Tänään konkretisoitui se mitä osa on täällä tuonut esille. IFK:n pelitapa; karvaus, aloitteellisuus, oikeaikaiset tuplaukset, rohkea pelin kääntäminen yms. tuottivat tulosta. Eli kyllä sinne tuloksen taakse kannattaa katsoa. Välillä se konkretisoituu, vaikka toki aina niin ei käy, mutta tänään kävi. Ainut miinus oli se nukahtaminen 4-0 tilanteessa. Toki itsekin otin bissen siinä kohtaa ja sorruin samaan nukahtamiseen, vaikka toki jälkilähetyksenä katsoin..
Oli upeaa katsoa miten syötöt tuli lapaan kovassakin vauhdissa ja miten keikko liikkui ja paikkoja luotiin. IFK:n liike ja taklauspeli toi selvää etua tässä pelissä. Jos intensiteetti olisi kestänyt, olisi ollut matsissa saumaa voittaa 5-2 tai jopa 6-1. Kun Jypillä ei ollut mitään hävittävää, löysättiin liikaa otetta.
Paajanen palasi tilastollisesti aloituksissa hyvälle tasolle ja kaikki sentterit aloittivat hyvin tänään. Mun mielestä se on aika yllättävää, otanta on pieni, mutta en uskonut että Jääskä, Nykopp ja Sallinen olisivat noin hyviä aloittajia vaan ajattelin että mennään 40-48% tuntumassa.
Salmelainen on tehnyt hyvää duunia ja tuonut jengiin pelaajia jotka on sekä monipuolisia, että haluavat voittaa ja tehdä sitoutunutta työtä yhteisen hyvän eteen.
Ainut huoli tulee lähinnä siitä, että miten ja missä vaiheessa jengiä vahvistetaan. Engberg pärjää 3-4 kentässä hetkittäin. Nordgren on kysymysmerkki. Toivottavasti pääsee pelaamaan 1-2 kentässä, mutta hankala tuolla on ketään syrjäyttää. Pelitapa on niin raastava ja vaativa, että olisi hyvä olla se "Wärn" tai vastaava jotta voitaisiin käyttää rotaatiota myös 1-2 kentässä. Pitkässä juoksussa tuo pelitapa johtaa loukkaantumisiin, vaikka olisi miten hyvässä kunnossa kaikki pelaajat. 3 matsin viikot voivat alkaa jossain vaiheessa näkyä ja kuormittaa liikaa.
Nyt myös treenimatsit mukaan lukien, alkukausi näyttää siltä, että ihan kuin IFK:lla alkaisi olla pelitapa. Musta tuntui, että juuri tuo pelitapa, kantoi tänään hankalilla hetkillä mutta teki monesta pelaajasta hyvän tai jopa paremman mitä ainakin itse odotin. Kanki ei näkynyt kentällä (joka oli mukavaa vaihtelua), Ahonen taas näkyi hyvällä liikkeellä ja hyvillä syötöillä, mutta koko 4. kenttä näytti olevan myös pelin sisällä. Jos pelitapa on tämä, niin ensi kaudelle siellä on tähän pelitapaan sopivia pelaajia tulossa Kolleista; Lambert, Myllylä, Heljanko, Kukka. Tekisi mieli jopa nähdä Seppälä lähiaikoina kokoonpanossa ja testata hänen taso. Vaikka miinuksia on Kolleissa tullut, on pelannut samalla kaavalla kuin edustus viime matsit; liikkuu ja jakaa kiekkoa ja nostaa tarvittaessa jalalla jos ei muuta vaihtoehtoa ole. Mä ajattelin keväällä, että hyökkäyksen osalta Nykopp ja Lennu ovat rasite nopealle pelitavalle, mutta tilastoissa he ovat nousseet esille vahvalla ja nopealla luistelulla joka yllättää, sillä isokokoisina ja hitaina pelaajina olen heitä pitänyt.