Kun minä ehdotan veroja lentoliikenteelle, autoilulle, lihansyönnille tai vaatteiden tilaamiselle kiinasta, niin olen syvästi tietoinen, että ne koskevat myös minua ihan oikeasti. Minä teen noista kaikkea. On kuitenkin helpompaa ja reilumpaa, että säännöt koskevat kaikkia. Silloin ne koetaan oikeudenmukaiseksi ja niihin sitoutuminenkin on helpompaa. Kerättyjä veroja voidaan sitten käyttää teknologian kehittämiseen ja hiilipäästöjen neutralisointiin. Jos sen jälkeen joku lentää tai syö lihaa, niin sitten tekee.
Tottakai minun olisi helppoa listata, että kielletään yksityiskoneiden käyttö kokonaan, koska ei se kirpaise minua (ja toki saisivatkin kieltää), mutta minä pidän sellaista argumentointia paskahousumaisena vastuunpakoiluna, että vastuu sysätään vain muille, kuten rikkaille, kiinalaisille, amerikkalaisille tai afrikkalaisille.
Mainitsit tuossa aiemmin, että olet valinnut esim. asuinpaikkasi siten, että et tarvitse autoa harrastuksiin kulkemiseen tai työhön menemiseen - onko tämä valinta tehty
alunperin ilmastotekijät mielessä - vai oletko tehnyt tämän valinnan enemmänkin mukavuussyistä? Mainitsit aiemmin, että olet muuttanut talosi öljylämmityksen muuksi heti sen ostettuasi - oletko tehnyt tämän valinnan
alunperin ilmastotekijät mielessä - vai olisiko tämä kenties ollut kustannuskysymys + talon jälleenmyyntiarvoa nostava investointi? Entäpä mikäli ilmastoystävällinen (leikitään vaikka maalämpö) vaihtoehto olisikin kalliimpaa kuin öljylämmitys? Tekisit edelleen saman valinnan? Maalämpöön muuttamiseksi kun saa kotitalousvähennyksiä etc. jotka lyhentävät takaisimaksuaikaa jonkin verrankin. Noin esimerkiksi.
Minäkin olen tehnyt aivan vastaavat valinnat - tosin en tuo niitä esille panoksena ilmastonmuutosta vastaan "taistelussani". Olen tehnyt nuo valinnat aivan täysin itsekkäistä, taloudellisista sekä mukavuudenhaluisista syistä - ja voin aivan helposti myöntää sen.
Älä nyt ymmärrä väärin - mutta nuo valinnat vaikuttavat minusta siltä, että olet tehnyt ne itseäsi sekä lompakkoasi miettien. Toki nuo valinnat voidaan vääntää myös siten, että ne on tehty ilmastoangstin vuoksi - tietenkin on hyvä asia, että olet tehnyt nuo mainitsemasi asiat. Toisaalta tuo koko ilmastonmuuksesta huolestuminen minun mielestäni kärsii hieman inflaatiota kohdallasi, sillä sitten kun lihansyöntiä, autoilua ja lentämistä (esim.) verotetaan ilmastonmuutosen varjolla enemmän - niin sinä toteat, että sittenhän tekee. Sitten kun se koskee kaikkia. Samaan hengenvetoon statusmatkailet perheinesi kaukomaille - vaikka olisit tehdä helposti valistuneen valinnan ja olla lentämättä. Omia valintoja tehdäkseen ei tarvitse odotella verottajan ohjausta - valistunut ihminen osaa tehdä valistuneet valinnat. Sen sijaan suurien joukkojen ohjaamiseen varmasti tarvitaankin valtion helläkätistä pakottamista.
Kiinasta tilattujen vaatteiden verottaminen noin ajatuksen tasolla on yhtä fiksu kuin jonkun persun aikoinaan ehdottama vero Kiinasta tilatuille muillekin rojuille - eli ei yhtään järkevä - kun ei olisi EU-tasoinen ja maatasoinen säädäntö voidaan kiertää nopeammin kuin ehdit sanomaan ilmastonmuutosangsti.
Siitä olen täysin samaa mieltä, että Suomen kannattaa eittämättä panostaa ilmastonmuutoksen suhteen teknologian kehittämiseen - mikäli tuota tulevaa teknologiaa saadaan vielä myytyäkin, niin sillä pieni Suomi voisi saada uuden ja varsin mainiosti tuottavan teollisuushaaran - ja lisäksi saasteetkin vähenisivät. Captain obvious tyylinen win ja vielä isompi win.
Siitä en välttämättä ole täysin samaa mieltä, että Suomen pitäisi noin muuten lähteä ilmastonmuutoksen varjolla verottelemaan vähän sieltä ja täältä. Poliitikot tuohon toki helpolla menevät kun siihen annetaan syy - se mihin tuolla tavalla verotetut rahat menevät onkin sitten eri juttu. Aika hankala niitä rahoja on minnekään korvamerkitä.