Vtunmoinen nillittäminen polittikkojen ja muidenkin osalta siitä miten yksityisautoilua pitäisi vähentää julkisia hyväksi käyttäen, sekä siirtyä sähkö/kaasu/hybridi autoihin.
Mitä nillittämistä siinä on? Näin tulee tapahtumaan ennen pitkää, joten muutokseen on hyvä varautua jo ennalta.
Vai onko sinulla jotain korvaavia ideoita, millä Suomen päästövähennystavoitteet täytetään?
Ensinnäkin 3 suurimman kaupungin ulkopuolella on aivan turha puhua mistään julkisesta liikenteestä, ei sitä ole, siis korvaamaan yksityisautoilua. Auto on pakko.
No ei varmasti ole samassa mittakaavassa, koska ei ole kysyntääkään. Sen takia asuntojen hinnat ovat edullisia siellä minne on huonot kulkuyhteydet. Ihan normaalia hinnanmuodostusta, että palvelujen äärellä tontti- ja neliöhinnat ovat korkeat. Böndellä asuvat säästävät asumiskustannuksessa, joten missä ongelma?
Asun itse noin 60t asukkaan kaupungissa, vanhemmat asuvat 13 km päässä keskustasta. Busseja menee aamulla yksi, iltapäivällä toinen takaisin ja viikonloppuisin ei ollenkaan - ajele siinä sitten julkisilla.
Jokaista mätästä ja niemennotkoa ei tulla koskaan saavuttamaan julkisen liikenteen keinoin. Senpä takia autoilu tulee säilymään julkisten rinnalla tulevaisuudessakin.
Mielestäni on aivan selvä, että jos muuttaa 13 km päähän asutuksesta, on todennäköistä joutua maksumieheksi kasvavista polttoainehinnoista ja muista muutoksista. Tämän riskin olemassaolon on voinut kuka tahansa haistella jo vuosikymmenten ajan - aivan kuten sekin on ollut selvää, että 60-luvulta alkaen muuttoliike on ollut maaseudulta kaupunkiin.
Lisäksi jos yksityisautoilun päästöjä (mitkä ovat Suomessa kärpäsen paskan verran) halutaan kuriin niin verotuksella pitää ohjata siihen. Ei niin että kiristetään kaikkea polttomoottoreihin liittyvää, vaan selkeästi tuetaan - Merkittävästi - sähkö/kaasu/hybridin valitsijaa. Yksi iso ryhmä on ne jotka ajavat työkseen ja käyttävät leasingautoa, vapaa autoetu, tai käyttöetu.
No näinhän on tehtykin. Rinteen hallitus on kaiken lisäksi luvannut kompensoida pakollista työmatka-ajelua. Sähkö- ja hybridien ostoa tuetaan mm. verotuksellisin keinoin. Latausinfraa parannetaan (vihdoin).
Joillekkin ei vain mikään kelpaa. Pitäisi saada körötellä eestaas ilmaiseksi, vaikka yhteiskunta ja riskitekijät muuttuisivat miten matkan varrella.
Samaan aikaan Helsingissä maksetaan pienestä kaksiosta tonnin vuokraa, että ei tarvitsisi joka päivä körötellä autolla sieltä Lohjan perämetsistä Helsingin keskustaan. Valintoja, valintoja.
Sitten panostusta pitäisi ihan oikeasta lisätä puhtaamman teknologian kehitykseen ja tukea sitä tarvittaessa. Esim Wärtsilän energiatehokkaat ja ympäristöystävällisemmät laivamoottorit ovat isompi ilmastoteko maailmanlaajuisesti kuin mitä Suomen autokannassa voidaan vaikutta.
Luuletko, ettei näin jo toimita?