Noin viidennen kerran; olen tietoinen, että pelkästään kansallisella tasolla kaikki ehdotukset eivät toimisi. Lihansyönti voisi olla verotettua kansallisesti, samoin kotimaan lennot. Kiinalaisten vaatteidenkaan ja muun krääsän merkittävästi kalliimmat tullimaksut ei onnistu kansallisesti.Tuolla olisi merkitystä ainoastaan kattavuuden ollessa mahdollisemman globaalilla tasolla tai vähimmäisvaatimuksena edes EU-tasolla. EU-tason ratkaisulla ei ole merkitystä, jos muu maailma ei sitä seuraa jollain hyväksyttävällä viiveellä. Pelkästään kansallisella tasolla tehtynä aiheuttaa ainoastaan kohtuuttoman paljon paikallista haittaa. Nykyään alkoholia haetaan ulkomailta ja mikäpä estää kaukolentoja tehtävän ulkomailta. Oikeastaan edellinen on jo tapahtunut, kun netin kautta voi valita halvimman kustannuksen matkan välilaskuineen.
Autoilu on jo rankasti verotettua nettotuoton infrakustannusten vähentämisen jälkeen ollessa jotain 7-8 mrd. On jo esitetty huoli valtion tulovajeesta matalamman verokannan autojen yleistymisestä, millä vaje paikattaisiin. Verottaja kyllä löytää aikanaan korvaavat kohteet, ei huolta siitä. Lisäksi autoilun verotus on myös aluepoliittinen kysymys alueellisen eriarvoistumisen suhteen.
Itsellä ainoa, josta saan listalta puhtaat paperit, on suoraostot Kiinasta.
Autoilun verottamisella voisi tulla kivasti toissijaisia säästöjä kun aluepolitiinen subventoiti loppuisi ihmisten siirtyessä asumaan tiiviimmin.