Jungnerilta hyvä ehdotus:
Mikael Jungner uskoo, että hänen ideansa nopeuttaisi ”turhista autoista” luopumista. Hänellä itsellään on avoauto, jolla on ajettu 15 000 kilometriä kolmessa ja puolessa vuodessa.
www.hs.fi
Pieni askel voisi olla sekin, että jokaiselle helsinkiläiselle normaalisti liikenteessä olevan auton omistajalle annettaisiin esimerkiksi 20 mobiililippua vuodessa. Näin helpotettaisiin päätöstä jättää auto kotiin osassa matkoja Helsingin sisällä. Jos mobiililipuilla ei olisi käyttöä, ne jäisivät käyttämättä ilman siirto- tai vastaavaa mahdollisuutta.
Täysin dystooppista paskaa, jos sallitaan jyrkkä muotoilu. Tai no, eihän tuollaista vakavissaan ehdotella, kunhan provoillaan pahoille autoilijoille.
Jungner nyt on muutenkin aivan täysin sekaisin (esim. hänen kieleen liittyvät ulostulonsa), tai vain yrittää olla jonkinlainen yhden miehen ajatushautomo, mutta kyllä menee aivan täysin ohi ja yli tuo ajatus. Ensinnäkin yhteiskunnan palvelullistuminen on puistattava kehitys, johon ei pitäisi lainkaan luisua, sillä sen myötä tulee maksaneeksi aivan turhasta. Nykyisinhän jengi tilaa vaatteiden lisäksi ruokansa ja jopa siivouksensa netistä, mikä on kyllä aivotonta touhua.
Mitä tuohon auton käyttämisen jatkuvaan kurittamiseen tulee, niin ei voi lainkaan välttyä ajatukselta, että halutaan vain huonontaa parasta vaihtoehtoa, jotta huonommat näyttäisivät paremmilta. Sama meininki kuin Itäväylällä, jossa on 70 kmh-rajoitus, jotta kahdeksaakymppiä ajava metro näyttäisi houkuttelevammalta. Joku AB-lippu on esim. minulle aivan turha: käyn toissä Vantaalla C-vyöhykkeellä ja AB-vyöhykkeitä käytän julkisilla ehkä sellaiset 40-50 kertaa vuodessa edestakaiset matkat laskien. Keskusta on asia erikseen, mutta tuollaisen kulun lisääminen keskustaa miellyttävämmille asuinalueille, kuten vaikka Munkkaan tai Haagaan olisi silkkaa kiusaamista, jota Helsingin kaupunki on toki myöntänytkin tämän olevan.
Jotta tuollainen Jungner-lisä parkkipaikkamaksuun tulisi, sen pitäisi tarkoittaa jokaiselle omaa parkkipaikkaa sähkötolppineen päivineen ja sisältää niin ikään erittäin huolellisesti toimiva huoltopalvelu, joka takaisi, että yhdelläkään parkkipaikalla ei olisi esim talvisin lunta ja että sähkötolppa toimisi moitteetta. Siltikään tuollainen summa ei olisi perusteltu ja aiheuttaisi todella monelle taloudelle vakavia taloudellisia ongelmia. Joukkoliikenteen käyttäminen on elämää huonontava pakkorako: sen todellinen arvo on näet todella pieni sikäli kun sitä vertaa oman auton suomiin mahdollisuuksiin liikkua (jälleen poislukien Keskusta); se vie epämukavasti ja hitaasti ihmisen sieltä, missä hän ei ole sinne, minne hän ei ole menossa. Autolla pääsee nopeasti, tehokkaasti ja mukavasti perille. Tämä tarkoittaa siis esim. kastumatta, hikoilematta, tavaroiden kanssa, useamman pisteen kautta jne.
Pakko sanoa, että onneksi meillä on oma lämmin parkkihalliruutu oman talon vieressä. Eipähän tarvitse alistua kaikelle Sinnemäen ja hänen hengenheimolaistensa autovihalle.