Moni näkee asian niin. Minä en. Näen , että joukkueessa on tuloksen synnyttämisen aiheuttamaa tuskaa, siitä kertoo esimerkiksi tämä taulukko:
Voisiko tuon lähettää SM-liigalle ja pyytää korvaamaan sillä oikean sarjataulukon?
Moni näkee asian niin. Minä en. Näen , että joukkueessa on tuloksen synnyttämisen aiheuttamaa tuskaa, siitä kertoo esimerkiksi tämä taulukko:
Voisiko tuon lähettää SM-liigalle ja pyytää korvaamaan sillä oikean sarjataulukon?
Ihan oikeasti, lohduttaako tuo taulukko jotenkin ja voiko sen taakse mielestäsi mennä?Ja, että miksi? Tuohan ei kerro tuloksesta mitään vaan sen odotusarvosta. Tuo taulukko kertoo IFK tuloksen olevan toistaiseksi alle odotusarvon.
Ihan oikeasti, lohduttaako tuo taulukko jotenkin ja voiko sen taakse mielestäsi mennä?
Mun mielestä ei, huomioiden pelattujen otteluiden määrä. Päinvastoin, se kertoo siitä että jotain on perustavanlaatuisesti pielessä kun lähes pelistä toiseen hakataan päätä seinään.
Tällä kaudella pelattujen otteluiden määrä, tietenkin.Jos et ymmärrä miten sitä luetaan niin miksi edes vastaat? Miten ensinnäkin tarkoitat huomioden pelattujen otteluiden määrän?
Tällä kaudella pelattujen otteluiden määrä, tietenkin.
Kysytään sitten sinulta, että mitä haluat tuolla taulukolla kertoa? Sitä kun voi kaikenlaisia taulukoita ja käppyröitä kehitellä, että saa asiat näyttämään omasta mielestään paremmilta.
Mulle riittää sarjataulukko ja omin silmin nähdyt joukkueen peliesitykset kertomaan missä mennään. Kuitenkin taulukoista vain se sarjataulukko on se millä paremmuusjärjestys määräytyy.Heitä vaikka argumentti vastaan ennemmin kuin vittuilet käppyröistä ja tilastoista. Ja mielummin niin, että se oikeasti haastaa tuon taulukon tiedot tai otteluista tulevat edistyneet tiedot.
Mulle riittää sarjataulukko ja omin silmin nähdyt joukkueen peliesitykset kertomaan missä mennään. Kuitenkin taulukoista vain se sarjataulukko on se millä paremmuusjärjestys määräytyy.
Joukkue tulee jatkossakin vaihtumaan aika paljon. Salmelainen on paljon tehnyt näitä 1+1 sopimuksia. Näin varmaan saa helpommin hyviä pelaajia mutta huono puoli on sitten tuo vaihtuvuus.
Ja taas se paskan määrä on vakio.Mulle riittää sarjataulukko ja omin silmin nähdyt joukkueen peliesitykset kertomaan missä mennään. Kuitenkin taulukoista vain se sarjataulukko on se millä paremmuusjärjestys määräytyy.
Sulta ei nyt kysytty yhtään mitään, joten pidä vaan itse ne kakkaiset sormesi pois näppikseltä.Jos omat älylliset lahjat eivät tiiät niitä tulkitsemaan, niin suosittelen pitämään sormet poissa näppikseltä.
Kivaa uutta vuotta!
Nämä odotusarvot voivat olla hyvä työkalu, mutta turha niitä on orjallisesti katsella. Pelin oikea ja todellinen tilanne vaikuttaa usein paljonkin maalipaikkojen määriin. Jos johdat 3-0, niin suojaat johtoa, vaikka odotusarvoinen tilanne olisi kuinka 0.5-0.5. Tällöin saatat voittaa pelin 3-1, mutta odotusarvon mukaan sinun olisi pitänyt hävitä 0.7-2.2, jos taas tilanne olisi ollut 0-0 odotusarvoisessa 0.5-0.5-tilanteessa saatat edelleen voittaa pelin 3-1, mutta odotusarvot ovatkin joukkueesi hyväksi esim. 2.3-1.4. Peli, ja maalitilanteet eivät siis ole riippumattomia ottelutilanteesta, eikä sitä myöten myöskään maaliodottama.
Toinen ongelma on rebound-kiekot. Jos muistatte HIFK-Ilves-pelin, niin HIFK:n toinen maali oli sellainen, että Sallinen sai maalin eteen avopaikan josta suti tolppaan ja Turunen sysäsi sitten kiekon maaliviivalta tyhjiin. Maaliodottamalle tällaiset tilanteet ovat kissanpäiviä, ensin 50-prosenttinen maalipaikka ja hetiperään 99-prosenttinen maalipaikka, eli ensin avopaikka hukataan, mutta siitä seuraa vielä varmempi maalipaikka. Toisin sanottuna maaliodottaman kannalta huippupaikat kannattaisi aina hukata niin, että niistä seuraa toinen huippupaikka sen sijaan, että kapitalisoisi ne suoraan. Sama tilanne oli eilen HIFK:n ja Pelicansin pelissä kun Tuohimaa torjui ensin Saarelaisen läpiajon josta sitten seurasi tyhjä maali samaiselle Saarelaiselle. Maaliodottaman mukaan kaksi huippupaikkaa peräkkäin, vaikka todellisuudessa kyseessä on vain yksi paikka kahdessa osassa, joista toinen on suoraan seurausta ensimmäisen epäonnistumisesta, toisin sanottuna ei ole olemassa sellaista mahdollisuutta, että niistä molemmista olisi tullut maali, mutta maaliodottama laskee ne silti yhteen.
Saman tyyppinen ongelma pätee ylivoimiin, jos haluaisi parhaan mahdollisen maaliodottaman, niin kannattaisi aina hukata kaikki paikat ylivoimalla, koska silloin ylivoima jatkuu ja on paremmat mahdollisuudet saada lisää hyvää maaliodottamaan sen sijaan, että katkaisisi ylivoiman tekemällä ihan oikean maalin. Tappara esimerkiksi tekee paljon ylivoimamaaleja niin, että Kuusela antaa poikittain Karjalaiselle joka pamauttaa suoraan syötöstä. Maaliodottaman kannalta olisi tehokkainta, että Karjalainen ampuisi näistä ohitse, niin niitä paikkoja tulisi enemmän kuin yksi yhden ylivoiman aikana ja sijoitus maaliodottama-sarjataulukossa olisi parempi.
Sun tuntuu olevan yhä vaikea totutella siihen, että kyseessä on keskustelupalsta.Sulta ei nyt kysytty yhtään mitään, joten pidä vaan itse ne kakkaiset sormesi pois näppikseltä.
Ammu paljon raketteja!
Yhdessä simulaatiossa kaikille laukauksille arvotaan lopputulos tn-estimaatin mukaisesti.
Joukkue tulee jatkossakin vaihtumaan aika paljon. Salmelainen on paljon tehnyt näitä 1+1 sopimuksia. Näin varmaan saa helpommin hyviä pelaajia mutta huono puoli on sitten tuo vaihtuvuus.
Ja sun siihen, että keskustelupalstalla voi olla myös eriäviä mielipiteitä.Sun tuntuu olevan yhä vaikea totutella siihen, että kyseessä on keskustelupalsta.
Eikös Garden -hankkeen ole tarkoitus muuttaa tilannetta juuri siihen suuntaan?Salmelainen on urheilutoimen osalta paljon puhunut tavoitteesta nostaa IFK suureksi eurooppalaisseuraksi, mutta sen toteutuminen edellyttänee merkittävällä tavalla organisaation toiminnan kehittämistä laajemmin. IFK:n liiketoimintamalli ja -infrastruktuuri on käytännössä sama kuin joskus 20 vuotta sitten, kun esim. Sveitsissä on ymmärretty laajentaa toimintaa kausiluonteisen, herkästi epävarmasta urheilullisesta menestyksestä riippuvan ydintoiminnan ulkopuolelle. Jonkun Bernin kokonaisliikevaihto on viisinkertainen verrattuna IFK:hon.
Lumous 2.0.2.0?Voisiko lauantaista alkaa oikea nousu kärkipaikoile. Nyt on syksy treenattu, sählätty, hävitty ja kiristelty hampaita. Lumous ja 2020?
Voisiko lauantaista alkaa oikea nousu kärkipaikoile. Nyt on syksy treenattu, sählätty, hävitty ja kiristelty hampaita. Lumous ja 2020?