I am not Jesus
Jäsen
@Wiljami Thaimaa taitaa houkutella esim. keski-ikäisiä miesturisteja ihan muulla kuin alkoholilla.
No se. Sitten perustettava johonkin Sunny beachin paikkeille "Little Bang-cock" mihin tuodaan keski-ikäisiä miesturisteja houkuttelevat nähtävyydet ja kokemukset mielellään ilmastoystävällisin (joskin luonnollisesti myös ihmisoikeudet muistavin, ei mitään konttimatkoja) keinoin. Vaikuttaisi varmaan oikeistopopulismin nousuun ja ilmastodenialismiinkin kun vihaiset sedät pääsisivät purkamaan paineensa kotimantereella ja vielä ilmastoystävällisesti.@Wiljami Thaimaa taitaa houkutella esim. keski-ikäisiä miesturisteja ihan muulla kuin alkoholilla.
Ja tosiaan, mikä pakko on päästä maapallon toiselle puolelle kun Euroopasta/lähialueiltakin löytyy kohteita sen verran ettei yksi ihmisikä riitä niitä koluamaan vaikka kävisi kuukausittain reissussa? Potkurikoneella mantereelle ja luotijunalla Välimerelle, jos pitää saada halpaa ölppöstä (Aasian halpamaiden tyyliin), niin valitsee Nizzan junan sijaan sellaisen mikä vie vaikka Montenegroon.
Olisihan tuossakin yksi vaihtoehto pohdiskeluun kun ilmeisesti ainakin puolitosissaan on mietitty josko poistettaisiin siperialaisista tehtaanpiipuista suodattimet kun N-liiton aikaan niiden tuottamat rikkiyhdisteet vaikuttivat ilmeisesti ihan mitattavissa määrin lämpösäteilyyn. Toisaalta happosateet saattaa olla semmoinen sivuvaikutus ettei kovin moni niitä takaisin halua. Supsuteltava siis siitä turbiinista taivaalle myös jotain kalkkisuoloja mihin SOx:t yhtyisivät?Jospa ne joku päivä tekee lentomatkustamisesta sellaista, että mahd. vähillä saasteilla noustaan yläilmakehään, siellä käytettävä polttoaine tuottaa sivutuotteena rikkiyhdisteitä ja voilá, ilmasto viilenee lentomatkustuksen seurauksena :)
@Wiljami Thaimaa taitaa houkutella esim. keski-ikäisiä miesturisteja ihan muulla kuin alkoholilla.
Olisihan tuossakin yksi vaihtoehto pohdiskeluun kun ilmeisesti ainakin puolitosissaan on mietitty josko poistettaisiin siperialaisista tehtaanpiipuista suodattimet kun N-liiton aikaan niiden tuottamat rikkiyhdisteet vaikuttivat ilmeisesti ihan mitattavissa määrin lämpösäteilyyn. Toisaalta happosateet saattaa olla semmoinen sivuvaikutus ettei kovin moni niitä takaisin halua. Supsuteltava siis siitä turbiinista taivaalle myös jotain kalkkisuoloja mihin SOx:t yhtyisivät?
Tulee liian helposti kyllä sorruttua näissä ratkaisumalleissa yksinkertaistuksiin tai semmoiseen että vaan yhtä ratkaisua tarjoaa kerrallaan. Toki viestin jos haluaa pysyvän mitenkään luettavan mitoissa niin ei niihin tule lisättyä aina niitä miljoonaa muuta toimintamallin muutosta jotka tarvitaan yhteistoiminnassa sen ehdotetun ratkaisun kanssa, mutta pitäisi muistaa ainakin aina mainita että yhdessä muiden keinojen kanssa tämä (mikä ikinä onkaan) voisi toimia. Eli esimerkiksi potkumoottorikoneet tai edes koko lentoliikenteen lakkauttaminen ei ilmastonmuutosta estä, mutta vaikka edes kaikki lyhyet (sanotaan vaikka Euroopan sisäiset) lennot jos muuttaisi potkurikoneilla toimiviksi ja käyttäisi vielä polttoaineena kierrätysmateriaaleista jalostettua kerosiinia, saattaisi se olla ihan hyvä juttu ilmaston kannalta, niiden muiden n. miljoonan toimen ohella.
Kansallisella tasolla vero ei ole kovin tehokas, mutta EU-tasoisessa Viro olisi mukana ja en tiedä olisiko esteitä, kantaa veroa myös EU:n alueella pysähtyneiltä tai ilmatilan läpi lentäviltä koneilta.Millaiseen ratkaisuun näissä sitten päästäänkään, niin jos esim. Eesti ja Venäjä ei ole lentämisen hinnan nostamisessa veroilla mukana ja jos Suomessa hinnat nousevat huomattavan korkeaksi verrattuna nykyiseen, niin lentomatkailu siirtyy kyseisiin maihin. Varsinkin niiiden ihmisten osalta, joilla ei ole varaa esittää parempaa ihmistä.
Kansallisella tasolla vero ei ole mutta, EU-tasoisessa Viro olisi mukana ja en tiedä olisiko esteitä, kantaa veroa myös EU:n alueella pysähtyneiltä tai ilmatilan läpi lentäviltä koneilta.
Lentoverosta olen koko ajan ollut samaa mieltä. Perussuomalaiset eivät ole sanallakaan sanoneet, että ajaisivat EU:ssa tuollaista politiikkaa. Tai mitään muutakaan tiukennusta. Heidän suhtautumisensa on että miten voisimme olla takarivissä niin ettei kukaan vain huomaa.Kyllä ja tämähän on se mitä perussuomalaiset ajaa asiassa, eli ettei Suomi yksin mene tekemään typeriä ilmastopäätöksiä joka heikentää meidän taloutta vaan ensin pitää saada muut EU maat samalle tasolle ilmastoasioissa ja sitten mennään tässä asiassa yhteisessä rintamassa. Hyvä, että alat myös kannattamaan perussuomalaisten järjellistä ilmastopolitiikkaa.
Lentoverosta olen koko ajan ollut samaa mieltä. Perussuomalaiset eivät ole sanallakaan sanoneet, että ajaisivat EU:ssa tuollaista politiikkaa. Tai mitään muutakaan tiukennusta. Heidän suhtautumisensa on että miten voisimme olla takarivissä niin ettei kukaan vain huomaa.
Ja vaikka ulkomaan lentojen lentovero on EU-tasoinen kysymys, niin esim autoilu ei ole.
Minun linjaukseni on ollut jo paljon ennen persujen vaaliohjelmanäa, että Suomen tulee EU:n puheenjohtajana vahvasti ajaa EU-tasoista lentoveroa. Jokainen saa sitten itse tulkita, että ovatko persut peesanneet näkemyksiäni. Olen asiasta palstalla kirjoittanut useammankin kerran.Nyt et kyllä pääse pakenemaan tästä. Kannatat perussuomalaisten linjaa siinä, että lentoliikenteen verotus pitää katsoa kansainvälisesti ja EU tasolla. Nämä EU tason päätökset ilmastoasioissa on juuri se ydin, johon persujen ilmastopolitiikka tukeutuu. Joillain puolueilla on huomattavasti "kunnianhimoisempia" ilmastotavoitteita.
Suora lainaus perussuomalaisten ympäristö- ja energiapoliittisesta ohjelmasta. Nämä samat asiat ovat tulleet esiin Halla-ahon puheissa
Minun linjaukseni on ollut jo paljon ennen persujen vaaliohjelmanäa, että Suomen tulee EU:n puheenjohtajana vahvasti ajaa EU-tasoista lentoveroa. Jokainen saa sitten itse tulkita, että ovatko persut peesanneet näkemyksiäni. Olen asiasta palstalla kirjoittanut useammankin kerran.
Ja kuten sanottua lentäminen on vain yksi ilmastopolitiikan kysymys ja muissa kysymyksissä persut eivät vielä ole peesanneet näkemyksiäni.
Minun linjaukseni on ollut jo paljon ennen persujen vaaliohjelmanäa, että Suomen tulee EU:n puheenjohtajana vahvasti ajaa EU-tasoista lentoveroa. Jokainen saa sitten itse tulkita, että ovatko persut peesanneet näkemyksiäni. Olen asiasta palstalla kirjoittanut useammankin kerran.
Ja kuten sanottua lentäminen on vain yksi ilmastopolitiikan kysymys ja muissa kysymyksissä persut eivät vielä ole peesanneet näkemyksiäni.
https://yle.fi/uutiset/3-10595861Kiva teoria, mutta luonnontieteiden maisterin koulutuksella tämä tulkinta on helppo osoittaa vääräksi. El Nino on ohi mutta vuosi 2018 oli mittaushistorian neljänneksi lämpimin. Emme siis ole palanneet keskiarvoon.
https://yle.fi/uutiset/3-10595861
Ehkäpä näin, mutta hieman, paino siis sanalla hieman, korkeampaa matematiikkaa opiskelleena, en noista laskemista onnistunut suoraan ainakaan virhettä löytämään. Sen sijaan siinä aika yksiselitteisesti pystytään prosenttilaskulla osoittamaan ristiriita lähdemateriaalin ja 97%:n konsensuksen välillä.Ehkä tässä piileekin se ongelma.
Pelkistämällä monimutkainen ilmiö lyhyiksi iskulauseiksi tai yhtälöiksi hävitetään useimmiten myös jotain tutkimuksen kannalta oleellista.
Minusta tuollaisesta graafisia sen sanominen on täysin mahdotonta puoleen tai toiseen. Joka tapauksessa 2018 ei 2000-luvun keskiarvoon asetu.Eikös tämä kuitenkin ole aikalailla tuon trendin mukainen keskiajan pienen jääkauden jälkeen (kuva liitteenä)? En siis millään tavalla yritä torpedoida tuota väitettäsi. Kunhan kysyin.
MW = teho. MW * aikayksikkö = energia. Esimerkiksi 1 kWh saadaan, kun tuotetaan 1 kW yhden tunnin ajan. Oletan, että nuo Fingridin luvut ovat maksimi- tai nimellistehoja.Tuulivoimaa tuli Fingridin sivujen mukaan hetki sitten 1168 MW ja aurinkopaneeleistakin 58 MW. Alkaahan nuo olla jo ihan merkittäviä, varsinkin tuulivoima.
Linkin takaa Wikipediasta NOAA:n mukaan 10 lämpimintä vuotta tähän mennessä: Instrumental temperature record - WikipediaJoka tapauksessa 2018 ei 2000-luvun keskiarvoon asetu.
Jep ja näistä El Nino selittää vuodet 2015-2016 ja 2017 alun. Ihmeellinen selityksenä kun ennätyksiä on paukutettu ennen sitä ja sen jälkeen.Linkin takaa Wikipediasta NOAA:n mukaan 10 lämpimintä vuotta tähän mennessä: Instrumental temperature record - Wikipedia
Noista vain yksi on ennen vuotta 2000 ja seitsemän on vuodesta 2010 eteenpäin.
Eikä sen tuon graafin mukaan pitäisikään. Tuosta otetaan trendi ja viivaa jatketaan mittauspisteistä tulevaisuuteen (ekstrapoloidaan?). Tällä tavalla saadaan olettama/ennuste. Tuo vuosituhannen 4. lämpimin vuosi sopii aika hyvin trendin jatkeelle, eli ennusteelle. Kyseinen trendi taas on lähtenyt käyntiin jo ennen teollistumista.Minusta tuollaisesta graafisia sen sanominen on täysin mahdotonta puoleen tai toiseen. Joka tapauksessa 2018 ei 2000-luvun keskiarvoon asetu.
Kyllähän tämä on aivan totta. Yhtä totta on myös se, että ennen teollistumista on ollut yhtä lailla lämpimiä kausia. Näitä tosin eivät mittaa säätieteilijät vaan goelogit. Kts. liite.Linkin takaa Wikipediasta NOAA:n mukaan 10 lämpimintä vuotta tähän mennessä: Instrumental temperature record - Wikipedia
Noista vain yksi on ennen vuotta 2000 ja seitsemän on vuodesta 2010 eteenpäin.
Toki, ei kai tätä kukaan ole kiistämässä. Mutta geologian kannalta mitataan (ihmisnäkökulmasta) todella pitkiä ajanjaksoja, maapallo ja luonto ehtii paremmin sopeutua muutoksiin. Nyt puhutaan jokseenkin radikaalista muutoksesta lyhyen ajan sisään.Trendi on ollut aika selkeä viimeiset 450 000 vuotta. Ylös-alas ollaan sahattu. Tämä on ehkä myös hyvä pitää mielessä.