Ihmettelyketju

  • 6 338 807
  • 38 741

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
En sentään sitä, vaan siitä seuraavaa versiota. Muovinen, mutta paljon isompi kuin luottokortti. Se pinkki tuskin enää kävisi henkkarina missään, sen verran junnu olen etten sellaista ehtinyt koskaan saamaan.

Nyt tosin naurattaa jo ajatus siitäkin, että joskus virallisena henkilöllisyystodistuksena on ollut tuollainen pahvi.
Minulla oli semmoinen iso lätyskä, ei ihan standarin postikortin kokoinen mutta ei paljon puuttunut.
 

redpecka

Jäsen
En sentään sitä, vaan siitä seuraavaa versiota. Muovinen, mutta paljon isompi kuin luottokortti. Se pinkki tuskin enää kävisi henkkarina missään, sen verran junnu olen etten sellaista ehtinyt koskaan saamaan.

Nyt tosin naurattaa jo ajatus siitäkin, että joskus virallisena henkilöllisyystodistuksena on ollut tuollainen pahvi.
Ahaa, mulla jäi sitten yksi ajokorttisukupolvi kokonaan kokematta. Mutta tosiaan, tuolla pahviläpyskällä todisteltiin aikoinaan henkilöllisyyttä (minä vielä 2000-luvulla vaikka sanomista tulikin joka kerta), se fotokin oli niitattuna siinä (mulla joku lukion luokkakuva). Mut hei, olihan siinä leima puoliksi kuvan ja kortin päällä.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Siis sitä, että käyt hakemassa avainlukulistan tms että voit käyttää verkkopankkia. Näin minä ainakin käsitin siitä laista, sillon kuin sitä muutettiin ettei ajokortti toimi.
Ei kai avainlukulistaan mitään henkkareita tarvita. Mutta ne tarvitaan, kun hakee pankista verkkopankkitunnuksia. Esim. nuori tarvii ne ensimmäisellä kerralla verkkopankkitunnuksia hakiessaan. Jatkossahan niitä pankkitunnuksia voi sitten käyttää tunnistautumiseen.
 

ace

Jäsen
Minulla oli semmoinen iso lätyskä, ei ihan standarin postikortin kokoinen mutta ei paljon puuttunut.
Juuri siitä on kyse. Luottokorttien ja kaikenmaailman etukorttien yleistyessä ja niiden koon vakiintuessa, ajokortti pysyi pitkään vielä saman kokoisena eikä sopinut enää uuden korttistandardin mukaan tehtyihin lompakkoihin.
 

HPL76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo en mä tästä mun ajokortista luovu kovin helposti. Niin kauan kuin se vielä ajokorttina kelpaa poliiseille maasta riippumatta, mihinkäs sitä nyt vaihtaisi?

Faijalla oli aikanaan tuosta se edellinen versio, eli se pinkki pahvilärpäke. En ihmettele jos on niitä vähän väärennelty.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: ace

Eikka86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Multa hukku joskus kolmisen vuotta sitten ajokortti eikä ole ainakaan vielä tullut tarvetta uusia, edes rattariratsioihin ei oo tullut osuttua tuon jälkeen.

Hankalin paikka oli kun piti koeajaa ostettavaa autoa mutta tuokin onneksi hoitui näyttämällä passia ja traficomista ajo-oikeus.

Joku kortti täytyis kyllä hommata tuon kuvattoman kelakortin tilalle jossain kohdalla kun passia kanna erkkikään mukana. Viimeisen viranomaiskontaktin kanssa onnistui tunnistautuminen tuollakin kortilla.

Onneksi on jo niin vanha ja ruma ettei missään alkoholia myyvissä paikoissa kysellä todistusten perään.
 

ace

Jäsen
Joku kortti täytyis kyllä hommata tuon kuvattoman kelakortin tilalle...

Ei helvatan helvata, nyt päästään jo toiseen aiheeseen. Kun täytin 18 oli pakko tilata kuvallinen kelakortti, että pääsi baariin heti saman tien, ajokortin saanti oli vasta parin viikon päässä. 25 vuotta se toimi käytössä, kuvassa kampauksena hieno 90-luvun kampaus, missä korvien yläpuolella kiersi raja siilin ja pitkähkön tukan välillä. Kaverit kutsuivat ilmakiväärin kudiksi.

No, 2 vuotta sitten onnistuin sen kortin Budapestissa hukkaamaan ja täytyy sääliä sitä tyyppiä jolla on meitsin sotu ja yrittää muokata kuontalonsa saman näköiseksi tehdäkseen suuren identiteettirikoksen.

Joo, tiedän, ei ne rikokset toimi niin, mutta ajatus huvittaa.
 

Evil

Jäsen
Suosikkijoukkue
Devils, HIFK, Arsenal, Athletic Club de Bilbao
Mie aina näytän ajokortin kun haen pakettia postista, siihen se käy vaikka on kulma katkennut kun perstaskussa lompakkoa säilöin ja kuvakin on 30 kiloa vanha. Aina kelpaa.
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllä ennen oli paremmin, kun passin sai kymmeneksi vuodeksi ja paperisten henkilöllisyystodistusten väärentäminen oli helppoa ku vitunpesu. Kärsimättömänä nuorena kävin joskus muutaman kuukauden baareissa kaverin papereilla, joihin oli pienellä vaivalla vaihdettu mun kuva. Tänä päivänä ei taitais olla yhtä helppoa.
Vähän kyllä ihmetyttää ja vituttaakin näiden henkilöllisyysasiakirjojen voimassaoloaikojen lyhentäminen viiteen vuoteen. Joskus funtsin henkilöllisyyskortin, vai mikä se oikealta nimeltään onkaan hankkimista, mutta totesin sen aika turhaksi juuri ton viiden vuoden voimassaoloajan vuoksi. Passia en todellakaan raahaa mukanani kuin ulkomaanreissuilla ja toistaiseksi olen esim. harvoista pankkiasioinneistani selvinnyt ajokortilla, kun mulla on siellä kuulemma joku vahva tunnistautuminen tehtynä.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Henkilökorttiin oli vielä muutama vuosi sitten liitettävissä myös Kela-kortin tiedot. Se oli näppärää, kun ei tarvinnut tuolloin kantaa mukana erillistä Kela-korttia. Menivät sitten muuttamaan säädöksiä ja nyt se ei enää onnistu.
 

Introexpertti

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, UKRAINA, LHF
Henkilökorttiin oli vielä muutama vuosi sitten liitettävissä myös Kela-kortin tiedot. Se oli näppärää, kun ei tarvinnut tuolloin kantaa mukana erillistä Kela-korttia. Menivät sitten muuttamaan säädöksiä ja nyt se ei enää onnistu.
Mihinkäs Kela-korttia erikseen tarvii?
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Mihinkäs Kela-korttia erikseen tarvii?
Ennen tarvitsi apteekissa reseptilääkkeitä ostettaessa, nykyisin ei enää onneksi tarvita. Mutta yksityisellä lääkäriasemalla hoitolaitos ei saa (saisi) tehdä suorakorvausmenettelyä, jos asiakas ei näytä Kela-korttia. Eli lääkärikäynnistä ei saa Kela-korvausta ilman Kela-korttia heti vaan sen joutuu sitten jäljestä päin itse Kelalta hakemaan. Lisäksi jostain syystä myös julkisen sektorin terveysasemat ja sairaalat toivovat Kela-kortin esitettäväksi siellä asioidessa, vaikka taitaa siellä se asiointi ilman Kela-korttiakin onnistua, jos henkilöllisyyden jotenkin muuten voi todistaa.
 

ace

Jäsen
Apteekissa ja lääkärikäynnillähän kelpaa nykyisin myös ajokortti. Ei varmaan kuitenkaan se pinkki pahvinen, tai se postikortin kokoinen.
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Apteekissa ja lääkärikäynnillähän kelpaa nykyisin myös ajokortti. Ei varmaan kuitenkaan se pinkki pahvinen, tai se postikortin kokoinen.
Apteekissa kyllä, mutta kelpaako yksityisellä lääkäriasemallakin? Viivakoodinhan (eli ilmeisesti yleensä hetun) ne siitä lähtökohtaisesti lukee.
 

Thombson

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ei helvatan helvata, nyt päästään jo toiseen aiheeseen. Kun täytin 18 oli pakko tilata kuvallinen kelakortti, että pääsi baariin heti saman tien, ajokortin saanti oli vasta parin viikon päässä. 25 vuotta se toimi käytössä, kuvassa kampauksena hieno 90-luvun kampaus, missä korvien yläpuolella kiersi raja siilin ja pitkähkön tukan välillä. Kaverit kutsuivat ilmakiväärin kudiksi.

No, 2 vuotta sitten onnistuin sen kortin Budapestissa hukkaamaan ja täytyy sääliä sitä tyyppiä jolla on meitsin sotu ja yrittää muokata kuontalonsa saman näköiseksi tehdäkseen suuren identiteettirikoksen.

Joo, tiedän, ei ne rikokset toimi niin, mutta ajatus huvittaa.

Ei helvata. Kuin omasta kynästä. Kuvallinen kelakortti, 18v että pääsee baariin, sama kampaus (jakauksella). Itseltä tosin ei vielä hävinnyt vaan lompakossa se on edelleen. Ajokorttiin sentään sain kampauksen vaihdettua ja siinä aina muodikas siili.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: ace

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Rupesin miettimään, että mikä läpyskä minulla oli kun täytin 18. No minullahan oli kevytmoottoripyöräkortti ja siitä näkyi ikä ja pärstä.
 
Suosikkijoukkue
Ässät ja Ärrät
Rupesin miettimään, että mikä läpyskä minulla oli kun täytin 18. No minullahan oli kevytmoottoripyöräkortti ja siitä näkyi ikä ja pärstä.
Sain kanssa piikkikortin 16 vuotiaana. Se kun oli ihan sama ajokortti kun autoillekin, luokkana vaan Bn sijasta A, se postikortin kokoinen läpyskä. Sillä kävin monta kertaa hakemassa kaljaa kaupasta ennen täysi-ikäisyyttäni. Piti vaan katsoa, että myyjänä on keski-iän loppupuolella tai vanhempi nainen. Sitten kun ne kysyi papereita niin polleana veti ajokortin esille. Myyjä katsoi, että jaa, ajokortti. Sitähän ei alle 18 vuotiaat saa, juu kiitos vaan ja tuliko muuta?

Onnistumisprosentti oli jotain 80. Good days!
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Miksen ole aiemmin tajunnut tätä nixipirkkaa, eli hotellihuoneessa likainen/hipelöity kaukosäädin pitää tietenkin laittaa pakastepussin sisään, niin voi huoletta käyttää. Elämä mullistui tästä oivalluksesta.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Miksen ole aiemmin tajunnut tätä nixipirkkaa, eli hotellihuoneessa likainen/hipelöity kaukosäädin pitää tietenkin laittaa pakastepussin sisään, niin voi huoletta käyttää. Elämä mullistui tästä oivalluksesta.
Mitä vikaa on sukkahousuissa?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös