Joo, uskon, että olet huolestunut ilmastonmuutoksesta ja kulutuksesta ja naisten asemasta ja oikeistopopulismin noususta ja Trumpista ja brexitistä ja kaikesta muusta maailmassa olevasta epäreiluudesta - siis ainakin noin periaatteellisella tasolla. Mutta oletko päässyt miettimisessä jo käytännön ratkaisujen tasolle vai oletko juuttunut tuohon "maailma pelastetaan trollaamisella ja muita väheksymällä ja nolaamalla" -vaiheeseen? Oletko laskenut oman ja perheesi nykyisen hiilijalanjäljen ja suunnitellut keinot millä se saadaan laskemaan kestävälle tasolle? Vai oletko sitä mieltä, että lainsäätäjien tehtävä on kertoa ihmisille miten heidän pitää toimia maailman pelastamiseksi eikä ennen viranomaismääräyksiä ihmisten tarvitse muuttaa mitenkään elintapojaan? Vai oletko insinööriuskovainen ja uskot tiedemiesten/naisten/muunsukupuolisten ratkaisevan ongelmat sitä mukaa kuin ne ilmenevät ja sen takia elintapojen muutoksia ei tarvita?
Minulla on käytännön ratkaisuja asioihin joista olen huolissani, mutta nämä ovat asioita jotka eivät ratkea yksilötasolla, vaan ovat poliittisia päätöksiä vaativia asioita. Niinpä niistä pitää puhua ja pitää ääntä. Lista ei ole millään tavoin kattava, mutta ei ole kovin vaikea löytää tarkempia näkemyksiäni näistä keskusteluista haku-toiminnoilla.
-naisten asemaan tärkein muutos Suomen tasolla olisi äitiyden kustannusten siirtäminen pois naisten työnantajilta. Tämä aiheuttaa syrjintää ja siitä seuraa monenlaista epätasa-arvoa heikommasta urakehityksestä heikompiin eläkkeisiin. Toki vanhempainvapaan muuttaminen muotoon 6+6 tai 9+9 auttaisi myös.
-ruuan verotuksessa pitää laskea vähäpäästöisten ruokien verotusta (kasvikset) ja nostaa haitallisten (liha), näitä pitää kouluissa ja armeijoissa tuoda esiin.
-ilmastomuutoksen torjunnassa pitäisi eu-tasolla ottaa käyttöön lentovero ja alkaa vaatia eu:n alueella myytäviltä tuotteilta, että ne on tuotettu päästökaupan ja muiden ympäristökriteerien mukaan. Bitcoinit tulee kieltää (louhimisen sähkönkäyttö yhtenä syynä).
-luomuviljelyn tukeminen tulee lopettaa (kuten myös monenlainen muu maataloustuki), ja tässä yhteydessä myös Afrikan tullit.
-kilometrikorvausten ja työmatkavähennysten pienetäminen/poistaminen ohjaisivat myös asumiseen ja liikkumiseen liittyviä valintoja järkevämpään suuntaan (asumistuki pitäisi poistaa muuten vaan)
En ole erityisen kiinnostunut keskustelemaan omista ylintavoistani, koska se johdattaa keskustelua vaan pois oikeasta asiasta, mutta olen laskenut ja kertonut että olen tehnyt valinnat asuinpaikan suhteen niin, että en tarvitse autoa työmatkoihin tai harrastuksiin. Lämmitystavan muutin heti talon ostettuani öljylämmöstä pois ja tähän liittyen tehnyt monenlaista muuta pientä. Seuraava autoni on hybridi. Kierrätykset ja muut ovat itsestään selviä ja hävikki pyritään pitämään nolla, harrastetaan kimppakyytejä ja julkisia, eikä hankita toista autoa. Työssäni pyrin edistämään sähköä säätäviä ja sen käyttöä tehostavia ratkaisuja.
Omat elintapani? Hiilijalanjälki laskettu ja mittareista riippuen se on jossain parin-kolmen tonnin välillä. Alhainen lukema johtuu paljolti siitä, että en ole omistanut autoa vuoden 1982 jälkeen, en välitä matkustelemisesta eikä shoppailu kuulu harrastuksiini. Jos haluaisi painaa lukemaa vielä alemmaksi, niin pitäisi vaihtaa ruokavalio kasvispainotteiseksi ja muuttaa pienempään asuntoon enkä ole ilman ulkopuolisia pakkotoimia valmis kumpaankaan toimenpiteeseen.
Ei minua kiinnosta sinun elintapasi. Isot päätökset tehdään poliittisella tasolla, eikä yksikötasolla. Haitallisen toiminnan pitää olla tarpeeksi kallista, ettei niin moni tee sitä valintaa.