Ilmastonmuutos

  • 684 485
  • 6 524

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Myös Stephen Hawking. Muiden muassa Pasi Toiviainen on julkaissut aiheesta kirjan ja tv-dokumentin jo 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä, kuten olen aiemminkin tässä ketjussa kirjoittanut. Googlesta löytyy lisätietoja karkaavasta kasvihuoneilmiöstä..
Kiitos linkistä, ainakin selvisi miten se vesihöyry karkaisi. En nyt jaksa itse tuota tuon kummemmin googletella, mutta mielellään lukaisen, jos jollain on aihepiiristä laadukasta luettavaa. Toistaiseksi pitäydyn siinä näkemyksessä, että ääriversiot karkaavasta kasvihuoneilmiöstä ovat hyvää dystopiamateriaalia, mutta vahvasti liioiteltuja ja erittäin epätodennäköisiä.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
The Day the Dinosaurs Died

Mielenkiintoinen juttu siitä, mitä tapahtui 66 miljoonaa vuotta sitten. Ja tuo ei päässyt edes lähelle kaiken elämän lopettamista maapallolla.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Balilla lomailevana on kyllä juolahtanut mieleen tämänkin ilmiön kohdalla aikamoisia ajatuksia.

Mopoja tuntuu olevan miljoona,siis ihan joka paikassa. Niinkuin muuallakin Kaakkois-Aasiassa. Autoja toinen mokoma. Joka paikkaan kaikki liikkuu jomminkummin. Ei joukkoliikennettä juurikaan. Paikallinen huvilamme talonmies,joka on kouluja käynyt,puhuu englantia hyvin ja on tukevaa keskiluokkaa ei ollut ilmastonmuutoksesta kuullutkaan. Kelit ovat olleet samat iät ja ajat. Ulkomailla ei ole käynyt,kerran naapurisaarella. Haaveissa on käydä Australiassa perheen kanssa mutta lasten koulunkäynti maksaa. Indonesiassa nyt se rapiat 260 miljoonaa ihmistä. Oletan että täällä maailmankolkassa tilanne on kaikkialla sama. Ihmiset miettivät miten selviävät päivästä päivään. Toimeentulo on tiukassa ja kilpailu äärimmäisen kovaa. Turisteja toivotaan kovasti käyvän. Se on elinehto miljoonille. Oletan näin olevan muuallakin täällä päin. Haastavaa oli kertoa mitä meidän keskustelukulttuuri on tämän asian ympärillä. Polttomoottorien kieltämistä ei tuntunut ymmärtävän alkuunkaan. Mutta niin kai tuo menee. Riittävä elintaso tuo vasta ylevät ajatukset. Mutta täällä asia ei tule etenemään kymmeniin vuosiin jos pitäisi arvata. Väitän että Indonesian kaltaisissa maissa asia ratkaistaan jos näin on tehtävä. Odotan ensi vuosikymmenen lämpötilakehitystä mielenkiinnolla.

Positiivista on että roskaamiseen ovat heränneet. Muovipusseja ei saa mistään,muovipillit ovat kadonneet ja muoviset vesipullot tuntuvat olevan vähemmistössä kestäviin juomapulloihin verrattuna. Muutenkin roskaamisen suhteen ollaan sanoisinko meitä edellä. Jospa täällä ollaan lähdetty oikeasta suunnasta pallomme suojelemiseksi. Mene ja tiedä.
 
Viimeksi muokattu:
K

Kiekkokatsoja

Tv-1 on/oli dokumentti ilmastonmuutoksesta. Löytynee myös yle areenasta.
Hyvää tietoa oli.

Lisäys. Liittyykö se tähän ketjuun, kun Kuopivossa oli aikanaan poikamiehillä, joku ilimanpilluu kamppanja?
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Analyzer

Jäsen
Balilla lomailevana on kyllä juolahtanut mieleen tämänkin ilmiön kohdalla aikamoisia ajatuksia.

-Klip-

Riittävä elintaso tuo vasta ylevät ajatukset. Mutta täällä asia ei tule etenemään kymmeniin vuosiin jos pitäisi arvata. Väitän että Indonesian kaltaisissa maissa asia ratkaistaan jos näin on tehtävä. Odotan ensi vuosikymmenen lämpötilakehitystä mielenkiinnolla.

Ja vaikka meillä on riittävä elin- ja koulutustaso sekä yleviä ajatuksia, niin siitä huolimatta me lennämme sinne Balille.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
The Day the Dinosaurs Died

Mielenkiintoinen juttu siitä, mitä tapahtui 66 miljoonaa vuotta sitten. Ja tuo ei päässyt edes lähelle kaiken elämän lopettamista maapallolla.

Älyllisen toiminnan lopettaminen onnistuu aika helposti - siltä se ainakin vaikuttaa kun erehtyy interwebissä olevia keskusteluja seurailemaan.

Hyvää vauhtia etenee tämä. Lisää kaasua komisario Palmu!
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset

Analyzer

Jäsen
Voishan sitä junallakin mennä, jos se olisi samanhintainen ja yöjuna ehtisi aamuksi perille.

Tai me hyvän elintason länsimaalaiset voisimme jäädä lomailemaan kotimaahan, koska meillä on tieto lentomatkailun vahingollisuudesta.

Meidän ylevät ajatukset loppuvat aina siihen kun itse pitäisi luopua jostakin oikeasti mielekkäästä ja tärkeästä. Vaikka tietoisuutta asioista piisaakin.

Ihminen on ihminen. Eri syistä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Ck

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Tai me hyvän elintason länsimaalaiset voisimme jäädä lomailemaan kotimaahan, koska meillä on tieto lentomatkailun vahingollisuudesta.

Meidän ylevät ajatukset loppuvat aina siihen kun itse pitäisi luopua jostakin oikeasti mielekkäästä ja tärkeästä. Vaikka tietoisuutta asioista piisaakin.

Ihminen on ihminen. Eri syistä.

On varmasti aika monia eri syitä miksi ihminen mahdollisuuden saadessaan haluaa lomailla jossain muualla kuin kotimaassa. Etkö oikeasti näe vaikka nyt vuotuisella ulkomaanmatkalla oikeasti mitään lisäarvoa kotimaanmatkailuun verrattuna? Voihan sitä tehdä lyhyempinä pätkinä kun siihen on mahdollisuus.

Se että ihmiset jököttäisivät kansallisuudesta riippumatta kotimaissaan on mun silmin aika taannuttava ilmiö.

Niin ja kun olin havaitsevinani jonkinlaista paheksuntaa lentämistä kohtaan mitäs mieltä lätkäpalstalla ollaan NHL- ja KHL-sarjojen lentämisestä päivät päästään? Pitäisikö sarjat lakkauttaa vai lyödä ukot sähköjunaan? En kyllä viitsisi vaikka nyt 1-2 kertaa vuodessa tapahtuvasta lomamatkailusta puhua mitään kun laittaa näitä järjestykseen.
 
Viimeksi muokattu:

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
On varmasti aika monia eri syitä miksi ihminen mahdollisuuden saadessaan haluaa lomailla jossain muualla kuin kotimaassa. Etkö oikeasti näe vaikka nyt vuotuisella ulkomaanmatkalla oikeasti mitään lisäarvoa kotimaanmatkailuun verrattuna? Voihan sitä tehdä lyhyempinä pätkinä kun siihen on mahdollisuus.

Se että ihmiset jököttäisivät kansallisuudesta riippumatta kotimaissaan on mun silmin aika taannuttava ilmiö.

Niin ja kun olin havaitsevinani jonkinlaista paheksuntaa lentämistä kohtaan mitäs mieltä lätkäpalstalla ollaan NHL- ja KHL-sarjojen lentämisestä päivät päästään? Pitäisikö sarjat lakkauttaa vai lyödä ukot sähköjunaan? En kyllä viitsisi vaikka nyt 1-2 kertaa vuodessa tapahtuvasta lomamatkailusta puhua mitään kun laittaa näitä järjestykseen.
Jos suositaan kotimaan matkailua enemmän rahaa jää Suomeen. Tämä on yksi syy. Toinen syy on se, että Suomessa on aika monta matkailukohdetta. Osa soveltuu enemmän talveen ja osa enemmän kesään. Pelkkä kotimaassa jököttäminen ei toki ole pitkän päälle hyvä asia, mutta moniko suomalainen muutenkaan menee matkailemaan kulttuurikokemuksien perässä? Yleensä mennään dokaamaan noin viikoksi jonnekin ja palataan kotimaahan vähän köyhempiä.

Sitten toki on aina hyvä verrata ammattilaisurheilijoiden lentämisiä kasaan länsimaalaisia turisteja. Jotkut lentävät työnsä takia ja jotkut huvikseen. Ero on tuossa aika merkittävä. Voisivatko kansainväliset liigat tehdä enemmän hiilidioksidipäästöjen rajoittamiseksi? Hyvin todennäköisesti. Miten? En osaa suoraan sanoa. Onko ehdotuksia? Sinähän uskot muutenkin jääkauden tulevan kohta joten miksi edes keskustelet tästä? Miksi ylipäätään eniten ilmastonmuutoksesta keskustelevat henkilöt sanovat ettei sitä edes tapahdu.
 

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Pelkkä kotimaassa jököttäminen ei toki ole pitkän päälle hyvä asia, mutta moniko suomalainen muutenkaan menee matkailemaan kulttuurikokemuksien perässä? Yleensä mennään dokaamaan noin viikoksi jonnekin ja palataan kotimaahan vähän köyhempiä.
Piti oikein miettimällä miettiä, mutta en keksi yhtäkään kaveri- tai tuttavapiiristäni, joka lähtisi ulkomaille vain dokaamaan. Kyllä kaikilla matkakohteet valikoituu nimenomaan kulttuurin ja uusien elämyksien perusteella. Ryyppyreissut kohdistuu sitten Suomen rajojen sisälle.

Varmasti jotkut vielä vetää noita rännireissuja Teneriffalla, mutta ei todellakaan "yleensä" mennä ulkomaille vain dokaamaan.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Jos suositaan kotimaan matkailua enemmän rahaa jää Suomeen. Tämä on yksi syy. Toinen syy on se, että Suomessa on aika monta matkailukohdetta. Osa soveltuu enemmän talveen ja osa enemmän kesään. Pelkkä kotimaassa jököttäminen ei toki ole pitkän päälle hyvä asia, mutta moniko suomalainen muutenkaan menee matkailemaan kulttuurikokemuksien perässä? Yleensä mennään dokaamaan noin viikoksi jonnekin ja palataan kotimaahan vähän köyhempiä.

Kotimaan matkailu on varsin kallista verrattuna matkailuun ulkomailla ja tämä johtuu siis käytännössä majoituksen ja palveluiden hinnoista. Kotimaassahan tehdään matkoja varsin paljon - eli viime vuonna yli 38 miljoonaa matkaa - mutta näistä majoituksen sisältäviä matkoja on em. syystä vähän suhteessa matkojen määrään - majoituksen sisältäviä matkoja noin saman verran kotimaa vs. ulkomaat, eli noin kahdeksan miljoonaa vuodessa. Kasvu myös menee ulkomaanmatkoihin kotimaan sijaan.

Osassa arabimaista on muuten mielenkiintoinen käytäntö: paikallisille ja turisteille on esim. hotelliyölle kaksi hintaa. Osannet arvata kumpi hinta on edullisempi.

Omassa tuttavapiirissäni ei juurikaan harrasteta viikon marinointireissuja, mutta sinulla lienee parempaa tietoa tämän suhteen. Onko tuo näkemys johonkin tietoon perustuva - vai lähinnä mielipide asiasta?

Työmatkailu muuten väheni kotimaassa, mutta kasvoi ulkomaille viime vuonna. Yritykset eivät siis vielä viherrä ainakaan tuon suhteen.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Piti oikein miettimällä miettiä, mutta en keksi yhtäkään kaveri- tai tuttavapiiristäni, joka lähtisi ulkomaille vain dokaamaan. Kyllä kaikilla matkakohteet valikoituu nimenomaan kulttuurin ja uusien elämyksien perusteella. Ryyppyreissut kohdistuu sitten Suomen rajojen sisälle.

Varmasti jotkut vielä vetää noita rännireissuja Teneriffalla, mutta ei todellakaan "yleensä" mennä ulkomaille vain dokaamaan.

Minulla on täysin sama kokemus keski-ikäistyvästä tuttavapiiristäni rännittelyn suhteen. Toki varmaan olusia matkoilla kuluu arkeen verrattuna eri tahtiin mutta menee hieman siinä sivutuotteena. Ei kai mitään järkeä ole kännejä lähteä ulkomaille pelkästään vetämään.

Itse olen ainakin elämyksiä hakemassa ja vanhemmiten jopa ihan ymmärrystä elämään eri puolilla palloa. Lapsistanikin väitän kasvavan avarakatseisemmin ajattelevia kun näkevät muutakin kuin Levin ja Powerparkin noin niinkun kärjistettynä. Uskon vahvasti että matkailu on hyvästä ja tekniikan kehityksen ja tietoisuuden myötä siitä saadaan monin kerroin kestävämpää.
 

vanukas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Sebastian Ahon kiekkokoulu
Niin ja kun olin havaitsevinani jonkinlaista paheksuntaa lentämistä kohtaan mitäs mieltä lätkäpalstalla ollaan NHL- ja KHL-sarjojen lentämisestä päivät päästään? Pitäisikö sarjat lakkauttaa vai lyödä ukot sähköjunaan?.

Itse olen miettinyt myös urheilun ilmastovaikutuksia ja olen päätynyt siihen, että parempi lennättää se 30 ihmistä viihdyttämään muualle, jos ne saavat sen kymmenet tuhannet tai jopa sadat tuhannet ihmiset olemaan hetkeksi ajamatta autoa tms. Sama on Formuloiden kanssa, jossa muutama ukkeli pörrää autolla ympyrää. Puoli miljardia ihmistä (tms.) on kotona telkkarin ääressä eikä itse ajamassa. Ilmastoteko.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Itse olen miettinyt myös urheilun ilmastovaikutuksia ja olen päätynyt siihen, että parempi lennättää se 30 ihmistä viihdyttämään muualle, jos ne saavat sen kymmenet tuhannet tai jopa sadat tuhannet ihmiset olemaan hetkeksi ajamatta autoa tms. Sama on Formuloiden kanssa, jossa muutama ukkeli pörrää autolla ympyrää. Puoli miljardia ihmistä (tms.) on kotona telkkarin ääressä eikä itse ajamassa. Ilmastoteko.

Tuohan on itseasiassa ihan totta. On tuosta tehty muistaakseni tutkimuksiakin. Siinähän tämän koko asian problematiikka onkin. On valtavasti kerrannaisvaikutuksia,niin hyviä kuin huonojakin liittyen ihan esimerkiksi turisminkin monenlaisiin vaikutuksiin. Ei näitä oikein kukaan osaa nippuun laittaa mikä nyt olisi yksiselitteisesti negatiivista. Toki asioita hirveästi nykyään yksinkertaistetaan ja niistä öyhötetään.
 

Undrafted

Jäsen
Pieni ekokokeilu eli vuokrasin Helen uudesta aurinkovoimalasta paneeli Messukeskuksen katolta. Näppärästi valmistuu syksyllä eli parasta aurinkoaikaa tarjolla heti alkuun :) vajaan vitosen kuussa vuokra ja enemmän tuo menee ekoteon piikkiin, kuin uskomukseen tienaavani asialla. Vajaa 60€ vuodessa ja jos paneeli jotain tuottaa, niin hyvittävät sähkölaskussa.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Itse olen miettinyt myös urheilun ilmastovaikutuksia ja olen päätynyt siihen, että parempi lennättää se 30 ihmistä viihdyttämään muualle, jos ne saavat sen kymmenet tuhannet tai jopa sadat tuhannet ihmiset olemaan hetkeksi ajamatta autoa tms. Sama on Formuloiden kanssa, jossa muutama ukkeli pörrää autolla ympyrää. Puoli miljardia ihmistä (tms.) on kotona telkkarin ääressä eikä itse ajamassa. Ilmastoteko.

ICAO:n laskurin mukaan Helsinki - Oulu lennon päästöt per henkilö ovat 68.3kg per henkilö ja takaisinkin pitää päästä, eli tuon saa kertoa kahdella. Suomessa liikennekäytössä olevan hlöauton keskimääräiset päästöt olivat 157g/km.

Oletetaan, että hlöautossa matkustaa keskimäärin 2.5 ihmistä - 25% katsojista tulee autolla paikalle ja katsojia on Kärppien keskiarvon verran (5113), niin tuossa tapauksessa edestakaisen matkan autolla pitäisi olla yli 50 km per auto ettei 30 ihmisen Helsingistä Ouluun lentämisen päästöt ylittyisi. Eikä ne 75% varmaan kävele tai pyöräile sinne pelipaikalle kuitenkaan.

Tuosta voi sitten miettiä mitä päästöille tapahtuu kun välimatka on vaikka LA - New York ja päästöt per matkustaja noin nelinkertaiset.

LUT-yliopistossahan tehtiin se dippatyö Liigan hiilijalanjäljestä ja katsojien liikkumisesta tulee yli 60% päästöistä Liigan osalta.
 

vanukas

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Sebastian Ahon kiekkokoulu
ICAO:n laskurin mukaan Helsinki - Oulu lennon päästöt per henkilö ovat 68.3kg per henkilö ja takaisinkin pitää päästä, eli tuon saa kertoa kahdella. Suomessa liikennekäytössä olevan hlöauton keskimääräiset päästöt olivat 157g/km.

Oletetaan, että hlöautossa matkustaa keskimäärin 2.5 ihmistä - 25% katsojista tulee autolla paikalle ja katsojia on Kärppien keskiarvon verran (5113), niin tuossa tapauksessa edestakaisen matkan autolla pitäisi olla yli 50 km per auto ettei 30 ihmisen Helsingistä Ouluun lentämisen päästöt ylittyisi. Eikä ne 75% varmaan kävele tai pyöräile sinne pelipaikalle kuitenkaan.

Tuosta voi sitten miettiä mitä päästöille tapahtuu kun välimatka on vaikka LA - New York ja päästöt per matkustaja noin nelinkertaiset.

LUT-yliopistossahan tehtiin se dippatyö Liigan hiilijalanjäljestä ja katsojien liikkumisesta tulee yli 60% päästöistä Liigan osalta.

Katsojiahan on hurjasti paljon enemmän kuin paikalle vaivautuvat katsojat. Pelejä katsotaan striimattuna kotona ja vaikkei lukuja minulla olekaan niin moninkertaisesti varmastikin on kotikatsojia verrattuna paikalletulijoihin.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Katsojiahan on hurjasti paljon enemmän kuin paikalle vaivautuvat katsojat. Pelejä katsotaan striimattuna kotona ja vaikkei lukuja minulla olekaan niin moninkertaisesti varmastikin on kotikatsojia verrattuna paikalletulijoihin.

Juu-u on toki - mutta eipä ne kaikki katsojat kotona varmaan olisi automaattisesti autoilemassa tai polttamassa renkaita pihalla mikäli peli ei olisi meneillään.

Eivätkä ne telian palvelut ilman päästöjä ole syntyneet / jakaudu ihmisille.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Vtunmoinen nillittäminen polittikkojen ja muidenkin osalta siitä miten yksityisautoilua pitäisi vähentää julkisia hyväksi käyttäen, sekä siirtyä sähkö/kaasu/hybridi autoihin.
Ensinnäkin 3 suurimman kaupungin ulkopuolella on aivan turha puhua mistään julkisesta liikenteestä, ei sitä ole, siis korvaamaan yksityisautoilua. Auto on pakko. Asun itse noin 60t asukkaan kaupungissa, vanhemmat asuvat 13 km päässä keskustasta. Busseja menee aamulla yksi, iltapäivällä toinen takaisin ja viikonloppuisin ei ollenkaan - ajele siinä sitten julkisilla.
Lisäksi jos yksityisautoilun päästöjä (mitkä ovat Suomessa kärpäsen paskan verran) halutaan kuriin niin verotuksella pitää ohjata siihen. Ei niin että kiristetään kaikkea polttomoottoreihin liittyvää, vaan selkeästi tuetaan - Merkittävästi - sähkö/kaasu/hybridin valitsijaa. Yksi iso ryhmä on ne jotka ajavat työkseen ja käyttävät leasingautoa, vapaa autoetu, tai käyttöetu.
Tasan tarkkaan nämä, joihin itsekin kuulun, valitsevat sen jolla saa "eniten" autoa ja missä rahallinen etu on paras - eli sopiva verotusarvo. Verotusarvon rukkaaminen suosimaan em malleja, alkaa täyttämään autokantaa nopeasti ja nämä autot ovat sitten noin 3 vuoden kuluessa markkinoilla käytettyinä.

Sitten panostusta pitäisi ihan oikeasta lisätä puhtaamman teknologian kehitykseen ja tukea sitä tarvittaessa. Esim Wärtsilän energiatehokkaat ja ympäristöystävällisemmät laivamoottorit ovat isompi ilmastoteko maailmanlaajuisesti kuin mitä Suomen autokannassa voidaan vaikutta.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Vtunmoinen nillittäminen polittikkojen ja muidenkin osalta siitä miten yksityisautoilua pitäisi vähentää julkisia hyväksi käyttäen, sekä siirtyä sähkö/kaasu/hybridi autoihin.
Mitä nillittämistä siinä on? Näin tulee tapahtumaan ennen pitkää, joten muutokseen on hyvä varautua jo ennalta.

Vai onko sinulla jotain korvaavia ideoita, millä Suomen päästövähennystavoitteet täytetään?

Ensinnäkin 3 suurimman kaupungin ulkopuolella on aivan turha puhua mistään julkisesta liikenteestä, ei sitä ole, siis korvaamaan yksityisautoilua. Auto on pakko.
No ei varmasti ole samassa mittakaavassa, koska ei ole kysyntääkään. Sen takia asuntojen hinnat ovat edullisia siellä minne on huonot kulkuyhteydet. Ihan normaalia hinnanmuodostusta, että palvelujen äärellä tontti- ja neliöhinnat ovat korkeat. Böndellä asuvat säästävät asumiskustannuksessa, joten missä ongelma?

Asun itse noin 60t asukkaan kaupungissa, vanhemmat asuvat 13 km päässä keskustasta. Busseja menee aamulla yksi, iltapäivällä toinen takaisin ja viikonloppuisin ei ollenkaan - ajele siinä sitten julkisilla.
Jokaista mätästä ja niemennotkoa ei tulla koskaan saavuttamaan julkisen liikenteen keinoin. Senpä takia autoilu tulee säilymään julkisten rinnalla tulevaisuudessakin.

Mielestäni on aivan selvä, että jos muuttaa 13 km päähän asutuksesta, on todennäköistä joutua maksumieheksi kasvavista polttoainehinnoista ja muista muutoksista. Tämän riskin olemassaolon on voinut kuka tahansa haistella jo vuosikymmenten ajan - aivan kuten sekin on ollut selvää, että 60-luvulta alkaen muuttoliike on ollut maaseudulta kaupunkiin.

Lisäksi jos yksityisautoilun päästöjä (mitkä ovat Suomessa kärpäsen paskan verran) halutaan kuriin niin verotuksella pitää ohjata siihen. Ei niin että kiristetään kaikkea polttomoottoreihin liittyvää, vaan selkeästi tuetaan - Merkittävästi - sähkö/kaasu/hybridin valitsijaa. Yksi iso ryhmä on ne jotka ajavat työkseen ja käyttävät leasingautoa, vapaa autoetu, tai käyttöetu.
No näinhän on tehtykin. Rinteen hallitus on kaiken lisäksi luvannut kompensoida pakollista työmatka-ajelua. Sähkö- ja hybridien ostoa tuetaan mm. verotuksellisin keinoin. Latausinfraa parannetaan (vihdoin).

Joillekkin ei vain mikään kelpaa. Pitäisi saada körötellä eestaas ilmaiseksi, vaikka yhteiskunta ja riskitekijät muuttuisivat miten matkan varrella.

Samaan aikaan Helsingissä maksetaan pienestä kaksiosta tonnin vuokraa, että ei tarvitsisi joka päivä körötellä autolla sieltä Lohjan perämetsistä Helsingin keskustaan. Valintoja, valintoja.

Sitten panostusta pitäisi ihan oikeasta lisätä puhtaamman teknologian kehitykseen ja tukea sitä tarvittaessa. Esim Wärtsilän energiatehokkaat ja ympäristöystävällisemmät laivamoottorit ovat isompi ilmastoteko maailmanlaajuisesti kuin mitä Suomen autokannassa voidaan vaikutta.
Luuletko, ettei näin jo toimita?
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Mitä nillittämistä siinä on? Näin tulee tapahtumaan ennen pitkää, joten muutokseen on hyvä varautua jo ennalta.

Vai onko sinulla jotain korvaavia ideoita, millä Suomen päästövähennystavoitteet täytetään?

Liikenne aiheuttaa noin viidenneksen päästöistä ja tästä viidenneksestä noin puolet tulee yksityisautoilusta - mikäli yksityisautoilun päästöihin halutaan oikeasti vaikuttaa nopeasti - toimiahan pitää heti? -, niin nythän olisi upea tilaisuus miettiä esim. MY Dieseselin verotuskäytäntöä - tuohan on varsin ympäristöystävällinen polttoaine ja biopolttoaineiden käytön ansiosta liikenteen päästöt ovat laskeneet.

Ihmisten käyttäytymistä voi myös ohjata toisin kuin pelkkää keppiä antamalla. Tosin tuo on Suomessa kovin tuntemattoman oloinen tapa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös