Mainos

Helsinki

  • 621 362
  • 3 731

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Alppiharjussa, tai monissa muissa paikoissa, asukaspysäköinnin hintojen tulisi olla markkinataloudessa matalammat kuin esimerkiksi Kampissa. Samoin markkinataloudessa vähintään pysäköinnin kulut katettaisiin luvan haltijoilta. Kuluista ja "ruudun" muusta osuudesta on erilaisia laskelmia, mutta kaiketi jossain alle 1 000 euron liikutaan vuositasolla per paikka ydinkeskustan alueella. Muualla kulut ovat halvemmat johtuen prioriteettiajattelusta mm. lumisateen tms jäljiltä.

Helsingin hinnat ovat matalat, jos verrokkeina ovat Tulholma tai Kööpenhamina. Niissä asukaspysäköinti maksoi vuonna 2013 yli 1 000 euroa vuodessa. Tuoreempia tilastoja en löytänyt. Vastaavasti Oslossa lupa heltisi noin puolet halvemmalla kuin Helsingissä.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kuluista ja "ruudun" muusta osuudesta on erilaisia laskelmia, mutta kaiketi jossain alle 1 000 euron liikutaan vuositasolla per paikka ydinkeskustan alueella. Muualla kulut ovat halvemmat johtuen prioriteettiajattelusta mm. lumisateen tms jäljiltä.

Tähän en arvioinut autoilun päästöjen aiheuttamia sairauksia ja kuolemia. Ne maksavat yhteiskunnalle paljon. Jos katsotaan isoa kuvaa kustannusten ja muiden asioiden osalta, asukaspysäköinnissä vanhat dieselit voisivat olla kustannusvaikutukseltaan luokkaa 5 000 euroa vuodessa ja sähköautot sitten jotain luokkaa 10 euroa, koska niiden päästökuormitus kaupunkiliikenteessä on hyvin matala.
 

Oles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Leijonat
Aiheesta toiseen. Huomenna avautuu Tripla-kauppakeskus ja uudistettu asema Pasilassa. Tämä on alkusoittoa Pasilan kehityksen osalta, kun Keski-Pasilaan rakennetaan lisää asuintaloja ja joskus tulevaisuudessa myös niitä pilvenpiirtäjiä. Pohjois-Pasilassa aletaan piakkoin myös rakentamaan asuinalueita Keskuspuiston viereen ja junavarikon pohjoispuolelle. Tämä varmasti lisää painetta muuttaa tuo junavarikkokin joskus tulevaisuudessa muuhun käyttöön, joskin tietääkseni se ei ole niin helppoa, kun tosiaankin varikolle pitäisi keksiä uusi sijainti ja toisekseen maaperä on käsittääkseni huonossa kunnossa siinä aiemmin sijaineen kaatopaikan takia, mikä nostaa hintalappua rakentamiselle.

Mutta mitä mieltä täällä ollaan Triplan osalta? Nuo rakennukset ovat muuttaneet jo Helsingin näkymiä, osan mielestä varmasti huonompaan suuntaan. Itse olen jo jotenkin tottunut niihin ja mielestäni uusi asema on itseasiassa hieno ja selvästi parannus aiempaan. Inhoan kumminkin noita läntisiä asuinrakennuksia, joista tulee vaan mieleen lähiö eikä nuo nyt ole kovin inspiroivia. Tuo Keski-Pasila oli hankala paikka rakentaa, koska se näkyy kauas ja siihen haluttiin isoja rakennuksia. Tulevaisuudessa nuo rakennukset peittyvät, kun eteläpuolelle rakennetaan niitä pilvenpiirtäjiä, joskin tässä vaiheessa on vaikea sanoa, että paraneeko maisemat, kun tulevien rakennusten ulkonäöstä ei ole vielä varmuutta.

Itse menen varmasti huomenna ihmettelemään Triplaa, vaikka todennäköisesti minusta ei tule ostarin vakioasiakasta. Mielenkiinnolla tulen seuraamaan kauppakeskuksen menestymistä. Vuosi sitten avattu Redi on pyörinyt otsikoissa negatiivisessa mielessä, joten on jännä seurata, miten parin kilometrin päässä sijaitseva kilpailija selviää. Sanoisin, että Triplan edellytykset parempaan starttiin ovat todennäköisemmät, sillä Pasilan asema on Suomen toiseksi vilkkain asema, joten uskoisi jonkun matkaajan eksyvän tuonne. Pasilassa on myös paljon työpaikkoja, joten ainakin lounasaikaan luulisi porukkaa löytyvän. Varmasti Hartwall -areenan ja Messukeskuksenkin käyttäjät hyödyntävät uusia ruokapaikkoja. Asukkaitakin löytyy vierestä jo kohtuullisesti. Triplaan tulee myös 24h auki oleva Prisma, jonka uskoisin vetävän kansaa. Varmasti menee useampi vuosi ennen kuin kokonaisuutena tuo kauppakeskus alkaa menestymään, mutta Rediin verrattuna veikkaan parempaa alkua. Lisäksi tietääkseni Triplaa ei ole suunniteltu muistuttamaan mitään italialaista kylää, joten ostoksilla käymisen pitäisi olla helpompaa.

Jos jotain negatiivista pitää sanoa niin puheet mistään Helsingin uudesta keskustasta tuskin tulevat toteutumaan. Yksi kauppakeskus tuskin riittää tekemään Pasilasta yhtä valovoimaista kuin Kluuvi-Kamppi -akselia. Tuonne muutenkin tulee ne lähes samat kaupat kuin mitä löytää muualta joitain poikkeuksia lukuunottamatta. Minun on myös vaikea uskoa, että tuonne Pasilan sillalle tulee havainnekuvamaista katuelämää edes silloin kuin alue on valmis. Pasila ei varmasti monen mielestä ole sellainen mielekäs ajanviettoalue, vaikka nyt mennäänkin vähän parempaan suuntaan. Toivottavasti noita uusia rakennuksia alkaa ilmestymään tuonne, kun tällä hetkellä tuo monttu näyttää niin masentavalta.

Tässä Hesarin tekemä hyvä artikkeli ja opastus miten Pasilassa jatkossa liikutaan ja infoa kauppakeskuksesta.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ensinnäkin yhteiskunnan palvelullistuminen on puistattava kehitys, johon ei pitäisi lainkaan luisua, sillä sen myötä tulee maksaneeksi aivan turhasta. Nykyisinhän jengi tilaa vaatteiden lisäksi ruokansa ja jopa siivouksensa netistä, mikä on kyllä aivotonta touhua.
Tätä logiikkaa en nyt ihan tavoita. Siis eikö varakkaan henkilön (tai keskituloisen) nimenomaan kannata maksaa jolle kulle muulle siitä, että tämä hoitaa yksinkertaiset mutta aikaa vievät työt? Tällöin säästyy aikaa huomattavasti tuottavampaan työhön (tai esim. vapaa-aikaan).

Suomeen pitäisi rantauttaa palvelukulttuuri, jossa työtä delegoidaan eteenpäin ja jossa ihmiset maksavat muustakin kuin kiinteästä omaisuudesta.

Mitä vikaa on vaikkapa siinä, että korkeakoulutettu asiantuntija maksaa 8e lisätuloja tavoittelevalle opiskelijalle siitä, että tämä poimii supermarketista ostokset koriin ja toimittaa ne kotiovelle? Kun tällaiset palvelut hoidattaa muilla, saattaa jopa pystyä luopumaan siitä autosta, jonka kustannukset väitetysti ajavat keskituloisen munkkivuorelaisen taloudelliseen ahdinkoon.

Mitä tulee tuohon parkkipaikkakeskusteluun, niin olen enemmän @Cobol in linjoilla. Mikä ihmeen ihmisoikeus on seisottaa autoa kadulla 90% vuorokaudesta ja viedä näin helvetin kallista tonttitilaa? Kyllä sen pitääkin maksaa. Ymmärrän toki pointin, jonka mukaan Etelä-Haaga ei ole keskustaa, mutta ei se nyt mikään Tuusula kuitenkaan ole. Kyllä sinnekin saisi yhtä jos toista, ellei olisi mm. niitä kakkosautoja viemässä tilaa.

Eli meikäläisen korvaan tässä haisee saavutetut etuoikeudet, joista ei haluta luopua. Ja kukapa haluaisi. Eivät kepulaisetkaan toivo valtionosuusjärjestelmän lakkauttamista tai demarit saunalisistä luopumista.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: McK

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olen nauranut itseni tärviölle, kun olen seurannut eri somekanavista maakuntien junttien narinaa autoilun kalleudesta. En olisi kuuna kullanvalkeana uskonut joutuvani lukemaan, että Helsingissä asukaspysäköintimaksun korotus olisi joku oleellinen kysymys, kun ottaa huomioon esimerkiksi asumisen hintatason ja vaikkapa julkisen liikenteen. Jos Munkkivuoressa asukaspysäköinti on nyt sillä tavalla kipukynnyksellä, että asuminen siellä alkaa mahdollisen noston myötä pian käydä mahdottomaksi, niin ehkä asuu alunperinkin väärässä paikassa.

Muistuttaisin myös, että taksi on julkista liikennettä.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tätä logiikkaa en nyt ihan tavoita. Siis eikö varakkaan henkilön (tai keskituloisen) nimenomaan kannata maksaa jolle kulle muulle siitä, että tämä hoitaa yksinkertaiset mutta aikaa vievät työt? Tällöin säästyy aikaa huomattavasti tuottavampaan työhön (tai esim. vapaa-aikaan).
Tässä on varmaan tuloluokkien määrittelyistä kysymys. Varakkaiden touhuista en jaksa huolehtia, enkä myöskään paremmin tienaavan keskiluokan, mutta tosin moni haksahtaa tekemään kaikenlaisia woltteja vaikkei siihen oikeasti olisikaan varaa. Suomessa tuntuisi vallitsevan kulttuuri, jossa omaa taloutta hoidetaan vähän miten sattuu vasemmalla kädellä. Tähän on eittämättä vaikuttanut tällainen pöhinä-mentaliteetti, jossa olennaisena osana on käyttää jumalaton määrä palveluita. Jos kaikki wolt-, kauppakassi- ja siivouspalvelurahat laittaisi säästöön, voisi vuokran sijasta asua omistusasunnossa, jolloin tulisi säästäneeksi huomattavasti rahaa. Puhun siis nuorista mediaanitasolla tienaavista keskiluokkaisista yms.

Mitä vikaa on vaikkapa siinä, että korkeakoulutettu asiantuntija maksaa 8e lisätuloja tavoittelevalle opiskelijalle siitä, että tämä poimii supermarketista ostokset koriin ja toimittaa ne kotiovelle? Kun tällaiset palvelut hoidattaa muilla, saattaa jopa pystyä luopumaan siitä autosta, jonka kustannukset väitetysti ajavat keskituloisen munkkivuorelaisen taloudelliseen ahdinkoon.
Ei mitään, kait, jos rahaa on, mutta useammalla on tiukkaa fyrkan suhteen. Ja mitä Munkkivuoreen tulee, niin toki siellä Uudenkaupungintiellä on kalliita asuntoja jne. mutta muuten se on aika perus keskiluokkainen metsälähiö, jossa perheessä netotaan se 5000-6000 euroa kuussa. Tällaisissa talouksissa kaupassakäynti on ihan perusjuttu, johon ei haluta lisätä viittäkymmentä euroa viikossa jonkin kyytiläisen palkkaamiseen. Tietysti myös se kannattaa pitää mielessä, että jokaisessa helsinkiläisessä kaupunginosassa asuu myös pienituloisia, sillä se on se keino, jolla kaupunki haluaa pienentää segregaatiota.

Autosta luopuminen palveluita käyttämällä on aika kaukainen ajatus. Harrastukset, työmatkat, mökillä käyminen yms. muuttuvat todella haasteellisiksi ilman autoa, etenkin jos on perhettä jota pitää kyyditä.

Mitä tulee tuohon parkkipaikkakeskusteluun, niin olen enemmän @Cobol in linjoilla. Mikä ihmeen ihmisoikeus on seisottaa autoa kadulla 90% vuorokaudesta ja viedä näin helvetin kallista tonttitilaa? Kyllä sen pitääkin maksaa. Ymmärrän toki pointin, jonka mukaan Etelä-Haaga ei ole keskustaa, mutta ei se nyt mikään Tuusula kuitenkaan ole. Kyllä sinnekin saisi yhtä jos toista, ellei olisi mm. niitä kakkosautoja viemässä tilaa.
Mihin sä käyttäisit niitä kadunvarsia? Otetaan vaikka Steniuksentie tai Sankaritie.

Päivisin ihmiset lähtevät töihin ja kaduilla parikissa olevista autoista n. 2/3 lähtee liikkeelle. Liikun pari pitkää lenkkiä päivässä pitkin Haagaa eikä siellä mitään seisotettavia kakkosautoja näy.

Ja siis minua tämä kaikki ei onneksi koske: olen niin onnekas, että voin pitää autoani lämpimässä hallissa. Maksan siitä 90 euroa kuussa, minkä teen ihan mielelläni, koska siinä on loistava vastine hinnalle.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mutta mitä mieltä täällä ollaan Triplan osalta?
Arkkitehtuuriltaan uusi asema ja Tripla on kyllä aitoa Itä-Pasilaa, mutta eiköhän tuolla tule jonkin verran käytyä, kun junalla ja/tai fillarilla pääsee paikalle alle 10 minuutissa. Ruokaostokset pitää kyllä hoitaa jatkossakin muualla, kun neropatit ovat laittaneet arkena ja lauantaisin pysäköinnin hinnaksi 5€ per tunti, seiskan jälkeen pääsee sentään 3€/h veloituksella ja yöllä (!) ja sunnuntaisin pitää maksaa vain euro tunnilta. Lähde siinä nyt tekemään ruokaostoksia perheelle, jos kauppakassin hintaan tulee automaagisesti 5-10€ lisäpotti. Uskoisin, että menee max puoli vuotta ja Triplassakin on perus 3-4h veloitukseton pysäköinti. Muuten kyllä lapsiperheet ynnä muu autoileva ”suuri yleisö” menee jatkossakin Jumboon, Selloon, Omenaan tms. autolla helposti ja edullisesti saavutettavaan kauppakeskittymään.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Liikun Triplan ohi pari kertaa viikossa. Triplassa olisi vaikea kuvitella ilmaista pysäköintiä, koska samalla ilmaistettaisiin yhden Suomen vilkkaimman kauko- ja lähiliikenteen juna-aseman pysäköinti. Mutta ehkä tulee monista muista paikoista ja maista tuttu hyvitys esimerkiksi 0.5 tunnin pysäköinnistä, kun ostokset ylittävät XX euroa.

Triplan ongelmaksi ainakin alkuun voi koitua se, että IMF:n tuoreen katsauksen mukaan teollisuutta ja kansainvälistä kauppaa vaivaa erittäin suuri heikkous. Sen vastapainona palvelualat ovat toistaiseksi ylläpitäneet talouskasvua, kysyntää työmarkkinoilla, palkkojen kasvamista ja kulutuskysyntää. IMF varoitti, että Yhdysvaltojen ja euroalueen palvelualoillakin on jo alustavia merkkejä kasvun hidastumisesta.

Shoppailu ja kuluttaminen ovat Suomessakin entistä suuremmassa asemassa, jotta talous kasvaa. Jos niissä tapahtuu muutoksia, Tripla ja vastaavat ovat ongelmissa. Mitä tulee Triplan ulkonäköön, saksalainen ystäväni tokaisi: "ovat näköjään hakeneet mallia DDR:stä". Paha siihen oli mitään sanoa, ja olinkin hiljaa.
 

Dennis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Liikun Triplan ohi pari kertaa viikossa. Triplassa olisi vaikea kuvitella ilmaista pysäköintiä, koska samalla ilmaistettaisiin yhden Suomen vilkkaimman kauko- ja lähiliikenteen juna-aseman pysäköinti.
Ei sen toki täysin veloituksetonta tule olla, mutta mielestäni on huonoa bisnestä rokottaa lisää sitä porukkaa, joka lähtökohtaisesti tekee isoimpia ostoksia. Esim. omassa perheessä teemme kerran viikossa isomman ostossatsin Prismasta (~150€), jonka päälle sitten pienemmät ja spesifimmät hankinnat läheisestä kolmen koon marketista. Jatkossakin suuntaan siis Kannelmäkeen, Viikkiin tai Jumboon tekemään tuon ison kertaostoksen, kun kaikkiin pääsee autolla 10-15 minuutissa. Samoin, jos miettii jotain lapsiperhettä idän tai lännen suunnalta, jotka ei säännöllisesti käytä julkisia, niin miksi nämä maksaisivat 8xjulkisen liikenteen lipun menopaluusta Triplaan tai saman verran pysäköinnistä, jos on helpompia ja halvempia vaihtoehtoja.

Yleisesti ottaen on mielestäni jees, että pysäköinnistä pitää kaupunkialueilla maksaa ja se on yksi osa autoilun muutenkin mittavaa ”kuluklusteria”, mutta kaupallisen toimijan on Suomessa turha sitten ihmetellä, jos porukka kurvaa autoineen ilmaiseen parkkihalliin sen sijaan, että maksaisivat 3-5€/h muun kuluttamisen päälle.

Järkevää Triplalla olisi ehkä joku systeemi, että arkena 8-16 olisi 100% maksullinen ja muina aikoina sitten 3-4h kiekolla ilmaiseksi, jonka jälken taas maksu rullaa.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Totta kirjoitat @Dennis ja markkinatalous näyttää sen, miten Tripla jatkossa toimii. Kuulin, että on 0-1 h ilmainen kokeilu ja se kestää marraskuun loppuun. Eihän tuolla 60 min max määrällä mitään tee, siis Triplan kannalta, koska heidän intressi on saada asiakkaat kuluttamaan ja viihtymään pitkään.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Sanoisin, että Triplan edellytykset parempaan starttiin ovat todennäköisemmät, sillä Pasilan asema on Suomen toiseksi vilkkain asema, joten uskoisi jonkun matkaajan eksyvän tuonne. Pasilassa on myös paljon työpaikkoja, joten ainakin lounasaikaan luulisi porukkaa löytyvän. Varmasti Hartwall -areenan ja Messukeskuksenkin käyttäjät hyödyntävät uusia ruokapaikkoja. Asukkaitakin löytyy vierestä jo kohtuullisesti.
Jos asia olisi näin, niin miksi vanhalla Pasilan asemalla koko toinen kerros oli autio tyhjine liiketiloineen ja ensimmäisessä kerroksessa jopa K-market taisteli toiminnastaan?

Triplan ainoa mahdollisuus on, että nämä muut "kauppakeskuspalvelut" vetävät Pasilaan ihmisiä ja asukkaita muuttaa lähistölle lisää. Pääsääntöisesti ihmiset eivät käy Prismassa ja vie kahta muovikassillista ruokaa junalla kotiin kun voi käydä ruokakaupassa lähempänäkin. Tai sellaisessa Prismassa, jossa pysäköinti on ilmainen. Hengailupaikkana Tripla varmaan toimii, mutta tuovatko nämä hengailijat tarpeeksi rahaa yrityksille ja onko 5 minuutin päässä oleva keskusta kuitenkin parempi hengauspaikka.

Edit: Syy miksi itse en kauppakeskuksissa jaksa viihtyä on, että kaikki kaupat ja jopa ravintolat ovat samat jokaisessa kauppakeskuksessa. Kun on nähnyt yhden on nähnyt kaikki. Tämä ei toki ole vain Suomen ongelma, vaan näinhän se menee joka paikassa.
 
Viimeksi muokattu:

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Törmäsin loistavaan kansankieliseen nimitykseen tälle uudelle kompleksille: Mall of Tripla, eli Pasilan Mälli.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Jos minun pitäisi valita kumpaan ajelen mieluummin ensi kuussa aukeavaan Helsinki Outlet -kylään kehän varrella vai Triplaan, niin Outletti voittaa heittämällä. Toki kyseessä ovat erilaiset kauppapaikat, mutta on niissä samaakin. Pasilan aseman ohi menen junalla kahdesti päivässä ja pois olen jäänyt siellä vain mennessäni lätkämatsiin. Toki meinaan kaydä paikan tsekkaamassa, kun tytär on siellä kahvilassa extrana, mutta mitään ruusuista tulevaisuutta en paikalle odota ja puheet Stadin uudesta keskuksesta ovat lähinnä surkuhupaisia. Mutsi oli aikoinaan niissä virastotaloissa töissä ja niitä kutsuttiin syystäkin Danten helvetiksi. Ja tosiaan vanhalla asemalla ei saatu edes 2. kerroksessa hommaa toimimaan kannattavasti useimmille yrittäjille. Lycka till silti.
 

Tumpe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lipö ty.
Aika näyttää, mutta menestyäkseen Tripla vaatisi melkeinpä sen metrolinjan risteämään junaradan kanssa, jolloin kauttakulkujengiä olisi paljon enemmän. Tornitalot ja asuinkorttelit tuovat lisää asiakaskuntaa, mutta siihen on vielä aikaa.
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Verrokkina Tampereeseen. Paikat keskustassa, jossa pysäköinnistä joutuu maksamaan huomattavasti enemmän tai sitä ei ole, ovat valtavissa vaikeuksissa. Tämä kuningasidea, että julkisilla tai pyörillä ihmiset vievät ruokakasseja tai mattoja kotiin ei vain "jostain syystä" ole toiminut. Paikat täyttyvät hengailijoista, jotka ehkä kuluttavat yhden euron. Vuoden sisällä saadaan taas lukea tämänkin uuden kauppakeskuksen vaikeuksista.

Nykyinen kaupunkipolitiikka tukee sitä, että keskustoihin jäävät vähemmän kuluttavat ihmiset ja hieman sivummalla olevat automarketit vetävät entistä enemmän voittoa. Tällöin myös kauppakeskusten paikat kannattaa miettiä uudelleen.
 
Viimeksi muokattu:

UnenNukkuja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aika moni, kunhan on turkulainen
Mitenköhän helppokulkuinen on Pasilan asema? Olen niitä, jotka usein vaihtaa junaa Pasilassa. Väliaikaisella asemalla oli vaihto melko nopeaa, kun ei laitureille pääsyä joutunut aivan liiaksi etsimään.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tämä kuningasidea, että julkisilla tai pyörillä ihmiset vievät ruokakasseja tai mattoja kotiin ei vain "jostain syystä" ole toiminut. Paikat täyttyvät hengailijoista, jotka ehkä kuluttavat yhden euron. Vuoden sisällä saadaan taas lukea tämänkin uuden kauppakeskuksen vaikeuksista.
Tämä on mielenkiintoinen ilmiö. Esim. kauppakeskus Itiksen kahvilayrittäjät ym. vastaavat ovat ilmaisseet olevansa vaikeuksissa, kun tilat täyttyvät suurista joukoista, jotka eivät osta käytännössä mitään. En missään olosuhteessa sano tätä kritisoidakseni maahanmuuttajia, mutta yksi keskeinen haaste tässä on nimenomaan turvapaikanhakijat, joilla (varsinkaan naisilla ja lapsilla) ei ole päivisin mitään tekemistä, muttei myöskään rahaa. Heillä on kuulemani mukaan tapana kansoittaa noita kauppakeskuksia päivisin useiksi tunneiksi niin, että ostoksia kertyy vain muutaman teen verran. Tämä on monelle yrittäjälle todellinen ongelma, sillä täyteen kahvilaan ei tule niitä maksukykyisiäkään asiakkaita.

Ja syy on siis nimenomaan kaupungin ja valtion: pitäisi pystyä integroimaan paremmin ja luomaan julkisia tiloja "hengailulle". Vaihtoehtoisesti pitäisi voida löytää keinoja siihen, miten esim. turvapaikanhakijoita olisi vähemmän. Se taas ei ole kaupunki- vaan ulkopolitiikkatason asia.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tämä on mielenkiintoinen ilmiö. Esim. kauppakeskus Itiksen kahvilayrittäjät ym. vastaavat ovat ilmaisseet olevansa vaikeuksissa, kun tilat täyttyvät suurista joukoista, jotka eivät osta käytännössä mitään. En missään olosuhteessa sano tätä kritisoidakseni maahanmuuttajia, mutta yksi keskeinen haaste tässä on nimenomaan turvapaikanhakijat, joilla (varsinkaan naisilla ja lapsilla) ei ole päivisin mitään tekemistä, muttei myöskään rahaa. Heillä on kuulemani mukaan tapana kansoittaa noita kauppakeskuksia päivisin useiksi tunneiksi niin, että ostoksia kertyy vain muutaman teen verran. Tämä on monelle yrittäjälle todellinen ongelma, sillä täyteen kahvilaan ei tule niitä maksukykyisiäkään asiakkaita.

Ja syy on siis nimenomaan kaupungin ja valtion: pitäisi pystyä integroimaan paremmin ja luomaan julkisia tiloja "hengailulle". Vaihtoehtoisesti pitäisi voida löytää keinoja siihen, miten esim. turvapaikanhakijoita olisi vähemmän. Se taas ei ole kaupunki- vaan ulkopolitiikkatason asia.
Enemmän käyttörahaa turvapaikanhakijoille vaan.

En ihmettelisi vaikka Triplalle kävisi kuten Itikselle.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Enemmän käyttörahaa turvapaikanhakijoille vaan.
Töitä niille pitäisi keksiä, mutta se on kyllä haastavaa, etenkin kaupunkitason toimilla. Keinot ovat vähissä. Tiedän tämän oman toimenkuvanikin kautta. Valitettavasti tilanne on Helsingissä se, että todella ylisuuri osa esim. lasten avohuollon asiakkaista on vuoden 2015 turvapaikanhakijoita.

En ihmettelisi vaikka Triplalle kävisi kuten Itikselle.
En minäkään. Ihmettelen jos niin ei käy. Triplaahan on vieläpä markkinoitu helsinkiläisten olohuoneena. Saapa nähdä minkälainen olkkari siitä oikein muodostuu. Itsekin olen kaavaillut meneväni kaverin kanssa Downunderiin sihauttamaan parit Fostersit ja Vegemite-leivät...
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Töitä niille pitäisi keksiä, mutta se on kyllä haastavaa, etenkin kaupunkitason toimilla. Keinot ovat vähissä. Tiedän tämän oman toimenkuvanikin kautta. Valitettavasti tilanne on Helsingissä se, että todella ylisuuri osa esim. lasten avohuollon asiakkaista on vuoden 2015 turvapaikanhakijoita.

Sen enempää en tästä aiheesta kuin toteamalla, että integroinnissa on todella valtavia haasteita jo yksin siksi, että ministeriön selvityksen mukaan 20 % turvapaikanhakijoista ei osaa lukea ja kirjoittaa edes omalla äidinkielellään ja isolla joukolla muita on puutteita perusasteen koulutuksessa. Turvapaikanhakijoista alle 10 % osaa englantia. Muita eurooppalaisia kieliä heistä osaa yksittäiset henkilöt. Koska mm. suomen opiskelua ei motivoida riittävästi päivisin, heidän kokoontuminen vaikkapa Itikseen yhdessä on normaalia, joskaan ei integroitumisen tai palveluiden liikevaihdon kannalta järkevää. Tällä puolestaan saattaa olla vakavia seurauksia 10-20 vuoden päästä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Mitä Itäkeskuksessa viimeksi olen vieraillut, niin narkkeja ja juoppoja en ole nähnyt missään yhtä paljon. Käsittämätöntä, että sen annetaan tapahtua. Kukaan täysjärkinen lapsiperhe ei sinne mene. Kampissa puolestaan mamujen määrä oli jotain ihan omaa luokkaansa. Mutta onko tämä sitten päättäjien mielestä ongelma vai rikkaus?
 

Oles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Leijonat
Jos asia olisi näin, niin miksi vanhalla Pasilan asemalla koko toinen kerros oli autio tyhjine liiketiloineen ja ensimmäisessä kerroksessa jopa K-market taisteli toiminnastaan?

Triplan ainoa mahdollisuus on, että nämä muut "kauppakeskuspalvelut" vetävät Pasilaan ihmisiä ja asukkaita muuttaa lähistölle lisää. Pääsääntöisesti ihmiset eivät käy Prismassa ja vie kahta muovikassillista ruokaa junalla kotiin kun voi käydä ruokakaupassa lähempänäkin. Tai sellaisessa Prismassa, jossa pysäköinti on ilmainen. Hengailupaikkana Tripla varmaan toimii, mutta tuovatko nämä hengailijat tarpeeksi rahaa yrityksille ja onko 5 minuutin päässä oleva keskusta kuitenkin parempi hengauspaikka.

En muista vanhaa asemaa kovin hyvin, mutta se oli ainakin epämiellyttävä eikä siellä nyt ollut samanlaista tarjontaa kuin mitä Triplaan tuli. Siellä taisi olla ruokapaikkanakin vaan Hesburger. Olet oikeassa, että Tripla houkuttelee asiakkaita vapaa-ajanviettokeinoin, mikä nyt on normaalia, kun enää ei riitä, että ostetaan asioita vaan pitää päästä myös kokemaan. Tuosta pysäköinnin maksullisuudesta en tiennyt, mutta veikkaan että siihen tulee lähikuukausina jo muutoksia. En tiedä tuosta, että ihmiset pääsääntöisesti suosisivat lähikauppaansa. Itse ainakin käyn keskustasta kotiin mennessäni jossain keskustan kaupassa, koska siellä on halvempaa kuin lähi Alepassa tai K-marketissa. Näen paljon ihmisiä, jotka tekevät samoin, joskin mitään tiukkaa faktaa tämmöisen toiminnan määrästä minulla ei ole. En kyllä kulje junalla niin en voi sanoa tekevätkö junailijat näin, mutta ainakin bussilla mennessä pois keskustasta näkee ruokakauppojen pusseja.

Nyt pitää pari vuotta odotella ja katsoa, miten Triplan toiminta lähtee käyntiin. Varmaan parin viikon päästä saadaan lukea hienoja juttuja kuinka asiakkaat hylkäsivät Triplan, kun tiistaina kello kahden aikaan ei ole kuvien perusteella asiakkaita. Fakta on, että kauppakeskuksilla menee se pari vuotta ennen kuin ovat kannattavia. Kampin Keskuskin ei aluksi vetänyt porukkaa ja mietittiin, että kuka siellä nyt kävisi kun on Forum ja Stockmann lähellä. Luin, että tuonne Triplaan oli otettu toimijoita valikoivasti eli sellaisia, jotka pystyvät sen pari vuotta odottaa liiketoiminnan kannattavuuden parantumista. Tämä tietenkin johti siihen, että siellä on niin paljon samoja ketjuja kuin kaikkialla muualla. Redissähän juuri on ne pienet firmat ja yksityisyrittäjät, jotka kärsivät, mutta kyllä jollain H&M:llä on aikaa odottaa parempia aikoja.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Triplan lähituntumassa on ainakin isoja virastoja, kuten Poliisihallitus ja Pasilan poliisitalo, joten tilannetta on viranomaisten helppo seurata - jos halua on.
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
Mitä Itäkeskuksessa viimeksi olen vieraillut, niin narkkeja ja juoppoja en ole nähnyt missään yhtä paljon. Käsittämätöntä, että sen annetaan tapahtua. Kukaan täysjärkinen lapsiperhe ei sinne mene. Kampissa puolestaan mamujen määrä oli jotain ihan omaa luokkaansa. Mutta onko tämä sitten päättäjien mielestä ongelma vai rikkaus?
Itselläni ei Kampissa liikkuessa ole ollut sen ihmeempiä haittoja maahanmuuttajista. Jos niitä runsaasti onkin, niin eivät sen enempää häiriöksi ole olleet, kun perus Sepot ja Ullatkaan. Itäkeskuksesta sen sijaan samaa mieltä. Järkyttävä määrä kerjäläisiä ja erilaisia epäilyttäviä tyhjäntoimittajia. Siinä Puhoksen ympäristössä tuli oikeasti pikkaisen turvaton olo ja rupesin katselemaan, että tuota tietä pitkin en ainakaan mene.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tässä on varmaan tuloluokkien määrittelyistä kysymys. Varakkaiden touhuista en jaksa huolehtia, enkä myöskään paremmin tienaavan keskiluokan, mutta tosin moni haksahtaa tekemään kaikenlaisia woltteja vaikkei siihen oikeasti olisikaan varaa. Suomessa tuntuisi vallitsevan kulttuuri, jossa omaa taloutta hoidetaan vähän miten sattuu vasemmalla kädellä. Tähän on eittämättä vaikuttanut tällainen pöhinä-mentaliteetti, jossa olennaisena osana on käyttää jumalaton määrä palveluita. Jos kaikki wolt-, kauppakassi- ja siivouspalvelurahat laittaisi säästöön, voisi vuokran sijasta asua omistusasunnossa, jolloin tulisi säästäneeksi huomattavasti rahaa. Puhun siis nuorista mediaanitasolla tienaavista keskiluokkaisista yms.
Säästäminen ei ole hyvä vertauskohta, sillä esim. ruokaostokset on pakko tehdä. Voit valita, haluatko itse lähteä auton kanssa prismaan tai tilata ruoat suoraan kotiin. Ei tuo 8e ole enää kummoinen summa, kun lasketaan vaihtoehtoiseen yhtälöön 1) menetetty aika, 2) bensat yms. kulut ja 3) mahdolliset typerät heräte- tai virheostokset.

Ei mitään, kait, jos rahaa on, mutta useammalla on tiukkaa fyrkan suhteen. Ja mitä Munkkivuoreen tulee, niin toki siellä Uudenkaupungintiellä on kalliita asuntoja jne. mutta muuten se on aika perus keskiluokkainen metsälähiö, jossa perheessä netotaan se 5000-6000 euroa kuussa. Tällaisissa talouksissa kaupassakäynti on ihan perusjuttu, johon ei haluta lisätä viittäkymmentä euroa viikossa jonkin kyytiläisen palkkaamiseen. Tietysti myös se kannattaa pitää mielessä, että jokaisessa helsinkiläisessä kaupunginosassa asuu myös pienituloisia, sillä se on se keino, jolla kaupunki haluaa pienentää segregaatiota.
Varmasti Töölössäkin asuu ihmisiä, jotka elävät yli varojen. Pääsääntöisesti em. kaupungiosat ovat kuitenkin alueita, joissa neliöhinnat ovat luokkaa 2-3x Itä-Helsingin hinnoista. Siinä vaiheessa joku parkkipaikan vuosihinta on lillukanvarsi asumiskustannuksia laskettaessa.

Autosta luopuminen palveluita käyttämällä on aika kaukainen ajatus. Harrastukset, työmatkat, mökillä käyminen yms. muuttuvat todella haasteellisiksi ilman autoa, etenkin jos on perhettä jota pitää kyyditä.
Varmasti näin, mikäli lapset harrastavat jääkiekkoa, vaimo käy töissä Sipoossa ja itse harrastaa miekkailua Vantaalla. Tosin tällöin aika moni tekee sen johtopäätöksen, että on joko pakko maksaa siitä auton pidosta tai muuttaa kauemmas keskustasta.


Mihin sä käyttäisit niitä kadunvarsia? Otetaan vaikka Steniuksentie tai Sankaritie.

Päivisin ihmiset lähtevät töihin ja kaduilla parikissa olevista autoista n. 2/3 lähtee liikkeelle. Liikun pari pitkää lenkkiä päivässä pitkin Haagaa eikä siellä mitään seisotettavia kakkosautoja näy.
Ymmärsin, että keskustelussa pyritään vaikuttamaan etupäässä tiheästi rakennettuun kantakaupunkiin, jossa neliöhinnat ovat autoilun myötä melko tehottomassa käytössä.

Laajassa mielessä kyse on kuitenkin liikenne- ja kaupunkisuunnittelun kokonaisuudesta, jossa voidaan joko tukea autoilua tai julkista liikennettä. Näistä jälkimmäinen on aika luonteva valinta, kun halutaan lisätä asumismukavuutta, tehokasta tilankäyttöä ja kaupungistumiskehitystä.

Varmasti osa ihmisistä haluaa asua ytimessä ja omistaa auton. Silloin siitä pitää kuitenkin maksaa ns. markkinahintaa eli enemmän kuin jossain Itä-Helsingissä, missä lääniä riittää joka suunnassa.

Triplan kohdalla nähdään tämä, mistä puhun: ihmiset haluavat päästä autolla joka paikkaan mutta eivät ole valmiita maksamaan siitä mitään. Tuonne Triplaankin pääsee julkisesti todella helposti, mikäli haluaa päästä viettämään aikaa ja tekemään kevyitä heräteostoksia. Sitten jos haluaa ostaa viikon ruoat tai koko suvun joululahjat, niin fine, kannattaa ottaa se auto mukaan. Siinä kohtaa se parkkimaksukaan ei enää ole niin iso siivu kustannuksista.

Varmasti tämänkin keskuksen kohdalla tullaan manaamaan huonoja aikoja, mutta pidemmän päälle asiakkaita virtaa tasaisesti pelkästään keskeisestä sijainnista johtuen. Miksi joku vantaalainen arkiruoan ostaja muutenkaan lähtisi Jumbon sijasta Triplaan? Tuskin ovat sitä ensisijaista kohderyhmää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös