Inttiin lähdössä?

  • 1 213 366
  • 3 574

Tikiti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Professori Aho, Dortmund ja Arsenal
Hajotkaa vääpeli K:on.
Tämä on kyllä mielenkiintoinen persoona. Itse kävin 2/12 saapumiserässä tiedustelu vänrikiksi ja muutaman kerran joutunut tekemisiin kyseisen henkilön kanssa. On kyllä niin "periaatteen" mies että! Mutta täytyy kunnioittaa sitä paloa ja tietotaitoa mikä sillä on sodankäyntiin.
Lämmöllä minä muistelen Sodankylän aikoja, vaikka tuli istuttua bussissa ja junassa yhteensä jotain 17h per viikonloppu. Pohjois-Savosta kun kulki vuoden joko Sodankylään tai Haminaan niin kyllä niitä kilometrejä kertyi :D
 

red.machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Slovakia
Tämä on kyllä mielenkiintoinen persoona. Itse kävin 2/12 saapumiserässä tiedustelu vänrikiksi ja muutaman kerran joutunut tekemisiin kyseisen henkilön kanssa. On kyllä niin "periaatteen" mies että! Mutta täytyy kunnioittaa sitä paloa ja tietotaitoa mikä sillä on sodankäyntiin.

"Maalaisjärkeä, maalaisjärkeä"

K taisi olla tuolloin jo edesmenneessä sissikomppaniassa (nykyään esikunta- ja viestikomppania) kouluttajana. Sieltä sitten siirtyi 1. JK:on, jossa siis allekirjoittanut palveli kuluneen puolen vuoden ajan. Tornareiden mukaan 1. JK olisi ollut ennen K:n sinne tuloa prikaatin ns. "suklaakomppania", mutta K:n sinne tulon jälkeen olisi meininki "hieman" muuttunut.

K ja muutama muu 1. JK:n skapparihan siirtyy nyt 2. JK:n riveihin, joka siis siirtyy Rovaniemeltä Sodankylään. Tuosta toisesta jääkärikomppaniastahan tulee ns. valmiuskomppania ja sinne joutuneet/hakeneet viettävät palveluksessa sen 347 vuorokautta.
 

AJTSS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars, TPS
Hajotkaa sinne inttiin se on omasta mielestä melkoista ajanhukkaa, pari vuotta sitten näihin aikoihin tosiaan puolen vuoden stintiltä sieltä kotiuduin.

Ja menkää mönkijäkurssille jos mahdollista, se on ihan vitun leebeniä touhua. Jos haluutte helpolla päästä. Mä ainakin halusin, älkää menkö sieltä mistä aita on matalin, menkää sieltä mistä se on kaatunut. Se on mun neuvo kaikille sotilaiden aluille.
 

Tikiti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Professori Aho, Dortmund ja Arsenal
"Maalaisjärkeä, maalaisjärkeä"

K taisi olla tuolloin jo edesmenneessä sissikomppaniassa (nykyään esikunta- ja viestikomppania) kouluttajana. Sieltä sitten siirtyi 1. JK:on, jossa siis allekirjoittanut palveli kuluneen puolen vuoden ajan. Tornareiden mukaan 1. JK olisi ollut ennen K:n sinne tuloa prikaatin ns. "suklaakomppania", mutta K:n sinne tulon jälkeen olisi meininki "hieman" muuttunut.

K ja muutama muu 1. JK:n skapparihan siirtyy nyt 2. JK:n riveihin, joka siis siirtyy Rovaniemeltä Sodankylään. Tuosta toisesta jääkärikomppaniastahan tulee ns. valmiuskomppania ja sinne joutuneet/hakeneet viettävät palveluksessa sen 347 vuorokautta.
K oli minun aikaan muistaakseni 1JK:ssa. Piti meille vain muutamia koulutuksia, mutta olen viimeisen 2 vuoden kertausharjoitusten perusteella päässyt tutustumaan kyseiseen henkilöön paremmin. Tuota maalaisjärkeä se meillekin huutelee aina. Onneksi pääsee usein kertaamaan niin ei tule liian ikävä Sodankylään. Nyt 3 harjoitusta takana ja lisää tulee joka vuosi.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Hajotkaa sinne inttiin se on omasta mielestä melkoista ajanhukkaa, pari vuotta sitten näihin aikoihin tosiaan puolen vuoden stintiltä sieltä kotiuduin.

Ja menkää mönkijäkurssille jos mahdollista, se on ihan vitun leebeniä touhua. Jos haluutte helpolla päästä. Mä ainakin halusin, älkää menkö sieltä mistä aita on matalin, menkää sieltä mistä se on kaatunut. Se on mun neuvo kaikille sotilaiden aluille.
Boldaukset omat. Kumma juttu jos se helpolla pääseminen olikin melkoista ajanhukkaa. Minä lähdin inttiin sillä fiiliksellä, että kaikki otetaan irti siitä kokemuksesta kun pakko se on kuitenkin käydä. Olen tyytyväinen näin jälkeenpäin, vuoden aikana oppi toimimaan monenlaisten ihmisten kanssa ja yleisesti oli erittäin kasvattava kokemus. Mielestäni tuo hyvin kontrastia siviilielämään ja sen ongelmiin, lisäksi kohottaa useiden kuntoa ja peräti luo ammatin joillekin.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Boldaukset omat. Kumma juttu jos se helpolla pääseminen olikin melkoista ajanhukkaa. Minä lähdin inttiin sillä fiiliksellä, että kaikki otetaan irti siitä kokemuksesta kun pakko se on kuitenkin käydä. Olen tyytyväinen näin jälkeenpäin, vuoden aikana oppi toimimaan monenlaisten ihmisten kanssa ja yleisesti oli erittäin kasvattava kokemus. Mielestäni tuo hyvin kontrastia siviilielämään ja sen ongelmiin, lisäksi kohottaa useiden kuntoa ja peräti luo ammatin joillekin.

Joo omasta asenteestahan se on kiinni. Jos menee sillä asenteella että tää on paskaa ja hajottavaa, niin ihan varmasti se sitä onkin.

Mutta suosittelen menemään asenteella, että otanpa tästä kaiken irti. Jollekin se voi tarkoittaa jopa ammattia, toiselle johtajakoulutusta ja jollekin ihmisenä kasvamista.
Haasteita ja pahoja paikkoja sitä tarvii kehittyäkseen.
 

Red Label

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Miro Heiskanen
I/07, 2. PionK, Vekara.

Oli muuten elämäni mukavimmat 6 kuukautta. Samalla hetkellä kun kotiutettiin, tuli ikävä takaisin.

Pinohiiri-spade olin, oli muuten pirun nastaa. Kenttäkeittimessä oli kaks pistorasiaa - toinen musasoittimelle, toinen kahvinkeittimelle. Pahimmat hetket oli alkuvuoden loskapaskat, ja loppusodan itikat heinäkuussa.

Olen ikuisesti kiitollinen P-kauden alikeilleni. Molemmat tahtoivat laittaa meikäläisen AUKiin, mutta kun rehellisesti kerroin miksi tahdoin puolessa vuodessa pois, he laittoivat AUK-soveltuvuudeksi 0. Kysyin rehellisesti josko voin tehdä kaiken täysillä, mutta välttää vuoden palveluksen. Ymmärsivät, ja toteuttivat toiveen. Oli helvetin nastaa painaa intti täysillä, tietäen ettei joudu venymään.
 

AJTSS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars, TPS
No toi mun viesti oli vähän huumorisävytteinen. Jos oikeesti tykkäätte ryynätä niin jääkää ihmeessä vuodeksi. Mä en siitä touhusta niin välittänyt mutta kyllä sitä tavallaan oli hieno fiilis sit kun pääs pois. Paljon hyvii tyyppejä ja hyviä muistoja mut ei ikinä enää uudestaan tyylisesti...
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Minä viihdyin armeijassa silloin sen reilut pari viikkoa, kun pystyi vetämään täysillä. Sitten hajosi paikat ja kuukausi tuli maattua sitten aina, kun ei oppitunteja tai ampumista ollut ohjelmassa. Siitä kuukaudesta jäi paska maku ja olen odottanut vesi kielellä sitä hetkeä, kun pääsen takaisin. En uskonut siihen menevän kahdeksaa vuotta, mutta lopulta siitä tulee totta, joskin hieman pelottaa B-kelpoisuus. Se kun tuottaa sen, ettei siellä tosiaan ihan täysillä pääse vetämään. Vuosien aikana kuntoutukseen on käytetty hirveät kasat omaa rahaa (muunmuassa leikkaus ja 5 magneettikuvausta), joten toivon saavani sille rahalle vastinetta. Jos jotain pystyn nuorille suorittajille tarjoamaan, on elämänkokemus ja toivon todella, että pystyn olemaan tukena muille, vaikka hemmetisti nuorempia ovatkin, tuleehan minulla kuitenkin yläikäraja lopputalvesta mittariin.
 

Nick Neim

Jäsen
Siitä kuukaudesta jäi paska maku ja olen odottanut vesi kielellä sitä hetkeä, kun pääsen takaisin. En uskonut siihen menevän kahdeksaa vuotta, mutta lopulta siitä tulee totta, joskin hieman pelottaa B-kelpoisuus. Se kun tuottaa sen, ettei siellä tosiaan ihan täysillä pääse vetämään.
Kai tämä hieman tapauskohtaista on, mutta ei tuo 100% varmaa ole. Muunmuassa minä, B-luokan miehenä olin toimistossa, ja vittuuntuneena siihen tylsään paskahommaan kävin kinumassa, josko pääsisin mukaan leireille. Onnistui, ja aika kului huomattavasti nopeammin kuin "lorvaillessa" toimistossa niitä paskaduuneja. Olin ihan tyytyväinen päätökseeni, vaikka kuulostaakin monen korvaan vitun tyhmältä.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105
Ihan täyttä paskaa, ei kannata lähteä.

Luulin, että hommat löystyneet huomattavasti omista ajoistani kun juuri aloittaneen alokkaan juttuja kuuntelin ja nykyisin suunnilleen kirjekurssilla suoritetaan ja kännyköitä räplätään 24/7, mutta paskan vitut. Kello soi 5:15 ja tupakalle pääsee ruokailun jälkeen, eikä sotkusta ole ollut puhettakaan:)
 

Luotain

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Luulin, että hommat löystyneet huomattavasti omista ajoistani kun juuri aloittaneen alokkaan juttuja kuuntelin ja nykyisin suunnilleen kirjekurssilla suoritetaan ja kännyköitä räplätään 24/7, mutta paskan vitut. Kello soi 5:15 ja tupakalle pääsee ruokailun jälkeen, eikä sotkusta ole ollut puhettakaan:)
Luojan kiitos jossain on vielä vanhanliiton meiniki. PS. Tänään, Harrinpäivänä tulee 30 vuotta siitä, kun lähdin JPr:stä kotiin Vantaalle puksuttelemaan nuorna herrasmiesnä ja resevinupseerina. Vittu, mihin tää aika on menny? Ei vaan, kaikille menijille, olijille ja pähkäilijöille : Intti on just niin hyvä kuin sä haluut.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105
Aivan. Ei tämä maailma niin pyöri, että spotifitii ja netfliksii tuijotellaan, sekä kaikenmaailman tviittejä ja instakrammeja ihmetellään Perkele!!
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Tänään pääsee vihdoin aloittamaan normaalin arjen yli vuoden tauon jälkeen. Pakko sanoa, että kyllä aika hyvin tuntuu pää tyhjenneen intin aikana. No, jäi monenmoisia muistoja ja ainakin on sellainen mahatunne, että ehkä oma suhtautuminen asioiden hoitamiseen on vähän parantunut. Siis asioiden. Niin kuin että tekeekin jotain, eikä vaan rullaile eteenpäin sillain kuin intissä.

Aamuja tyhmille mosille, ja muistakaa käydä ruinaamassa lomaa mahdollisimman usein, lopussa niitä päiviä sataa kuitenkin.
 

Aleksandros

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Pioneeri-RUK oli jälkikäteen ajateltuna hieno kokemus ja ylivoimaisesti armeijan parasta aikaa. Toki itse kurssin aikana ajatukset eivät aina olleet ihan näin ruusuiset. Erityisesti henkisesti tuolla joutui välillä aika koville: vähän unta, paljon gineksiä, suht ankarat kouluttajat, melko tiukka kassukuri ja metsäreissujen tietynlainen painostava, arvaamaton ilmapiiri. Mutta toisaalta siellä oli paljon melko samanhenkisiä kavereita, hyvä yhteishenki ja monia mieleenpainuvia kokemuksia (Joha, kurssijuhla ja monet muut traditiot). Ainakin Vekaraan verrattuna Hamina oli huomattavasti parempihenkinen paikka.

Fyysisesti en ainakaan itse joutunut kovinkaan koville, vaikka en ollut mitenkään erityisen kovakuntoinen (Cooper n. 2700m, pikkusen ylipainoakin varmaan). Toki etuna se, että suht vahvana ei esimerkiksi Johalla (tästähän ei saisi kertoa, mutta ihan riittävän pitkästä marssista tässä oli kysymys) käytetty täyspakkaus aiheuttanut sellaisia ongelmia kuin pienemmille miehille. Johan ohella oikeastaan vain Kirkkojärven marssi oli vähän raskaampi koettelemus. Muilta osin ainakin Vekaran pion-AUKin eka jakso oli fyysisesti kovempaa menoa kuin RUK.

Paljonhan RUKissa nostatetaan myös upseerioppilaiden itsekunnioitusta kaiken runnuttamisen ohella. "Olette ikäluokkanne parhaimmistoa ja Suomen tuleva selkäranka" jne. Toki sekin varmaan parantaa muistoja verrattuna perusjoukko-osastoon. Mutta muutenkin siellä meininki oli enemmän sitä, että turhasta ei tullut runtua, mutta selvistä töhöilyistä erityisesti metsäkeikoilla sitten sitäkin enemmän. Itse hoin itselleni RUKkiin mennessä, että nyt nämä 14 viikkoa mennään sillä asenteella, että tulee mitä tahansa, se on vain kestettävä kitisemättä. Suosittelen tuota asennetta. Auttaa kummasti monien hajottavien tilanteiden ja mokien voittamisessa.

Joten, jos olet lähdössä inttiin, niin suosittelen RUKkia ainakin pioneeripuolella. Toki tämä sillä edellytyksellä, että on edes kohtalainen lukupää. Siellä on kuitenkin jonkin verran teoriakokeita, jotka olisi läpäistävä. Itselleni tuo puoli oli se suurin vahvuus, joten tämä jäi vain tällaiseksi loppukaneetiksi. RUKissa koet sellaisia perinteitä, joista et muualla pääse osalliseksi. Ja kyllä sitten myöhemmin johtajakaudella saatava oikea johtajakokemus varmasti kaikille antaa jotakin. Toisille enemmän, toisille vähemmän.

Jos jotakuta kiinnostaa kuulla pioneerihommista (Vekara, 1. ja 2. pioneerikomppania) tai RUKista (Hamina), niin saa kysyä joko julkisesti tai yksityisesti. Yritän vastata mahdollisimman totuudenmukaisesti, ilman liikoja värittelyjä. Omasta inttiajasta on tosin jo lähes kymmenen vuotta, joten aivan tuoreita kokemukset/muistot eivät enää ole. Tosin, tuskinpa asiat paljoa ovat ehtineet muuttua.
 
Viimeksi muokattu:

Aleksandros

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Jatketaan vielä edellistä viestiä sen verran, että ennen armeijaa en jaksanut ottaa inttihommista juuri ollenkaan selvää. Ajatuksena vain oli, että sinne mennään ja jos johtajahommiin huolitaan, niin voisihan sinne mennä. En myöskään ollut kovinkaan kiinnostunut esimerkiksi erä- ja pyssyhommista eikä lähipiirissä ollut ketään kiihkoisänmaallista tai ketään edes RUKin käynyttä ihmistä. Eli siinä mielessä esim. RUK ei ollut itselleni mikään pakkomielle (itse asiassa en ole aivan varma, tiesinkö koko RUKista mitään ennen inttiin menoa). Ja tämä tietämättömyys johtui varmaankin siitä, että en halunnut ajatella koko armeijatouhuja ennen kuin on pakko. Mutta ilman etukäteistietoja ja -osaamista on mahdollista pärjätä tosi hyvin. Aika kasan palkintojakin sain inttiaikana sekä RUKista että joukko-osastosta (ja en edes ollut perseennuolija, hoidin vain hommat, jotka määrättiin, ja pärjäsin teoriakokeissa sekä itse johtajahommissa hyvin).

Se tosin täytyy varoituksen sanana sanoa, että jos kaipaat mahdollisimman helppoa inttiaikaa, niin älä sitten hakeudu johtajahommiin. Ainakin itselläni tekemistä oli aivan riittävästi loppuun asti. Itse asiassa aika usein kadehdin niitä (kuskeja, polkupyörämekaanikkoa ym.), jotka valittivat, etteivät ole moneen päivään saaneet mitään hommia.

Ja kyllä sen voi rehellisesti myöntää, että vuosi tuntuu palvelusaikana todella pitkältä ajalta. Erityisesti viimeiset kuukaudet, jolloin sai johtaa pioneerijoukkueensa viikosta toiseen taas uuteen monipäiväiseen maastoharjoitukseen, olivat aika uuvuttavia ja jopa itseään pahasti toistavia. Eihän vuosi tunnu siviilissä juuri miltään, mutta intissä kun lähes päivittäin lasket jäljellä olevat päivät, tekee se ajan kulusta todella hidasta. Ja toki sekin tekee päivistä pitkiä, kun herää viiden ja kuuden välillä aamulla ja sitten illalla venyttää nukkumaankäynnin puolilleöin.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Minä sanon, että kannattaa hakeutua ce-kuljettajaksi. Johtaminen on sitä, että joku gonapappa huutaa johtajatuvan ovenraosta "Ruokailuun kymmenen" ja menee takaisin nukkumaan valuakseen kolmiriviin kymmenen minuuttia muuta komppaniaa myöhemmin. Tämän jälkeen perseillään muodossa, keulitaan syömään ja lonnitaan takaisin kassulle rötväämään kädet taskussa ja hessuhopot hulmuten.
 

Aleksandros

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Ja vielä haluan pari asiaa sanoa joko intin käyntiä/käymättömyyttä tai palvelusajan pituutta pohtiville.

Ensinnäkin, onko intistä hyötyä siviilissä? Riippuu täysin, mitä ja millä asenteella hommia teet intissä, mitkä ovat suunnitelmat elämällesi. Itse koen, että suorat, suuret hyödyt olivat aika pienet. Mutta toisaalta, varmasti vuoden aikana paljon myös kehittyi (parantunut itseluottamus, esiintymistaidot, järjestelmällisyys, ennakointi). Ja toisaalta sieltä sai valtavan määrän uusia tuttavuuksia ja sellaisia kokemuksia, joita et mistään muualta saa (räjäyttäminen (pioneerihommia), traditiot, poterovartiot muutamia mainitakseni). Ja opit sietämään kylmää, märkää, odottamista, sinulle vittuilua, painetta, erilaisia ihmisiä, epäreiluutta ym, mikä ehkä auttaa valmistamaan sinua esim. työelämään. Opit arvostamaan siviiliä eri tavalla ja opit (tai ehkä tunne ennemminkin vahvistuu), että sotaan et halua joutua.

Toiseksi, vaikka edellisessä viestissä sanoin, että vuosi tuntuu pirun pitkältä ajalta, niin taitaa se puoli vuottakin siltä tuntua. Ja todellisuudessa, elämäsi kannalta on aika samantekevää, vaikka viettäisit intissä sen puoli vuotta pidempään. Sen viettämällä saat aika poikkeuksellista kokemusta johtamisesta ja "uralla etenemisestä". Ja en usko, että juuri mitään menetät. Puoli vuotta venyy ehkä opinnot ja toisaalta työuran pituus lyhenee, mutta mitä sitten. Toki on sitten niinkin, että jos hommat eivät kiinnosta edes vähää alusta ja et vain voi sietää armeijatouhuja, niin ehkä sitten kannattaa pysyä pois ainakin johtajahommista.

Jos mietit siviilipalvelusta intin sijaan, niin sanoisin, että varmaan itse tiedät parhaiten tilanteesi. Mitään vikaahan ei ole siviilipalveluksen käymisessä. Omassa lähipiirissä on useampikin sivari ja ihan tavallisia fiksuja ihmisiä ovat. Jos aidosti koet, että oma vakaumus estää pyssyhipat, niin varmasti sivari on paras vaihtoehto. Näitä veikkaisin todellisuudessa olevan kuitenkin aika vähän. Jos taas mietit, että mitenköhän pärjäisit, niin suosittelisin kokeilemaan. Huono kunto saattaa arveluttaa, mutta kyllä omana inttiaikanani siellä monet selvisivät puoli vuotta, vaikka käytännössä sadan metrin hölkkääminen alamäkeen oli osalle liian rankkaa ( huom. en liioittele). Ja ainakin itselläni alussa paino tippui nopeasti ja aika paljonkin, kun ateriarytmi muuttui säännölliseksi ja liikuntaa tuli ainakin jonkin verran joka päivä. Ja tietysti parasta on, jos jaksaa vähän aloittaa kuntoilua jo ennen armeijaa. Säästyy erilaisilta rasitusvaivoilta. Henkisen puolen kysymykset ovat sen sijaan hankalampia ja niin tapauskohtaisia, etten oikein viitsi niistä alkaa besserwisseröimään.

Ja naiset, jotka mietitte asepalvelusta. Suosittelen kokeilemaan, sieltähän pääsee ilman syytä poiskin alkuvaiheessa. Ja naisia koulutetaan paljon johtajiksi, joten on hyvät mahdollisuudet saada hommia koko rahan edestä. Ja sovinistinen kommentti. Jos pidätte huomiosta (kukapa ei), niin intissä sitä saa, vaikkei olisi aivan missikään. Toisaalta on toki niin, että armeijan aika maskuliinisessa kulttuurissa naisen on usein kyllä vaikeampi saada pääasiassa miehistä koostuvan alaisjoukon arvostus. Valitettavasti. Toki monet naiset sen onnistuvat saamaan. Viime kädessä alaisten kunnioituksen saa vain reiluudella ja osaamisella. Alussa pitkä ja matalaääninen mies on vahvoilla, mutta osaamisen puute tai mielivaltaisuus romuttaa auktoriteetin. Lyhyt, pullea ja kimeä-ääninen kaveri taas lähtee auktoriteetin suhteen aika kaukaa takaa, mutta kyllä osaamisella ja alaisten reilulla kohtelulka kunnioituksen lopulta saa. Mutta kyllä armeijasta ainakin aika erilaisen kokemuksen normielämään verrattuna saa.

AUK vai RUK? Haluatko, että hommat ovat enemmän käytännön tekemistä, pienempien tehtävien kädet savessa suorittamista (valitse ryhmänjohtajuus eli AUK) vai suurempien kokonaisuuksien hallintaa, jolloin et esimerkiksi itse juurikaan enää ole paikantamassa tai edes katsomassa, kun miinoja paikannetaan, vaan ohjat taustalla kolmen ryhmän yhteistyötä (valitse RUK eli joukkueenjohtajuus)? Jos ajattelee joukkueenjohtajuutta, niin eihän siinä perusmortin kanssa tarvitse oikeastaan vaihtaa koko johtajakauden aikana sanaakaan (suosittelen toki), koska periaatteessa homma on sitä, että annetaan ohjeet ryhmänjohtajille ja koordinoidaan ryhmien liikkeitä. Ryhmyri sitten ohjaa omia perusjamppojaan paljon läheisemmässä suhteessa. Eli jos haluat kasvattaa ikään kuin oman pikkuperheesi, kannattaa ehkä ryhmyriys. Jos taas olet teoreettisempi, kenties et ehkä niin kasvatushenkinen, pyri RUKkiin. Vähän yleistävää ehkä, mutta eiköhän tässä ainakin jotain ajatusta ole. Toinen asia on sitten lukupää. RUKissa sitä vaaditaan jonkin verran (vaikka kyllä pelkällä peruskoululla siellä useampikin kaveri pärjäsi), AUKissa ei niin paljoa.

Viimeinen kommentti. Älkää välittäkö paskaakaan, mitä vanhemmat tai muu suku teiltä odottavat tai vaativat (no, ehkä jos ison perinnön saaminen on siitä kiinni, niin sitten kannattaa kuunnella). Eläkää omaa elämäänne. Eli älä mene RUKkiin vain, koska kaikki suvun miehet ovat niin tehneet, vaan koska ajattelet, että voisihan se olla hyvä kokemus.
 
Viimeksi muokattu:

Aleksandros

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Minä sanon, että kannattaa hakeutua ce-kuljettajaksi. Johtaminen on sitä, että joku gonapappa huutaa johtajatuvan ovenraosta "Ruokailuun kymmenen" ja menee takaisin nukkumaan valuakseen kolmiriviin kymmenen minuuttia muuta komppaniaa myöhemmin. Tämän jälkeen perseillään muodossa, keulitaan syömään ja lonnitaan takaisin kassulle rötväämään kädet taskussa ja hessuhopot hulmuten.

Kyllähän tuostakin muistoja jää ja kyllähän armeijaan myös tuollainen perseily ja velttoilu kuuluvat, kaikilla. Se taito, minkä parhaiten oppii intissä, on lepääminen tai rötvääminen aina kun paikka tulee. Ja erilaisten nakkihommien pakoilu. Ja noi kuljettajahommat voivatkin monelle olla ihan parhaita, varsinkin jos niistä suunnittelee itselleen työuraa. Kortinkin saa ilmaiseksi, jos ei aiemmin ole tullut hankittua.
 

Aleksandros

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Täytyy vissiin vielä pari asiaa sanoa inttihommista, kun ne tässä jostain syystä ovat viime aikoina aika paljonkin pyörineet mielessä. Alkavatko aivot vasta nyt avata suojausta näille muistoille, melkein kymmenen vuotta palveluksen jälkeen?

On nimittäin niin, että vasta aivan viime aikoina on herännyt vähän katuviakin ajatuksia siitä, etten aikanaan lähtenyt katsomaan sotilasurakorttia. En sitten tiedä, miten se olisi maistunut, mutta tällä hetkellä tuntuu, että olisi voinut olla ihan mukava vaihtoehto elämälle. Intin aikana ja sen jälkeen toki tiedostin, että tämäkin olisi voinut olla vaihtoehto, muttei tullut sitä silloin niin vakavasti kuitenkaan harkittua. Oli suunnitelmat elämälle jotenkin niin lukkoonlyötyjä jo etukäteen. Nykyään olisi aika paljonkin kehittämisajatuksia ja draivia kehittää esimerkiksi varusmiesten kouluttamista tehokkaampaan ja mielekkäämpään suuntaan. Tuntuisi tosi motivoivalta päästä kouluttamaan varusmiehiä.

Noh, nythän se toki on myöhäistä, kun ikää on jo liikaa. Nuoremmille siis vinkiksi, että kannattaa tämä pohdinta suorittaa ihan vakavasti intin aikana ja heti sen jälkeen. Turha enää rypistellä, kun paskat on jo housussa.

Ehkä puolustusvoimilla voisi olla vanhemmillekin hakijoille vaikka kandiohjelma, jossa koulutettaisiin päteviä (esim. jo aiemmin opetusalalla opiskelleita) kouluttajia perusyksiköihin. Ja tällä linjalla ei sitten olisi tarkoituskaan edetä sen pidemmälle, kuten maisteriopintoihin. En tiedä. Ja onhan nykyisellään jo nuo sopimusaliupseerihommat. Mutta ehkä itse kaipaisin tällaista mahdollisuutta saada kuitenkin jonkinlainen sotatieteiden tutkinto koulutuksen pohjaksi.

Kyllä sitä ihminen kaiken kaikkiaan todella vajavaisin tiedoin ja sattuman varassa tekee elämänsä pitkälti määrittäviä valintoja viimeistään parikymppisenä. En ole itse tästä mitenkään katkera. Päinvastoin, omat valintani ovat olleet ihan hyviä. Mutta kyllähän sitä olisi voinut jotain vähän erikoisempaakin kokeilla! Turvalliset valinnat olisi voinut tehdä myöhemminkin.
 

Aleksandros

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
RUK:n uusin kurssi 250 on alkanut tiistaina 18.4. Haminassa ja kestää nykyisellään 94 vuorokautta. Liekö siellä ketään palstaveljeä? Mukava olisi kuulla ajatuksia ja tarinoita kurssilta.

En kyllä itsekään olisi kurssin aikana jaksanut kirjoittaa palstapäivityksiä tai blogitekstejä. Sen verran intensiivistä meno oli. Mutta jos joku olisi jaksavampi.

edit. Kiinnostavaa myös nähdä, mikä tulee kurssin nimeksi. Suomen satavuotisjuhlat ja numerona komea tasaluku 250. Siitähän saa kaikenlaisia väännöksiä aikaiseksi.
 
Viimeksi muokattu:

red.machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Slovakia
Tuntuu, että kotiutumispäivästä olisi kulunut jo useampi vuosi, vaikka todellisuudessa kotiuduin vasta muutama kuukausi sitten. Lisäksi palvelustovereiden ja skappareiden nimiä en tahdo enää muistaa. Oman ryhmän jäsenten nimet muistan juuri ja juuri ja lisäksi parin skapparin nimet. Saas nähdä, että muistanko vuoden kuluttua enää edes heidän nimiään.
 

Aleksandros

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Tuntuu, että kotiutumispäivästä olisi kulunut jo useampi vuosi, vaikka todellisuudessa kotiuduin vasta muutama kuukausi sitten. Lisäksi palvelustovereiden ja skappareiden nimiä en tahdo enää muistaa. Oman ryhmän jäsenten nimet muistan juuri ja juuri ja lisäksi parin skapparin nimet. Saas nähdä, että muistanko vuoden kuluttua enää edes heidän nimiään.

Itselläni ainakin muisti tuntuu vaan kirkastuvan, mitä kauemmaksi palvelusajasta on menty. Jopa jo unohtuneita nimiä on palannut mieleen. Eihän alkuun jaksanut edes muistella koko vuotta, mutta ei sitä turhaan puhuta ajan kultaavan ja minun tapauksessani myös kirkastavan muistot. Ehkä tämä käy vielä sinullekin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös