Minulta ei kysytty, mutta vastaan kumminkin.
Mitä nillittämistä siinä on? Näin tulee tapahtumaan ennen pitkää, joten muutokseen on hyvä varautua jo ennalta.
"Minä päätän että niin tulee tapahtumaan, joten turha väittää vastaan, sillä niin tulee tapahtumaan ennen pitkää". Kyllä, niin tulee tapahtumaan joka tapauksessa itsestään ilman että hallitus siihen pakottaa. Ja jos niin ei tapahdu itsestään, niin ei se pakottamallakaan tule tapahtumaan.
Vai onko sinulla jotain korvaavia ideoita, millä Suomen päästövähennystavoitteet täytetään?
Henkilöautojen osuus Suomen päästöistä on 9 %, ja se tulee pienenemään autokannan uudistuessa riippumatta siitä mitä polttoainetta uudet autot käyttävät. Vuonna 2030 suurin osa autoista tulee olemaan sähköautoja*, ja jäljellejäävien polttomoottoriautojen käyttämästä polttoaineesta mahdollisimman suuri osa pitää olla biodieseliä, -etanolia (E85) tai -kaasua, tai autojen tulee olla hybridejä. Neste mainostaa biodieselinsä vähentävän (parhaimmillaan?) 90 % päästöistä, jolloin sitä käyttävä dieselauto taitaisi itse asiassa olla sähköautoa ympäristöystävällisempi. Autoilun päästöt tippuvat murto-osaan ilman että polttomoottoreita täytyy kokonaan kieltää, ja siinä on ihan tarpeeksi päästövähennystä autoilun osalta. Sitten voidaan jo miettiä miten vähennetään päästöjä muilta osa-alueilta.
*= Jos vuonna 2030 suurin osa autoista ei ole joka tapauksessa sähköautoja, kaavailtu täyskielto polttomoottoriautoille ei tule kysymykseenkään.
No ei varmasti ole samassa mittakaavassa, koska ei ole kysyntääkään. Sen takia asuntojen hinnat ovat edullisia siellä minne on huonot kulkuyhteydet. Ihan normaalia hinnanmuodostusta, että palvelujen äärellä tontti- ja neliöhinnat ovat korkeat. Böndellä asuvat säästävät asumiskustannuksessa, joten missä ongelma?
Mielestäni on aivan selvä, että jos muuttaa 13 km päähän asutuksesta, on todennäköistä joutua maksumieheksi kasvavista polttoainehinnoista ja muista muutoksista. Tämän riskin olemassaolon on voinut kuka tahansa haistella jo vuosikymmenten ajan - aivan kuten sekin on ollut selvää, että 60-luvulta alkaen muuttoliike on ollut maaseudulta kaupunkiin.
Helsingissä on korkeammat asuinkustannukset. Piste. Jos ei ole varaa maksaa vuokraa, pitää muuttaa muualle, aivan niin kuin pitää muuttaa syrjäseudulta kaupunkiin jos ei ole varaa maksaa polttoainekuluja. Tietysti Helsingissä on vastapainoksi halvemmat liikkumiskustannukset, mutta ei se nyt saatana sitä tarkoita että autoilu saa maksaa mitä vaan koska aina voi muuttaa Helsinkiin ja alkaa käyttämään julkisia. Tai ehkä sinun mielestäsi, minun mielestäni ei.
No näinhän on tehtykin. Rinteen hallitus on kaiken lisäksi luvannut kompensoida pakollista työmatka-ajelua. Sähkö- ja hybridien ostoa tuetaan mm. verotuksellisin keinoin. Latausinfraa parannetaan (vihdoin).
Joillekkin ei vain mikään kelpaa. Pitäisi saada körötellä eestaas ilmaiseksi, vaikka yhteiskunta ja riskitekijät muuttuisivat miten matkan varrella.
Samaan aikaan Helsingissä maksetaan pienestä kaksiosta tonnin vuokraa, että ei tarvitsisi joka päivä körötellä autolla sieltä Lohjan perämetsistä Helsingin keskustaan. Valintoja, valintoja.
Niin, se on minun valintani että asun perämetsässä (jyväskyläläisessä taajamassa) ja liikun autolla, ja siksi tahdon autoilun kustannusten olevan kohtuullisia. Mikä vitun idea siinä on, että sanotaan "joillekin ei vain mikään kelpaa" jos ei kannata itselleen epäsuotuista politiikkaa? Sinuunko tuo väite ei päde jos tahdot että autoilijat maksaa enemmän veroja jotta sinun asuinkustannukset Helsingissä olisivat suhteellisesti matalammat, häh?
Luuletko, ettei näin jo toimita?
Kyllä toimitaan ja niin pitää toimia jatkossakin enenevissä määrin. Ilmastonmuutoksen ratkaisun kannalta merkittävin asia on ympäristöystävällisen teknologian kehitys, politiikalla voidaan lähinnä ohjailla päästöjen määrää.