Ensimmäinen kappale ei varsinaisesti järkevää ajatusta muodosta, mutta jos kyse on siitä että ilmastotekoja vaativat kuluttaisivat eniten, niin toteen näyttämättä on että näin olisi. Vaikka tietyissä piireissä on hirveän suosittua naureskella itse keksitylle stereotypialle punavihreistä fillarikommareista, joiden luomuavokadot tuodaan lentokoneella etelä-Afrikasta, niin tuo on ihan keksitty olkiukko.
Ei ollut tuollainen väite, että ilmastotekoja vaativat kuluttaisivat eniten (olen kyllä taipuvainen ajattelemaan näin). Tosin yhden henkilön kanssa käydyn keskustelun pohjalta tällä palstalla, se on totta, mutta pieni on vielä otanta.
Minua kiinnostaa enemmänkin se, että mitkä on todelliset ilmastohaitat näiden ilmastopappien osalta, että saadaan perspektiiviä asiaan ja saataisiin myös itseasiassa isompi otanta. Kauhea vouhotus, mutta oma eläminen ja teot ei kestä välttämättä sitä lähempää tarkastelua.
Itse olen minimalisti, kuten sanoin, eikä sekään ole minulle mikään aate suoranaisesti, mutta nautin elämästä ihan sellaisenaan. Ei tarvita statuksia.
Toisekseen kaksinaismoralismin määritelmänä on asettaa erilaisia vaatimuksia eri ryhmille tai yksilöille. Lentoveroa vaatiminen kaikille ei määritelmää työtä millään muotoa. Kaksinaismoralistista olisi vaatia köyhille etuoikeuksia tuottaa päästöjä.
Juurihan niitä asetat, vaatimukset päästöistä on sinun ajattelussasi sitä, että köyhät ja rikkaat on eri kastissa ja jokainen saa "tuhlata" maapalloa niin paljon kun vaan jaksaa laittaa rahaa haisemaan. Samalla kun julistat ilosanomaasi ja haluat alistaa köyhemmän kansanosan pois sinun lentokonematkoiltasi.
Köyhät pystyy helposti siihen tavoitteeseen ihan riippumatta mitä ilmastotekoja vaaditaan tai ovat jo tavoitteessa, heillä ei riitä raha nytkään ylikuluttamaan maapalloa.
Näin ollen haluat, että he kuluttavat vieläkin vähemmän, mutta sinulta ei saa oikeutta ottaa pois kuluttaa niin paljon kun rahaa vain riittää.
Eli mikä oikeus ilmastofanaatikolla on tuhlata maapalloa enemmän kuin jollain toisella ja pysytään nyt vaikka suomessa, jonka ei itseasiassa edes tarvitsisi tehdä enempää ilmaston eteen, ei ainakaan köyhien. Riittää että rikkaat laskevat päästöjään.
Viimeksi muokattu: