Mihin viittaat tämän olettamuksen "lukitsemisesta"?
Kyse on toki puhtaasti muistikuvasta, jonka mukaan vaikutus on melko tarkasti rajattu. IPCC 2007 Raportin suomennos kertoo näin:
" Auringon säteilyn muutoksista on v. 1750 jälkeen koitunut +0.12 W/m2 [epävarmuusväli +0.06 –
+0.30 W/m2] säteilypakote. Tälle säteilypakotteelle saatu uusi lukuarvo on vain alle puolet edellisessä
arviointiraportissa esitetystä arviosta."
Mutta olennainen pointti on se, ettei tämä tehonlisäys yksin riitä selittämään havaintoja, tästäkin on tehty tutkimuksia mm. tuon em. paperin Max Planck Instituutissa toimivan porukan toimesta. .
Tämäpä onkin erikoinen edellytys, eli jos jokin ei yksin selitä havaintoja, se voidaan sivuuttaa? Ja hakea jotain sellaista, joka yksin selittäisi havainnot?
Koen ongelmalliseksi sen, että CO2:n vaikutusta painotetaan muiden mahdollisten syiden kustannuksella.
Mitä tarkoitat paikallisella, oletko ollenkaan perehtynyt viimeisimpien tutkimusten mittausverkon laajuuteen?
Kerrotko mitä tarkoitat paikallisella ja miten laajasti lämpötiloja on mitattu..
"Perehtymisestä" ei todellakaan voi kirjoittaa, tarkoitan sitä, että mittapisteitä on rajallisesti ja keskittyvät aina maapallon mittakaavassa erittäin pienelle alueelle. Kerrotko minulle, montako mittapistettä käytetyissä tilastoissa on? Ja miten suurelta alueelta mittauksia on tehty?
EDIT: Vastaan itse eli linkin takana on kartta kuva mittausasemista.
http://en.wikipedia.org/wiki/File:GHCN_Temperature_Stations.png
Lähde nyt toki on wikipedia, mutta sinulta löytynee merkittävästi tarkempi lähtötieto. Tuon mukaan aktiivisia mittausasemia on reilut 2000, tuntuu minusta aika pieneltä määrältä. Onkohan tuossa nyt kaikki?
Miten näiden mittausten tarkkuuserot arvioidaan ja yhteensovitetaan? Miten huomioidaan ympäristön vaikutukset? Onko jokin mittausjoukko poissuljettu ja millä perusteilla?
Nyt pitää muistaa, että tiede on aina lähinnä valistuneita arvauksia jotka tarkentuvat todistusaineiston lisääntyessä, tai sitten eivät tarkennu jolloin arvaukset hylätään ja korvataan uusilla. Jos tilastotiede on yhtään tuttu asia, ymmärtänet että suuri joukko samansuuntaisia arvauksia merkitsee tyypillisesti jotain asian todennäköisyydelle vs. jos kaikki arvaukset olisivat täysin ristiriitaisia. .
Nimenomaan tämä asia tuntuu näissä keskusteluissa unohtuvan, loppujen lopuksi kyse on arvauksista. Toisten arvaukset on perustellumpia kuin toisten.
Mutta jos julki saa tuoda vain "konsensukseen" sopivia arvauksia niin ei se lisää yhtään arvauksien todennäköisyyttä.
Lisäksi olisi sopivaa, jos arvauksien perusteluiden lähtöaineistoa olisi julkista.
Mihin perustat tämän väitteen, oletko lukenut viime aikoina yhtään julkaisua aiheesta jos oletat että tutkimus keskittyy ihmisen rooliin? (esim. suosittelen tutustumaan Vesala et al julkaisuihin Sciencessä ja Naturessa, esim. Net carbon dioxide losses of northern ecosystems in
response to autumn warming, Nature 2008 mikä keskittyy siihen miten lämpimämpi syksy vaikuttaa hiilidioksidinielun toimintaan, voi löytyä vapaasti
http://www.ecology.pku.edu.cn/Publications/Fang/08/Piaonature.pdf) .
Kiitos linkeistä, yritän perehtyä niihin.
Noin pikaisella arvioinnilla perusteesi tuntuvat kyllä paljon hatarammilta kuin tieteellisten julkaisuitten perusteet ja olettamuksesi tuntuvat pohjaavan enemmän omaan mutuun, kuin mihinkään perusteltaviin asioihin. .
Se tästä nyt vielä puuttuisikin, että minulla olisi parempaa tietoa kuin niillä, jotka ammatikseen tutkimuksia tekevät. Perusteluja löytyy vain epäilykselle, sitä tuskin sinäkään voit kieltää?
Kun pelkällä hakusanalla "global warming" löytyy lähes 23 000 tieteellistä julkaisua pelkästään vuoden 2008 jälkeen on hieman kyseenalaista, että kuitenkin pidät itseäsi kykenevänä tuosta vain kertomaan mihin tutkimus keskittyy ja mihin ei. .
On tietysti totta, että minä en ole noita 23 000 "tieteellistä" julkaisua lukenut. Minun on tyytyminen siihen mitä vastaan ehtii tulla.
Jos et itse pysty havaitsemaan sitä että "oma ajattelusi" on vain lähinnä tietämättömyyden ohjaamaa, niin se on valitettavaa, mutta pointti on se että tietoa kyllä löytyy jos sitä jaksaa etsiä. .
Lähden siitä, että jokaisen ajattelun pohja on tietämättömyyden ohjaamaa, eihän sitä muuten tietoa etsittäisikään. Kyse on ennen kaikkea siitä, millä perusteilla tietoa arvioi.
Mutta toki on paljon helpompaa olla tiedostava, ajatella itsenäisesti ja olla perehtymättä mihinkään kunnolla, koska kyllä jollain nettisivulla joku kuitenkin tiivistää omat ajatuksesi sinulle, jättäen toki samalla mainitsematta aika paljon olennaisia asioita.
Siten on erittäin mainiota, että tällaiseltäkin palstalta löytyy joku, jota ei häiritse sellainen mahdollisuus, ettei sittenkään tietäisi aivan kaikkea, vaan on ottanut kaikki olennaiset asiat huomioon.
Olen otettu siitä, kuinka jaksat opastaa tällaisia tavallisia tallaajia pitämään suunsa kiinni ja uskomaan täysin objektiivisia tiedemiehiä ja etenkin niitä poliitikkoja, jotka tiedemiesten töistä osaavat löytää ne olennaiset seikat.