Kun tuota tän kauden jengiä tutkii, niin mulla on vahvasti sellainen fiilis, että ainut kuka jengiin tulee, on laadukas stay at home pakki. Mun "matikalla" noin 3 - 3,1 miljoonaa euroa on käytetty ja pakkiin olisi laittaa noin 150,000 - 250,000e. Sillä rahalla ei huippu sentteriä saa, varsinkin kun pakkia huutaa. Uskon myös että monen pelaajan palkat on maltilliset, kuten Salmelainen on todennut, että hankitaan vain pelaajia jotka haluavat pelata IFK:ssa. Sentteri kaupoille varmaan lähdetään vasta, jos käy niin että Sallinen tai Paajanen tai Lundell loukkaantuu pahasti tai vasta loppukaudesta. Uskon myös että siitä pidetään kiinni, että junnuille annetaan reilut mahdollisuudet breikata. Näin ollen Lundell ja Jääskä pelaavat keskellä koko kauden ja Ulander sekä Teräväinen kumpikin vähintään 30 matsia per ukko. Luulen että on laskettu sen varaan, että Sallinen ja Keränen pystyvät paikkaamaan keskellä jos on tarvetta. Sallinen 1-2 kentässä ja Keränen 3-4 kentässä + Åsten ja Janhunen välillä 4. kentässä.
Kun Lundell palaa kokoonpanoon, niin mennään seuraavalla line upilla;
Saarinen Lundell Dyk
Turunen Paajanen Kangasniemi
Sallinen Jääskä Tallberg
Petrell Nykopp Keränen
Jos Jääskä pelaa nelosessa ja Sallista suunniteltu kolmosen keskelle (tai vielä kolmosen sentteri tulossa) niin
1 ja 2 kuten edellä ja 3. sekä 4. kuten alla;
Tallberg Sallinen Nordgren
Petrell Jääskä Keränen
Nordgren voi olla rotaatiossa ja paikata tarvittaessa 1-3 kenttien oikeaa laitaa, mikäli ei nouse suoraa 3. kentän laitaan. Åsten paikkaa 4. vasenta laitaa ja Hämäläinen 4. oikeaa laitaa. Andin ja Engberin tilanne auki, en usko että molemmat jää, jos joku muu ei poistu, eli jatkavat vuokralla toisessa jengissä tai Jokipojissa. Janhunen pääsee välillä kokeilemaan 3-4 kenttien keskellä. Näin ollen rotaatiossa on Tallberg/Nordgren sekä Nykopp, Hämäläinen ja Åsten. Verrattuna viime vuoden rotaatioon, tuo on valtava upgrade. Isompaa "vakirotaatiota" ei mun mielestä tarvitse, vaan Janhusen ja Myllylän voi Kolleista, sekä 1-2 pelaajaa Jokipojista, nostaa tarpeen tullen paikkaamaan tai ulosmittaamaan potentiaalia.
En myöskään usko, että koko kolmikko; Engberg, Hämäläinen ja And olisivat mukana koko kauden, sillä kaikki samankaltaisia pelaajia, joiden edellä on Åsten, Tallberg, Keränen sekä Petrell. Kaikki kolmikosta on myös sellaisia, että peliaikaa pitäisi saada tai muuten jäävät polkemaan paikallaan.
Pakistossa veikkaan että mennään seuraavalla line upilla;
Ahonen Kousa
Lyytinen Varakas
Ulander/Teräv. Motin
Laakso / Kanki
Winberg jatkanee Kolleissa tai Jokipojissa ja Seppälä Jokipojissa tai toisessa seurassa lainalla. Toki jos Ulanderista "luovutaan" niin Winberg tai Seppälä saattaa jäädä. Näin ollen olisi 9 pakkia, joista junnut vuorottelee sekä Laakso ja Kanki myös. Loukkaantumistilanteessa Laakso voi pelata Lyytisen / Kousan tilalla ja Kanki Motinin tai Varakkaan tilalla. En silti usko että Kanki pelaa runkosarjassa yli 35 matsia. Laakso vetää sen 30-45 matsia ja Ulander sekä Teräväinen 25-35 matsia per ukkeli.
Näin ollen yhtä pakkia tarvitaan ja mieluiten puolustavaa pakkia. Uskon että Kousan ja Lyytisen lisäksi on laskettu sen varaan, että hyökkäävää roolia saa Teräväinen ja Ulander sekä Laakso ja puolustavia pakkeja olisi näin ollen Ahonen, Varakas, Motin sekä Kanki. Ahonen ja Varakas menevät hyvänä päivänä 2suunnan pakkeina, joten puolustavaa pakkia tarvitaan. Kanki jatkaa koska palkkaa laskettu ja on tärkeä kokemuksen kannalta, mutta ei riitä pitkässä juoksussa. Jos ja kun pakki tulee, niin ketjut muuttuu hieman;
xxx/Ahonen Kousa
Lyytinen Ahonen/xxx
Ulander/Teräv. Motin
Varakas
+ Laakso, Kanki
Mun mielestä tuo on aika hyvä kokonaisuuden kannalta. Loukkaantumisia tulee ja jos ei tule, niin otteluruuhkassa voidaan antaa kaikille kärkipakeille lepoa silloin tällöin. Varakas hoitaa hyvin hommat 7. pakkina tai 2 parissa. Teräväinen tod.näk. on junnukisoissa kauden aikana ja voihan olla että joku kolmikosta Kousa, Lyytinen, Ahonen (sekä mahd. uusi pakki) ovat myös EHT:lla joten kaikki saa pelata.
Mun mielestä paria riskiä lukuunottamatta, tämän kauden jengi on kasattu parhaiten, sitten kauden 2010-2011. Vai voisiko olla tuotakin toimivampi. Kaikille on selkeät roolit ja rotaatio on laadukas ja ukkoja saa myös Kolleista sekä Jokipojista.
Alla vielä mun veikkaus pelaajien palkoista, joihin viittasin tuolla 3 - 3,1 milj.e. ilman uutta pakkia:
Saarinen 200 Lundell 30 Dyk 160 (potentiaalia ei ole vielä lunastettu, joten siksi alle 200)
Turunen 230 (Jos olisi enemmäin kuin 1 tykkikausi, olisi kalliimpi) Paajanen 200 Kangasn.150 (edelleen varaa parantaa, ei ole pystynyt koko kautta pelaamaan huipputasolla)
Sallinen 250 Jääskä 70 Tallberg 90 / Nordgren 30
Petrell 70 (palkkaa laskettu) Nykopp 70 Keränen 90
Åsten 40, Hämäläinen 30, And 30
Ahonen 130-150 Kousa 250
Lyytinen 120-150 Varakas 110-130 (palkkaa laskettu silloin kun tehtiin jatko)
Teräv./Ulander 2x 30 Motin 130-150
Laakso 40-50 Kanki 50-70
Tuohimaa 180
Engren 130
Veikkaan että monien, kuten Tuohimaan, Lyytisen, Ahosen, Kangen ja Laakson sekä Dykin, Lennun sekä Kangasniemen ja Saarisen palkat ovat siksi maltillisia, että siellä on muitakin motivaattoreita kuin raha. Moni halusi palata takaisin/kestää kotona ja osalla on mahdollisuus ponnistaa vielä ylemmäs jos onnistuu IFK:ssa. Uskon myös että Salmelainen hoitaa homman niin, että pelaajat haluavat tulla IFK:hon. Meininki on muuttunut reiluksi pelaajia kohtaan ja avoimuus sekä tuki josta Salmelainen puhui, on sellaista mitä IFK:hon on pitkään kaivattu. Miten Lennun ura olisi jatkunut, jos ei olisi suostunut laskemaan palkkaa? Luulen että se motivoi hoitamaan kapteenin hommat kunnolla.
Edit: Jääskän tontti.