Sanoisin että nykyisillä sähköauton hinnoilla hankintaedun vaikutus on merkittävä. Ilman niitä ne ovat todella pienen joukon haarukassa, mutta sen kanssa ne kannattavuuden suhteen jo lähellä. En näe että ne missään tapauksessa ainakaan nostaisi nykyisillä tuotantokustannuksilla hintoja, toisin kuin asumistuki. Tällaisten asioiden miettiminen on silti ehdottoman hyvä idea ja tilanne voi muuttua, jolloin hankintatukeakin voidaan harkita uudestaan.
Sähköautot sopivat erittäin hyvin maihin, joissa on paljon ydinvoimaa. Niiden lataus tapahtuu paljolti yöaikaan, jolloin ydinvoima on ns. ilmaista. Norjassa toki on edullista ja päästötöntä vesivoimaa, joten miksei se sopisi sinnekin. Välimatkojen mitta on sitten käyttäjäkohtaista.
Minkä maan hankintatukea nyt tarkoitat? En kyllä näe, että Suomessa oleva 2000€ tuki olisi sellainen summa joka vaikuttisi jotenkin olennaisesti siihen, että 40-50 tuhatta maksavat autot olisivat jotenkin olennaisesti isomman joukon saatavilla. Esim. Norjassa sillä taas on varmasti merkitystä.
Kyllä sähköautot sopivat monelle Suomessa ja Norjassa, mutta se ei tarkoita, etteivätkö ne sopisi jonnekin muualle vielä paremmin. Varsinkin jos ajatellaan tilannetta niin pitkälle, että aletaan miettiä jotain totaalikieltoja polttomoottoriautoille, joita ainakaan vielä nykyisillä sähköautolla ei voi täysin korvata Suomessa. Sähköautojen toimintasädettä on jatkuvasti kasvatettu, mikä on varsinkin Suomen markkinoilla menestymistä ajetellen välttämättömyys, mutta vastaavasti voisi ajatella saataisiinko kokonaisuutena parempi hyöty jossain missä lyhyempi toimintasäde=pienemmät akut olisi toimiva ratkaisu.