Virveliä kainaloon
Jäsen
- Suosikkijoukkue
- 4.11., 7.4. ja pyhä henki
Ihan täyttä paskaa, ei kannata lähteä.
Kun rannikkojääkäri olet niin lienet Upinniemessä? Miltäs Öbiksessä nykyään näyttää mikäli siellä olet?Jääkäri Flusher pääsee samoin tavoin jo 15.12. kotiin rannikkojääkärilinjalta. Haaveet kaatuivat kyllä monelle omassa tuvassakin, mutta itseäni lykästi.
En ole Öbiksessä ikinä käynytkään, Dragsvikissä olen. On vissiin ensi viikolla jotain harjoituksia Upinniemessä, kun viimeiset leirit alkaa.Kun rannikkojääkäri olet niin lienet Upinniemessä? Miltäs Öbiksessä nykyään näyttää mikäli siellä olet?
Mietin jo hetken että mitä ihmettä tarkoitat tällä. Minun sukupolveni (90-luvulla syntyneet varusmiehet) tuntuvat puhuvat Sotilaskodista Sodena. Minä olen ikäluokassani vanhanaikainen poikkeus ja minulle Sotilaskoti on aina Sotku. Mutta silti Sodesta minulle tulee ennemmin mieleen sotilaskoti kuin Sodankylä, jota oletettavasti tarkoitat.Ei vain jaksa enään kauheasti kiinnostaa. Nytkin ottaa päähän hypätä huomenna Sodeen menevään bussiin, vaikka tiedossa on, että suhteellisen helpot 6pv luvassa.
Itsekin pääsin intistä pari vuotta takaperin ja suoritin asepalveluksen juuri Sodankylässä. Lomamatka oli sen reipas 500km joten tuo bussimatka tuli oikein tutuksi. Olo oli kyllä hämmentynyt kun tajusi ettei siihen bussiin tarvitse enää hypätä. Onnittelut vielä reserviin pääsystä, hieno fiilis!Nolla tosiaan napsahti tuossa pari päivää sitten ja tuntuu vähän vaikealta käsittää, että maanantaina ei tarvitsekaan hypätä Sodankylään vievään bussiin. Aamuja kaikille 1/17 palveluksensa aloittaville ja varsinkin 2. JK:n tuleville mosille. Hajotkaa vääpeli K:on.
Just kotiuduin itse pioneerina, meillä ainakin oli kaikki b-miehet kommareina.Onko armeijassa jokin muuttunut sitten talven 2009? Kintut on vihdoin ja viimein siinä kunnossa, että pääsen nyt 8 vuotta myöhemmin suorittamaan loppuun ja innolla odotan. Helmikuun lopussa suunnaksi Säkylä. Näin pioneerina sitä miettii omaa rooliaan siellä, kun kelpoisuusluokka on tänä päivänä B. Onko ajatuksia?
Mikä on kommari?Just kotiuduin itse pioneerina, meillä ainakin oli kaikki b-miehet kommareina.
Komennusmies, eli esimerkiksi pioneerivarasto, keskusvarasto ja mitä näitä nyt on. Pioneereina ei tainnut olla yhtään b-miestä, en toki ihan saletti ole.Mikä on kommari?
Tämä on kyllä mielenkiintoinen persoona. Itse kävin 2/12 saapumiserässä tiedustelu vänrikiksi ja muutaman kerran joutunut tekemisiin kyseisen henkilön kanssa. On kyllä niin "periaatteen" mies että! Mutta täytyy kunnioittaa sitä paloa ja tietotaitoa mikä sillä on sodankäyntiin.Hajotkaa vääpeli K:on.
Tämä on kyllä mielenkiintoinen persoona. Itse kävin 2/12 saapumiserässä tiedustelu vänrikiksi ja muutaman kerran joutunut tekemisiin kyseisen henkilön kanssa. On kyllä niin "periaatteen" mies että! Mutta täytyy kunnioittaa sitä paloa ja tietotaitoa mikä sillä on sodankäyntiin.
K oli minun aikaan muistaakseni 1JK:ssa. Piti meille vain muutamia koulutuksia, mutta olen viimeisen 2 vuoden kertausharjoitusten perusteella päässyt tutustumaan kyseiseen henkilöön paremmin. Tuota maalaisjärkeä se meillekin huutelee aina. Onneksi pääsee usein kertaamaan niin ei tule liian ikävä Sodankylään. Nyt 3 harjoitusta takana ja lisää tulee joka vuosi."Maalaisjärkeä, maalaisjärkeä"
K taisi olla tuolloin jo edesmenneessä sissikomppaniassa (nykyään esikunta- ja viestikomppania) kouluttajana. Sieltä sitten siirtyi 1. JK:on, jossa siis allekirjoittanut palveli kuluneen puolen vuoden ajan. Tornareiden mukaan 1. JK olisi ollut ennen K:n sinne tuloa prikaatin ns. "suklaakomppania", mutta K:n sinne tulon jälkeen olisi meininki "hieman" muuttunut.
K ja muutama muu 1. JK:n skapparihan siirtyy nyt 2. JK:n riveihin, joka siis siirtyy Rovaniemeltä Sodankylään. Tuosta toisesta jääkärikomppaniastahan tulee ns. valmiuskomppania ja sinne joutuneet/hakeneet viettävät palveluksessa sen 347 vuorokautta.
Boldaukset omat. Kumma juttu jos se helpolla pääseminen olikin melkoista ajanhukkaa. Minä lähdin inttiin sillä fiiliksellä, että kaikki otetaan irti siitä kokemuksesta kun pakko se on kuitenkin käydä. Olen tyytyväinen näin jälkeenpäin, vuoden aikana oppi toimimaan monenlaisten ihmisten kanssa ja yleisesti oli erittäin kasvattava kokemus. Mielestäni tuo hyvin kontrastia siviilielämään ja sen ongelmiin, lisäksi kohottaa useiden kuntoa ja peräti luo ammatin joillekin.Hajotkaa sinne inttiin se on omasta mielestä melkoista ajanhukkaa, pari vuotta sitten näihin aikoihin tosiaan puolen vuoden stintiltä sieltä kotiuduin.
Ja menkää mönkijäkurssille jos mahdollista, se on ihan vitun leebeniä touhua. Jos haluutte helpolla päästä. Mä ainakin halusin, älkää menkö sieltä mistä aita on matalin, menkää sieltä mistä se on kaatunut. Se on mun neuvo kaikille sotilaiden aluille.
Boldaukset omat. Kumma juttu jos se helpolla pääseminen olikin melkoista ajanhukkaa. Minä lähdin inttiin sillä fiiliksellä, että kaikki otetaan irti siitä kokemuksesta kun pakko se on kuitenkin käydä. Olen tyytyväinen näin jälkeenpäin, vuoden aikana oppi toimimaan monenlaisten ihmisten kanssa ja yleisesti oli erittäin kasvattava kokemus. Mielestäni tuo hyvin kontrastia siviilielämään ja sen ongelmiin, lisäksi kohottaa useiden kuntoa ja peräti luo ammatin joillekin.
Kai tämä hieman tapauskohtaista on, mutta ei tuo 100% varmaa ole. Muunmuassa minä, B-luokan miehenä olin toimistossa, ja vittuuntuneena siihen tylsään paskahommaan kävin kinumassa, josko pääsisin mukaan leireille. Onnistui, ja aika kului huomattavasti nopeammin kuin "lorvaillessa" toimistossa niitä paskaduuneja. Olin ihan tyytyväinen päätökseeni, vaikka kuulostaakin monen korvaan vitun tyhmältä.Siitä kuukaudesta jäi paska maku ja olen odottanut vesi kielellä sitä hetkeä, kun pääsen takaisin. En uskonut siihen menevän kahdeksaa vuotta, mutta lopulta siitä tulee totta, joskin hieman pelottaa B-kelpoisuus. Se kun tuottaa sen, ettei siellä tosiaan ihan täysillä pääse vetämään.
Ihan täyttä paskaa, ei kannata lähteä.
Luojan kiitos jossain on vielä vanhanliiton meiniki. PS. Tänään, Harrinpäivänä tulee 30 vuotta siitä, kun lähdin JPr:stä kotiin Vantaalle puksuttelemaan nuorna herrasmiesnä ja resevinupseerina. Vittu, mihin tää aika on menny? Ei vaan, kaikille menijille, olijille ja pähkäilijöille : Intti on just niin hyvä kuin sä haluut.Luulin, että hommat löystyneet huomattavasti omista ajoistani kun juuri aloittaneen alokkaan juttuja kuuntelin ja nykyisin suunnilleen kirjekurssilla suoritetaan ja kännyköitä räplätään 24/7, mutta paskan vitut. Kello soi 5:15 ja tupakalle pääsee ruokailun jälkeen, eikä sotkusta ole ollut puhettakaan:)