Olen erityisen kiinnostunut kuuntelemaan varjon kommentit asiasta - yleensähän et tapaa kiistää tieteen tutkimustuloksia tai ylipäätänsä luonnontieteellisen tutkimuksen relevanssia. Muistan noista kreationismi-otatuksista, että ollaan oltu aika samoilla linjoilla... Mikä muuttuu kun siirrytään evoluutio-biologiasta ilmastontutkimukseen?
Siis hä, toisinsanoen et siis ymmärrä mistä olen puhunut tässä ketjussa jo pitkään.
Tieteellinen "tutkimustulos" jossa annetaan virherajaksi vaikkapa 100% tuloksesta on yhtä tyhjän kanssa, jos sen pohjalta pitäisi tehdä päätöksiä.
Tutkijat antavat tuloksia, joita sitten valtamedia vääristelee ja dramatisoi.
Hiilidioksidin lisääntynyt määrä ja keskilämpötilan jonkinasteinen nousu ovat faktoja, samoin kuin toisaalta auringon aktiivisuuden kasvu, joka selittää osan lämpötilojen noususta. Yläilmakehän aerosolien lisääntyminen jäähdyttää ilmastoa, miten paljon, ei osata sanoa.
Asia on moniulotteinen ja sitä ei voi käsitellä vain yhden muuttujan kautta, eikä johtopäätöksiä tehdä kahdesta tekijästä.
Naurettavinta nyt on se, että ilmeisesti olet jollain hienovaraisella tasolla kirjaamassa minua kreationisti-henkiseksi, vain siksi että yritän käsitellä asioita olemassaolevan _tiedon_ valossa, en epämääräisten oletusten ja worst-case-ennusteitten pohjalta. Fakta on se, että ilmastonmuutoksesta _tiedetään_ kovin vähän, mittaustulokset ovat yksiselitteisiä, mutta vaikutussuhteitten määritteleminen ei.
Esimerkkinä vaikkapa aiemmin linkittämäni artikkeli jäätiköitten sulamisen vaikutuksesta merenpinnan korkeuteen, miten siinäkin yksinkertainen asia ei olekaan niin yksinkertainen, kun muutkin kuin yksi muuttuja (sulavan veden määrä) otetaan huomioon.
Näytä minulle missä kiistän tutkimustulokset, niin palataan asiaan. Tulkinnan kritisoiminen sen sijaan kuuluu tieteeseen, enkä ole maailman ainoa ihminen, enkä edes ainoa ammattitutkija, joka ei pidä kritiikittömästä ilmastonmuutos-propagandasta. Ja ennen oikeastaan vuotta 2001 ei ollut edes kunnollista data-aineistoa, joka kiistatta osoitti ilmaston lämpenemisen olevan muutakin kuin vain satunnaisheilahtelua. Ja toisaalta, vaikka nykyään konsensus on se että ihminen vaikuttaa lämpötiloihin, vaikutuksen suuruus on varsin vaihtelevasti arvioitavissa.