Niin ja on ihmisiäkin jotka eivät lennä koskaan. Niitä oikeasti köyhiä. Joille ei nykyisinkään yhteiskunta lentämistä kustanna.
Joskus istuin 23h bussissa, joka meni Phoenixistä Dallasiin (koska lentoliput olivat sillä kertaa jostain syystä kalliita). Bussireitti lähti Los Angelesista ja päätyi Atlantaan. Se on 72 tunnin bussimatka ja ihan hirveästi niissä, joilla ei tuota varaa lentää ollut ei ollut valkoihoisia. Elämä on.
Puhuin köyhistä, mutta työssäkäyvistä, en yhteiskunnan eläteistä.
Itse olen myös tehnyt vastaavan bussireissun kiinan läpi, kiinalaisen miehen sukat melkein suussa makuu bussissa (ei makuupussissa) mutta muuten oikein mukava reissu.
Olen lentänyt aika paljon. Ei ilmastonmuutos ole aina ole ollut nykyisenlainen uhka, mutta olen omista reissuistakin tinkinyt ja tulen tinkimään tulevaisuudessakin. Minusta on helvetin paljon reilumpaa, että ehdotan säästöjä johonkin sellaiseen joka kirpaisee itseäni. Tekopyhää olisi vaatia jotain sellaista tehtäväksi, joka ei koske itseään.
Eli menet sen asian taakse, että kun ei tiedetty silloin ja olen jo lentänyt niin vahinko pääsi sattumaan. Jos olet lentänyt paljon ja vaadit lentämisen vähentämistä ihmisiltä jotka lentää kerran vuodessa ja samalla itse ehkä vähennät lennon sieltä ja täältä.
Sinä kuitenkin lennät faktisesti enemmän kuin useimmat, tarkoittaa myös sitä, että sinä tuhoat tätä maapalloa monen suomalaisen verran samalla kun huudat aktiivisia ilmastotoimia.
Lopeta se lentäminen niin saarnauksellasi on jotain kantokykyä. Siinäkin tapauksessa, muilla ihmisillä on enemmän oikeuksia "tuhota" tätä maapalloa eivätkä saa sinua edes kiinni.
Kummallisia pappeja tässä ilmastouskonnossa. Lopettakaa eläminen, kunhan minä saan elää ja ehkä minäkin jätän yhden reissun tekemättä.
Kiistän erittäin jyrkästi, että olisin ollut ahkera opiskelija eikä ne todistuksetkaan tästä johtuen aina hyviä olleet kokonaisuudessaan. Pikemminkin päinvastoin. Samaten olen mleko varma siitä, että ajatukseni eivät ole kirjan lehdiltä valmiiksi pureskeltuja, joskaan en tiedä mistä kirjasta ne olisi olleet luettavissa.
Ihmisten tulee vähentää sekä lentämistä, fossiilisilla autoilua, että monenlaista muutakin toimintaa. Minun ja muiden. Junayhteksiä tulee kehittää nopeammiksi ja suoremmiksi, että lentämisen tarve vähenee. Ajatusmalliista, että ihmisten jatkuvasti pitäisi rampata jossain eksoottisessa paikassa olisi luovuttava myöskin. Erilaista teknologiaa on kehitettävä (sähkö, vety, energiansääntö, akku jne jne).
Tuosta on vain sinun sanasi. Tosin, ei se nyt ole niin merkityksellistäkään. Minä en väitä myöskään olevani maailman älykkäin ihminen maailmassa, ainakin n. 2% ihmisistä on minua älykkäämpiä, kenties sinä olet tuossa joukossa.
Loppuosasta olen kutakuinkin samaa mieltä.
Meidän ei suomessa silti tarvitse olla yhtään sen enempää eturintamassa mitä nyt jo olemme. Meidän ei tarvitse toteuttaa mitään haitallisia ilmastotoimia nopeammin mitä muut EU maat. Kun niitä päätöksiä tehdään ilmaston suhteen, niin köyhien elämä ei saa kurjistua lisää. Ehkä jollain lailla olisi hyvä katsoa tuota lentoasiaa niin, että mitä enemmän lentää niin esim. 1-2 edestakaisen lennon jälkeen verot nousee korkeaksi. Tällöin rokotettaisiin enemmän niiltä jotka muutenkin jo lentää paljon huvikseen.