Mainos

Helsinki

  • 621 470
  • 3 731

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En muista vanhaa asemaa kovin hyvin, mutta se oli ainakin epämiellyttävä eikä siellä nyt ollut samanlaista tarjontaa kuin mitä Triplaan tuli. Siellä taisi olla ruokapaikkanakin vaan Hesburger.
Vanha asema oli rakennettu 1990 ja mitä nyt lapsuudestani muistan, niin se yläkerta oli aina lähes autio. Olisiko ollut jokin ihmeellinen vaatekauppa vähän aikaa sekä kaljaa ja pizzapaloja tarjonunt paikka. Ei ollut ravintolatarjontaa, koska ei siellä ravintolat tai muutkaan kaupat pärjänneet. Voi toki olla, että uudessa ympäristössä pärjäävät ja asiakkaita riittää. Epäilen.

Siitä samaa mieltä toki, että henkkamaukat yms. jaksavat odottaa parempia aikoja pidempäänkin.
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Mitä Itäkeskuksessa viimeksi olen vieraillut, niin narkkeja ja juoppoja en ole nähnyt missään yhtä paljon. Käsittämätöntä, että sen annetaan tapahtua. Kukaan täysjärkinen lapsiperhe ei sinne mene. Kampissa puolestaan mamujen määrä oli jotain ihan omaa luokkaansa. Mutta onko tämä sitten päättäjien mielestä ongelma vai rikkaus?
Itse kasvoin itä-helsingissä joten Itis tuli vuosikymmenien aikana tutuksi. Viitisen vuotta sitten muutin pois idästä enkä siellä sen jälkeen ole hirveemmin käynyt.
Nyt viimeaikoina olen muutaman visiitin tehnyt ja muutos on huima. Ei siellä juoppoja tai narkkeja ole läheskään niin paljon kuin aikoinaan. Eikä edes romaneja tai somaleja. Mutta arabeja sitäkin enemmän. Puhuttiin kaverin kanssa joka on myös idässä kasvanut mutta poismuuttanut notta paikka voisi vaihtaa nimensä Lähi-itäkeskukseksi.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Triplan kohdalla nähdään tämä, mistä puhun: ihmiset haluavat päästä autolla joka paikkaan mutta eivät ole valmiita maksamaan siitä mitään. Tuonne Triplaankin pääsee julkisesti todella helposti, mikäli haluaa päästä viettämään aikaa ja tekemään kevyitä heräteostoksia. Sitten jos haluaa ostaa viikon ruoat tai koko suvun joululahjat, niin fine, kannattaa ottaa se auto mukaan. Siinä kohtaa se parkkimaksukaan ei enää ole niin iso siivu kustannuksista.

Tripla haluaa profiloitua joukkoliikenteen keskuksena, jonka henkilöautojen pysäköinnissä lähestytään markkinataloutta. Tämä on konsepti, jonka toimivuus mitataan lähivuosina. Joukkoliikenteeseen painottaminen on toisaalta järkevää, koska Pasila on yksi solmu Helsingin joukkoliikenteessä ja lisäksi pääradalla Pasilassa pysähtyvät kaikki junat.

Jos hatusta heittäisi, nyt 90 prosenttia Pasilan kävijöistä kulkee joukkoliikenteellä. Tämä on segmentti, jota tavoittelevat. Autoilun kannalta paikka on hidas.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Triplan kohdalla nähdään tämä, mistä puhun: ihmiset haluavat päästä autolla joka paikkaan mutta eivät ole valmiita maksamaan siitä mitään. Tuonne Triplaankin pääsee julkisesti todella helposti, mikäli haluaa päästä viettämään aikaa ja tekemään kevyitä heräteostoksia. Sitten jos haluaa ostaa viikon ruoat tai koko suvun joululahjat, niin fine, kannattaa ottaa se auto mukaan. Siinä kohtaa se parkkimaksukaan ei enää ole niin iso siivu kustannuksista.

Varmasti tämänkin keskuksen kohdalla tullaan manaamaan huonoja aikoja, mutta pidemmän päälle asiakkaita virtaa tasaisesti pelkästään keskeisestä sijainnista johtuen. Miksi joku vantaalainen arkiruoan ostaja muutenkaan lähtisi Jumbon sijasta Triplaan? Tuskin ovat sitä ensisijaista kohderyhmää.
Kovasti ovat Triplan rakentamisen yhteydessä hehkuttaneet sitä, kuinka se on "miljoonan kansalaisen" (tjsp.) helposti tavoitettavissa ja siksi kannattava hanke. Ongelma vaan on siinä, että aika iso siivu noista miljoonasta potentiaalisesta kävijästä on autoilijoita ja Pasilaa on aika hankala lähestyä autolla mistään ilmansuunnasta siten, etteikö matkan varrelle osuisi joku hypermarket / kauppakeskus, josta saa samat palvelut kuin "Mällistä", eikä siitä tarvitse maksaa ekstraa. Minun puolestani Tripla voi pyytää vaikka 10€ tunnilta pysäköinnistä, mutta ei se kauhean järkevää ole bisneksen ja asiakasvirtojen kannalta.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Vanha asema oli rakennettu 1990 ja mitä nyt lapsuudestani muistan, niin se yläkerta oli aina lähes autio. Olisiko ollut jokin ihmeellinen vaatekauppa vähän aikaa sekä kaljaa ja pizzapaloja tarjonunt paikka. Ei ollut ravintolatarjontaa, koska ei siellä ravintolat tai muutkaan kaupat pärjänneet. Voi toki olla, että uudessa ympäristössä pärjäävät ja asiakkaita riittää. Epäilen.

Siellä oli pääovelta katsoen vasemmalla ylhäällä veikkauskioski, joka lopetti toimtansa. Oikealla ylhäällä oli mainitsemasi pizzapaikka ja siinä välissä kaikenlaista sälämyyntiä, jossa vaikkapa eläintarvikekauppa viipyi hetken.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ymmärsin, että keskustelussa pyritään vaikuttamaan etupäässä tiheästi rakennettuun kantakaupunkiin, jossa neliöhinnat ovat autoilun myötä melko tehottomassa käytössä.
Mä olen koko ajan puhunut vain läntisen Helsingin vanhoista, hyvistä kaupunginosista. Siis suunnilleen akselilla Munkka, Vuori, Pitsku ja Haagat. Koko ajan olen korostanut, etten halua vetää keskusta-alueita tähän mukaan, koska niiden tapauksessa tilanne on kovin erilainen kuin muualla Helsingissä. En oikein ymmärrä, miksi se vedetään tähän keskusteluun mukaan, siis ainakaan sikäli kun minä olen ko. keskustelun osallisena.

Triplan kohdalla nähdään tämä, mistä puhun: ihmiset haluavat päästä autolla joka paikkaan mutta eivät ole valmiita maksamaan siitä mitään.
Kyse on pikemminkin tästä: Triplassa on viisi (!) kerrosta parkkitilaa (jos olen käsittänyt oikein), mutta aivan tolkuttoman kallista pysäköidä. Eikö tämä ole aika nurinkurista tilan- ja rahankäyttöä?
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyse on pikemminkin tästä: Triplassa on viisi (!) kerrosta parkkitilaa (jos olen käsittänyt oikein), mutta aivan tolkuttoman kallista pysäköidä. Eikö tämä ole aika nurinkurista tilan- ja rahankäyttöä?
Ymmärrän kyllä tämän maksullisuuden, koska jos parkkihalli olisi ilmainen, käytettäisiin sitä liityntäpysäköintinä keskustaan, Jaffalaan tai Messukeskukseen mentäessä. Haittapuolena on sitten se, että ei Triplaan tule autolla kulkevat asiakkaat eksymään.

Noh. Eiköhän ihan lähiaikoina tule joku systeemi, että kun Triplassa kuluttaa vaikka 10 euroa rahaa jossain niin saa ilmaisen pysäköinnin näyttämällä kuittia.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ymmärrän kyllä tämän maksullisuuden, koska jos parkkihalli olisi ilmainen, käytettäisiin sitä liityntäpysäköintinä keskustaan, Jaffalaan tai Messukeskukseen mentäessä. Haittapuolena on sitten se, että ei Triplaan tule autolla kulkevat asiakkaat eksymään.
Onhan tuossa aika paljon välimalleja 5€/h ja täysin ilmaisen välillä. Eli jos maksullisuus olisi rajattu vaikka virka-aikoihin, niin se karsisi aika tehokkaasti liityntäpysäköijät ja lisäksi, jos veloitukseton aika olisi rajattu vaikkapa kolmeen tuntiin, niin se sitten puolestaan karsisi messukeskuksessa ja mahorkka-areenalla kävijöitä tehokkaasti.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Ymmärrän kyllä tämän maksullisuuden, koska jos parkkihalli olisi ilmainen, käytettäisiin sitä liityntäpysäköintinä keskustaan, Jaffalaan tai Messukeskukseen mentäessä. Haittapuolena on sitten se, että ei Triplaan tule autolla kulkevat asiakkaat eksymään.
Jeps. Meinasinkin noita rakennuskustannuksia. Näemmä yksi kerros viidestä on tehty asukkaita varten, eli neljä maksullista kerrosta Mällin asiakkaille yms. jotka pelataan kuitenkin hinnottelulla muualle. Tuosta ajaa ilmaisiin parkkipaikkoihin alle vartissa useampaankin ilmansuuntaan. On Selloa, Kaarta ja vaikka Ruoholahden keskusta.

On havaittavissa pieni dilemma, jota suunnittelijat ovat pähkäilleet:
- Mällin Prisma vaatii autoilevia asiakkaita, koska tyypillisesti Prismassa asioidaan autolla
- Rakennetaan 2000 parkkipaikkaa
- Ei haluta liityntäparkkeeraajia
- Tehdään parkkeeraamista paljon kalliimpaa kuin muualla
- Kaaren Prisma on alle vartin ajomatkan päästä ilmaisine parkkipaikkoineen.

Ehkä pari kerrosta vähemmän parkkitilaa olisi sittenkin ollut sopivasti Mällille?
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mä olen koko ajan puhunut vain läntisen Helsingin vanhoista, hyvistä kaupunginosista. Siis suunnilleen akselilla Munkka, Vuori, Pitsku ja Haagat. Koko ajan olen korostanut, etten halua vetää keskusta-alueita tähän mukaan, koska niiden tapauksessa tilanne on kovin erilainen kuin muualla Helsingissä. En oikein ymmärrä, miksi se vedetään tähän keskusteluun mukaan, siis ainakaan sikäli kun minä olen ko. keskustelun osallisena.
Tämä selvä. Tulkitsin väitteesi niin, että vastustat koko ajatusta.

Kyse on pikemminkin tästä: Triplassa on viisi (!) kerrosta parkkitilaa (jos olen käsittänyt oikein), mutta aivan tolkuttoman kallista pysäköidä. Eikö tämä ole aika nurinkurista tilan- ja rahankäyttöä?
Keskustassakin on paljon parkkitilaa, jonka hinta on luokkaa 6-7e/tunti. Mielestäni Pasila vertautuu tässä mielessä (ja tulevaisuudessa vielä enemmän) siihen paremmin kuin Jumboon tai Itikseen, jotka sijaitsevat pitkälti keskellä peltoa.

Kun oli puhetta ostovoimaisista asiakkaista, niin ei heitä nyt 5e parkkimaksu automaattisesti hätistä. Kahviloissa hengailevat nuoret tuskin tulevat autolla.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kyse on pikemminkin tästä: Triplassa on viisi (!) kerrosta parkkitilaa (jos olen käsittänyt oikein), mutta aivan tolkuttoman kallista pysäköidä. Eikö tämä ole aika nurinkurista tilan- ja rahankäyttöä?

Markkinahintaahan he ilmoituksensa mukaan hakevat. Eilen heitin, että voi tulla jatkossa hyvitys ostoista, kun summa on yli XX euroa ja samaa tuossa @Tadu esitti äsken. Tripla itse ilmoittaa joukkoliikenteen käyttäjät targetikseen kannustamalla asiakkaita joukkoliikenteen käyttäjiksi:

Ehdottomasti kannustamme julkisen liikenteen käyttöön. Tripla on hyvin vahva julkisen liikenteen solmukohta: Pasilan asemalla pysähtyy päivässä 900 junaa, 850 bussia ja 400 raitiovaunua


Markkinat sitten määräävät, onko konsepti toimiva. Sehän voi toimia hyvin tai toisessa ääripäässä ei lainkaan. Tarvittaessa tekevät muutoksia.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Toki. Mä vaan mietin noita 2000 parkkipaikkaa...

Niidenkin osalta. Jos ei tule täytettä, luulisin että pyrkivät vuokraamaan osan yrityksille tai HSL/VR:n liityntään, koska Pasilan asemalta voi lähteä junalla helposti pohjoista kohti ja Assan pysäköinnit on kalliita & kortilla ja Tikkurila suht perseestä pysäköinnin osalta. Ainakin aiemmin Pasilassa oli liian vähän autopaikkoja, jos ajoi auton Pasilan aseman lähellle ja lähti siitä junalla vaikkapa Tampereelle.

Onhan se oikeasti järkevää, että pyrkivät saamaan markkinahintaa lähellä olevan maksun pysäkönnistä, koska konseptin tulee kannattaa. Jos se kannattaa markkinahinnalla, hyvä. Ellei, muutoksia tulee mitä todennäköisemmin. Ulkomalla monesti tämä maksetaan palveluna eli joku ajaa autosi parkkiin ja sieltä pois...
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Tikkurila suht perseestä pysäköinnin osalta.

Ei se nyt minusta kovin perseestä ole. Siellähän on hiekkakentät aseman ja Heurekan lähellä, ja paljon sellaisiakin paikkoja, joissa ei ole mitään rajoitusta. Siis maksullisten paikkojen ja kiekkopaikkojen lisäksi.

Kaaren Prisman autuudesta sellainen huomautus, että liikenne tahtoo siellä ruuhkautua pahasti joskus iltayhdeksän aikaan, kun lähellä olevia katuja ei ole yksinkertaisesti suunniteltu sellaiseen automäärään. Koko kauppakeskus on pahasti puristuksissa Kehä ykkösen ja asuinalueen välissä, vaikka parkkitilaa hyvin onkin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: McK

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Niidenkin osalta. Jos ei tule täytettä, luulisin että pyrkivät vuokraamaan osan yrityksille tai HSL/VR:n liityntään, koska Pasilan asemalta voi lähteä junalla helposti pohjoista kohti ja Assan pysäköinnit on kalliita & kortilla ja Tikkurila suht perseestä pysäköinnin osalta. Ainakin aiemmin Pasilassa oli liian vähän autopaikkoja, jos ajoi auton Pasilan aseman lähellle ja lähti siitä junalla vaikkapa Tampereelle.

Onhan se oikeasti järkevää, että pyrkivät saamaan markkinahintaa lähellä olevan maksun pysäkönnistä, koska konseptin tulee kannattaa. Jos se kannattaa markkinahinnalla, hyvä. Ellei, muutoksia tulee mitä todennäköisemmin. Ulkomalla monesti tämä maksetaan palveluna eli joku ajaa autosi parkkiin ja sieltä pois...
Tarkennetaan, että mietin, mitä noiden 2000 asiakasparkkipaikan varaan on laskettu. Oma valistunut arvaukseni on, että Prisman sijoittamisen taustalla on laskelmat siitä, kuinka paljon autolla tulevia asiakkaita täytyy saada paikalle, jotta myymälän sijoittaminen noin lähelle Helsingin keskustaa kannattaa. Aiemminhan Prismaa ei ole ollut noin ytimessä. Ja siitä olen aivan varma, että ilman Prismaa noita parkkiruutuja ei olisi likellekään tuota määrää.

Eli autopaikat voidaan hyvinkin saada myytyä markkinahintaan tai aika lähelle sitä eteenpäin yrityksille tms. mutta mitä se tarkoittaa päivittäistavarakaupan kannalta, jos aiottua määrää autoasiakkaita ei tulekaan liian kalliin parkkeeraamisen takia? On Mällin itsensä kannalta ongelmallista, että valtava osa koko kauppakeskuksesta on yksilöllisesti räätälöity vain Prisman tarpeisiin. Jos sen toiminta kääntyy kannattamattomaksi eikä korjausta näy esim. viidessä vuodessa, tuolle liiketilalle voi olla haasteellista löytää uusia tarjokkaita.

Se, kuinka hyvin tuhansien parkkipaikkojen rakentaminen noin lähelle keskustaa sopii Helsingin poliittisiin linjauksiin on eri keskustelunsa.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Eiköhän niitä parkkihalleja suunniteltaessa ole katsottu vähän pidemmälle kuin vuoteen 2019. Hesarin tämän päiväisen pääkirjoituksen mukaan Pasilan työpaikkojen määrä tulee kaksinkertaistumaan ja asukkaiden määrä kolminkertaistumaan tulevan 30 vuoden aikana.

Jos ne hallit ovat tässä lähivuosina tyhjillään, niin eiköhän sitten sorvata jotain tuollaisia tunnin alennuksia Prisma-asiakkaille. Vaihtoehtoisesti voidaan myydä parkkitilaa työssäkävijöille tai lähialueen asukkaille.

Kuten totesin aiemmin, niin ei tuo Pasila vertaudu alueena mihinkään Vantaan Jumboon. Pasila on merkittävä liikenteen solmukohta ja tulevaisuudessa keskeinen asumis-, kulutus- ja työssäkäyntialue. Ei sitä lähtökohtaisesti suunnitella sitä varten, että kirkkonummilaisilla on mahdollisimman edullista tehdä ruokaostoksia.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Niin siis kyllähän se on kaupungin puolesta sanottu ihan ääneen, että strategia on nimenomaan haitata autoilua Helsingissä. Keinoja ovat mm. valo-ohjaus, asukaspysäköinti, pysäköinnin rajoitukset, kaistarajoitukset, hidastetöyssyt ja sen sellaiset. Sama on työllistäjälläni Vantaan kaupungilla esim. Kivistössä: on strateginen päämäärä nimenomaisesti tehdä autoilusta hankalaa ja kallista jotta julkinen liikenne tuntuisi paremmalta vaihtoehdolta. Ja tämä on apinoitu Helsingiltä.

Ymmärrän idean jossain määrin Helsingin keskustassa päivisin, mutten lainkaan ns. esikaupunkialueella ja joku Kivistö menee aivan yli hilseen. Sehän on aivan skutsissa.

Eli onko todella näin, että valo-ohjauksella tahallaan pysäytellään autoja tupruttamaan pienhiukkasia ja lisäämään kiihdytysmeteliä? Siltä nimittäin tuntui (ja tuntuu usein muulloinkin) etenkin eräänä aamuna, kun lähdin ajamaan Hietalahden torilta 6:20 silloiseen työpaikkaani läntiseen Lahteen. Juuri ketään muuta ei ollut liikkeellä, mutta lähes kaikkiin valoihin piti pysähtyä.

Matkan ajallinen puoliväli oli Lahdentiellä Kehä I:n kohdalla.
 

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
Aika näyttää, mutta menestyäkseen Tripla vaatisi melkeinpä sen metrolinjan risteämään junaradan kanssa, jolloin kauttakulkujengiä olisi paljon enemmän. Tornitalot ja asuinkorttelit tuovat lisää asiakaskuntaa, mutta siihen on vielä aikaa.

Ravintolat elävät aika pitkälti Triplaan tulevien toimistojen työntekijöillä ja hotellien vierailla. Jos nuo toimistot ja hotellit saadaan täytettyä, on ravintoloiden tulot ainakin arkipäivisin turvattu. Pasilassa ei ole tähän mennessä kiinnostanut pysähtyä syömään, jos sinne on ollut asiaa työn merkeissä, mutta uusien ravintoloiden myötä tarjontaa on hitosti enemmän ja sen sijaan, että eka koukkaa keskustan kautta lounaalle voi mennä Triplaan syömään.
Aikaa tuo tulee joka tapauksessa viemään, samoin kuin Kalasatamassa, että se seutu on riittävän iso elättämään kaikki ne palvelut. Pasilaan ja siihen lähistölle on kuitenkin tulossa vielä paljon asukkaita, joten Triplan menestykseen uskon ainakin huomattavasti enemmän kuin Redin.
Triplaan auennut Finnkinon kilpailija Cinamon lienee ainoa leffateatteri tuolla suunnalla ja siten voi jopa olla yllättävä menestys. Kalasataman Cinamon, kun on metron varrella aika hyvin Finnkinon puristuksessa kummallakin suunnalla rataa.

Metrolinjan perään kyllä itsekin huutelen, mutta näyttää siltä, että mielummin rakennetaan tunnin junaa kaikkialle. Metro Jätkäsaaresta/Katajanokalta Tuusulan Riihikallioon linjalla Kamppi-Töölö-Meilahti-Pasila-Maunula-Lentokenttä palvelisi kyllä Triplaa ja Pasilaa ihan älyttömän hyvin. Pasilan tavoitettavuus muutenkin kuin junalla paranisi huomattavasti. Vaihto Rautiksella metrosta junaan ei ole mikään ihan nopein vaihto. Kampissa käsittääkseni tuon jo valmiiksi louhitun asemalaiturin sijainti olisi huomattavasti nopeampi linjan vaihtoon.
 

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
Metrolinjan perään kyllä itsekin huutelen, mutta näyttää siltä, että mielummin rakennetaan tunnin junaa kaikkialle. Metro Jätkäsaaresta/Katajanokalta Tuusulan Riihikallioon linjalla Kamppi-Töölö-Meilahti-Pasila-Maunula-Lentokenttä palvelisi kyllä Triplaa ja Pasilaa ihan älyttömän hyvin. Pasilan tavoitettavuus muutenkin kuin junalla paranisi huomattavasti. Vaihto Rautiksella metrosta junaan ei ole mikään ihan nopein vaihto. Kampissa käsittääkseni tuon jo valmiiksi louhitun asemalaiturin sijainti olisi huomattavasti nopeampi linjan vaihtoon.

Kampissa tuohon alempaan laituriin mentäsiin siitä nykyisen laiturin keskeltä, siinä on varaus rullaportaille. Rautatieasemalla juna-metro vaihto on kömpelö ja esteettömyydeltään todella huono. Noita odotellessa tulee mielenkiintoinen lisävaihtoehto itään, kun Pasilasta rakennetaan raitiolinja Kalasatamaan Vallilanlaakson kautta.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Eiköhän niitä parkkihalleja suunniteltaessa ole katsottu vähän pidemmälle kuin vuoteen 2019. Hesarin tämän päiväisen pääkirjoituksen mukaan Pasilan työpaikkojen määrä tulee kaksinkertaistumaan ja asukkaiden määrä kolminkertaistumaan tulevan 30 vuoden aikana.
Nämä ovat ennusteita, kyllä, mutta ennusteet eivät ole elinkeinojen näkökulmasta kuin puolet alueen veto- ja pitovoimasta, jos sitäkään. Esim. Redissä tuli iso määrä konkursseja ja muuttoja ja vielä isompi määrä ns. läheltäpiti-tilanteita, kun asiakkaita ei tullutkaan luvattua määrää. Siellä tehtiin korjausliikkeitä, ja samaa uumoilen Mällillekin.

Pasilassa ja lähiseuduilla asuu jo nyt runsaasti ihmisiä. Tuleville suurille rakennuksille tulee niillekin valtavasti lisää parkkipaikkoja. Ruuhkien välttäminen noin tiiviillä alueella tulee olemaan varsin vaikeaa jos kolmella Pasilalla on yhteensä vaikkapa yli 15 000 parkkipaikkaa samalla kun ideana on myös vetää läpikulkuliikennettä. Jokin osa-alue tässä tulee joka tapauksessa antamaan periksi ja itse sanoisin, että jos tarkoituksena on houkutella ylimääräiset tuhannet parkkipaikat täyteen kaksinkertaistuvan työpaikkamäärän työntekijöille, se osa-alue on yritykset. Itse työskentelen elinkeinoasiantuntijana ja kaikkein keskeisin asia yritysvetovoiman kannalta on sijainti ja saavutettavuus. Jos saavutettavuudessa halutaan painottaa autoilua edes vähän, ruuhka on myrkkyä. Yritykset vaihtavat toimistojensa sijaintia saavutettavuuden parantamiseksi hyvin paljon ja tämä kannattaa pitää Pasilassa mielessä. Toki Pasilassa keskeistä on julkinen liikenne, mutta tästä syystä ihmettelenkin tuota suurta parkkipaikkamäärää...

Väitän, että tuolla tulee olemaan liikaa parkkipaikkoja, jos niistä halutaan markkinahinta. Jos Helsinki subventoi niitä, yritykset kiittävät, oli kyseessä sitten toimisto tai Prisma. Mutta jääpä nähtäväksi.

Kuten totesin aiemmin, niin ei tuo Pasila vertaudu alueena mihinkään Vantaan Jumboon. Pasila on merkittävä liikenteen solmukohta ja tulevaisuudessa keskeinen asumis-, kulutus- ja työssäkäyntialue. Ei sitä lähtökohtaisesti suunnitella sitä varten, että kirkkonummilaisilla on mahdollisimman edullista tehdä ruokaostoksia.
Itse asiassa tuo liikenteen solmukohtamaisuus tarkoittaa nimenomaan sitä, Pasila nimenomaan toimii mahdollisena ostospaikkana kaikille ratoja pitkin matkaansa jatkaville. Tai näin se on tarkoitettu. Ja sen takia siellä on nimenomaan Prisma, eikä joukko Anton & Antoneita, että ihmiset voisivat tehdä ostoksensa halvalla yhdessä paikassa. Mälli ei nimenomaan ole mikään Helsingin keskusta, jossa jengi voisi jalkautua pitkin poikin ostamaan yhden asian Aleksilta, toisen Kampista ja kolmannen jostain Fredalta. Pasila kyllä vertautuu vaikkapa Leppävaaraan, jossa on todella suuri työpaikka- ja asumiskeskittymä viihdekeskuksineen, hotelleineen kaikkineen. Mälli on hyvinkin selkeästi ylöspäin skaalattu versio Sellosta.

Eli onko todella näin, että valo-ohjauksella tahallaan pysäytellään autoja tupruttamaan pienhiukkasia ja lisäämään kiihdytysmeteliä?
Kyllä. Suurissa kaupungeissa tehdään todella paljon ns. poliittista valo-ohjausta. Bussit ensin jne. mutta myös sitä, että valot vaihtuvat aina edellisestä risteyksestä liikkeelle lähteville punaisiksi. Näin pyritään vaikuttamaan mielikuvaan siitä, että autoilu olisi nopea ja tehokas tapa liikkua. Ja tämä on täysin satavarma tieto. Olen istunut monenkin kaupungin johtavien liikennesuunnittelijoiden kanssa niissä pöydissä, joissa näistä keskustellaan.
 

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
Kampissa tuohon alempaan laituriin mentäsiin siitä nykyisen laiturin keskeltä, siinä on varaus rullaportaille. Rautatieasemalla juna-metro vaihto on kömpelö ja esteettömyydeltään todella huono. Noita odotellessa tulee mielenkiintoinen lisävaihtoehto itään, kun Pasilasta rakennetaan raitiolinja Kalasatamaan Vallilanlaakson kautta.

Tuo ratikka on kyllä varmaan ihan toimiva vaihtoehto idästä päin ja itään päin. Oletan ainakin, että matka-ajallisesti tässä säästyy minuutteja, kun ei tarvitse matkustella keskustaan asti ja sitten juoksennella metrolta junalle. Toki Redin tietäen, tuo pysäkki tulee todella vaikeasti tavoitettavaksi ja siinä sitten hävitään sekin hyöty. Etelä-Helsinki ja Länsimetron vartinen Espoo tosin tarvitsisi vielä oman ratkaisunsa.

Mutta noin muutenkin tuo metro Tuusulasta satamaan/satamiin mullistaisi kyllä isosti joukkoliikennettä ja liikennöintiä Helsingissä, Tuusulassa ja Vantaalla metron vaikutusalueella. Jätkäsaaressa lienee sen valmistuessa ihan riittävästi asukkaita ja turistivirtaa metrolinjaa varten. Ruoholahden asemahan on jo nyt todella täyteen tuupattu työpäiväruuhkien aikaan, joten ei sekään mitenkään täysin hylätyksi tulisi, vaikka viereen tulisi toinenkin stoppi.

Oletan tässä, että myös Pasilan metrovaraus on rakennettu sen verta fiksusti, että samanlaista juoksua ei tule vaihtoa tehdessä kuin rautatieasemalla. Nyt suorastaan vituttaa kulkea painavien laukkujen kanssa junalta metroon. Pasila voisi tässä toimia hyvänä vaihtopaikkana, jos vaihto suoriutuu lyhyemmällä kululla ja, kun Kampin ratkaisu on noin kätevä vaihto junasta metrolinjoille toimisi huomattavasti sujuvammin kuin nykyisin.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Ei se nyt minusta kovin perseestä ole. Siellähän on hiekkakentät aseman ja Heurekan lähellä, ja paljon sellaisiakin paikkoja, joissa ei ole mitään rajoitusta. Siis maksullisten paikkojen ja kiekkopaikkojen lisäksi.

Lähinnä sijainnin kannalta + muistaakseni, että katetettua ei ollut ainakaan vuosia sitten. Jos vaikka Herttoniemenrannasta ajaa Pasilan asemalle, vajaat 7 km ja voi pysäköidä lämpimään halliin. Jos Tikkurilaan menee, jotain 14 km ja ei katettua. Kun juna lähtee esim 05:30 ja tulee takaisin 23:45, paikalla ja sen palveluilla on väliä. Taksia käytin Pasilasta, mutta joskus sai odottaa yöaikaan puolisenkin tuntia, ja se vitutti.
 

Anssi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Hesarin jutussa Triplasta ( Kommentti: Kuka putoaa kyydistä? Triplan kauppakeskus on yllätyksetön, mutta nyt alkavassa pudotuspelissä sillä on yksi valtti ) on kartta, johon on merkitty kaikki pääkaupunkiseudun kauppakeskukset. Onhan noita jo melko paljon, joten ei hirveän suuri yllätys olisi, jos sieltä heikoimmat sortuisivat. Kuten täällä onkin jo todettu, kauppakeskuskset ovat aika samanlaisia. Pääosin samoja kauppoja ja omaperäisyys ei ensimmäisenä tule mieleen. Ei tilanne kuitenkaan ihan niin huono ole, että kauppakeskus = prisma, mitä tuossa muutamissa viesteissä on maalailtu.

Juuri nyt näyttää siltä, että kilpailu on johtamassa jonkinlaisiin eroihinkin. Kampin kauppakeskukseen aukeaa marraskuussa Japanilaisen Mujin jättimyymälä. Tuo vie kampista koko neljännen kerroksen. Mujin konsepti on nykyaikaan sopiva. Luontoystävällisyys, laatu, edullisuus, "no-brand" yms. Olettaisin tuon kaupan haalivan asiakkaita vähän kauempaakin. Jossain lehtijutussa Triplasta kerrottiin, että sinne aukeaa mm nippu Puolalaisten vaateketjujen kauppoja. Enpä ollut tuollaisista ketjuista koskaan kuullutkaan, mutta enpä minä muodista mitään tiedäkään. Onpahan kuitenkin edes jotain, mitä muilla ei ole. Saattavat siis toimia kohderyhmilleen houkuttimina saapua kauempaakin.

Capperi -pizzeria osui omaan silmään triplan ravintolalistasta. Oulunkylään olen pari kertaa suhannut junalla ihan vaan pizzan takia. Eiköhän tuo ole riittävä houkutin meikäläisellä tuonne ainakin kerran vuodessa piipahtaa. Muuta tarvetta tuonne menoon ei kyllä pikavilkaisulla taida ollakaan.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Tadu
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös