Ilmastonmuutos

  • 683 019
  • 6 524

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Minkä itse keksityn esimerkin? Nuo kummatkin on olleet joidenkin tahojen keinoja ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi.
Tässä yhteydessä itsekeksityn. Polttoaineverosta tai sisälämpötilasta ei ollut kolumnissa mainintaa. Varmasti joku on ne maininnut, kuten kuopankin.

Sisälämpötilan lasku olisi myös ihan hyvä juttu, 17-19 on oikein passeli ja kaikki yli sen on suoranaista tuhlausta.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Sisälämpötilan lasku olisi myös ihan hyvä juttu, 17-19 on oikein passeli ja kaikki yli sen on suoranaista tuhlausta.
Plus että sen laskulla on positiivisia terveysvaikutuksia.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Voi jestas sentään, kun kritisoi tuota hölynpölyä. niin vetelet johtopäätöksiä omasta hatustasi.
Minä toin esimerkkejä jo ehdotetuista toimenpiteistä ja sinä viisastelit.
Kerran vielä: Se että takerrut sanoihin "kaikki mahdollinen" on aika pöhköä, kun se on täysin subjektiivinen asia eikä tuossa yhteydessä tarkoittanut mitään konkreettista. Tämän yritin "viisastelulla" osoittaa. Epäonnistuin.

Luulen että keskimäärin ne, jotka itse suoraan maksavat lämpöenergiansa, ovat jo tehneet toimenpiteitä sisälämpötilan laskemiseksi. Fossiilisen energian verotusta kiristämällä tätäkin voisi vauhdittaa.
 

Byvajet

Jäsen
Süddeutsche Zeitung ampuu kovilla ja vaatii poliitikoilta rajoituksia. Eipä vain taida olla poliitikoilla ratkaisua siihen, kuinka työllisyys pelastetaan, jos kulutusta ruvetaan ajamaan alas. Jo pienikin notkahdus kuluttamisessa tarkoittaa nopeaa työttömyyden kasvua. Kerrannaisvaikutuksineen työttömyyden määrä räjähtää.

Nykymuotoisessa markkinataloudessa keinot ympäristön suojeluun ovat olemattomat, koska työllisyyttä ylläpitävä perusvoima on kulutus, joka on ympäristötuhon perusta. Jos kulutus ajetaan alas, ympäristökuormitus vähenee, mutta samalla katoavat työpaikatkin.

https://www.facebook.com/groups/uusienergiapolitiikka/permalink/2601752849856835/
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Greta Thunberg on Pariisissa. En seuraa tälläisiä juttuja itsessään, mutta miksi tässä ketjussa ei ole ollut puhetta.
 

Jesus Shaves

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dorados de Sinaloa
Tuntuu Greta kiinnostavan aika paljon enemmän denialisteja kuin enemmän tieteelliseen konsensukseen luottavia.

Ei se minusta ole denialismia mikäli ei halua tehdä "kaikkea mahdollista" ilmastonmuutoksen eteen - osa meistä ihmisistä - yllättävän isokin osa - on mukavuudenhaluisia. Kaikilla ei myöskään ole mahdollisuutta tehdä niitä ilmastoystävällisimpiä tekoja vaikka haluakin olisi. Osa ihmisistä joutuu esimerkiksi valitsemaan lentokoneen matkustamismuodokseen hinnan ja ajan vuoksi. Näitä esimerkkejä on lisää melkoisesti tietenkin - molempiin suuntiin.

Niin - ja tässä siis oletan, että tälläkin palstalla 99.999% kirjoittajista ei ole kieltänyt ilmastonmuutoksen olemassaoloa. Sen sijaan erimielisyyttä löytyy niiden toimien suhteen mitä pitäisi tehdä henkilökohtaisella ja / tai maatasolla. Osa sanoo, että pitää tehdä kaikki mahdollinen - osa taas sitten on enemmän tai vähemmän maltillisemmalla linjalla - ja tämä on eri asia kuin denialismi ko. asian suhteen.

Ihan samaa mietin. Jos varsinkin jalan on mennyt, niin siinäpä vasta huikea pr- temppu uskonlahkolleen.

GT on lopettanut lentämisen vuonna 2015.
 
Viimeksi muokattu:

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Tuntuu Greta kiinnostavan aika paljon enemmän denialisteja kuin enemmän tieteelliseen konsensukseen luottavia.

Tämä konsensusko oli se surullisen kuuluisa 97% joka on todettu vääristellyksi vai median ikihelle/helleinferno ja muuta alarmistiset uutiset.

Ai niin. Viileä keli on säätä,helteet ilmastonmuutosta.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Osa ihmisistä joutuu esimerkiksi valitsemaan lentokoneen matkustamismuodokseen hinnan ja ajan vuoksi. Näitä esimerkkejä on lisää melkoisesti tietenkin - molempiin suuntiin.

Ostin juuri lentolipun mikä oli merkittävästi junaa halvempi täsmälleen samalle reitille kahden kaupungin välille. Go figure.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
Ostin juuri lentolipun mikä oli merkittävästi junaa halvempi täsmälleen samalle reitille kahden kaupungin välille. Go figure.
Tämä.

Tästä hyvä esimerkki esimerkiksi paljon käyttämäni Oulu-Helsinki lentoyhteys. Halvimmillaan maksan tuosta välisä edes takaisin n. 40-50€, kun taas juna tulisi maksamaan varmasti vähintään 100€ edes takaisin. Matka aika 50min vs 7h. Tätäkin väliä höylää lentokoneella about 1 milj. matkustajaa vuodessa. Olisiko tuolle välille järkevä rakentaa 2010-luvun ratatekniikkaa ja junat?

Matka-aika kolmeen tuntiin niin meikämanne hyppää junaan.
 

Wiljami

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, sympatiaa muuhun Savoon ja Kaakonkulmalle
Tämä konsensusko oli se surullisen kuuluisa 97% joka on todettu vääristellyksi vai median ikihelle/helleinferno ja muuta alarmistiset uutiset.

Ai niin. Viileä keli on säätä,helteet ilmastonmuutosta.
Ja sinultahan löytyi luonnollisesti lähteet tälle ettei co2 ja ilmastonmuutos ole linkitetty, tai että ihmistoiminnalla ei ollut merkitystä? Vai oliko taktiikkasi tässä perinteisesti venäläinen tasapuolisuusharha että ihan sama kuka esittää ja minkälaista vastaväittämää, niin voidaan todeta ettå on eriäviä mielipiteitä ja case closed?

@pernaveikko @Jesus Shaves tuossapa se epäkohta on kun edes valtiojohto ei halua toimia ilmastonmuutoksen kannalta fiksusti (olettaen että fiksuus tarkoittaa muutoksen ehkäisyä/hillintää). Toki ratayhteyksien parantaminen maksaa ja mantereelle päästäkseen on vielä täältä katsottuna ikävästi meri välissä, mutta juhlapuheiden (jopa virallisten julkilausumien ja s"kärkihankkeiden") ja käytännön toiminnan välillä on melkoista eroa.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
@Wiljami ,en väitä etteikö jotain yhteyttä olisi mutta surkuhupaisaa on uutisoinnissa tuo kuumuudesta hössöttäminen ja aina kun helleviikko on edessä niin sotajoukot ovat vakuuttelemassa mistä tämä kesäinen ilmiö johtuu.

Merkillistä etteivät kaikki näe tuota jatkuvaa paatosta jotenkin kummallisena. Viileistä keleistä sitten ollaan hiljaa on niitä missä päin palloa hyvänsä.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tämä.

Tästä hyvä esimerkki esimerkiksi paljon käyttämäni Oulu-Helsinki lentoyhteys. Halvimmillaan maksan tuosta välisä edes takaisin n. 40-50€, kun taas juna tulisi maksamaan varmasti vähintään 100€ edes takaisin. Matka aika 50min vs 7h. Tätäkin väliä höylää lentokoneella about 1 milj. matkustajaa vuodessa. Olisiko tuolle välille järkevä rakentaa 2010-luvun ratatekniikkaa ja junat?

Matka-aika kolmeen tuntiin niin meikämanne hyppää junaan.

Taitaa ne halvimmat junaliput tulla aika lähelle samoja lukemia, toki ne pitää silloin hankkia reippaasti ennen kuin matka on vielä tiedossakaan.

Matka-ajalle nyt ei ole nopeasti mitään tehtävissä, mutta samahan se periaatteessa on, näppäileekö kännykkäänsä junassa vai jossain Helsingin kahvilassa.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
Matka-ajalle nyt ei ole nopeasti mitään tehtävissä, mutta samahan se periaatteessa on, näppäileekö kännykkäänsä junassa vai jossain Helsingin kahvilassa.
Junan matka-ajalle on nimenomaan tehtävissä. Valehtelin tosin hiukan junan ajassa. Näyttää menevän nykyisin 5h 40min lyhyimmillään OUL-HEL.

Tuplaraiteet päästäpäähän ja hitaiden rataosuuksien korjaaminen, niin ilmeisesti neljään tuntiin on mahdollista tuo väli puksutella silloin.

Edit: nyt vasta luin tuon "nopeasti tehtävissä" viestistäsi. Joo kyllä tällaiset tuppaa kestämään tässä maassa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Merkillistä etteivät kaikki näe tuota jatkuvaa paatosta jotenkin kummallisena. Viileistä keleistä sitten ollaan hiljaa on niitä missä päin palloa hyvänsä.
tottakai ennätyshelteet ovat huomioarvoltaan helppo hetki muistuttaa asiasta, vaikka tämä ei ”uusi normaali” olisikaan. Heinäkuun alussa oli tosi viileää ja silti elämme kuukautta joka on mittaushistoriamme kuumin ikinä.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ai niin. Viileä keli on säätä,helteet ilmastonmuutosta.

Se on vähän sama juttu kuin heittelisi painotettua noppaa, joka antaa helpommin kuutosia kuin ykkösiä. No joskus tulee sattumalta ykkönen silti, mutta enempi niitä kuutosia.

Jos tulee pitkä rivi kuutosia peräkkäin, niin onko oikein sanoa, että tässä se nopan painotus nyt näkyy?
 

Tuamas

Jäsen
Tämä.

Tästä hyvä esimerkki esimerkiksi paljon käyttämäni Oulu-Helsinki lentoyhteys. Halvimmillaan maksan tuosta välisä edes takaisin n. 40-50€, kun taas juna tulisi maksamaan varmasti vähintään 100€ edes takaisin. Matka aika 50min vs 7h. Tätäkin väliä höylää lentokoneella about 1 milj. matkustajaa vuodessa. Olisiko tuolle välille järkevä rakentaa 2010-luvun ratatekniikkaa ja junat?

Juna näkyy maksavan 25-29€/suunta, jos varaa yli viikon päähän ja matka-aika on 5h 30min, lyhimmillään 5h 24min.

Toki todellinen matka-aika on sitten varsinkin keskustasta keskustaan lentäen jotain ihan muuta kuin 50min vs. 5h 30min.
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF
Juna näkyy maksavan 25-29€/suunta, jos varaa yli viikon päähän ja matka-aika on 5h 30min, lyhimmillään 5h 24min.

Toki todellinen matka-aika on sitten varsinkin keskustasta keskustaan lentäen jotain ihan muuta kuin 50min vs. 5h 30min.
Todellinen matka-aika keskustasta keskustaan lentäen varmaan about 2h 30min, kun otetaan myös laskuihin turvatarkastukset kentällä.

Molemmissa päissä n. 30min matka kentälle.
 

-One-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2019/06/28/pakko-sanoa-pakko-olla-hiljaa-ilmastokriisini-nyt

Linkin takaa löytyy noin kuukauden vanha artikkeli, jota en pikaisella selaamisella löytänyt vielä tästä ketjusta. Jutussa käsitellään kirjoittajan dilemmaa siitä, onko mitään mieltä sanoa ääneen ilmastokatastrofin olevan jo mahdotonta estää, vaikka kaikki merkit siihen viittaavat. Tämän pohjalta kysyn arvon palstaveljiltä mielipiteitä seuraaviin kysymyksiin:

1. Pidättekö kirjoittajan näkemystä ilmastokriisin seurauksista ja väistämättömyydestä pessimistisenä vai realistisena?
2. Jos tulevaisuus todella näyttää noin synkältä, niin kannattaako asiasta vaieta?

Itse näen asiat melko samalla tavalla kirjoittajan kanssa, eli katastrofia ei voi enää estää, mutta sen rajoittamiseksi on tehtävä kaikki järkevästi toteutettavissa olevat toimenpiteet. Uskon myös, että mitä aikaisemmin ihmiskunnalle valkenee katastrofin väistämättömyys ja seuraukset, sitä enemmän yhteiskunnat voivat varautua tulevaan.
 

olkikuukkeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Carolina Hurricanes, NHL:n suomalaiset
1. Pidättekö kirjoittajan näkemystä ilmastokriisin seurauksista ja väistämättömyydestä pessimistisenä vai realistisena?
2. Jos tulevaisuus todella näyttää noin synkältä, niin kannattaako asiasta vaieta?

Näen asian aika lailla täsmälleen samalla tavoin kuin Toiviainen. Kohtalon hetket saattoivat jo olla tai ovat viimeistään nyt, mutta ilmastonmuutoksen vastustaminen on raivokasta - asian ratkaisun kannalta olennaisissa valtioissa (esim. Yhdysvallat) äänestetään denialisteja valtaan jne. En usko, että nykyinen suhteellisten stabiilien yhteiskuntien aika kestää enää pitkään.

Syitä on tietysti monia. Hyvin vakuuttavastikaan perusteltuja tosiasioita ei laajalti ymmärretä alan asiantuntijapiirien ulkopuolella, varsinkin jos tutkittu asia ei käy yhteen oman maailmankatsomuksen kanssa. Joidenkin tutkimusten mukaan jopa evoluutioteorian kaltaisen 150 vuotta tieteellistä debattia kestäneen paradigman hyväksyminen todelliseksi ilmiöksi on paljolti vastustettua useissa länsimaissa. Miten sitten asia, jota ei voi suoraan havaita ja jonka kehittyminen on vuosikymmenten prosessi ja josta tehdyt johtopäätökset kyseenalaistavat tapamme elää?

Ilmastonmuutos on helppo kohde demagogeille, koska sen ymmärrys on niin puutteellista ja sen estämiseksi vaadittavat toimenpiteet olisivat niin radikaaleja. Kun Teuvo Hakkarainen rinnastaa ilmastonmuutoksesta julkaistut tutkimukset uskontoon, iltapäivälehtien sinänsä yleensäkin surullisissa kommenttiosioissa eniten ääniä keräävät kommentit ovat hänen lausuntoaan puoltavia.

Suurempi syy sille, miksi emme mahda ilmiölle oikein mitään on tietysti rakenteellinen. Globaalia päätöksentekojärjestelmää ei ole olemassa ja paikallisratkaisujen pirstaleinen maailma on kokonaisuuden kannalta toivoton - miksi juuri meidän pitäisi tehdä mitään tai meillähän on täällä lapsipula ja paikallistaloutemme kärsii siitä jne... Toisaalta talousjärjestelmämme kyllä on globaali ja vaatii loputonta kasvua toimiakseen.

Ilman teknologista ihmetekoa tai jumalaista väliintuloa ihmiskunta kulkee kohti maailmansotien veroista kriisiä. Koska tällainen kriisi on konkreettinen ja sellaisena helpommin hyväksyttävä kuin näkymättömien kaasujen vaikutus tulevaisuuden ilmastoon jossain paperissa tai videodokumentissa, tuon kriisin jälkeen asiaan pyritään sopeutumaan. Toivottavasti tosiaan jo ennen sitä ilmiötä saadaan hillittyä sen verran, että tämä järjetön määrä kulttuurievoluutiota, jota me olemme päässeet kokemaan viime vuosisatojen aikana* siirtyy myös ilmastokriisin jälkeiselle ihmispopulaatiolle sen sijaan, että muodostuisi jokin painajaismainen dystopia kaikille.

* Tarkoitan tällä siis yleistä tieteen ja yhteiskuntaelämän kehitystä kohti syvempää tietoa meitä ympäröivästä maailmasta ja aikaisempaa rauhallisempaa ja miellyttävämpää elämää toimivissa poliittisissa järjestelmissä.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
En usko että pystyy sanomaan miten tulee menemään. Kun ei ole tietoa, miten poliittiset hommelit menee tulevina vuosikymmeninä, tuleeko sotia jne. Myöskään näistä ns. keikahduspisteistä (fysikaalisista ja sosio-ekonomisista) ei ole tarkkaa tietoa, kuinka kaukana niistä olemme.

Hyvä puoli on ainakin se, että tiedetään, mitä pitäisi tehdä. Fossiilisten polttoaineiden käytöstä pitää päästä eroon. Ja keinotkin on jo oikeastaan olemassa. Uhkana on että otollinen hetki muutosten tekemiseen hukataan vitkasteluun, ja myöhemmin niitä ei pystytä tekemään erinäisten päälle painavien ongelmien vuoksi.

Täyden katastrofin ja ei-katastrofin välillä lienee paljon liikkumatilaa. Todennäköisin lopputulos lienee välimaastossa. Todennäköisesti nyt tehtävillä hillitsemistoimillakin on joku vaikutus tulevaisuuteen.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Yksi seikka minkä itse nostaisin esille on myös se että maapallon väkimäärää kyllä pitäisi saada lähitulevaisuudessa alaspäin jos halutaan oikeasti isompia säästöjä, se että kokoajan kasvaa määrä kyllä lähitulevaisuudessa todennäköisesti kääntää aika ison osan hyödystä pois mitä vaikka teknologialla ja rajoituksilla saadaan hyötyjä. Tietenkään mitään helppoja ratkaisuja tähänkään ei taida olla kun tuskin lähdetään vaikka joukkoteloittamaan sairaita vanhuksia ja rajoittamaan väkipakolla syntyvyyttä, tai sairastuttamaan ihmisiä. Jonkin verran tähänkin kuitenkin varmaan pitäisi ratkaisuja tulevaisuuteen saada, ehkä myös täällä kun tuntuu että moni vanhempi ihminen yritetään vaikka väkisin pitää hengissä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös