@Toxic Enema
Keskiajan lämmin kausi oli jakso vuosituhannen vaihteen tienoilla. Sen on arvioitu vaikuttaneen etenkin Pohjois-Atlantin alueella, ja vaikuttaneen näin mm. viikinkien siirtymiseen Grönlantiin ja Pohjois-Amerikkaan asti. Grönlannin lämpötiloja lämpimän kauden aikana on rekonstruoitu mm. analysoimalla järvien pohjan sedimenttikerroksia. Lämpeneminen ei ilmeisesti ollut itse asiassa kovin voimakasta, ehkä asteen verran. Kuitenkin se mahdollisti mm. karjankasvatusta Grönlannissa.
Samaan aikaan mm. Siperiassa ja yleisesti eteläisellä pallonpuoliskolla oli kylmempää kuin aiemmin. Maapallon kokonaislämpötila ei siis noussut, tai nousi vain marginaalisesti tämän lämpökauden aikana. Itse asiassa termi "keskiajan lämmin kausi" on harhaanjohtava, ja moni tieteen tekijä on siitä luopunutkin.
Pohjois-Atlantin alueen lämpeneminen keskiajalla johtui todennäköisimmin auringon aktiivisuuden muutoksista, jotka sitten vaikuttivat mm. tuulien suuntiin ja voimakkuuksiin, sekä merivirtojen voimakkuuteen. Samaan aikaan vulkaaninen toiminta oli vähäistä.
Viimeisen parinkymmenen vuoden aikana on myös ilmennyt paikallista kylmenemistä - muistaakseni kahdessa mittauspisteessä Kolumbiassa ollaan n. 0.3 astetta alle pitkän ajan keskiarvon. Käytännössä jokaisessa muussa tunnetussa mittauspisteessä ollaan ylitetty pitkän ajan keskiarvot. Itse asiassa viimeiset vuosikymmenet ovat koko maapallolla kuumimmat koskaan mitatut, ja viimeisen 18 vuoden aikana on mitattu 17 kuuminta mitattua vuotta. Mikään tutkimus ei tue teoriaa, että näin nopeaa lämpenemistä, tai näin lämmintä olisi ollut pallollamme koskaan aiemmin ihmisen täällä ollessa.
Ihmisen aiheuttamaa ilmastonmuutosta tukevat tieteen suuret tutkimuslinjat alasta riippumatta. Samaan viittavia tuloksia saadaan historiallisesta materiaalista, satelliittimittauksista, merentutkimuksesta jne. Ihmisen aiheuttaman ilmastonmuutoksen kiistävät tutkimukset ovat yksittäisiä tapauksia. Miksi tutkimustavasta ja osin -aiheestakin riippumatta päädytään mittauksissa samaan tulokseen: ilmastomme on muuttumassa ennen näkemättömällä tavalla.