Mitä ihmettä? Olisiko vaikka niihin arvioihin mitä on esitetty niissä raporteissa, mistä tässä on koko ajan puhuttu?
Minä olen keskustellut Sitran raportista, joka julkaistiin hiljattain. Moni on tullut sanomaan, että tuossa liki 80-sivuisessa paperissa on epärealistisia visioita. Tässä kun selailin keskustelua taaksepäin, havaitsin, että em. mielipidettä ei ole perusteltu juuri millään tavalla. Kovasti on vedottu asiantuntijoihin, mutta lähteitä on ollut heikonpuoleisesti.
Voi olla, että Sitran ennuste ei toteudu. Itse asiassa se lienee todennäköisin skenaario. Ennusteen tarkoituksena ei kuitenkaan ole antaa suoria politiikkaohjeita, vaan havainnollistaa, mitä toimia Suomen ilmastopoliittiset linjakset vaativat. Julkaisu on laadittu sillä oletuksella, että Suomi saavuttaa tavoitellun päästötason, jonka pohjana on IPCC:n ilmastoraportti sekä Pariisin ilmastosopimuksen velvoitteet.
Vaikka teknologia edistyisi toivotulla tavalla ja sähköautot tulisivat joskus hinnaltaan ja ominaisuuksiltaan sille tasolle, että ne olisivat todellinen vaihtoehto massoille, niin realistisesti pitää ajatella minkä verran uusia autoja ylipäätänsä myydään vuosittain.
Totta kai on. Autokanta kuitenkin uusiutu nopeasti, minkä vuoksi liikenne on keskeinen osa ilmastostrategiaa. Suomessa on reilut kolme miljoonaa autoa, joten vaikka tuo 800k toteutuisi, valtaosa autoista tulee myös vuonna 2030 olemaan polttomoottorikäyttöisiä.
Kas kun et Tallinnan tunnelihanketta ehdottanut, sieltä olisi voinut ottaa vielä enemmän.
Tai hävittäjähankintoja. Ajatella.
Suomella on vuosittain kiinni useita miljardeja uusiutumattomassa energiassa. En sano, että yritystukia olisi helppo leikata, mutta ainakin siellä on ns. löysää rahaa, jolle ei löydy taloustieteellisesiä perusteluja.
Siitä olen edelleen samaa mieltä, että sähköisellä liikenteellä olisi toteutuessaan hyötynsä, mutta ilman tekniikan kehittymistä niistä hyödyistä ei päästä nauttimaan.
Tekniikka ei kehity, mikäli yrityksillä ei ole intressejä kehittää uudenlaisia menetelmiä. Tämän vuoksi kyse on myös poliittisesta kysymyksestä, johon voidaan vaikuttaa esimerkiksi ensi vuonna laadittavassa hallitusohjelmassa. Isot linjat määrittyvät toki globaalien tekijöiden pohjalta.
Ymmärrän hyvin, että sopimus asettaa tavoitteen. Kysymykseni koskee miten siihen tavoitteeseen on tarkoitus päästä, en ymmärrä miten se on niin vaikeaa ymmärtää.
Ihan samalla menetelmällä kuin kaikkiin muihinkin kansainvälispoliittisiin tavoitteisiin: kokoonnutaan yhteen, asetetaan tavoite, neuvotellaan ehdoista ja ratifioidaan laadittu sopimus. Tämän jälkeen seurataan, toteutuvatko sopimuksessa määritellyt vaatimukset.
Ilmastosopimuksissa kyse on siitä, että jokaiselle valtiolle asetetaan esimerkiksi prosenttimääräinen päästövähennystavoite, jonka toteutustavan kukin valtio valitsee kansallisen politiikan puitteissa.
Kuten kaikissa muissakin kansainvälispoliittisissa sopimuksissa, myös ilmastosopimuksissa määräysvalta on symbolista. Mikään armeija ei rynni Suomeen, vaikka emme täyttäisi sopimuksen ehtoja. Sen vuoksi tämä onkin niin vaikeaa. On kuitenkin virheellistä olettaa, etteikö valtiollisilla sitoumuksilla olisi painoarvoa; se on osoitettu mm. Montrealin sopimuksen kohdalla, kun akuuttiin otsonikerroksen ohenemiseen puututtiin rajoittamalla CFC-yhdisteiden käyttöä.
Vai onko vastaus se, että sitä ei kukaan tiedä, vaan asiasta neuvotellaan vielä ja se selviää sitten joskus aikanaan? Siihen saakka esim. hiilivoiman lisääminen on ihan ok, kun nyt vaan asetellaan paljon tavoitteita ja neuvotellaan siihen päälle. Unohtamatta, että tätä myös seurataan samalla ja sitten sen perusteella tehdään tai ollaan tekemättä jotain. Sitten muistetaan vielä olla tyytyväisiä, että tähän on nyt päästy.
Voihan sen asian kai noinkin nähdä.
Sopimuksessa ei ole kielletty hiilivoiman käyttöä. Moni valtio, osavaltio ja kaupunki on kuitenkin asettanut tavoitteita hiilivoiman vähentämiseksi, koska sen on katsottu olevan ilmastopoliittisesti kestävä linjaus.
Pariisin sopimus antaa valtioille vapaat kädet sen suhteen, haluaako se toteuttaa päästövähennykset lisäämällä hiilinieluja, rajoittamalla liikenteen päästöjä vai asettamalla tiukempia energiaveroja.