No miten meinasit tähän päästä?Ainoa varma keino estää ilmastonmuutos olisi se, että ihmisiä olisi paljon vähemmän.
No miten meinasit tähän päästä?Ainoa varma keino estää ilmastonmuutos olisi se, että ihmisiä olisi paljon vähemmän.
Lisäksi teollistuminen, tekniikan ym kehittyminen, taloudellinen hyvinvointi yms. On lisännyt tätä ongelmaa.
En mitenkään. Mutta jos vaikkapa maapallo itse hoitaa asian. Taikka muut ihmiset itse. Palattaisiin takaisin alkeellisempaan elämään. Mulle se sopisi.No miten meinasit tähän päästä?
kaivokset kieltää
Jos ei ihmiskunta itse kykene tekemään riittäviä teknologisia innovaatioita, joilla saadaan ilmastonmuutos ja ympäristökriisi pysäytettyä, niin ennen pitkään tauolla ollut Malthusin väestöteoria tulee tekemään paluun ja homma hoituu niin kuin itsekseen. Ihminen ei luontoa päihitä.
Aika harvat vain suhtautuvat näin stoalaisen tyynesti siihen, että heidät sukuineen likvidoidaan maan pinnalta pois ja sen takia me ei-linkoslaiset joudutaan miettimään sellaisia äärimmäisiä toimia kuin lentämisen, autoilun ja lihansyönnin vähentämistä.En mitenkään. Mutta jos vaikkapa maapallo itse hoitaa asian. Taikka muut ihmiset itse. Palattaisiin takaisin alkeellisempaan elämään. Mulle se sopisi.
Jos meitä olisi vaikkapa vain puoli miljardia, voisi maapallo pelastuakin ihmisten tuhoamiselta.
En mitenkään. Mutta jos vaikkapa maapallo itse hoitaa asian. Taikka muut ihmiset itse. Palattaisiin takaisin alkeellisempaan elämään.
Ei se uusi teknologia välttämättä autuaaksi tee. Teknologiset innovaatiotkin vaativat luonnonvaroja ja resursseja, vaikka saattaisivat vähentää jotain haitallista niin voivat luoda uusia tilalle jolloin kokonaistilanne on sama tai kenties pahempikin. Samaa kulutushysteriaa ja parempaa elintasoa yhtä kiihkeästi kuitenkin halutaan. Ainoa realistinen kuviteltavissa oleva pelastuskeino toki teknologia on, koska ihmiskunnan mahdotonta kuvitella muuttavansa tapojaan.
Ihmiskunnan lukumäärän on pitänyt hyvin aisoissa kautta aikojen erilaiset sodat. Historiaa kun katsoo niin väh. Kerran vuosisadassa on isompi mähinä joka muuttaa sivilisaatiota ja suitsii asukaslukuja.@Byvajet
Nii mitenhän sitten käy, kun nämä entiset köyhempien maiden, vaikkapa miljardi asukasta pääsisivät nostamaan elintasoaan länsimaiseen suuntaan. Kulutustavaroita hankitaan lisää, ja maapallo saastuu lisää.
Maapallo pelastuu ainoastaan sillä, että meitä olisi vähemmän. Ehkäpä luonnonkatastrooffit, sairaudet yms tulee "apuun".
Tuskin pelastamme maapalloa toimimalla itse ympäristöystävällisesti, mutta pitää sitä ainakin yrittää. Yrittää ainanakin kohtuullisesti. Osa voi sitten halutessaan olla niin vihreitä, kuin haluaa.
Kohti oikeaa suuntaa tulee mennä, vaikka vaikka se auttaisi vain vähän.
Lisäys. Tuleeko teknologia apuun? Ehkä osittain, mutta en usko että ratkaisevasti.
On muuten ristiriitaista että me tuemme köyhimpiä maita. Heidän elintason noustessa, taikka heidän lisääntyessä enemmän, -myös maapallo tuhoutuu enemmän.
En mitenkään. Mutta jos vaikkapa maapallo itse hoitaa asian. Taikka muut ihmiset itse. Palattaisiin takaisin alkeellisempaan elämään. Mulle se sopisi.
Jos meitä olisi vaikkapa vain puoli miljardia, voisi maapallo pelastuakin ihmisten tuhoamiselta.
Mut kattokaapa tuo ylen uutisjuttu väestönkehityksestä. Aika vauhdilla meitä on tullut moninkertainen määrä lisää.
Ihmiskunnan lukumäärän on pitänyt hyvin aisoissa kautta aikojen erilaiset sodat. Historiaa kun katsoo niin väh. Kerran vuosisadassa on isompi mähinä joka muuttaa sivilisaatiota ja suitsii asukaslukuja.
Kyllä luontoäiti hoitaa sen itse, kun annetaan tehdä se.No miten meinasit tähän päästä?
Harmi ettei luontoäiti ole kovin taitava erottelemaan niitä tyhmimpiä yksilöitä näyttäessään habaa. Ei niin usein tarvisi.Kyllä luontoäiti hoitaa sen itse, kun annetaan tehdä se.
Sitä odotellessa hölmöläiset voivat kantaa valoa säkissä niin saavat siitä synninpäästön ja paremman mielen.
Harni ettei luontoäiti ole kovin taitava erottelemaan niitä tyhmimpiä yksilöitä näyttäessään habaa. Ei niin usein tarvisi.
Oletko täysin ymmärtämätön historiasta? Napoleonin sodissa kuoli yhteensä 3-6 miljoonaa. Eli sen aikaisesta väestöstä koko maapallolla lähti 3-6 promillea. Maailman väkiluku kasvoi vuosien 1900 ja 1950 välillä noin 900 miljoonalla, vaikka siihen välille sijoittui 1. ja 2. Maailmansota, Kiinan ja Espanjan sisällissodat, pari nälänhätää ja muutama kansanmurha. Sota ei näy missään. Taudit näkyvät erittäin vahvasti. Esim. Isorokko saapuessaan Amerikoihin poisti kevyet 90 prosenttia molempien mannerten väestöstä reilussa sadassa vuodessa. Samoin lapsikuolleisuus piti väestönkasvun hitaana. Antibiootit, rokotteet ja ymmärrys bakteereista alensivat kuolleisuutta erinäisistä taudeista. Samalla tehokkaampi maanviljelys ja ruoantuotanto on vähentänyt nälänhätien määrää merkittävästi. Ei liene sattumaa, että penisilliinin tultua yleisesti saatavaksi 1940-luvun lopulla maailman väkiluku on kasvanut 5 miljardilla.Ihmiskunnan lukumäärän on pitänyt hyvin aisoissa kautta aikojen erilaiset sodat. Historiaa kun katsoo niin väh. Kerran vuosisadassa on isompi mähinä joka muuttaa sivilisaatiota ja suitsii asukaslukuja.
Maailmansodat, Napoleoninsodat, Espanjan perimyssota, 30v sota jne.
Puhumattakaan tusinasta kiinan sisäisiä mähinöitä joiden uhriluvut täyttävät kuolettavimpien sotien top20 listat.
Nyt väestökasvu lähtee käsistä koska A) Lääketiede on kehittynyt niin ettei kulkutaudit ja influenzat enää tapa neljännestä väestöstä ja B) Hallinnot ovat stabiilempia kuin koskaan joten sisällisotia ei ole ja ydinaseet pitävät valtioiden väliset mähinät minimissä.
Tosin, jos historiaa on uskominen, on kohtapuoliin aika isomman luokan sodalle. Sitä odotellessa.
No niin banaani-perskärpänen. Monta minuuttia siinä taas menikin. No en tietenkään mitään tuollaista tarkoita. Tyhmimpiä ovat ne jotka eivät ole kykeneviä elämään tämän maapallon resurssien mukaisesti, dah.Niin tarkoitatko tällä sitä, että tyhmemmät lisääntyvät enemmän? Ovatko esim. afrikkalaiset siis mielestäsi tyhmempiä - hehän lisääntyvät melko hurjaa vauhtia.
Melkoinen rotuoppi-dana näemmä. Quad-K - Kuopion KKK:n Grand Wizard?
Mikäli et tarkoittanut tätä, niin kerro ihmeessä mitä tarkoitit tyhmemmillä yksilöillä - ilman takaperoisia arvuuttelijamaisia loruja.
Logiika on aivan yksinkertainen: Niinkauan kun nämä oikeasti maailmaa tuhoavat maat kuten Kiina eivät pistä tikkua ristiin, niin itseäni lainatakseni se on kuin metsäpaloon kusemista. Metsäpaloon jota kasa muita oikeen ruokkii leviämään.Jotenkin hupaisaa seurata tätä keskustelua missä oikein hehkutetaan kuinka jatketaan samaan malliin ja vitut välitetään mistään. Eipä siinä, suurin osa järvistä on nyt jo ojitetusten kautta melkein uimakelvottomia ja jotain koskematonta luontoa ei enää löydy kuin ihan lapista. Ymmärrän toki myös että jotkut lintukannat ei paljon kiinosta, turpeen poltolla saa ne kuuluisat oikeat ihmiset ärtymään ja jos ei kalasta niin ei kalasta, mutta en silti ihan löydä sitä logiikkaa että paskotaan täällä omat nurkkamme vaan sen takia että Kiinakin tekee niin.
Voi sentäs, kun kävi taas dansku-banskun tunteisiin, että kehtaavatkin tulla sun tontille laukomaan eriäviä mielipiteitä eivätkä suostu haistelemaan ja kehumaan suuren savolaisen besserwisser ilmastoprofeetan pieruja.Harni ettei luontoäiti ole kovin taitava erottelemaan niitä tyhmimpiä yksilöitä näyttäessään habaa. Ei niin usein tarvisi.
Jos maailman vihreät lopettaisivat sen itsensä selkääntaputtelun ja alkaisivat oikeasti lyömään painetta Kiinan jne suuntaan niin tästä voisikin tulla jotain.
No niin banaani-perskärpänen. Monta minuuttia siinä taas menikin. No en tietenkään mitään tuollaista tarkoita. Tyhmimpiä ovat ne jotka eivät ole kykeneviä elämään tämän maapallon resurssien mukaisesti, dah.
Toki afrikkalaisista ison joukon voi ajatella kuuluvan tähän joukkoon, mutta erottelemaan kuitenkin koulutuksen puutteesta johtuvan ymmärtämättömyyden sellaisesta aktiivisesta tyhmyydestä ja välinpitämättömyydestä jota ei voi selitellä tiedon puutteella.
Ai anteeksi. Luulin että puhuit globaalilla skaalalla mutta puhuitkin perisuomalaiseen tapaan vain omasta maailmannurkastasi.Siis Kiinako täällä paskoo meidän järvemme, kaataa metsämme (no periaatteessa tämä kyllä) ja kuivattaa suot ja lintukosteikot jotta saadaan vähän uusiutuvaa turvetta palamaan. Myönnän että tämä on ihan uutta tietoa minulle. Hyvesignaloidaan siis porukalla ihan rauhassa ja kerrotaan hienoja tarinoita suomalaisten erityisestä luontosuhteesta.
Ai anteeksi. Luulin että puhuit globaalilla skaalalla mutta puhuitkin perisuomalaiseen tapaan vain omasta maailmannurkastasi.