Virallisina henkilöllisyyden todistuksina kelpaavat vain virallinen henkilökortti ja passi. Molemmat ovat voimassa 5 vuotta. Henkilökortti maksaa 54 euroa ja passi maksaa 51 euroa. Passia tarvitsee matkustaessa.
Miksi minä tai kukaan ottaisi tuon henkilökortin passin sijaan tai sen lisäksi, vain koska se on näppärämpi kantaa mukana? Tarvitseeko omaa henkilöllisyyttään todistaa henkilökortilla oikeaksi useinkin?
Pitäisi passi uusia ja ajattelin ottaa henkilökortinkin samalla, mutta sitten huomasin henkilökortinkin olevan voimassa vain 5 vuotta. Eli jää nyt kyllä ottamatta.
Tuli ajankohtaiseksi tämä asia kun passini vanheni jokusen aikaa sitten. Mietin että mihin helvettiin mä sitä passia tarvitsen, ja tulin siihen tulokseen että en mihinkään. En ajatellut reissata Shengen-alueiden ulkopuolella, joten henkilökortilla pärjään. Ajokortti ei käy juuri missään enää henkilöllisyystodistuksesta, joten siihen rinnalle tuo kortti oli ihan passeli.
Britanniassa kyllä tekisi mieli käydä, ja siihenhän sen passin sitten varmaan tarvitsee joskus. Henkilökortti nyt on voimassa tuon viisi vuotta, joten ehkä sen umpeutuessa käyn taas samat mietiskelyt läpi. Näiden korttien hankinta vaan pitää sijoittaa aina siihen kohtaan kun olen käymässä Suomessa. Mieluummin marssin suoraan poliisiasemalle ja teen hakemuksen kuin jätän henkkarit postin kuljetettavaksi. Luottoa ei löydy tippaakaan Suomen eikä Romanian postilaitoksiin.