Kyllähän ajokortti kelpaa sekä pankkiasioissa että luottohakemuksissa (autorahoitus, käyttöluotto jne).Pankkiasioissa en kyllä kokeillut, vaan tarjosin suosiolla passia.
Kyllähän ajokortti kelpaa sekä pankkiasioissa että luottohakemuksissa (autorahoitus, käyttöluotto jne).Pankkiasioissa en kyllä kokeillut, vaan tarjosin suosiolla passia.
Okei, kiitos oikaisusta. Minulla oli käsitys että ei enää nykypäivänä kelpaa.Kyllähän ajokortti kelpaa sekä pankkiasioissa että luottohakemuksissa (autorahoitus, käyttöluotto jne).
Jos olen oikeassa (en tiedä) niin ns. vahvaa tunnistautumista vaativissa tapauksissa ei kelpaa (eli juuri esim. pankkitunnusten haku).Okei, kiitos oikaisusta. Minulla oli käsitys että ei enää nykypäivänä kelpaa.
Nykyään naurattaa se miten pitkään pidin tuota hankalan kokoista muoviläpyskää, mikä ei sopinut mihinkään kayttämääni lompakkoon/card holderiin. Pidin sitä aina autossa aurinkolipan takana. Näköjään löytyy ainakin yksi urhoollinen joka käyttää sitä vielä minuakin kauemmin, ymmärrän kyllä että maantieteellinen sijaintisi vaikeuttaa sen uusimista.Joo mun ajokortti on just sellainen melkein postikortin kokoinen muoviläpyskä. En ole kyllä vielä ajatellut vaihtaa uudempaan versioon, ja varmaan tuo henkilökortti siinä kyljessä ajaa asiansa jos tarvetta on. EU-ajokortti on kyllä varmaan ihan käypä henkkari myös täällä.
Mitä tarkoitat tuolla boldatulla?Jos olen oikeassa (en tiedä) niin ns. vahvaa tunnistautumista vaativissa tapauksissa ei kelpaa (eli juuri esim. pankkitunnusten haku).
Minä kun koitin muuttaa opintolainassa maksamani erän kokoa niin sanottiin, että tarvitaan passi.Kyllähän ajokortti kelpaa sekä pankkiasioissa että luottohakemuksissa (autorahoitus, käyttöluotto jne).
Siis sitä, että käyt hakemassa avainlukulistan tms että voit käyttää verkkopankkia. Näin minä ainakin käsitin siitä laista, sillon kuin sitä muutettiin ettei ajokortti toimi.Mitä tarkoitat tuolla boldatulla?
Minulla on aina kelvannut ajokortti kaikissa pankkiasiossa tähän mennessä. Itse olen myyntialalalla ja haen luottoa asiakkaille monen eri pankin puolesta (Mm. Santander, Danske Bank, Nordea, OP Pohjola) ja joka ikinen hyväksyy tunnistetiedot ajokortista.Minä kun koitin muuttaa opintolainassa maksamani erän kokoa niin sanottiin, että tarvitaan passi.
Ok, tuosta ei ole kokemusta vuosiin. Omat pankkitunnukset on ollut käytössä 90-luvun alkupuolelta asti, eli en tiedä mitkä vaatimukset noissa tapauksissa on nykyään. Mutta tosiaankin pankit hyväksyy tunnistetietona ajokortin rahoituksissa jotka menevät jopa yli 100 000 euroa minun alallani.Siis sitä, että käyt hakemassa avainlukulistan tms että voit käyttää verkkopankkia. Näin minä ainakin käsitin siitä laista, sillon kuin sitä muutettiin ettei ajokortti toimi.
Ok. Ei tietoa yrityspuolelta, mutta hyvä jos hyväksyvät. Ruotsissahan ei 90 luvulla hyväksytty passia henkkariksi baarissa kun se oli liian helposti väärennettävä läpyskä.Ok, tuosta ei ole kokemusta vuosiin. Omat pankkitunnukset on ollut käytössä 90-luvun alkupuolelta asti, eli en tiedä mitkä vaatimukset noissa tapauksissa on nykyään. Mutta tosiaankin pankit hyväksyy tunnistetietona ajokortin rahoituksissa jotka menevät jopa yli 100 000 euroa minun alallani.
En sentään sitä, vaan siitä seuraavaa versiota. Muovinen, mutta paljon isompi kuin luottokortti. Se pinkki tuskin enää kävisi henkkarina missään, sen verran junnu olen etten sellaista ehtinyt koskaan saamaan.Tarkoitatko sitä vaaleanpunaista pahvista läpyskää? Minä jouduin uusimaan sen 2010 luvulla kun yritin sitä joskus ottaa pois lompakon ikkunataskusta pois ja se pulverisoitui käsiin.
Minulla oli semmoinen iso lätyskä, ei ihan standarin postikortin kokoinen mutta ei paljon puuttunut.En sentään sitä, vaan siitä seuraavaa versiota. Muovinen, mutta paljon isompi kuin luottokortti. Se pinkki tuskin enää kävisi henkkarina missään, sen verran junnu olen etten sellaista ehtinyt koskaan saamaan.
Nyt tosin naurattaa jo ajatus siitäkin, että joskus virallisena henkilöllisyystodistuksena on ollut tuollainen pahvi.
Ei kai avainlukulistaan mitään henkkareita tarvita. Mutta ne tarvitaan, kun hakee pankista verkkopankkitunnuksia. Esim. nuori tarvii ne ensimmäisellä kerralla verkkopankkitunnuksia hakiessaan. Jatkossahan niitä pankkitunnuksia voi sitten käyttää tunnistautumiseen.Siis sitä, että käyt hakemassa avainlukulistan tms että voit käyttää verkkopankkia. Näin minä ainakin käsitin siitä laista, sillon kuin sitä muutettiin ettei ajokortti toimi.
Juuri siitä on kyse. Luottokorttien ja kaikenmaailman etukorttien yleistyessä ja niiden koon vakiintuessa, ajokortti pysyi pitkään vielä saman kokoisena eikä sopinut enää uuden korttistandardin mukaan tehtyihin lompakkoihin.Minulla oli semmoinen iso lätyskä, ei ihan standarin postikortin kokoinen mutta ei paljon puuttunut.
Joku kortti täytyis kyllä hommata tuon kuvattoman kelakortin tilalle...
Mihinkäs Kela-korttia erikseen tarvii?Henkilökorttiin oli vielä muutama vuosi sitten liitettävissä myös Kela-kortin tiedot. Se oli näppärää, kun ei tarvinnut tuolloin kantaa mukana erillistä Kela-korttia. Menivät sitten muuttamaan säädöksiä ja nyt se ei enää onnistu.
Ennen tarvitsi apteekissa reseptilääkkeitä ostettaessa, nykyisin ei enää onneksi tarvita. Mutta yksityisellä lääkäriasemalla hoitolaitos ei saa (saisi) tehdä suorakorvausmenettelyä, jos asiakas ei näytä Kela-korttia. Eli lääkärikäynnistä ei saa Kela-korvausta ilman Kela-korttia heti vaan sen joutuu sitten jäljestä päin itse Kelalta hakemaan. Lisäksi jostain syystä myös julkisen sektorin terveysasemat ja sairaalat toivovat Kela-kortin esitettäväksi siellä asioidessa, vaikka taitaa siellä se asiointi ilman Kela-korttiakin onnistua, jos henkilöllisyyden jotenkin muuten voi todistaa.Mihinkäs Kela-korttia erikseen tarvii?
Apteekissa kyllä, mutta kelpaako yksityisellä lääkäriasemallakin? Viivakoodinhan (eli ilmeisesti yleensä hetun) ne siitä lähtökohtaisesti lukee.Apteekissa ja lääkärikäynnillähän kelpaa nykyisin myös ajokortti. Ei varmaan kuitenkaan se pinkki pahvinen, tai se postikortin kokoinen.