Ilmastonmuutos

  • 683 571
  • 6 524

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
30km per persona ja päivä kuulostaa aika paljolta. Voiko olla noin paljon?

Stat.fi sivuita:

"Suomessa rekisteröidyillä henkilöautoilla ajettiin viime vuonna keskimäärin 14 000 kilometriä. Henkilöautojen kaikista ajokilometreistä 58 prosenttia ajettiin bensiinikäyttöisillä ja 41 prosenttia dieselkäyttöisillä autoilla, vähäpäästöisten käyttövoimien osuus jäi alle prosenttiin."

Tuosta tulee 38.3km per auto.

Henkilöautoilla ajettiin edellisvuosien lailla – maanteiden tavarankuljetukset tehostuivat | Tieto&Trendit
 
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Varjotuuli
30km per persona ja päivä kuulostaa aika paljolta. Voiko olla noin paljon?

Totta kai voi olla. Suurimpien kaupunkien ulkopuolella asuu valtava määrä ihmisiä, Siellä ei ole julkista liikennettä lainkaan ja työmatkat voivat olla järjestäen vähintään tuollaista luokkaa jo yhteen suuntaan.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Keravalta kotoisin ja kun muutin aikoinaan Hml koulun takia niin aluksi siirtyminen kämpille hoidettiin julkisilla

1. 1,5km kävely asemalle
2. Juna: Kerava-Riihimäki
3. Juna: Riihimäki-Hml
4. Bussilla Hml 15min
5. ~ 1km kävely kämpille.
=2,5-3h.

sitten ostin auton ja hurautin ovelta ovelle noin tunnissa.

Pääkaupunkiseudulla hyvänä esimerkkinä julkisesta liikenteestä toimii kun olin intissä Santiksessa.

1. Kävely asemalle 1,5km
2. Juna: Kerava-Hki
3. Metro: Rautatieasema-Herttoniemi
4. Bussi: Herttoniemi-Santahamina
(joskus pääsi suoraan bussilla Santis-Asema)
=1,5-2h

joskus pääsin kaverin kyydissä autolla (~30min).

Tossa muutama esimerkki julkisesta liikenteestä. Pääradan varresta. Kyllähän ne toimii mutta se paljonko siirtymiseen haluaa käyttää aikaa on toinen asia. Ja sitten kun tulee esim. perhettä tai asuu pidemmällä kuin 100km etäisyydellä Helsingistä, tulee huomattavasti enemmän ongelmia.

Julkisen liikenteen kehittämisestä on puhuttu. Nuo esimerkit ~20v takaa. Väittäisin että nuo esimerkit pätevät noilla reiteillä vieläkin. Ehkäpä Hki-päässä jokunen bussivuoro on tullut lisää mutta siinä varmasti kaikki.

On totta että yksityisautoilu maksaa, siihen kuluvalla rahamäärällä menisi aika monta kertaa taksilla (+julkiset) mutta miten ihmiset haluavat hinnoitella oman ajankäyttönsä? Mennäkö vitosella jos matka kestää 3 tuntia vai maksaako kymppi jos matka kestää tunnin?

Mulla ei ainakaan ole aikaa (eikä halua) käyttää jokaiseen siirtymiseen esimerkin kaltaisia aikoja. Toki tilanne olisi eri jos a) olisin lapseton, b) asuisin Hki keskustassa. Mutta kun en ole.

Onneksi kuitenkin päivitimme perheen auton. +10v kinneri vaihtui reiluun 3-vuotiseen. Uskoisin (en ole tarkastanut), että tuo uudempi bensiinikäyttöinen auto on myös ilmastolle ystävällisempi, joten enköhän omalta osaltani ole taas osallistunut vuosiksi talkoihin. Annetaan muiden (~8,5 miljardia?) jatkaa taas tästä. Otan vastaan oman vuoroni mielelläni kun sen aika jälleen koittaa. Toki se taitaa koittaa hyvinkin nopeasti kun uutta hallitusta kuuntelee. Mutta sitten se kai menee niin. Vaihtoehtoja yksityisautoilulle taloudessamme ei ole.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Miksipä ei vähenisi, mutta kuinka paljon se vähennys voi realistisesti olla? Jos olen oikein ymmärtänyt, niin suomalaiset ajaa henkilöautolla noin 30 km per henkilö per päivä. Junalla vain 2 km. Koko EU:n osalta luvut on yllättävänkin samoja.

Ei kai keskimääräisellä luvulla kovin paljon ole merkitystä sen osalta, valitseeko tunnin junan auton sijasta? Pointtihan on se, että kehittämällä raideliikennettä voidaan vähentää yksityisauton tarvetta niiden osalta, jotka haluavat siirtyä ainakin silloin tällöin raiteille. Nyt on vähän sellaista henkeä tuossa ylempänä, että keskustelua käydään sen todistamiseen, miten tämä ei koske itseä. Eihän se koske, jos tilanne on erilainen. Ei meilläkään harkita autosta luopumista. Mutta vähän katsellaan, josko muutto esimerkiksi mainitsemaani Kruunuvuorenrantaan antaisi mahdollisuuksia liikkua ydinkeskustaan nopeammin ratikalla. Silti auto varmaan jäisi.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Ei kai keskimääräisellä luvulla kovin paljon ole merkitystä sen osalta, valitseeko tunnin junan auton sijasta? Pointtihan on se, että kehittämällä raideliikennettä voidaan vähentää yksityisauton tarvetta niiden osalta, jotka haluavat siirtyä ainakin silloin tällöin raiteille. Nyt on vähän sellaista henkeä tuossa ylempänä, että keskustelua käydään sen todistamiseen, miten tämä ei koske itseä. Eihän se koske, jos tilanne on erilainen. Ei meilläkään harkita autosta luopumista. Mutta vähän katsellaan, josko muutto esimerkiksi mainitsemaani Kruunuvuorenrantaan antaisi mahdollisuuksia liikkua ydinkeskustaan nopeammin ratikalla. Silti auto varmaan jäisi.

Kyllähän tunnin junaa varmasti moni käyttäisi - kunhan se on järkevästi hinnoiteltu ja aikataulut sopivat. Eiköhän tuo ole oikeastaan lähes itsestään selvyys, sillä junassa on varsin vaivatonta ja mukavaa matkustaa - bonuksena voi vielä tehdä töitäkin matkan aikana. Toki on olemassa ihmisiä - kuten mainitsikin -, joille juna tai julkiset eivät ole vaihtoehto. Näin tulee myös aina olemaan osalle ihmisistä.

Kruunuvuoresta pääsee suunnitelmien mukaan noin vartissa keskustaan - sitten kun se ratikkalinja on joskus valmis. Joissain tapauksissahan tuo on varmasti hyvä vaihtoehto - toisissa taasen ei niinkään. Itselleni suurin ongelma julkisten käytön suhteen on ostosten raahaaminen - emme käy kaupassa joka päivä, vaan kerran / kaksi viikossa jolloin ostetaan riittävästi tavaraa kerralla. Näiden kassien raahaaminen ei ole kovinkaan käytännöllistä tai mukavaa julkisilla liikkuen. Sama pätee myös lasten harrastuksiin joissa varustekassin raahaaminen julkisilla ei ole kovinkaan miellyttävää - polkupyörällä liikkumisesta nyt puhumattakaan. Noin muuten toki tulee pyöräiltyä ja käveltyä pienempiä matkoja autoilun sijaan - kunhan ei tarvitse raahata helvetillistä määrää ostoksia tai muita tavaroita mukanaan.
 
Viimeksi muokattu:

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ei kai keskimääräisellä luvulla kovin paljon ole merkitystä sen osalta, valitseeko tunnin junan auton sijasta? Pointtihan on se, että kehittämällä raideliikennettä voidaan vähentää yksityisauton tarvetta niiden osalta, jotka haluavat siirtyä ainakin silloin tällöin raiteille. Nyt on vähän sellaista henkeä tuossa ylempänä, että keskustelua käydään sen todistamiseen, miten tämä ei koske itseä. Eihän se koske, jos tilanne on erilainen. Ei meilläkään harkita autosta luopumista. Mutta vähän katsellaan, josko muutto esimerkiksi mainitsemaani Kruunuvuorenrantaan antaisi mahdollisuuksia liikkua ydinkeskustaan nopeammin ratikalla. Silti auto varmaan jäisi.

Käsittääkö tämä mahdollinen rataliikenteen kehityskeskustelu junaliikennettä vai pelkästään raitiovaunuja? Ilmeisesti joitain linjoja tullut siis lisää Helsingissä ja Tampereella tietysti projektia käynnistellään.

Mutta jos ajatellaan junaliikennettä niin aika harvassa ovat nuo projektit jossa ratoja pistetään pystyyn. Onko Lahden oikoradan jälkeen rakennettu pk-seudun ulkopuolelle paljon mitään ja tuostakin on jo aikaa. Sen sijaan osaan kyllä listata paljon ratojen seisakkeita joita on lakkautettu esim. Hki-Riihimäki-lähiliikenteessä.

Keravalta hävisi Kytömaa kartalta aikoinaan, ilmeisesti kannattamattomana. Nyt kun seisakkeen viereiset pellot ja metsät on rakennettu täyteen taloja, käyttöaste voisi olla eri. Sitä en tiedä onko noiden vanhojen seisakkeiden käyttöönotosta ollut puhetta mutta varmasti esim. Virrenkulmasta Helsingissä töissä kävijät matkustaisivat mielellään työmatkansa junalla.

Tietenkin junien pitäisi myös pysähtyä. Esim. Hämeenlinastakin pääsee hienosti junalla Helsinkiin mutta käsittääkseni näitäkin vuoroja on nimenomaan vähennetty. Useampi juna painaa kyllä ohi mutta ei pysähdy.

Mutta kuten jo totesin niin asia ei minuun hirveästi vaikuta. Autolla pääsee kun Hki-Tre moottoritie kulkee vieressä. Huomenna taas pitäisi Helsinkiin tulla. Ajoaika ovelta ovelle ~45min.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Käsittääkö tämä mahdollinen rataliikenteen kehityskeskustelu junaliikennettä vai pelkästään raitiovaunuja? Ilmeisesti joitain linjoja tullut siis lisää Helsingissä ja Tampereella tietysti projektia käynnistellään.

Itse ajattelen, että raideliikenne käsittää kaiken raiteilla kulkevan: juna, metro, raitiovaunu, pikaraitiovaunu nyt ainakin. Ensimmäinen soveltuu pitkille etäisyyksille, muut lähinnä Suomen suurimpien kaupunkien käyttöön.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Itse ajattelen, että raideliikenne käsittää kaiken raiteilla kulkevan: juna, metro, raitiovaunu, pikaraitiovaunu nyt ainakin. Ensimmäinen soveltuu pitkille etäisyyksille, muut lähinnä Suomen suurimpien kaupunkien käyttöön.

Niin minäkin tämän ajattelen.

Mutta jos kehityskohteita ei hirveästi ole henkilöliikenteessä (pk-seudun ulkopuolella) niin riittääkö keskusteltavaa?

Toki täällä maakunnissa junaliikenteestä keskustellaan muilla tasoilla. Esim. SIPERIASTA kuskataan tälläkin hetkellä jopa 180 junavaunullista joka päivä Hiiltä PORIIN jotka sieltä lastataan laivaan ja kuskataan INTIAAN ja KIINAAN. Tämä mm. aiheuttaa lisääntyviä tärinäongelmia radan varressa asuvilla. Toki luo Porin suunnassa työpaikkoja. Ehkä vähän ruuhkauttaa rataverkostoakin.

Sitä en tiedä miten materiaalin kuskaaminen Siperiasta Kiinaan/Intiaan Porin kautta laivalla liittyy ilmastonmuutoksen hillintään, mutta hieman hassulta se kuullostaa. Varsinkin kun samaan aikaan halutaan kovalla kädellä rokottaa yksityisautoilua vaikka käytännössä siitä luopuminen ei ole millään lailla realistista.

Linkissä uutinen hiilirallista:
Liikenne Porin satamaan kiihtyy – hiiltä tuodaan jatkossa jopa 180 junavaunullista päivässä
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Niin minäkin tämän ajattelen.

Mutta jos kehityskohteita ei hirveästi ole henkilöliikenteessä (pk-seudun ulkopuolella) niin riittääkö keskusteltavaa?

Ehdottomasti riittää. Eihän ratkaisuja tehdä tätä päivää tai huomista ajatellen. Väestöennuste (alla linkkinä) saisi Helsinkiin jopa lähes 900 000 asukasta ja Helsingin seudulle jopa lähes 2 000 000 asukasta vuonna 2050. Toki kehitys voi olla maltillisempaa, mutta vaatii silti isoja investointeja liikenteeseen:

https://www.hel.fi/hel2/tietokeskus/julkaisut/pdf/18_10_30_Tilastoja_18_Vuori_Kaasila.pdf

Me autoa käyttävät tiedämme hyvin sen, että jos julkinen liikenne on heikosti suunniteltu ja toteutettu, autolla kestää myös kauan pisteestä A pisteesee B, mikäli ne ovat Helsingin seudulla. Julkisen liikenteen hyvä toimivuus on myös autoilijoiden etu. Autojen pienempi ilmastokuorma voi siten tulla sekä uudemman autokannan, että toimivan julkisen liikenteen yhdistelmänä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Voisivat panostaa jo olemassa olevien linjojen toimivuuteen. Lahti-Helsinki väli oli ainakin viime talvena ihan ihan sekaisin. Keskimääräinen myöhästyminen ruuhka-aikoina oli arviolta 15 minuuttia, pisin myöhästyminen 2 tuntia. Kertaakaan ei juna ollut tällä välillä ajoissa tammikuussa.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Ck

bebeto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Ylöjärven Ryhti
Uusimmassa Tekniikka ja Talous-lehdessä oli mielenkiintoinen artikkeli geolämmön tuottamisesta. st1:lla on menossa pilottihanke (Deep Heat) Espoon Otaniemessä jossa he poraavat kaksi 6.5 kilometriä syvää porakaivoa. Kiviaines on tuossa syvyydessä noin 120 asteista. Toiseen reikään pumpataan vettä, toisesta se nousee lämmenneenä ylös jonka jälkeen se johdetaan kaukolämpöverkkoon.

https://www.st1.fi/vallankumousteot

Tuolta voi käydä lukemassa aiheesta lisää. Linkki vie st1:n sivuille.
 
Viimeksi muokattu:

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Linkkasin tuon syystä, että kun minä perustelin aiheet selkeästi ja lakitekstiin vedoten kuten arpajaishallinnon sivuilta löytyvään tekstiin siitä, mikä luokitellaan rahankeräysluvan alaiseksi toiminnaksi, niin sain vastauksen enkelihoidoista. Tiedä sitten jos keskusteluun osallistunut henkilö vertaa tätä toimintaa samanlaiseksi toiminnaksi, mutta minun haluttiin perustelevan enkelihoidon oikeutus, joka ei siis liittynyt mihinkään.

Aalto kuitenkin vihreän puolueen yhtenä edustajana on sitä mieltä, etten välttämättä ole kaukana tässä asiassa. En tosin kannata vihreitä enkä Aaltoa muuten.

Löytyykö tämä Compensaten sivuilta vai onko hän sanonut näin? Kiinnostaa, en siis kyseenalaista? Sivuilla on esimerkiksi 2 pdf tästä toiminnasta (namedropping), mutta ei mitään kertomusta millä tavalla tähän osallistutaan.
Tässä ei ole sitä läpinäkyvyyttä, joka ostajalle kuuluu. Se, että on linkki pdf muodossa Kariba red+ toiminnasta, ei kerro vielä sitä millä tavalla yritys johon maksan rahat olisi mukana tässä. Eli jos tästä oli vielä jotain muutakin tuolla sivuilla tai kompensäätiön kertomana, niin mielellään lukisin jotta voimme jatkaa keskustelua aiheesta.

Ostajalle pitää antaa aina selkeä tieto siitä, mitä on ostamassa. Se on yksi asioista mitä myyjäyrityksen kuuluu tehdä.

Oma kulmani asiaan on enemmänkin siinä, onko tämä tapa jolla se compensaten kohdalla tehdään laillista vai laitointa. Vai onko se hyvän tavan vastaista vai hyvää tapaa noudattavaa. Annetaanko kuluttajalle ne tiedot joita hän ostopäätöstä tehdessä tarvitsee. Onko tämä yritystoimintaa jossa myydään tuotetta vai ei. Vai onko kyseessä rahankeräys ja hyväntekeväisyys.

Lainaan vain osaa tänne kirjoittamastani liittyen tähän wecompensateen. Alkuun haluan myös sanoa, että minulla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että poliisi tutkii Antero Vartian kompensäätiötä rahan keräämisestä.

Haluan myös sanoa, että sain pelikieltoa @Moderaattorit varmasti osaltaan tähän kirjoitteluun liittyen, mutta myös pariin muussa ketjussa olleeseen kirjoitteluun liittyen koska "intin" asiolla vaikka mielestäni esitin perusteluja ja faktoja aiheeseen liittyen. Olen edelleen sitä mieltä, että inttäjät olivat vastakirjoittajani. Toki voin olla väärässä vieläkin ja poliisi tutkii, mutta ei hutkikaan ja antaa homman jatkua. Ei silti ollut kaukaa haettu minun arvioni siitä, että kyseessä saattaa olla laiton rahankeräys.

Linkki HS:n uutiseen:

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006140060.html
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ei silti ollut kaukaa haettu minun arvioni siitä, että kyseessä saattaa olla laiton rahankeräys.

Ei ollut. Ja mitä asiaan liittyviä viestejä luin, sait asiantuntijoina esiintyviltä ratakiskoamatööreiltä turhaa paskaa niskaan. Vastaavasta toiminnasta kuin Vartialla ei taida olla ennakkopäätöstä. Poliisin mukaan päästökompensaatiotoiminta voi olla luvanvaraista rahankeräystä, ja siksi asiaa tutkitaan. Mitä päästökompensaatioon jonkun ostoksen yhteydessä tulee, se on ideana hyvä. Toivottavasti toteuttamiskelpoinen, kuten oletan.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ei ollut. Ja mitä asiaan liittyviä viestejä luin, sait asiantuntijoina esiintyviltä ratakiskoamatööreiltä turhaa paskaa niskaan. Vastaavasta toiminnasta kuin Vartialla ei taida olla ennakkopäätöstä. Poliisin mukaan päästökompensaatiotoiminta voi olla luvanvaraista rahankeräystä, ja siksi asiaa tutkitaan. Mitä päästökompensaatioon jonkun ostoksen yhteydessä tulee, se on ideana hyvä. Toivottavasti toteuttamiskelpoinen, kuten oletan.
Tämä päätös tulee ratkaisemaan koko liiketoiminnan kohtalon. Jos tämä tulkitaan hyväntekeväisyydeksi (joka olisi tulkintana täysin käsittämätön, kuten olen tähän asti sanonut), niin silloin sitä ei koske mikään kuluttajansuoja tms, ja kompensaatiotoiminnan lupaustenmukaisuus jää organisaation oman ilmoituksen varaan. Homman pitää olla vastikeelista liiketoimintaa jolloin yrityksen pitää pystyä osoittamaan, että kaupankäynnnin kohteena olevat lupaukset ovat lunastettu.
 
Viimeksi muokattu:

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Tämä päätös tulee ratkaisemaan koko liiketoiminnan kohtalon. Jos tämä tulkitaan hyväntekeväisyydeksi (joka olisi tulkintana täysin käsittämätön, kun olen tähän asti sanonut), niin silloin sitä ei koske mikään kuluttajansuoja tms, ja kompensaatiotoiminnan lupaustenmukaisuus jää organisaation oman ilmoituksen varaan. Homman pitää olla vastikeelista liiketoimintaa jolloin yrityksen pitää pystyä osoittamaan, että kaupankäynnnin kohteena olevat lupaukset ovat lunastettu.

Totta. Ja itsekin olin aikanaan sitä mieltä, että kyse ei ole hyväntekeväisyydestä, vaan mahdollisesti voittoa tavoittelematonta liiketoimintaa.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Ei ollut. Ja mitä asiaan liittyviä viestejä luin, sait asiantuntijoina esiintyviltä ratakiskoamatööreiltä turhaa paskaa niskaan. Vastaavasta toiminnasta kuin Vartialla ei taida olla ennakkopäätöstä. Poliisin mukaan päästökompensaatiotoiminta voi olla luvanvaraista rahankeräystä, ja siksi asiaa tutkitaan. Mitä päästökompensaatioon jonkun ostoksen yhteydessä tulee, se on ideana hyvä. Toivottavasti toteuttamiskelpoinen, kuten oletan.

Todennäköisesti asia otetaan käsittelyyn jossain vaiheessa eduskunnassa ja kompensointiin varmasti löytyy ratkaisu. Toisaalta valtiolla on omat intressit tässä ilmastorahankeruussa, eli en ihmettelisi, jos tuo toiminta kiellettäisiin kokonaan, ainakin siis Antero Vartian yrityksen tyyliset "hyvisvero" keräykset.

En välttämättä näkisi vääränä, jos jostain tuotteesta halutaan maksaa vähän enemmän joka menisi johonkin yleiseen hyvään. Esimerkkinä lentolipusta vähän kalliimpi osuus, mutta jos se on rahankeräystä nykyisen lain mukaan niin sitten se on.

Tosin jos tuo Vartian yritys ostaisi suoraan rahoilla maaplänttejä tarkoituksenaan kasvattaa puita sinne ja jokaiselle palveluun maksaneelle henkilölle osoitettaisiin summaa realistisesti vastaava pala maata, niin uskoisin, että liiketoiminta olisi luvallista. Silti niin, että tuo maapala pitäisi olla myös myytävissä.

Mutta katsotaan miten tuo etenee poliisihallituksessa. Hatunnosto Vartialle siitä, jos tosiaan on jättänyt asiasta lausuntopyynnön poliisille jo marraskuussa. Tosin silloin on ollut tietoinen, että tässä saattaa olla kyse rahankeräyksestä, enkä sitten tiedä mitä oikeuslaitos suhtautuu asiaan, että silti on lyöty yritys ja rahankeruu tulille. Mutta senkin myöhemmin oikeus päättäisi suuntaan tai toiseen jos niin pitkälle mentäisiin.
 

Tupu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, JHT
Laivamatkasta voi tulla yhtä suuret päästöt kuin lentäen – näin paljon eri tavat liikkua saastuttavat

Lopusta lainaus: "Maailman suurimmat rahtilaivat voivat yksinään vastata jopa 50 miljoonan henkilöauton päästöjä." Onkohan tuohon juttuun nyt tullut virhe, vai voiko tuo tosiaan olla totta..? Ihan älytöntä, jos pitää paikkansa. Yksi tuollainen rahtilaiva siis saastuttaa moninkertaisesti sen, mitä koko suomen autokanta. Aika turhalta tuntuu tuon rinnalla vouhkaus täkäläisen liikenteen päästöistä.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Laivamatkasta voi tulla yhtä suuret päästöt kuin lentäen – näin paljon eri tavat liikkua saastuttavat

Lopusta lainaus: "Maailman suurimmat rahtilaivat voivat yksinään vastata jopa 50 miljoonan henkilöauton päästöjä." Onkohan tuohon juttuun nyt tullut virhe, vai voiko tuo tosiaan olla totta..? Ihan älytöntä, jos pitää paikkansa. Yksi tuollainen rahtilaiva siis saastuttaa moninkertaisesti sen, mitä koko suomen autokanta. Aika turhalta tuntuu tuon rinnalla vouhkaus täkäläisen liikenteen päästöistä.

Kyllä se noin taitaa mennä - vaikka aika uskomattomalta tuntuu. 15 tuollaista kuuden futiskentän pituista alusta tuottaa yhtä paljon saasteita kuin maailman kaikki autot. Mikäli rahtialukset olisivat maa, niin niiden saasteet olisivat kuudenneksi suurimmat maailmassa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kyllä se noin taitaa mennä - vaikka aika uskomattomalta tuntuu. 15 tuollaista kuuden futiskentän pituista alusta tuottaa yhtä paljon saasteita kuin maailman kaikki autot. Mikäli rahtialukset olisivat maa, niin niiden saasteet olisivat kuudenneksi suurimmat maailmassa.
Tuollainen vertailu on aika vaikeatajuinen. Pitäisi huomioida että paljonko sillä laivalla ajetaan (käyttöaste taitaa olla lähes 100) ja toisaalta paljon yhdellä henkilöautolla laskennallisesti ajetaan. Kuten juttu kertoo, niin rahtilaivalla kuljettaminen on kuitenkin ekologisempaa kuin rekalla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös