steierwrass
Jäsen
Tää on nyt itseni toistoa mutta mun mielestä huono vitsi ja vertaus.
Päästöjen vähentämisen on suurelta osin tultava valtiollisilta toimijoilta, näitä eivät Töppöset eivätkä Löppöset ole. Valtiot luovat raamit joiden mukaan yritykset, teollisuus, maatalous ym.elävät.
Tällä vältetään vastakkainasettelu jossa aletaan kyttäämään milloin minkäkin yksilön auton energiaratkaisuja, ruokakoria, matkailua ym. Valtiot luovat mahdollisesti veroratkaisuilla raamit jolloin yksilö tekee valintansa mutta kuittaa päästönsä vaikka sitten nousevina hintoina. Kukin tekee sitten valintansa.
Näen isoja riskejä siinä että aletaan luokittelemaan ihmisiä tämän(kin) asian suhteen väärä- ja oikeamielisiin, huonoihin ja hyviin.
Pointti ei ehkä ole siinä, etteikö Kiinan päätöksillä ole enemmän painoarvoa, vaan siinä, että ei sieltä voi valikoida, että ketkä tekee ja ketkä ei, kun usein perustellaan, ettei sillä ole väliä, mitä suomalaiset tekevät. Edelleen niillä yksittäisillä kiinalaisilla ei ole sen enempää vaikutusta. Ehkä jopa vähemmän, koska siellä on paljon vaikeampi yksittäisenä henkilönä vaikuttaa valtion toimintaan (muustakin syystä kuin siitä, että oma painoarvo on pienempi). Suomalaisen kulutustottumuksilla on yhtä paljon vaikutusta kuin kiinalaisen. Jos sitten miettii, että kummalla on enemmän vaikutusvaltaa toimiin yleisesti, niin se voikin olla, että suomalaisella, vaikka valtion tasolla Kiinan merkitys on paljon isompi ja aivan kriittinen. Onko jopa mahdollista, että yksittäisellä suomalaisella on enemmän valtaa Kiinan päätöksiin kuin yksittäisellä kiinalaisella?