@Walrus21 Muovin polttaminen onkin oikea tapa hävittää se. Tätä vihreät ovat kiivaasti vastustaneet ja vaatineet kierrätystä. Ja juuri Eurooppaan viemällä ne muovit päätyvät mereen, koska ne viedään kehitysmaihin "kierrätettäväksi". Eli kipataan mereen/jokiin. Pois silmstä, pois mielestä.
Kierrättäminen on ehdottomasti järkevämpää, joskaan ei aina mahdollista. Suomessa kierrätysaste on vaikkapa Ruotsiin verrattuna heikko, minkä vuoksi asiaa on syytä pitää esillä.
Kävin kuukausia sitten läpi tuon Paunion höpöhöpön, joten siihen en aio enää palata. Tuosta ylempää löytyy ihan hyvä linkki ministeriön sivuille. Sieltä voi asiasta lukaista, mikäli ministeriö ei ole liian fake news makuusi.
Nyt kun täällä vannotaan tieteen nimiin(mikä ei yleensä ole huono asia) niin haluaisin vastauksen vielä yhteen kysymykseen.
Jo 10 vuotta sitten Al Goren aloittamana näitä maailmanlopunennustuksia alkoi tulla jääkarhujen sukupuutosta pohjoisnavan sulamiseen ja Malediivien hukkumiseen. Meillä ei ollut kymmentäkään vuotta aikaa reagoida. Miksei mikään näistä kauhutarinoista toteutuneet vaan on jouduttu keksimään uusia?
Al Gore on vain yksi asiaa julkisuuteen nostanut henkilö, jonka ansioksi voi laskea kansainvälisen kiinnostuksen herättämisen.
Tieteen ominaisuus on oikaista aiempia paradigmoja ja tuottaa uutta tietoa, minkä vuoksi kokonaiskuva ilmastonmuutoksen osaltakin on tarkentunut viime vuosina merkittävästi.
Maailmanlopusta ei tietääkseni ole puhuttu, mutta nykymenolla tapahtuu jo seuraavia asioita:
- Kuudes sukupuuttoaalto
- Sään ääri-ilmiöt (myrskyt, hurrikaanit, rankkasateet jne.)
- Maapallon keskilämpötilan nousu 2-3 astetta esiteollisesta ajasta (joka on siis maapallon historiassa häviävän lyhyt aika)
- Viljelyskelpoisen maaperän heikentyminen.
- Vesistöjen rehevöityminen, koralliriuttojen tuhoutuminen ja vaikutukset merien eliölajeihin
- Ilmasto-olojen polarisaatio: lisää sateita, enemmän paahtavaa kuumuutta ja leutoja talvia
- Lämmön varastoituminen meriin (minkä seurauksia ei vielä kunnolla tiedetä, mutta pahalta näyttää)
- Jäätiköiden sulaminen, joka johtaneet arvaamattomiin vaikutuksiin merenpinnan kohotessa. Jo tällä hetkellä monet tyynenmeren saarivaltiot ovat akuutissa uhassa vajota merenpinnan alapuolelle
Nämä näin nopealla pohdinnalla. Luonnollisesti muutoksien nopeutta on vaikea ennakoida, mutta yhtä kaikki on erittäin todennäköistä (liki varmaa), että nykymenolla monet mainituista uhkakuvista realisoituvat tällä vuosisadalla.
Voit toki jatkaa denialistisella jaarittelulinjalla. Se on kieltämättä erittäin helppoa ja suosittua, koska kuka nyt haluaisi laittaa tikkua riskiin, kun kyseessä on oma mukavuus ja syylliseksi mahdollista yksilöidä milloin mikäkin pahisvaltio.
Minun mielestä juuri tuossa se ongelma on, että halusi tai ei, niin suurilta osin homma perustuu kuitenkin sille, että toivotaan muiden tekevän riittävästi. Sopimuksia tehdään, mutta jos esim. Kiinassa nyt jatkuvasti lisätään hiilivoiman käyttöä, niin mikä tukee näiden toiveiden toteutumista? Tämä ei ole mitenkään kohdistettu sinulle, enkä edelleenkään väitä etteikö jokainen pienikin teko olisi sinänsä hyvä asia, mutta niillä pienillä teoilla se ilmastonmuutos vaan ei yksinkertaisesti pysähdy, jos pahimmillaan samaan aikaan tehdään isompia ratkaisuja toiseen suuntaan.
Esim. Autoilun suhteen Suomen ei ole mitään järkeä olla ensimmäisten joukossa ajamassa tiukempia rajoituksia, tai ottamassa niitä käyttöön, koska me vaan olemme olosuhteiden puolesta maa, jossa autoilu on suuriltaosin välttämättömyys ja toisekseen olemme kuitenkin autotehtaille niin marginaalinen markkina-alue, että niitä autoja ei meidän halujen/tarpeiden mukaan tehdä.
Luuletko, ettei politiikassa otettaisi huomioon luettelemiasi realiteetteja? Toistan vielä kerran: Sitran julkaisun tarkoituksena oli visioida, millä lailla Suomi voi liikenteen osalta mukautua Pariisin ilmastosopimuksen vaatimuksiin. Poliitikkojen tehtävä on sitten luovia mahdollisen ja mahdottoman välillä.
Suomi ei muuten ole mikään "ensimmäinen maa" liikenteen sähköistymisen kannalta. Päinvastoin, näyttäisi siltä, että olemme perässähiihtelijöitä, mikäli nopeita suunnanmuutoksia ei tehdä.
Liikenne on sen takia luupin alla, että autokanta uusiutuu nopeammin kuin vaikkapa asuntojen energiaratkaisujen tehostaminen, jota ei kaikissa tapauksissa ole mahdollista toteuttaa lainkaan.
Tässä tunnin haastattelu, jossa energia-asioihin erikoistunut professori Pami Aalto käy läpi tulevaisuuden energiapolitiikkaa. (Linkki: Yle Areena)
Mitä tulee Kiinaan, niin sen toimet ovat hyvin pitkälti riippuvaisia siitä, millainen globaali sopimuskehikko ilmastonmuutoksen torjuntaan muodostetaan. Toistaiseksi sinnikäs taistelu on palkittu sikäli, että Kiina on sitoutunut Pariisin ilmastosopimukseen ja sen implementointiin Katowicen kokouksen pohjalta.
Huomauttaisin myös, että EU on maailman suurin talousalue ja merkittävä saastuttaja. On tietoista valehtelua väittää, etteikö "meidän" teoilla olisi mitään merkitystä.