkin.

Hetkeäkään ei ole ollut ikävä takaisin. Kun eka kertauskutsu tuli, irtisanouduin koko paskasta.

Mut on siellä ihan kivaa!

PS: Oma inttiaikani ei ollut todellakaan pahimmasta päästä. Olin kirjurina. Jos osaatte lukea ja kirjoittaa, niin pyrkikää siihen. Kaikki eivät osaa sitäkään. Todennäköisesti vältytte pitkiltä leireiltä.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Siirsin tuolta surullisuusketjusta:

Onneksi sentään oli VAIN 11 kyydissä. Omana aikana jokainen kyyti Masissa oli täyteen ahdettu.

Tosin siihen aikaan jälki olisi ollut vielä pahempaa kun istuttiin irrallaan täyteen ahdetulla lavalla. Tämänkin takia ehkä tuntuu vieläkin pahemmalta kuin normaalisti tuntuisi.

Intti tuli käytyä 2000-luvun alussa ja kieltämättä aivan sama ajatus osui mieleen, kuin näillä kahdella muulla nimimerkillä. Kun kuuli millaisesta kombosta (masi vs. kiskobussi) oli kyse, niin pelkäsin kyllä kuolleiden määrän olevan paljon suurempi. Onneksi asialle on tehty jotain, koska aikanaan Kotkan rannikkoalueen sankariskapparit myös ajattivat 2,5 kertaista määrää varusmiehiä kuorma-auton lavalla pitkin Kaakkois-Suomen talvisia maanteitä ilman mitään istuimia, rinkat ja sukset sekaan myös irralleen ahdettuina.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Ei yllättänyt sitten yhtään tuo tämänpäiväinen onnettomuus. Missään muualla Suomessa ei saa latoa kuorma-auton lavalle suurtaa määrää ihmisiä, jota sitten ohjastaa 18-20v nuorukainen olemattomalla ajokokemuksella. Ihan uskomatonta touhua.

Itsekin olin hiuskarvan varassa joutua intissä kuljettajan hommiin, vaikka en todellakaan olisi siihen ollut pätevä enkä halukas. Henkilökunnan toimesta uhkailemalla ja painostamalla siihen hommaan yritettiin minua usuttaa, ja kuitenkin siinä iässä on ihan kakara vielä.

Päivääkään en ole katunut että häivyin reservistä intin jälkeen.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Kävitkö täydennyskoulutuksen?

Kävin juu. Se oli ihan hauska viikko. Suurin ongelma oli pitkästyminen iltaisin, mutta voihan sieltä vaikka kotiin ajella jos lähellä sattuu asumaan. Oli kyllä onneksi ihan mielenkiintoisia oppitunteja sen viikon aikana, ja mukavia ihmisiä. Vaihtelua arkeen.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Olipas surullinen uutinen. Itse en tiedä varmaan mitään kamalampaa kuolemaa kuin kuolla armeijan aikana. Nuokin kaikki tapaukset olivat käsittääkseni puolen vuoden poikia, eli ilmeisesti intti ei näitä kovin paljoa kiinnostanut. Sitten lähtee vielä henki paikassa jossa olet pakotettuna sukupuolestasi johtuen.

Lähdetään liikkeelle kuljettajakoulutuksesta. Noilla kuskeilla on aivan älytön vastuu, jota ei varmaan tajuta edes armeija-aikana. Itse kävin armeijani kuljettajia kouluttavan yksikön huollossa, joten käytännöt ovat ehkä keskimääräistä paremmin tiedossa. Eipä sekään kauaksi jäänyt etten itse lähtenyt kuskiksi, minulle tuli armeijan alussa pattitilanne joka ei sallinutkaan vuoden palvelusta. Miettii että keskiverto kuski on saanut ehkä noin vuotta kahta ennen inttiä. Siitä sitten muutaman viikon koulutuksen jälkeen ajamaan isoa autoa. Kuskeissa on aika paljon näitä ns amiksia. Kavereita jotka ovat ajelleet kaikenlaisia vehkeitä läpi elämänsä, ja meno on sen mukaista. Yliarvioidaan omat ajotaidot, vöitä ei käytetä, puhelinta roplataan kesken ajon jne. Kaikki ovat niin ammattikuskia, vaikka leima kortissa on tuskin ehtinyt kuivaa.

Kiinnostaa tietää myös miten kuski on metsässä saanut unta edellisenä yönä. Puolustusvoimien virallinen linjahan on, että kuskin tulee nukkua aina väh 6-8h ennen astumista rattiin. Tämä on virallinen linja, mutta on aivan helvetisti skapparista kiinni totellaanko sitä. Joissakin yksiköissä tuota ei noudateta pätkääkään, kouluttajia ei kiinnosta kuskien unet. Jos huomautat asiasta, niin se kuitataan nössöilynä tai turhana valittamisena. Omassa yksikössäni oli sekä kuljettajakurssi sekä AUK:n linjat. Kieltämättä vähän koomista kun osa aliupseerikoulun kouluttajista ei suostunut näitä sääntöjä noudattamaan. Eli samassa rakennuksessa toisaalla puhutaan unien tärkeydestä, ja seinän takana majailee kaveri joka on täysin toisesta äärilaidasta. Toisekseen, vaikka säännöstä pidettäisiin kiinni, se ei kuitenkaan takaa että nimenomaan sitä unta on saatu tarpeeksi. Joillekin kapiaisille riittää että unta on tarjottu 8h, ja jos syystä tai toisesta kuski ei nuku yöllä silmäystäkään, niin se on kuskin oma ongelma. Esimerkiksi siis kuljettajalle on päiväohjelmassa merkattu yöunet 22-06, mutta todellisuudessa välinehuollon yms takia pääset nukkumaan vasta puolilta öin. Sen jälkeen et saakaan nukahdettua, tai unet katkeavat vaikkapa kaminan sammumisesta aiheutuneen häslingin takia. Eli todellisuudessa et välttämättä ole oikeasti nukkunut hetkeäkään, ja silti PV:n mukaan olet kykenevä ajamaan autoa. Toisaalta ymmärrän tämän linjan, sillä kuka tahansa kuski voisi "movettaa" aamun ajot sillä että väittää itse unien jääneen vähäisiksi.

Itse olin usein leireillä kuskin kanssa ajamassa ruokaa. Ainakin meillä päivärytmi oli sellainen että itse yöunta ei ehtinyt tulla täysiä määriä. Me hoidimme asian nukkumalla päivisin mikäli siihen tuli pienikin mahdollisuus. Näin ei olisi saanut tehdä, mutta teimme silti. Toinen mitä itse omista metsäleirien kuljetustouhuista muistan, oli että karttoja joutui selamaan todella paljon. Oli kiire ajaa ruokaa oikealle paikalle ja ajoissa. Karttaa, eli meidän tapauksessa puhelimen google mapseja piti lukea ajon aikana. Tämäkään ei ole mitenkään poissuljettu vaihtoehto että turma-auton kuski olisi etsinyt kartasta jotain, eikä siksi huomannut junaa.

Yksi mielenkiintoinen havainto eräällä netin keskustelupalstalla oli, että onnettomuuskuvissa romun seasta pilkisti harjoistusmallin telamiinoja. Minä en tätä tiennyt, mutta nykyisten linjausten mukaan samassa tavaratilassa ei saisi kuskata miinoja sekä ihmisiä. Niitä saa kuskata vain mikäli autossa on kiinteä väliseinä, ja onnettomuuden uhrimäärä viittaa siihen että väliseinän olemassaolo on käytännössä mahdotonta. Jos väliseinä olisi ollut, niin autossa olisi ollut puolta vähemmän matkustajia. Saa nähdä tartutaanko tähän missään yhteydessä.

Mielenkiinnolla seuraan miten tapauksen tutkinta etenee, ja kenet tähän loppupeleissä todetaan syylliseksi. Kapiaisissa aika iso prosentti on aivan täydellisiä idiootteja, sadisteja ja muutenkin sellaisia keiden ei tulisi olla parikymppisten nuorten esimiehiä. Juuri sellaisia tapauksia jotka oikovat kaikessa turvallisuudessa, ja jotka sysäävät vahingon tultua kaiken syyn varusmiehen syyksi. Eikös samaisessa Dragsvikin varuskunnassa tapahtunut onnettomuus viimeksi kaksi vuotta sitten kun upskok ampui vahingossa kaverinsa taisteluharjoituksessa hengiltä. Vaikka koulutus ja turvamääräykset olivat vajavaisia, touhu meni varusmiehen piikkiin. Eiköhän myös nyt koko touhu sysätä tuon kuskin niskaan.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Eiköhän myös nyt koko touhu sysätä tuon kuskin niskaan.

Eiköhän siitä päätä syyttäjä ja oikeuslaitos ja poliisin tutkimuksilla on mahdollisesti osuutta asiaan. Ja touhu sysätään sen niskaan kenelle se kuuluu.

Sitä en tokikaan tiedä voiko tai haluaako armeija lätkäistä jotain poistumiskieltoa tai onko palvelukseen palaamiselle edes edellytyksiä.

Tai miten tuo menee, kyllähän sairaalassakin palvelusaika juoksee vai onko siinä joku raja milloin ei enää, jos on pitkään poissa.
 

sinikettu

Jäsen
Eiköhän myös nyt koko touhu sysätä tuon kuskin niskaan.
Kenen niskaan se sitten pitäisi sysätä? En nyt tiedä, onko vahinkojen suhteen hirveänä järkeä lähteä ketään syyttelemään, mutta mitää tulee oikeudelliseen vastuuseen ja sitä rataa, niin tokihan se noin 99 prosenttisesti kuljettajalla on.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Eiköhän siitä päätä syyttäjä ja oikeuslaitos ja poliisin tutkimuksilla on mahdollisesti osuutta asiaan. Ja touhu sysätään sen niskaan kenelle se kuuluu.
Puolustusvoimiin liittyen pidän oikeuslaitosta melko kehnona. Esimerkiksi Syndalenin tapauksessa on mielestäni käsittämätöntä, että pahan onnen ampujaa asetetaan syytteeseen:

Varusmiehen kuolemaan johtaneesta ampumaonnettomuudesta syytteet neljälle | Yle Uutiset | yle.fi

Tuolla olivat kaikki varusmiehet siis upseerioppilaita, vaihtelevista tiedoista poiketen. Tuohon aikaan kokelaat olivat jo kotiutuneet. Eli ns. samanarvoisten kesken oltiin ammunnoissa ja vahingossa irrottiin liian kauas muista ryhmistä --> kävi miten kävi. Omat muistikuvat yöammunnoista ovat sellaiset, että on todella vaikea keskittyä muihin ympärillä kun painetaan menemään, katsellaan yötähtäimen (vai mikä onkaan) läpi ja ammutaan. Mielestäni myös meillä oli joka poppoossa tiukasti kiinni yksi skappari katsomassa ettei kukaan lähde harhailemaan.
 

julle-jr

Jäsen
Kenen niskaan se sitten pitäisi sysätä? En nyt tiedä, onko vahinkojen suhteen hirveänä järkeä lähteä ketään syyttelemään, mutta mitää tulee oikeudelliseen vastuuseen ja sitä rataa, niin tokihan se noin 99 prosenttisesti kuljettajalla on.
Niin, ehkä varsinaisessa onnettomuustapahtumassa kyllä, mutta pitäisikö miettiä, onko 18-20 v kaverilla edellytyksiä astua noin isoihin saappaisiin, eli vastaamaan usean varusmiehen turvallisuudesta ja jopa hengestä? Onko kuskien valintaprosessi sellainen, että tuohon ehkä kaikkein vastuullisimpaan palvelustehtävään valitaan ikäluokan ehdotonta kermaa? Ainakaan minun inttiaikoina näin ei ollut.

Ja toisaalta, onko kuljettajalla armeijan hierarkisissa olosuhteissa käytännössä mahdollisuutta sanoa, että hän ei tänään tunne oloaan riittävän virkeäksi, jotta voi hypätä rattiin?

Ehkä toisen keskustelun aihe, mutta mietin vain, että onko edes reilua, että 18-20 v kaveri asetataan noin vastuulliseen tehtävään olemattomalla korvauksella? Monikaan ihminen ei koko elämänsä aikana joudu vastaamaan yhtä suuren ihmisjoukon turvallisuudesta ja hengestä, varsinkaan tuollaisissa olosuhteissa.
 

K.A.H

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Mielenkiinnolla seuraan miten tapauksen tutkinta etenee, ja kenet tähän loppupeleissä todetaan syylliseksi. Kapiaisissa aika iso prosentti on aivan täydellisiä idiootteja, sadisteja ja muutenkin sellaisia keiden ei tulisi olla parikymppisten nuorten esimiehiä. Juuri sellaisia tapauksia jotka oikovat kaikessa turvallisuudessa, ja jotka sysäävät vahingon tultua kaiken syyn varusmiehen syyksi. Eikös samaisessa Dragsvikin varuskunnassa tapahtunut onnettomuus viimeksi kaksi vuotta sitten kun upskok ampui vahingossa kaverinsa taisteluharjoituksessa hengiltä. Vaikka koulutus ja turvamääräykset olivat vajavaisia, touhu meni varusmiehen piikkiin. Eiköhän myös nyt koko touhu sysätä tuon kuskin niskaan.

Näin itsekin pelkään, että kaikki kaadetaan kuskin niskaan. Sillä eihän nyt puolustusvoimat nuoria miehiä intissä vaaraan laita, herranen aika sentään. Todellisuudessa ei ole yhtään ainoaa järkevää syytä esim. ampua rauhan aikana kovapanos ammuntoja yöllä keskellä pimeää metsää, kuten mainitsemassasi Dragsvikin onnettomuudessa tehtiin. Ja luultavasti vielä kaikki harjoitukseen osallistuneet olivat helvetin väsyneitä ja keskittymiskyky nollissa. Ja vielä järjettömämpää on pistää nuoret miehet kuorma-auton lavalle ja rattiin aivan untuvikko kuski. On suoranainen ihme ettei koskaan ole sattunut todellista suuronnettomuutta niissä hommissa. Onneksi nykyään taitaa auton lavalla sentään olla penkit ja jonkinmoiset turvakaaret, että sentään jotakin edistystä on tapahtunut.

Niin tai näin, Puolustusvoimat ei tästä tuoreimmastakaan onnettomuudesta tule mitään vastuuta ottamaan. Kuskin syytä ja sillä selvä. Itse muistan intistä tapauksen, jossa ammuttiin taistelupareittain kovilla ammuksilla maastosta nouseviin maalitauluihin, ja harjoitukseen osallistui (minun parina) 29v. varusmies, joka tuli inttiin suorittamaan 10 vuotta aikaisemmin kesken jääneen palveluksen eikä siis ollut tänä aikana koskenut rynkkyyn lainkaan. Hän ilmoittin harjoitusta vahtineelle luutnantille, ettei muista tarkalleen kuinka rynkky toimii, joten haluaisi mielellään jättää harjoituksen väliin turvallisuuden vuoksi. Luutnantti vastasi siihen jotakin tyyliin "kyllä se aseen toiminta siinä harjoituksen aikana mieleen muistuu". Noh, onneksi kyseinen varusmies älysi itse olla ampumatta laukaustakaan. Semmoista toimintaa silloin, ja jos siinäkin olisi jotain sattunut, se olisi aivan varmasti ollut varusmiehen syytä yksinomaan.
 

sinikettu

Jäsen
Ehkä toisen keskustelun aihe, mutta mietin vain, että onko edes reilua, että 18-20 v kaveri asetataan noin vastuulliseen tehtävään olemattomalla korvauksella? Monikaan ihminen ei koko elämänsä aikana joudu vastaamaan yhtä suuren ihmisjoukon turvallisuudesta ja hengestä, varsinkaan tuollaisissa olosuhteissa.
Ei ole ja tällainen touhu onkin usein typerää, mutta ei sitä armeijaa tietääkseni ole pakko vuonna 2017 enää käydä.
 

sinikettu

Jäsen
Suomessa on edelleen aika kova yhteiskunnallinen paine intin käymiseen, lähtöisin ihan omasta isäukosta.
Niin. Tätä painetta voi tällä hetkellä parhaiten laskea menemällä sivariin tai hommaamalla vapautuksen. Pointti lähinnä oli, että jos mahdolliset vastuulliset hommat pelottaa armeijassa, niin ei sinne tarvitse mennä.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Niin. Tätä painetta voi tällä hetkellä parhaiten laskea menemällä sivariin tai hommaamalla vapautuksen. Pointti lähinnä oli, että jos mahdolliset vastuulliset hommat pelottaa armeijassa, niin ei sinne tarvitse mennä.
Oma pointtini siinä, ettei käytännössä toiset vaihtoehdot ole mahdollisia kaikille. Ts. inttiin menee todella usea vastoin omaa tahtoaan.
 

molari

Jäsen
Näin itsekin pelkään, että kaikki kaadetaan kuskin niskaan. Sillä eihän nyt puolustusvoimat nuoria miehiä intissä vaaraan laita, herranen aika sentään. Todellisuudessa ei ole yhtään ainoaa järkevää syytä esim. ampua rauhan aikana kovapanos ammuntoja yöllä keskellä pimeää metsää, kuten mainitsemassasi Dragsvikin onnettomuudessa tehtiin. Ja luultavasti vielä kaikki harjoitukseen osallistuneet olivat helvetin väsyneitä ja keskittymiskyky nollissa. Ja vielä järjettömämpää on pistää nuoret miehet kuorma-auton lavalle ja rattiin aivan untuvikko kuski. On suoranainen ihme ettei koskaan ole sattunut todellista suuronnettomuutta niissä hommissa. Onneksi nykyään taitaa auton lavalla sentään olla penkit ja jonkinmoiset turvakaaret, että sentään jotakin edistystä on tapahtunut.

Niin tai näin, Puolustusvoimat ei tästä tuoreimmastakaan onnettomuudesta tule mitään vastuuta ottamaan. Kuskin syytä ja sillä selvä. Itse muistan intistä tapauksen, jossa ammuttiin taistelupareittain kovilla ammuksilla maastosta nouseviin maalitauluihin, ja harjoitukseen osallistui (minun parina) 29v. varusmies, joka tuli inttiin suorittamaan 10 vuotta aikaisemmin kesken jääneen palveluksen eikä siis ollut tänä aikana koskenut rynkkyyn lainkaan. Hän ilmoittin harjoitusta vahtineelle luutnantille, ettei muista tarkalleen kuinka rynkky toimii, joten haluaisi mielellään jättää harjoituksen väliin turvallisuuden vuoksi. Luutnantti vastasi siihen jotakin tyyliin "kyllä se aseen toiminta siinä harjoituksen aikana mieleen muistuu". Noh, onneksi kyseinen varusmies älysi itse olla ampumatta laukaustakaan. Semmoista toimintaa silloin, ja jos siinäkin olisi jotain sattunut, se olisi aivan varmasti ollut varusmiehen syytä yksinomaan.

PV:n taholta ihmetyttää, ettei tuon kaltaisilla leireillä sotilaspoliisi, vast. ohjaa liikennettä, olisi selkeä turvallisuutta lisäävä tekijä ja sotilaspoliisin koulutusta vastaava homma - tuossakin oli liikkeellä 5 ajoneuvoa ja pidempi maastoharjoitus. Aika kultaa muistot ehkä, mutta juurikin tuolla suunnalla palvelleena 80-luvun alussa ja spolk-porukka oli osa huoltoyksikköä.

Toki enemmän ihmetyttää VR:n (ja junakuskin) toiminta, ajetaan yli 100 km/h tuollaisella kelillä junalla, jonka valoteho on enemmän kuin huono. Kai siinä luotetaan, että rata on vapaa ja kunnossa, vaikka silmät kiinni painettaisiin menemään. Kyseessä kuitenkin paikallisjuna, joka kulkee tien rinnalla, jonka nopeusrajoitus on 60 - 80 km/h.

Trafihan on uutisoinnin perusteella tarkastanut tasoristeyksen äskettäin ja todennut kunnossa olevaksi.

Jos tuosta autonkuljettaja syylliseksi (yksin) leivotaan, niin melkoinen oikeusmurha. Voiko tuossa kelissä havaita tuolla nopeudella liikkuvaa huonoin valoin etenevää junaa. Toki joku teoreetikko sanoo, että, olisi sitten pitänyt pysähtyä, eikä mennä yli. Samaten, kun hytissä oli muita henkilöitä, niin tuskinpa helpottivat kuskin työtä.
 
Suosikkijoukkue
Pelicans, Karhubasket KEspoo sekä Crocodiles
Itse 90luvulla intissä ja kyllä spon silloin hoiti liikenteen ohjausta ja joukkojen opastamista.
Ilmeisesti ei nyt turvallisuus suunnitelma ollut kunnossa jos tuollainen kohta eikä liikenteenohjausta.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Toki enemmän ihmetyttää VR:n (ja junakuskin) toiminta, ajetaan yli 100 km/h tuollaisella kelillä junalla, jonka valoteho on enemmän kuin huono. Kai siinä luotetaan, että rata on vapaa ja kunnossa, vaikka silmät kiinni painettaisiin menemään. Kyseessä kuitenkin paikallisjuna, joka kulkee tien rinnalla, jonka nopeusrajoitus on 60 - 80 km/h.

En nyt oikein näe, miten tällaisesta leivotaan mitään ihmetystä veturinkuljettajalle, jos on ajanut rataosuuden nopeusrajoitusten mukaan. Kumipyöräliikenne väistää raideliikennettä aina, ja jollei niin tapahdu junan jarrutusmatka on liike-energian vuoksi hitaammassakin vauhdissa hyvin pitkä. Ei aikataulutettu junaliikenne oikein voi alkaa hidastella sillä perusteella, että risteävä liikenne ei mahdollisesti jossain näkisi jotain.
 

vetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, CAR, HIFK (salaa)
En nyt oikein näe, miten tällaisesta leivotaan mitään ihmetystä veturinkuljettajalle, jos on ajanut rataosuuden nopeusrajoitusten mukaan. Kumipyöräliikenne väistää raideliikennettä aina, ja jollei niin tapahdu junan jarrutusmatka on liike-energian vuoksi hitaammassakin vauhdissa hyvin pitkä. Ei aikataulutettu junaliikenne oikein voi alkaa hidastella sillä perusteella, että risteävä liikenne ei mahdollisesti jossain näkisi jotain.
Jep. Niin kauan kun juna menee sääntöjen mukaan (eli ei esim aja punaisia päin), niin vastuu on aina auton kuljettajalla. Pelkästään junan jarrutusmatkat on niin pitkiä ettei sillä ole mitään mahdollisuutta reagoida autoilijan mahdolliseen mokailuun.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Kenen niskaan se sitten pitäisi sysätä? En nyt tiedä, onko vahinkojen suhteen hirveänä järkeä lähteä ketään syyttelemään, mutta mitää tulee oikeudelliseen vastuuseen ja sitä rataa, niin tokihan se noin 99 prosenttisesti kuljettajalla on.
Paha sanoa vielä tässä vaiheessa, mutta mikäli unta ei ole edellisenä yönä tullut tarpeeksi tai kuormaustapa on ollut laiton (telamiinat), niin kyllä siinä esimiestä (kapiaisia) lähtisin ainakin osasyylliseksi vetämään. Jos sama tapahtuisi siviilipuolella, että kuljetusfirman esimies vaatii kuljettajaa ajamaan ohittaen pakolliset lepotauot, tai vaatisi kuljettamaan laittomia kuormia aiheuttaen kuolemantapauksia, niin totta vitussa siellä käräjillä istuisi myös esimies. Mutta mikäli kyseessä on Puolustusvoimien henkilöstöä, tuntuu oikeuslaitos sysäävän kaiken syyn varusmiehen niskaan, kun siviilissä työntekijä pääsisi selvästi helpommalla.

Fat Catin kanssa samaa mieltä Syndalenin onnettomuudesta. Suorastaan oikeusmurha lähteä syyttämään yhtään varusmiestä. Tuokin tapaus on mielestäni "hyvä" esimerkki siitä miten Puolustusvoimat pesee kätensä täysin tilanteesta kun joku menee vihkoon. Kova uho on aina ennen palvelukseen astumista alokkaille sekä kotiväelle miten Puolustusvoimat pitää pojista hyvää huolta, mutta tuntuu siltä että nuoret kokemattomat pojat hylätään heti oman onnensa nojaan kun jotain pahempaa sattuu.

Se muuten unohtui edellisestä viestistäni kertoa, että miten paljon intissä sattuu näitä läheltä piti-tilanteita. Paras esimerkki on varmaan tältä päivältä, kun samaisessa Raaseporissa tapahtui uusi kolari armeijan kuorma-autolle. Jos eilen ei olisi rytissyt pahemmin, tuskin tuotakaan uutista kukaan juuri noteeraisi. Saati ne tapaukset jotka eivät päädy median, saati kapiaisten tietoon. Kaverini oli kuljettaja, ja kertoi miten jollain moottorimarssilla kaveri nukahti rattiin maastokuorma-auton ratissa. Tuolloinkin vedettiin lähes ilman yöunia satojen kilometrien siirtymä. Yksi marssin ajoneuvoista nukahti rattiin maantiellä. Matka meni hyvin niin pitkään kunnes tuli vastaan mutka, josta auto jatkoi luonnollisesti nukkuvan kuskin ansiosta suoraan. Onni onnettomuudessa oli että tien vieressä oli pieni oja, ja ojan jälkeen kevyen liikenteen väylä. Kuski oli herännyt siinä vaiheessa kun auto paiskautui tuohon ojaan. Siitä sitten äkkiä kurvaus kevyen liikenteen väylälle (yöaika, eikä onneksi jalankulkijoita liikkeellä) josta sitten seuraavassa risteyksessä takaisin autotielle. Ja matka jatkui ilman keskeytyksiä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös