Olen jonkin aikaa halunnut kirjoittaa tämän, mutta en ole osannut päättää mihin foorumiin tähän työntäisin. Menkööt nyt sitten tänne, tämän on tarkoitus olla ainakin sisällöltään asiallinen viesti.
En ollut varmaan edes koulussa, kun opin/havaitsin/minulle kerrottiin, että pakokaasuihin tukehtuu. Että jos on liikaa pakokaasuja, niin ihminen ei voi hengittää ja ihminen kuolee. Sitten joskus ala-asteella tuli opittua jotain sen suuntaista, että kasvit ja metsät tuottaa jotenkin happea mitä ihmiset hengittää ja se on aika tärkeää. Yläasteella sitten varmaan opetettiin, että merten ekosysteemeille koralliriutat on aika tärkeitä. Tai että meret on muutenkin aika tärkeitä, jos ne on täynnä öljyä tai muovia niin ei ole hyvä homma. Joskus aikuisiällä on tullut opittua tai havainnoitua, että kaikki vähän niinku vaikuttaa kaikkeen.
Tämmöisiin peruasioihin peilaten itse en yksinkertaisesti voi käsittää koko keskustelua ja änkyröintiä. Täälläkin on väännetty parin sivun verran jostain Sodankylän lämpötiloista verrattuna 20 vuoden takaiseen (kärjistin, en jaksa tarkistaa miten se nyt meni). Vaikka se lämpötila ei perhana nousisi mihinkään, niin jos koralliriutat kuolee ja meret täyttyy muovista niin kellään ei oo kivaa. Vaikka koralliriutat onnistuttaisiin jollain ihmekeinolla pelastamaan 100% varmuudella, niin jos pakokaasuja ja muuta paskaa työnnetään samaa vauhtia ilmakehään koko ajan, niin ei kellään ole kivaa. Jos taas nyt keksittäisiin täysin ympäristöystävällinen tapa lentää, mutta laivaliikenne jatkaa kulkuaan ja koralliriutat kuolee, niin kellään ei ole kivaa. Vaikka koko maailman lentoliikenne lopetettaisiin tähän hetkeen, niin jos se kaikki turha paska mitä ihmiset muka tarvii, roudataan savuavilla rekoilla ja laivoilla ympäri maailmaa, ei kellään edelleenkään ole kivaa. Tai vaikka mikään näistä ei vaikuttaisi edes mihinkään niin jos vaikka liikakalastus tappaa kaikki hait meristä, niin väittäisin ettei ihmsilläkään olisi ainakaan kauhean kivaa.
Pointti? No se, että en vaan voi ymmärtää missä maailmassa pitää elää jos kuvittelee, että ihmisen toimilla ei olisi aika helvetin radikaalia merkitystä ilmastonmuutokselle ja lämmönnousulle ja merenpinnan nousulle (jotka kaikki ovat tavallaan eri asioita ja voi taas joku vänkyröidä että hei meillä on täällä lunta missä ilmastonmuutos kun ei lämpötila nouse ja mites muovit).
Loppukaneetiksi totean, että itse olen aika helvetin kyyninen. Jos edes täällä ei riitä poliittinen tahto edes siihen, että ohjattaisiin ihmisiä kulkemaan junilla niitä matkoja mitkä ovat mahdollisia, tuskin täällä tulee riittämään poliittinen- tai mikään muukaan tahto mihinkään muuhunkaan, ainakaan tarpeeksi ajoissa. OnniBushan Suomeen tullessaan aiheutti vaan sen, että jengi vetää savuavilla busseilla entistä enemmän. Ei meikästä oo kauheasti järkeä, että busseja ravaa jotain Helsinki-Joensuu-väliä kun junallakin vois liikkua, jos se ei vaan olis niin perkeleen tyyristä.
Ei antanut varmaan mitään koko keskustelulle, mutta kiitos kun sain tämän jakaa.