Idealogisella politiikalla mennään ja nyt mietitään, miten pienentyneen polttoaineen- ja autoverotuksen (hybridit/sähkö) jälkeen saataisiin valtion kirstuun ne pienentyneet verot. Vaikka kyse on ollut kuitenkin ilmastonmuutoksen torjumisesta.
Eli meitä suomalaisia halutaan rokottaa siitä huolimatta, että olemme lähteneet talkoisiin mukaan ja vaihtaneet ajoneuvomme energiaystävällisempään muotoon. Tämä ei riitä, koska verot ovat tippuneet huomattavasti. Kannattaako siis ostaa 20k uusi hybridi vai pitää se 15 vuotta vanha, halpa bensakone, vai kannattaako tehdä töitä ylipäänsä? Tällä rajalla kun keikkuu ihan vitun osa maamme kansalaisista.
Uskallan väittää, että tämä "keikkuminen" näkyy persujen kannatuksessa paljon enemmän kuin joku maahanmuuttokysymys. Ideologisen politiikan hinnan huomaa huoltoasemalla tavallinen perusautoilija. Siinä ei paljon lämmitä, että norjalaisille polttoaine on vielä kalliimpaa, niiden "vappusatasia" kun ei paljon ole leikkuriin laitettu. Eikä näillä etäisyyksillä jaksa innostua siitäkään, että Hongkongisssa on polttoaineilla myös kovemmat hinnat.
Millään en saa kiinni mistä meillä, siis juuri meillä on rahaa olla ilmastonmuutoksen pysäyttämisen esitaistelija? Suomi haluaa kulkea kymmenen vuotta Ruotsia edellä, millä taloudellisilla muskeleilla? Tulevaisuus kun työllisyysasteineen näyttää Suomen ja Ruotsin kohdalla kovin erilaiselta. Edelläkävijä-Suomessa valmistellaan erilaisia tukia polttomoottorikäyttöisistä autoista luopumiseen, nämä tuet tietysti maksavat. Kun ja jos bensan/dieselin kulutus saadaan autoilussa nollaan, katoaa valtion verotuloja suoraan n. 4 miljardia/vuosi. Tiedän, että vihreissä on kansanedustajia, jotka todistetusti eivät hahmota miljardin ja miljoonan eroa, joten laitetaan nollat, eli katoaa 4 000 000 000 euroa joka vuosi. Muissakin puolueissa voi löytyä samaa hahmottamisen vaikeutta, ainakin jos seuraa nykyistä taloudellista keskustelua.
Erityisesti vihreät on julkisuudessakin todennetusti ollut alusta asti yksityisautoilun vastainen liike. Jos tavoite yksityisautoilusta nollaantuisi, katoaisi mainitun 4 000 000 000 euron lisäksi n. 900 000 000 euroa autoveroa/vuosi, 1 150 000 000 euroa ajoneuvoveroa/vuosi, 900 000 000 euron alv-tuotot uusista autoista/vuosi, 800 000 000 euroa alv-kertymää autojen huolto- korjaustöistä, 400 000 000 verotuotto liikenne- ja vakuutusmaksuista. Tämän yli kahdeksan miljardin (8 000 000 000) euron kääriminen vaatisi tilalle tulevalta julkiselta liikenteeltä melkoiset lipunhinnat. Lisäksi täytyisi huomioida vaikutukset työllisyyteen, autoala työllistää yli 50 000 henkilö, mutta varmasti niille hallitus löytää helposti töitä, vaikka lipunmyyjinä julkiseen liikenteeseen.
Mutta jos ajatellaan, että yksityisautoilu säilyy, niin mistä tuo neljän miljardin (4 000 000 000) polttoaine vero kerätään? Sähkön hintaa korottamalla? Vai luodaanko kunnon demokratian mukainen kulunvalvontajärjestelmä byrokratioineen, joka laskuttaa oikeudenmukaisesti kansalaisiaan auton käytön mukaan? Eli lyhyesti, mistä rahat saadaan näihin tukiin polttomoottoreista luopumiselle ja miten nämä menetettävät verotuotot korvataan? Onko sitä ilmaista rahaa tulossa jostain maailmalta nin paljon ja sen takaisin maksaminen siirtyy entisestään niin, että kaikkeen tarvittavaan kivaan kyllä löytyy euroja loputtomasti? Vai pitäiskö rehellisesti ilmoitaa, että ilmastonmuutoksen pysäyttäminen on ideologisesti niin tärkeää, että niitä menojakin täytyy leikata tulevista budjeteista useita miljardeja ja kertoa myös mistä ne leikataan.