Kaikesta mediahuomista huolimatta ilmastonmuutokseen ei suhtauduta vakavasti. Keskustelu pyörii isolta osalta sellaisten sivuseikkojen kuin maatalouden tai liikenteen tuottamien päästöjen vähentämisessä. Esimerkkinä liikenne, jonka osuus globaaleista kasvihuonekaasujen päästöistä on 14 %. Tähän sisältyy sitten maa- meri ja ilmaliikenne. Keskustelusta voisi saada sen kuvan, että hybridien suosiminen olisi jotenkin avainasemassa ilmastonmuutoksen torjunnassa. Kuten luvuista näkee niin ei ole, eikä liikenteen päästöjen puolittamisella olisi sinällään juuri merkitystä kokonaisuuden kannalta. Asian tiimoilta on sen sijaan hyvä syyllistää ihmisiä sekä perustella uusia veroja. Molemmat erinomaisia politiikan työkaluja.
Sen sijaan jos oikeasti aiotaan torjua ilmastonmuutosta, niin on ratkaistava energian kestävä tuottaminen. Energian tuotanto aiheuttaa vähintään 65% kasvihuonekaasuista. Tähän olisi saatava ratkaisu. Ja ratkaisu ei ole aurinkokennot ja tuulivoima vaan suuren mittakaavan ratkaisut. Itse olen Esko Valtaojan linjoilla. Hän on sitä mieltä, että jos sijoittaisimme suunnilleen saman verran resursseja kuin mitä NASAn Kuu-ohjelmaan sijoitettiin, niin saisimme lyhyessä ajassa rakennettua toimivan fuusioreaktorin. Puhdasta energiaa. Nyt panostus on joitakin kumppaisia miljoonia, kun pitäisi laittaa muutama miljardi ja maapallon terävimmät mielet asiaa pohtimaan. Tämä voi kuulostaa lähes sciencefictionilta, mutta tosiasia on, että energian tarve tulee jatkossa vain kasvamaan ja vaikka kaikki vaihtaisimme Tesloihin ja yrittäisimme itse kasvattaa ruaan mahdollisimman lähellä, niin ilman energian tuotannon ratkaisemista kaikki muu on täysin turhaa. Mikään muu esillä oleva energiaratkaisu ei takaa sekä nollapäästöjä että mahdollisuutta kasvuun, niin että kehitysmaidenkin ihmiset saavat oikeudenmukaisen elintason. Pitäisin selviönä, että tilanteen pahennettua tarpeeksi asia tullaan viimein ratkaisemaan.
Toisaalta olen myös siinä mielessä Valtaojan kanssa samoilla linjoilla, että pidän varmana ihmiskunnan lopulta selviävän ilmastonmuutoksesta. Olemme lajina selvinneet vastaavan kokoluokan ilmastonmuutoksista useamman jääkauden ja seuranneiden lämpiämisten aikana. Mutta on kyllä mielenkiintoinen koe nähdä missä vaiheessa ryhdytään oikeisiin ratkaisuihin vai puuhastellaanko sivuseikkojen parissa vielä pitkäänkin.