Loppua kohti IFK paransi hyvin, mutta alku oli taas aivan liian tahmeaa.
Musta alkaa entistä enemmän vaikuttaa siltä, että tuo pelin avaaminen on joku isompi psykologinen ongelma, jota ei hoideta kunnolla kuntoon. IFK:n syöttöprosentit on (mutu) todella heikot (taitaa olla joka matsissa enemmän epäonnistuneita kuin vastustajalla) ja epäonnistuneista syötöistä valtaosa on helppoja ekoja syöttöjä omalla alueella. Joka jätkä syöttää omaa kaveria omalla puolustusalueella ilman painetta polveen tai 1-2 metriä eteen tai taakse. Vaikuttaa että hetkittäin osataan reagoida vastustajan paineeseen ja hetkittäin taas ei. Mulle tulee sellainen fiilis, että kun hyökkäys saadaan rullaamaan, niin puolustus toimii ilman ongelmia. Mun mielestä sen pitäisi mennä myös niin, että puolustus pitäisi saada toimimaan jotta pääsisi hyökkäämään. 1. erässä IFK ei mun mielestä paria poikkeusta lukuun ottamatta tullut kertaakaan hyvällä vauhdilla ja riittävällä määrällä ukkoja hyökkäämään. 2. ja 3. erä olikin sitten jo parempaa. Eli hypoteesi on, että IFK pelaa niin rankasti hyökkäyksen kautta, että pelin hidastuessa kokeneet jätkät ei keksi mitä pitää tehdä. Laakso on pakeista ainut joka tulee hakemaan tai ottaa ekan syötön vastaan hyvässä vauhdissa. Hyökkääjistä ykköskenttä sekä ajoittain Nykopp. Toki 2-3 kentät elää koko ajan kun joku puuttuu. Silloin taas IFK puolustaa hyvin ja purkaa hyvin sekä tekee oikeita asioita, kun pitää puolustaa, mutta silloin taas kun pitäisi rullata vastustajan päätyyn, ei onnistu.
Törmäsen parhaalla kaudella IFK:n puolustus oli timanttia, kun ei tarvinnut puolustaa. Kiekot haettiin vastustajan päädystä ja käännettiin heti tai väsynyt vastustaja purki kiekot meidän pakeille jotka käänsi hyökkäystä. Vaikuttaa että tätä haetaan nytkin, mutta karvauspelaaminen on heikentynyt kauden alusta. Ei osata antaa oikea aikaisesti oikeanlaista painetta vastustajille ja vastustaja pääsee helposti kääntämään sekä pyörimään meidän päähän. Isoimmat ongelmat (suhteutettuna) tuntuu mun mielestä olevan silloin kun vastustajan karvaus / paine on suht kevyttä. Kova paine ja träppi ei tuota niinkään ongelmia vaan tappavan tasainen pelaaminen. Törmäsen kaudella IFK käytännössä omisti pelin virtauksen mutta nyt se menetetään ja saadaan takaisin helvetin kovalla duunilla hyökkäyspäädyssä.
Mun mielestä peli kääntyi tänään vasta siinä vaiheessa, kun saatiin hyviä pyörityksiä vastutajan päätyyn. Sitä kautta Sportin peli meni sekaisin ja joutuivat purkamaan ja IFK pääsi taas tuoreemmilla ukoilla hyökkäämään.
Jos tästä on kyse, niin toivottavasti saavat paketin kasaan. Väitän että pienellä parannuksella reagoinnissa, avauksissa yms. pikkujutuissa nämä 4-2 Sport matsit kääntyvät 6-1 matseiksi ja 2-3 / 0-3 Pelicans matsit kääntyy meille 4-2 matseiksi.
Voi hyvinkin olla, että 20% parempi avauspelaaminen tuo 30% enemmän energiaa hyökkäykseen sekä 30% enemmän maalipaikkoja ja samalla vähentää vastustajan maalipaikkoja ja vie energiaa. Tuollaisessa tilanteessa Leskinen, Keränen, Turunen, Saarinen, Kangasniemi, Lundell sekä Dyk ovat parhaimmillaan ja tehoja tulee varmasti ihan eri tavalla kun saadaan vauhtia pidettyä yllä, niin saadaan myös yksilötaito ja reagointi meidän eduksi.
Ikävä kyllä, J. Keräselle lepo ei tehnyt hyvää, näytti sekavalta ja koohottamiselta.
M. Keränen ja Kangasniemi ei tuuleta maaleja..? Vituttaako pelata 3. kentässä vai tuuletetaanko vasta hattutemppua..?
Leskinen oli tänään jo parempi. Pidin aiemmin ihan turhana, tai pelkäsin sitä ainakin, mutta nyt alkaa luottoa löytyä.
Laakso ei jatka meillä. On tarjolla vain paikka 6-8 pakkina ensi kaudelle ja aika moni jengi tarjoaa noilla otteilla paikkaa 3-6 pakkina.
Kousan tilalle pitäisi saada tammikuun aikana paikkaaja joka jatkaisi koko kauden jotta saataisiin kolmeen kenttään kevääksi kiekollinen, nopea ja varma pakki. En toki väitä että Lyytinen on varma, mutta kai se paperilla vielä näyttää ihan hyvältä..