Tässä nyt on semmoinen tyyppiesimerkki kun lähdetään maalaisjärjellä pohtimaan asiaa joka vaatii muutaman asteen syvällisempää perehtymistä. 200 vs 400ppm CO2 on ihan perkeleenmoinen ero ja vaikutus on myös melkoisen töpäkkä.
Lämpötilan suhteellista muutosta jos laskeskelet niin suosittelen lähtemään edes Kelvinin asteikosta, Celsiukset lopunviimein melko arbitaari asteikko tuommoiseen. Toki aste K on sama kuin aste C, mutta suhteellinen muutos esim 15-16 tai 288-289 onkin jo ihan eri luokkaa.
Empiiriset havaintosi (ja ne ympäri maapalloa olevat havainnot joista kerroit, eli ne joiden mukaan ei ole ollut erityisen kuumaa/kylmää/vittumaista keliä) ovat luvalla sanoen harhaiset. (Siis tieteellinen termi että havainnoissasi on harhaa, tiedä sitten mistä johtuu mutta on ollut kuumaa, paikoin myös kylmää esim. napapiirillä normaalisti oleskelevan säätyypin siirtyessä muutaman astetta päin persettä, toki tuolloin napapiirillä kuumaa ja monessa paikkaa kovinkin vittumaista, etenkin kuivaa tai tulvaisaa).
Ja jos luottamuksesi tieteentekemiseen on siinä että kirjoitat väitetyistä tuhansista tiedemiehistä (on siellä naisiakin ja lukumäärä taitaa olla melko useissa tuhansissa väitetysti tai jopa todistetusti) ja yleinen tietämyksesi tasolla jossa vaadit aitoa dataa mallinnusten sijaan, niin... no suosittelen vaan tutustumaan ihan oikeasti tieteelliseen metodiin yleisellä tasolla ja sitten hakemaan niitä mieltä kiinnostavia tieteellisiä tutkimuksia luettavaksi
Joka tapauksessa ja TLDR muodossa kertauksenomaisesti: Mekanismi on monimutkainen, sitä on vaikea mallintaa mutta vaihtoehtoisia ennustamismetodeja ei ole olemassa. Lisäksi vaikka systeemi on monimutkainen, on siinä kuitenkin muutamia ilmiselviä osioita, eli CO2 vaikutus kasvihuoneilmiöön
Joo, siis esiteollisella aikakaudella (tai siis sen lopussa) ilmakehässä oli 0.028% hiilidioksidia (pyöristyy yhden desimaalin tarkkuudella muuten nollaan) - kaikkea muuta yhteensä oli siis 99.972%. Nyt sitä hiilidioksidia on 0.041% Mauna Loalla, eli kaikkea muuta on enää 99.959%. Laittaakseni asian jonkunlaiseen järkevään perspektiiviin, sen kaiken muun osuus on vähentynyt suhteessa siis yhteensä 0.0128%. Eli noin niinkun isojen asioiden äärellä, todella, todella, todella, todella, mitättömän pieni, 1:7810.
Maailman maiden ja merien yhteis -keskilämpötila 1900 -luvulla oli 15.6 astetta, Elokuussa 2019 lämpötila oli keskimäärin 0.92 astetta tämän yläpuolella. Näin ollen lämmön nousu on ollut n. 5.9%. Tämä puolestaan on aika merkittävä nousu (sikäli mikäli yksittäistä pistettä on järkevää verrata vuosisadan keskiarvoon ylipäätänsä), mutta ihan maalaisjärjellä ajatellen - eihän tässä ole mitään järkeä. En vaan voi uskoa että noin mitättömän pieni hiilidioksiidin nousu voisi aiheuttaa noin ison lämpötilan nousun. Kyllä tässä on pakko olla joku toinen, tai vähintään joku toinenkin selitys nousulle, ellei jopa useita toisiakin.
Merien pinnan kerrotaan nyt nousevan paljon kovempaa kuin tähän asti on uskottu, nousua tulee olemaan jotain 1-5 metriä vuoteen 2100 mennessä. Viimeisten 15 vuoden aikana nousua väitetään mitatun 1 cm, josta saadaan ekstrapoloitua jotenkin siis seuraaville 80 vuodelle 1.25 - 6.25cm / vuosi. Taas kysyisin että miten ihmeessä tämä muka olisi maalaisjärjellä ajatellen mahdollista??? Ja miten tähän asti mitattu nousu on jotenkin kovaa tai jopa kovempaa kuin tähän asti on uskottu?
Kyllähän tämä maailma kaikenlaisia flat earthreitä ja muita kantaa, mutta enemmän vielä ihmettelen jääkiekkopalstalla pyöriviä henkilöitä jotka eivät ole huomanneet Suomen talvessa nuutista 25v takaiseen. Lumen määrä ei suoraan korreloi lämpötilan kanssa, mutta ei tarvi taas olla viisaustieteen maisteri, että lämpenemisen huomaa vaikkapa Kilimanzaron huipun lumisuudessa:Pistäppä lähdettä kehiin. Sään ääri-ilmiöiden piti lisääntyä, lumien piti lähteä, totuus näyttää silti päinvastaiselta.
Tässä taas uutinen jonka denialistit voivat kieltää sanoin kuin älykkään luojan kannatajat kieltävät evoluution:
IPCC:n tuore erikoisraportti: ilmastonmuutoksella dramaattiset vaikutukset Suomen talviin – Lapin tunturilajisto vaarassa hävitä
Ilmastonmuutos tulee vaikuttamaan suuresti Suomen talviin, selviää uudesta hallitustenvälisen ilmastopaneelin IPCC:n raportista.www.lapinkansa.fi
Niin, siis tiede on Suomeen jo muutaman vuoden kehittänyt linjan, jossa ilmastonmuutoksen vaikutus tulee näkymään kovempina talvina. Jäämme sopivasti asemaan, jossa tämä on mahdollista: Ilmaston lämpeneminen tekee talvista kylmempiä
Lisätietoja voi kysyä Ilmatieteen laitokselta. Mutkat suoriksi ajattelu sopii varmasti medialle, mutta realisti ei vedä tapahtuvasta liian nopeita johtopäätöksiä.
.
Juu kannattaa odottaa että näkee, ja sen mukaan käyt sitten ostamassa joko uudet shortsit tai pilkkihaalarin.
Tämä hauska kommentti ei nyt osunut, kun molemmat löytyvät jo kaapista. Miksi pitää ostaa uusia, kun voi käyttää vanhoja?
Mutta ymmärrän kyllä, että klikkijournalismin faneilla näin ei ole.
Ilmatieteen laitoksen tiedoista näkee myös, että myrskypäivien määrä merellä on vähentynyt 90-luvusta. Tästähän saisi myös klikin, joka kiistää koko ilmastonmuutoksen.
Nimimerkkiisi viitaten, tämä on kyllä jeesustelua itseään. Silläkö se maailma pelastuu, että valtiomiehet purjehtii näihin tapaamisiin?Missäköhän vaiheessa ilmastokokouksia aletaan järjestää videokonferensseina? Montakohan yksityiskonetta tonne USA:n kokoukseenkin tarvittiin? Varmaan antaisi konkreettisemman mielikuvan suuresta huolesta, jos lentäminen pidettäisiin nollissa ilmastosta keskustellessa. Saisivat johtajat näyttää esimerkkiä paskanpuhumisen sijaan.
Siis tarkoitin, että lentely korvataan videokonferensseilla, eikä veneilyllä.Nimimerkkiisi viitaten, tämä on kyllä jeesustelua itseään. Silläkö se maailma pelastuu, että valtiomiehet purjehtii näihin tapaamisiin?
Jos CO2 on syyllinen lämpenemiseen, totta piip siinä pitäisi olla yhteys. Muuten kyse on uskosta johonkin, ei näytöstä tai tieteestä.Miksi ihmeessä tuon yhteyden pitäisi olla suora riippuvuus? Ilmasto on kompleksinen systeemi joka voi hyvinkin käyttäytyä niin, että pitkään muutos on joko olematonta tai hyvin pientä, kunnes se tietyn pisteen ylitettyään karkaa käsistä.
Ei ole joukkoliikenteen tarkoituskaan olla kaikille soveltuva liikkumistapa, mutta esimerkki siitä omasta toiminnasta ja valinnasta voisi olla että ei osta bensakinneriä, vaan esimerkiksi (bio)dieselkinnerin, etanolikinnerin tai kaasukinnerin. Tai miksei sähkö- tai hybridikinnerinkin, mutta hintaluokka voi olla eri.Tätä vielä vuosi, onneksi nykyään 17-vuotiaana saavat ajokortin, joten ensi vuonna voi ostaa jonkun pienen bensakäyttöisen kinnerin jolla voi sitten yksityisautoilla kouluun päivittäin.
”Älkää tehkö niin kuin me teemme, vaan kuten me sanomme”Siis tarkoitin, että lentely korvataan videokonferensseilla, eikä veneilyllä.
Ei ole joukkoliikenteen tarkoituskaan olla kaikille soveltuva liikkumistapa, mutta esimerkki siitä omasta toiminnasta ja valinnasta voisi olla että ei osta bensakinneriä, vaan esimerkiksi (bio)dieselkinnerin, etanolikinnerin tai kaasukinnerin. Tai miksei sähkö- tai hybridikinnerinkin, mutta hintaluokka voi olla eri.
Tätä vähän ihmettelen kun jokaiselle lähivuodelle on osunut vähintään yksi ns. 5. Luokan hurrikaani. Viimeisin (Dorian) jopa sellainen että tiedeihmiset alkoivat puhumaan että pitäiskö luoda uusi luokka (6.) ja samalla pistää rakennusstandardit uusiksi. Viime vuotinen Michael, muutamassa päivässä kiihdytti itsensä myrskyluokasta 5. Luokkaan ja kävi pyyhkäisemässä pari pienempää kaupunkipahaista kartalta Floridan Panhandlessä. Harvey pari vuotta sitten Teksasissa, Houstonissa (sisämaassa) aiheutti sateiden takia erittäin pahat tulvat (myrsky käytännössä pysähtyi useaksi päiväksi, samaten kuin Dorian Bahamalla). Unohtamatta tietenkään parin vuoden takaisia Irmaa (Florida Keys) ja Mariaa (Puerto Rico). Mutta onhan niitä ennenkin ollut, täytyykin kaivaa esiin viimeisten vuosien ennusteet ja toteutumat.Pistäppä lähdettä kehiin. Sään ääri-ilmiöiden piti lisääntyä, lumien piti lähteä, totuus näyttää silti päinvastaiselta. Kumpikaan edellisistä ei pidä paikkaansa, jopa Atlantin hurrikaani-sesonki -ennusteet ovat menneet päin persettä viime vuodet. Muutama myräkkä on ollut, jotka ovat jääneet torsoiksi
Olisi tietysti aika tyhmää ostaa isompi (ja isopäästöisempi) auto kuin mitä tarvitsee. Mutta nimenomaan halusin kiinnittää huomiota tuohon, että myös pienissä ja halvoissa autoissa on muita käyttövoimavaihtoehtoja kuin se fossiilinen bensa.Et huomioinut tuota sanaa PIENI bensakinneri. Mielestäni on jo ekoteko että pojalle hommataan pieni auto kuin iso auto. Toki voin sen sähköautonkin ostaa. Eikös niitäkin kohta jo alle 5 tonnilla saa ja se sähkö tulee seinästä?
No tuossa enemmän järkeä. Mä en itse innostu tästä nykyään yleisestä meiningistä, että aina etsitään joku yksityiskohta, joka ei sovi kuvaan, ja vedetään kaksinaismoralismi kortti esiin. Kyllä lentoliikennekin jatkuu, ja ihmiset liikkuu ilmassa niin työn kuin huvinkin vuoksi. Ilmaston muutoksen torjunta on silti mahdollista ja sitä voi kannattaa.Siis tarkoitin, että lentely korvataan videokonferensseilla, eikä veneilyllä.
Etkö siis usko esimerkin antamisen voimaan? Minä nimittäin uskon.No tuossa enemmän järkeä. Mä en itse innostu tästä nykyään yleisestä meiningistä, että aina etsitään joku yksityiskohta, joka ei sovi kuvaan, ja vedetään kaksinaismoralismi kortti esiin. Kyllä lentoliikennekin jatkuu, ja ihmiset liikkuu ilmassa niin työn kuin huvinkin vuoksi. Ilmaston muutoksen torjunta on silti mahdollista ja sitä voi kannattaa.
En vihjaillut, että @I am not Jesus ei uskoisi torjuntaan. Uskon myös esimerkin antamisen voimaan, teet yksittäisestä asiasta vahvan yleistyksen.Etkö siis usko esimerkin antamisen voimaan? Minä nimittäin uskon.
Pitäisi sitä silti saada tuoda ilmi epäkohtia ilman, että aletaan vihjailemaan ettei toinen usko ilmaston muutoksen torjuntaan.
Joo en tarkoittanutkaan tuota vaan kirjoitin yleisellä tasolla, mutta ymmärrän miksi viestistäni sai tuon kuvan. Muotoilin huonosti.En vihjaillut, että @I am not Jesus ei uskoisi torjuntaan.