Useissa eri blogeissa eri ilmasto-ihmiset käyttävät toinen toistaan rajumpia ennusteita, ja clickbait-media komppaa. IPCC puhuu paljon tyyliin "jos lämpötilan nouseminen saadaan pysäytettyä alle 2 asteeseen, niin sitten, ja jos ei niin sitten..." ja virittää samalla aina vaan isompia metrimääriä ja isompia todennäköisyyksiä niillä.
Blogit on blogeja, joita kuka tahansa voi julkaista. IPCC puhuu vaihteluvälistä, joka on nyt aiempaa korkeampi ja luokkaa 0.3-0.9 metriä vuosisadan loppuun mennessä. Sinä puhuit 5 metristä, jolla pelotellaan ja joku toinen voi puhua vaikka 8 metristä, jolla pelotellaan. Mitä kovempi luku, sitä enemmän joskus tuntuu tulevan julkisuutta. Kyllä siinä ihmiset pelkäävätkin, kun mitä tahansa epämääräisiä lukuja väitetään tapahtuvan.
Olen kehittänyt ohjelmistoja mallintamiseen. Tiedän, että minimin tai maksimin toteutuminen on yleensä epätodennäköistä. Tämä toki riippuu monesta tekijästä. Voidaan esimerkinomaisesti sanoa, että 0.9 metriä olisi 5 % ja 0.3 metriä olisi 2 % todennäköisyydeltään juuri nyt. Suhteet muuttuvat, kun olosuhteet muuttuvat ja se tekee ilmastonmuutoksen tarkoista laskelmista mahdottomia. Valitettavasti media nappaa IPCC:ltä sen maksimin, ja jotkut vielä keksivät siihen isot lisät päälle ja väittävät, että näillä pelotellaan.
Mutta pointti on, edes tuo 1m nousu ennuste, mihin se mahtaa perustua, muuten kuin tietokonemalleihin jotka suurella todennäköisyydellä (pun intended) ovat päin prinkkalaa?
Historiaan, kemiallisten yhdisteiden ja muiden aineiden tutkimiseen, mallintamiseen ja kokeisiinhan se perustuu. Voit tehdä kokeen ihan itse. Laita kylmää vettä liedelle kattilaan ja laita liesi päälle. Aluksi ei tule vesihöyryä. Vähitellen tulee ja sitten yhä kiihtyvämmin, kun vesi kiehuu. Tällä kokeella huomaat, että vesihöyryä ei muodostu tasaisesti, vaan kiihtyvällä tahdilla kun kiehumispiste lähestyy. IPCC lähtee mallintamisessa vähän samasta. Aluksi vesi nousee hitaammin, ja sitten enemmän.
Ylipäätänsä toivon että aihe ei mene juupas-eipäs väittelyksi pienistä yksityiskohdista (kuten yleensä menee), vaan haluan aidosti saada asiaan jotain järkeä / selvyyttä. Mihin perustuu väite että maailma on tuhoon tuomittu??? Itse en löydä vieläkään yhtään tutkimusta joka sen todistaa. Hypoteeseja on (mikä on tottakai hyvä asia), mutta siihen se jää.
Jos lähitulevaisuutta pohdit, kenties kannattaisi kääntyä jonkun uskonnon puoleen? Niiltä löytyy varmasti selitys ilman mallintamisia. En itse ole miettinyt, koska en näe faktaa maailman pikaisesta tuhoutumisesta (pl. laajat ydinsodat yms). Sellaista ei ole. Jos puhutaan ylipäätään maapallosta, maailma on tuhoon tuomittu. Auringosta tulee punainen jättiläinen ja elämä maapallolla päättyy. Mutta siihen menee vielä todella kauan.