Helsinki

  • 617 054
  • 3 726

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
Nämä ovat ennusteita, kyllä, mutta ennusteet eivät ole elinkeinojen näkökulmasta kuin puolet alueen veto- ja pitovoimasta, jos sitäkään. Esim. Redissä tuli iso määrä konkursseja ja muuttoja ja vielä isompi määrä ns. läheltäpiti-tilanteita, kun asiakkaita ei tullutkaan luvattua määrää. Siellä tehtiin korjausliikkeitä, ja samaa uumoilen Mällillekin.

Redin isoin ongelma oli ajoitus. Alue ei ole millään muotoa valmis ja asukkaita tulee vielä hitokseen enemmän alueelle kuin siellä nyt on. Majakkakaan ei ole vieläkään valmistunut ja senhän piti muistaakseni alunperin valmistua melko lailla samoihin aikoihin Redin kanssa. Tuosta pömpelistä jo yksistään olisi tullut aika merkittävä asiakasvirta Rediin.
Alueen valmistuessa asiakasvirtaa on aivan varmasti riittävästi, mutta tässä alussa on ilmeisesti mietitty, että lähiseudun asukkaat tulevat sankoin joukoin Rediin kuluttamaan. Tuossa on vain unohdettu minkälaista väkeä Vallilassa ja Sörkässä asuu ja laskettu sen varaan, että uusi keskus imisi Itiksestä väkeä länteen päin.

Kallion alueen ruokatarjonta on jo itsessään sen verta hyvä, että harva lähtee lounastamaan Rediin. Mitään kulutusjuhlaakaan Vallilan ja Sörkän hipstereillä ei saa aikaiseksi ja vastaavasti idässä päin Itis on paljon selkeämpi kokonaisuus kuin Redi, jolloin monelle taisi riittää se yksi ja ainut kerta. Toki on täysin ymmärrettävää, että Kalasataman alue tarvitsi näitä palveluita. Se kämänen Siwa/K-Market ei ihan ole sitä, mitä oli luvattu asukkaille.

Onhan Redikin petrannut isosti sen alun jälkeen ja kyllä siellä ihan hyvin ihmisiä näkyy. Pasilan ja Triplan selväksi eduksi näen sen, että alueella on jo oikeasti ihmisiä, jotka kokevat Pasilan alueen omakseen.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Hesarin jutussa Triplasta ( Kommentti: Kuka putoaa kyydistä? Triplan kauppakeskus on yllätyksetön, mutta nyt alkavassa pudotuspelissä sillä on yksi valtti ) on kartta, johon on merkitty kaikki pääkaupunkiseudun kauppakeskukset. Onhan noita jo melko paljon, joten ei hirveän suuri yllätys olisi, jos sieltä heikoimmat sortuisivat. Kuten täällä onkin jo todettu, kauppakeskuskset ovat aika samanlaisia. Pääosin samoja kauppoja ja omaperäisyys ei ensimmäisenä tule mieleen. Ei tilanne kuitenkaan ihan niin huono ole, että kauppakeskus = prisma, mitä tuossa muutamissa viesteissä on maalailtu.

Juuri nyt näyttää siltä, että kilpailu on johtamassa jonkinlaisiin eroihinkin. Kampin kauppakeskukseen aukeaa marraskuussa Japanilaisen Mujin jättimyymälä. Tuo vie kampista koko neljännen kerroksen. Mujin konsepti on nykyaikaan sopiva. Luontoystävällisyys, laatu, edullisuus, "no-brand" yms. Olettaisin tuon kaupan haalivan asiakkaita vähän kauempaakin. Jossain lehtijutussa Triplasta kerrottiin, että sinne aukeaa mm nippu Puolalaisten vaateketjujen kauppoja. Enpä ollut tuollaisista ketjuista koskaan kuullutkaan, mutta enpä minä muodista mitään tiedäkään. Onpahan kuitenkin edes jotain, mitä muilla ei ole. Saattavat siis toimia kohderyhmilleen houkuttimina saapua kauempaakin.

Capperi -pizzeria osui omaan silmään triplan ravintolalistasta. Oulunkylään olen pari kertaa suhannut junalla ihan vaan pizzan takia. Eiköhän tuo ole riittävä houkutin meikäläisellä tuonne ainakin kerran vuodessa piipahtaa. Muuta tarvetta tuonne menoon ei kyllä pikavilkaisulla taida ollakaan.
Mujin tulo Helsinkiin on kyllä hieno juttu, vaikka yleensä en kyllä reissuilla ole paikasta vakuuttunut. Sitä päivää odotellessa kun toinen japanilaisjätti Uniqlo rantautuu Suomeen. Nythän ovat jo Tukholmaan ja Kööpenhaminaan myymälät avanneet. Toivottavasti pian stadiinkin.

Capperi Triplassa olikin uutta tietoa. Pari kertaa tullut itsekin Oulunkylässä syötyä ja kieltämättä erinomaista pizzaa saa sieltä. Omaan makuun Tribunali keskustassa on vielä parempi, mutta nämä ovat vivahde-eroja.

Tuossa on vain unohdettu minkälaista väkeä Vallilassa ja Sörkässä asuu ja laskettu sen varaan, että uusi keskus imisi Itiksestä väkeä länteen päin.
Eikös sinne Herttoniemeenkin avaudu se joku Hertsi kohta. On kyllä kauppakeskusta joka puolella...
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Suurissa kaupungeissa tehdään todella paljon ns. poliittista valo-ohjausta. Bussit ensin jne. mutta myös sitä, että valot vaihtuvat aina edellisestä risteyksestä liikkeelle lähteville punaisiksi. Näin pyritään vaikuttamaan mielikuvaan siitä, että autoilu olisi nopea ja tehokas tapa liikkua. Ja tämä on täysin satavarma tieto. Olen istunut monenkin kaupungin johtavien liikennesuunnittelijoiden kanssa niissä pöydissä, joissa näistä keskustellaan.

Kyllähän se harmittaa istua valoista toiseen esim 1 km matkalla. Tyhjäkäyntiä, ainakin autossa. Jonkun verran olen ollut samasta asiasta puheissa mm. valtuuston/hallituksen/lautakuntien tyyppien kanssa. Olen ymmärtänyt, että tällä tavalla pyritään leikkaamaan henkilöautojen nopeuksia, jotta kevyen liikenteen turvallisuus paranisi ja maan päällä tapahtuvan joukkoliikenteen matka-aika lyhenisi. Tilastollisesti katsoen sekä kevyt liikenne että joukkoliikenne on tästä hyötynyt.

Mahdollisuuksia tulisi tutkia. Kuten pohtia uudelleen - taas kerran - keskustatunneli, rajata autojen määrää keskustassa, nostaa asukaspysäköinnin maksut keskustassa 1 500 euroon, laittaa tietyn määrän jälkeen ylimääräiset punaiset kaikille keskustaan pyrkiville autoille bulevardeilla/moottoriteillä, kieltää autoilu keskustassa, ottaa käyttöön tietullit/ruuhkamaksut ja parantaa vielä joukkoliikennettä tai päästää sisään parittomat ja parilliset rekisterinumerot vuoropäivin. Näistä osa tai monissa tapauksissa enemmän kuin 1-2 on käytössä maailmalla.

Huomaathan, että nämä korjaustoimenpiteet eivät olleet esityksiäni tai näkemyksiäni. Niitä vaan on käytössä eri puolilla maailmaa.
 

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
Eikös sinne Herttoniemeenkin avaudu se joku Hertsi kohta. On kyllä kauppakeskusta joka puolella...

Hertsi taitaa olla pienempää kokoa kuin nämä muut. Lauttiksen kokoinen? Jolloin se keskus imee ne pari ruokakauppaa, kahvilan, ärrän, apteekin, parturin, juottolan, syöttölän ja pari muuta sisälleen. Moiselle kauppakeskukselle riittää vähempikin asiakasvirta, eikä tuon paikan kävijät ole varsinaisesti pois taas Redin kävijöistä. Harva kuitenkaan käy ruokakaupassa pari metropysäkkiä aiemmin.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Huomaathan, että nämä korjaustoimenpiteet eivät olleet esityksiäni tai näkemyksiäni. Niitä vaan on käytössä eri puolilla maailmaa.
Toki. Itse olen kiinnittänyt katseeni Köpiksen älykkääseen liikennejärjestelmään, jota kehitetään tällä hetkellä. Siinä johtoajatus on leikata pienhiukkasten määrää asuinalueilla vähentämällä autojen paikallaan seisomia aikoja. Tällä tavalla on saatu vähennettyä liki 20% pienhiukkaspäästöistä ja yli 10% hiilideoksidipäästöistä testausalueilla. En tiedä onko tästä vielä netissä mitään, mutta linkkaan jos saan tanskalaiskollegoilta aiheeseen liittyvää nettimateriaalia.

Itse olisin valmis rajoittamaan keskustaliikennettä ainakin siihen asti, että keskustatunneli rakennetaan. Ja se kyllä rakennetaan jossain vaiheessa joka tapauksessa, nyt kalliilla tai myöhemmin kalliimmalla.
 

Oles

Jäsen
Suosikkijoukkue
Anaheim Ducks, Leijonat
Hertsi taitaa olla pienempää kokoa kuin nämä muut. Lauttiksen kokoinen? Jolloin se keskus imee ne pari ruokakauppaa, kahvilan, ärrän, apteekin, parturin, juottolan, syöttölän ja pari muuta sisälleen. Moiselle kauppakeskukselle riittää vähempikin asiakasvirta, eikä tuon paikan kävijät ole varsinaisesti pois taas Redin kävijöistä. Harva kuitenkaan käy ruokakaupassa pari metropysäkkiä aiemmin.

Hertsi on kyllä outo ratkaisu, koska sehän ei sijaitse metroaseman yhteydessä varsinaisesti vaan asemalta pääsee jotain siltaa pitkin Itäväylän yli sinne, mutta eihän sinne vahingossa eksy. Myöskin ne bussit liikkuvat käsittääkseni jatkossa edelleen siitä aseman vierestä, joten turhaa edestakaisin kulkemista tulee tuolla asioiminen. En tiedä muuttavatko aseman läheiset K-supermarket ja S-market tuonne kauppakeskukseen, jos ei niin voi tulla vähän ylitarjontaa ruokakaupoista, kun sinne Hertsiin kumminkin tulee joku ruokakauppa. Metroaseman viereinen palkittu K-supermarket on varmasti monille mieleinen jatkossakin.
 

ElmerMoody

Jäsen
Suosikkijoukkue
✦ IFK ✦
Hertsi on kyllä outo ratkaisu, koska sehän ei sijaitse metroaseman yhteydessä varsinaisesti vaan asemalta pääsee jotain siltaa pitkin Itäväylän yli sinne, mutta eihän sinne vahingossa eksy. Myöskin ne bussit liikkuvat käsittääkseni jatkossa edelleen siitä aseman vierestä, joten turhaa edestakaisin kulkemista tulee tuolla asioiminen. En tiedä muuttavatko aseman läheiset K-supermarket ja S-market tuonne kauppakeskukseen, jos ei niin voi tulla vähän ylitarjontaa ruokakaupoista, kun sinne Hertsiin kumminkin tulee joku ruokakauppa. Metroaseman viereinen palkittu K-supermarket on varmasti monille mieleinen jatkossakin.

Hertsiin tulee Prisma ja se on ainakin näin Kalliossa asuvalle erinomainen asia. Itäväylää pitkin ei mene kuin muutama minuutti perille. Ei ne Viikki tai Itiskään kaukana ole, mutta aikaa menee paljon enemmän. Viikkiin joutuu kiertämään ja Itikseen on reilu tuplamatka + Kehä I:n risteys.

Ihmettelin kovasti kun Rediin ei tullut Prismaa. Vaikka siellä hyvä ruokakauppa nyt K:n muodossa onkin, niin hinnoissa ei silti pärjää Prismalle kun tekee ruokaostokset kerran viikossa. Triplan Prisma on lähimpänä, mutta tuo parkkimaksu saattaa tulla syyksi miksi mielummin päädymme Hertsiin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Oles

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Autoilun vs. joukkoliikenteen nopeus on kiinni kokoomuksen ja vihreiden voimatasapainosta. Helsingissä ei ole vielä muille eurooppalaisille metropoleille tyypillisiä ydinkeskustan pikaraitiotieyhteyksiä. Pari tällaista linjaa myös ydinkeskustaan (ei ainoastaan ulos meneville väylille) nopeuttaisi kulkemista huomattavasti, mutta olisi toki autoilijoiden kulkumahdollisuuksista pois. Nykyiset ratikat ovat sympaattisia, mutta toivottoman hitaita valoissa seisoskelijoita. Ehkä nyt eletään huonojen kompromissien aikaa, kun kaikki ovat hivenen tyytymättömiä.

Kyllä, Kokoomuksella ja Vihreillä on yhdessä paljon valtaa. Ydinkeskustan osalta näkisin, että henkilöautoja on vähennettävä, ja joukkoliikennettä sekä kävelyä suosittava.

Itse autoilen keskustassa aika usein ja pidän sinänsä sitä aika vaivattomana -- ruuhkia ei oikeastaan ole muualla kuin ulosmenoteillä -- toki kadunvarren pysäköintipaikassa on ainakin kotikadullani hakemista klo 17 jälkeen. Halpaahan tuo asukaspysäköinti on. Summa summarum: olisin valmis säätämään tasapainoa sujuvamman joukkoliikenteen suuntaan ja vaikka maksamaan pysäköinnistä enemmän.

Keskustassa asuneena oli aika ikävä pyrkiä länsiväylää autolla Kamppiin, koska ruuhkaa riitti pahimpaan aikaan. Sen huomasin, että iso osa ajoi vain keskustan läpi. En kannata läpiajoa lainkaan, vaikka en asu enää keskustassa. Voisi olla esim tiettyinä kellonaikoina rekisterinlukuohjelma käytössä, ja pieni taloudellinen kannuste niille, jotka eivät asu keskustassa, mutta ajavat sen läpi.


Tietullit (inc. ruuhkamaksut) toimivat nykyisin -- ainakin Tukholmassa -- niin älykkäästi ja automaagisesti, että niitä ei edes huomaa ennen kuin maksulappu kolahtaa postista (sen saa varmaan myös sähköpostiinsa), joten pitäisin sitä varsin toteuttamiskelpoisena vaihtoehtona. Keskustatunneli on jo poliittinen dinosaurus ja se ei nouse hautausmaalta ennen kuin koko liikenne on sähköistetty, jos silloinkaan.

Tietullit ovat varmasti yksi mahdollisuus monen muun ohella. Jos tulevaisuudessa luokkaa 10 miljoonan laivamatkustajan liikennettä Jätkäsaaresta ei siirretä pois keskustasta - minne se on kovalla vaivalla saatu - keskustatunneli nousee esille. Laivojen osalta voi toki esittää, että eivät enää rakentaisi matkustajalaivoja, jotka vetävät 750 rekkaa tai rahtilaivoja, jotka vetävät 750 matkustajaa. Että tekisivät yhden sijasta kaksi. Mutta epäilen, onnistuuko Helsingin takia.

Toki. Itse olen kiinnittänyt katseeni Köpiksen älykkääseen liikennejärjestelmään, jota kehitetään tällä hetkellä. Siinä johtoajatus on leikata pienhiukkasten määrää asuinalueilla vähentämällä autojen paikallaan seisomia aikoja. Tällä tavalla on saatu vähennettyä liki 20% pienhiukkaspäästöistä ja yli 10% hiilideoksidipäästöistä testausalueilla. En tiedä onko tästä vielä netissä mitään, mutta linkkaan jos saan tanskalaiskollegoilta aiheeseen liittyvää nettimateriaalia.

Vastaavasta on monta kertaa ollut juttua mm. autolehdissä. Nyt taitaa kaikki(?) uudemmat autot olla start-stop-järjestelmällä varustettuja. Kai sekin auttaa jotain? Seuraavaksi voisi olla tulossa enemmän älyliikennevaloja ja älytoimintoja, joilla voidaan esimerkiksi koko kaupungissa optimoida liikenteen päästöjä mahdollisimman alas. Jo lähivuosina (max 2029) uskoakseni tällaista on nykyistä enemmän. Voisi olla niinkin, etä rek. numeron perusteella autot saavat oman kaistan, ja päästöiltään suuret ovat hitaimman ohjauksen puitteissa.

Itse olisin valmis rajoittamaan keskustaliikennettä ainakin siihen asti, että keskustatunneli rakennetaan. Ja se kyllä rakennetaan jossain vaiheessa joka tapauksessa, nyt kalliilla tai myöhemmin kalliimmalla.

Ei muuta mahdollisuutta ole. Tiedän jo nyt yhden perheen, joka muutti pois Jätkäsaaresta, koska miehen työssäkäyminen oli saapumisen osalta luokkaa suunnilleen. Kun tuli esim hälytys sairaalaan, olisi tarvittu helikopteri taksin, bussin tai oman auton sijasta. Ei se näin voi toimia ja mitä enemmän tulee keskustaan liikennettä, sitä enemmän tulee ongelmia. Molempia on luvassa, ellei tehdä paljonkin.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Kyllä. Suurissa kaupungeissa tehdään todella paljon ns. poliittista valo-ohjausta. Bussit ensin jne. mutta myös sitä, että valot vaihtuvat aina edellisestä risteyksestä liikkeelle lähteville punaisiksi. Näin pyritään vaikuttamaan mielikuvaan siitä, että autoilu olisi nopea ja tehokas tapa liikkua. Ja tämä on täysin satavarma tieto. Olen istunut monenkin kaupungin johtavien liikennesuunnittelijoiden kanssa niissä pöydissä, joissa näistä keskustellaan.

Eli tehdään tahallaan pienhiukkaspäästöjä lisääviä ratkaisuja? Sehän kuulostaa nykytiedon valossa kansanmurhalta. Minun matkustamiseni julkisilla on moninkertaistunut. Autoilu muuttunut murto-osaan aiemmasta. Syy ei ole lainkaan siinä että autoilu olisi muuttunut hankalaksi, vaan se että työmatkalippua käyttäessäni olen ryhtynyt käyttämään sitä muuhunkin.

Auton puolesta puhuu se, että jos joutuukin seisomaan punaisissa valoissa, niin ainakin on lämmintä. Toisin kuin bussipysäkillä esimerkiksi juuri nyt.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vastaavasta on monta kertaa ollut juttua mm. autolehdissä. Nyt taitaa kaikki(?) uudemmat autot olla start-stop-järjestelmällä varustettuja. Kai sekin auttaa jotain?
Kyllä se jotain auttaa, ei niitä muuten valmistettaisi. Ongelmana on raskas liikenne, jossa tuollaisia ei ole ja jotka muutenkin aiheuttavat todella suuren osan kaupunkien liikennepäästöistä. Köpiksessä idea on siis siinä, että kokoojakaduilla tulisi liikenteen päävirralle ns. vihreä aalto. Haaste on ollut siitä iso, että päävirta ei liiku tasaisella syklillä, jolloin tarvitaan paljon antureita ja softaa, mikä taas tekee kehityksestä hidasta ja jossain määrin kallista. Mutta se nyt on edelläkävijän rooli.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kyllä se jotain auttaa, ei niitä muuten valmistettaisi. Ongelmana on raskas liikenne, jossa tuollaisia ei ole ja jotka muutenkin aiheuttavat todella suuren osan kaupunkien liikennepäästöistä. Köpiksessä idea on siis siinä, että kokoojakaduilla tulisi liikenteen päävirralle ns. vihreä aalto. Haaste on ollut siitä iso, että päävirta ei liiku tasaisella syklillä, jolloin tarvitaan paljon antureita ja softaa, mikä taas tekee kehityksestä hidasta ja jossain määrin kallista. Mutta se nyt on edelläkävijän rooli.

Idea on hyvä ja mielestäni vastaavaa on kokeiltu Helsingissä. Raskas liikenne ei kuulu keskustaan. En usko, että tästä on missään isommassa kaupungissa erimielisyyttä.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: V-G-

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Vaikka totesin, että keskustatunneli palaa käsittelyn, nopeus yllätti. Tunnelia käsitellään seuraavassa kaupunginhallituksessa:





e: nyt kun HS päivitti aiemman hyvin lyhyen uutisensa, tässä yksi olennainen uusi kohta Vapaavuorelta:

"Keskustatunnelin herättämisen sijaan toimenpiteessä onkin Vapaavuoren mukaan kyse ennen kaikkea tyrmätyn hankkeen jälkihoidosta. Kaupunkiympäristölautakunta päätti kokouksessaan lopettaa keskustatunnelin selvittämisen ja jatkaa kävelykeskustan laajentamisen selvittämistä. ( ) Se miten mennään eteenpäin keskustan kehittämisessä ei voi jäädä sen varaan mitä Kylkin [kaupunkiympäristölautakunnan] enemmistö sattui vastaesityksessään kirjaamaan. Keskustan isot liikenneratkaisut ja laajemmin keskustan elinvoimaisuuden turvaaminen on äärimmäisen vakava asia ja vaatii huolellisesti punnittua pohdintaa ja selvittelyä.”

"OTTO-OIKEUDEN käyttämisen lisäksi Vapaavuori ilmoittaa blogissaan käynnistävänsä perjantaina kaksi pidempään valmistelemaansa projektia. Vapaavuori haluaa laajan selvityksen siitä miten globaalien trendien tuomat muutokset vaikuttavat tulevaisuudessa Helsingin liikenteeseen. Toinen selvitys koskee Helsingin Sataman tulevaisuutta ja sitä, pitäisikö joitain satamatoimintoja siirtää pois kaupungin keskustan liepeiltä ruuhkien vähentämiseksi".


Vaikea olisi ilman Helsingin Sataman toimintojen osittaista siirtoa pois löytää ratkaisu, jossa tulevaisuuden jopa 10-15 miljoonaa vuosittaista matkustajaa tuhansien rekkojen kanssa voidaa ahtaa Jätkäsaareen ilman keskustatunnelia (jolle on keksitty jo aiemmin uusi nimi, kokoojakatu).
 
Viimeksi muokattu:

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
En nyt muuten omaa kauhean vahvoja mielipiteitä tuosta Triplasta, eivätköhän markkinat osaa ylitarjontaongelman ratkaista. Mutta aivan pikkuusen ottaa päähän tuo "arkkitehtuuri": tehdään todella suurisuuntainen, näkyvä ja kallis projekti ja tuloksena on Itä-Saks..., korjaan, -Pasila v2.0. Ei hyvää päivää.

Mutta noin muuten mielenkiintoista keskustelua tässä ketjussa - Soininvaaran esittämä "vasemmistolainen markkinaliberalismi" olisi aika tervetullut asia tässä maassa. Selvästikään punaveristen, nautaa elävältä syövien setämiesten massa JA:ssa ei ole huomannut, miten paljon julkista piilosubventiota heidän elämäntavalleen tämä yhteiskunta tarjoaakaan...
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mutta aivan pikkuusen ottaa päähän tuo "arkkitehtuuri": tehdään todella suurisuuntainen, näkyvä ja kallis projekti ja tuloksena on Itä-Saks..., korjaan, -Pasila v2.0.
Juuri tänään kollegalle sanoin, että sopii hyvin Itä-Pasilan viereen.

Harmi kun Suomessa osataan kuitenkin hienojen rakennusten suunnittelu ja rakentaminenkin. Esimerkiksi Helsingin Yliopiston kirjasto on mieleatäni hienosti onnistunut kokonaisuus.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mällin arkkitehtuurissa häiritsee kolme asiaa:

1. Se kivijalan kuplapelti näyttää samaan aikaa halvalta ja ällöttävältä.
2. Vessakaakelista ei vieläkään ole päästy eroon. Vaikea ymmärtää.
3. Kokonaisuus näyttää massiivisuudessaan klohmolta. Kadun tasolla tuota ei huomaa, mutta parin korttelin päästä katsoessa tuo on varsin palikkamainen kortteli. Itse olisin lisännyt koko helahoitoon 15 kerrosta. Siten olisi saatu siromman näköinen kokonaisuus ja toisaalta asuntorakentamisen painetta pois lähiseudulta, kuten Vihdintien varren metsiltä.

Pasilan mälli on aikaansa edellä - näyttää rumalta ja vanhalta jo nyt eikä vasta kymmenen vuoden päästä.
 

nummenkallio

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Kaikki valittaa, miten Stadissa on kaikki päin vittua. Niin minäkin tein, kun asuin siellä. Mutta nyt kun asun taas, niin olen huomannut tuon valittamisen turhuuden. Stadissa voi valittaa detaljeista, mutta kyllä Stadi on kokonaisuutena ihan helvetin hyvä kaupunki. Ei mulla muuta.
 
Viimeksi muokattu:

Vahva tunne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kaikki valittaa, miten Stadissa on kaikki päin vittua. Niin minäkin tein, kun asuin siellä. Ja vaikka nyt asun taas, niin olen huomannut tuon valittamisen turhuuden. Stadissa voi valittaa detaljeista, mutta kyllä Stadi on kokonaisuutena ihan helvetin hyvä kaupunki. Ei mulla muuta.
Vielä. Onnea valitsemallanne tiellä.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
@nummenkallio

Eihän Helsingissä mitään vikaa ole. Poliittisesta kentästä ja virkamiehistä nyt voi olla montaa mieltä, mutta ei ne nyt Helsinkiä ainakaan vielä ole pilanneet. Välimatkat Helsingissä ovat kohtuullisen ja ajallisesti varsinkin julkisilla, jos huonosti sattuu. Vaikka kuinka puhutaan jostain metropolista, niin aika pikkukaupunkihan Helsinki väestöllisesti ja muutenkin on. Valitsee mieleisensä paikan asua ja sen mukaan valitsee työpaikan, niin mikäs täällä on ollessa. Ei se tietenkään kaikilta onnistu, Ensimmäistä kertaa sitä tässä viimeisen vuoden aikana on tullut mietittyä, että voisi sitä Suomessakin kai jossain muuallakin asua. Ainakin yrittää. Uran kannalta se olisi varmaan valinta, mutta kai niitä kohtuullisen järkeviä töitä muuallakin olisi. PItää miettiä, jos kivet alkaa polttelemaan.
 

V-G-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mullekin Helsinki on rakas, ehkä jopa rakkaampi kuin olisi hyvästä. Tulee paljon stressiä ja surua näinä yleiskaavan aikoina. Olisi ehkä helpompaa, jos ei olisi niin juurtunut ja kiintynyt yhteen paikkaan, kuin minä tähän Länsi-Helsinkiin.

On myönnettävä, että tällä hetkellä olen kovasti huolissani siitä, että ne kaupunginosat, jotka ovat mielestäni hienoja ovat menossa pahasti pilalle. Yleiskaavassa annetaan aika vapaa kädet tuhota ainakin Munkinseutu ja Haaga sikäli kun väljyys ja vehreys ovat ne keskeisimmät arvot.

Helsinki ei kasvamalla parane, ei ainakaan nykyisen kasvun mallilla, jossa keskiluokan osuus kutistuu ja tuettu asuminen lisääntyy. En myöskään usko kasvuennusteisiin. Viimeksi kun Helsinkiä yleiskaavotettiin, ennuste manasi Helsinkiin n. 850 000 asukasta vuoteen 1975 mennessä, mutta totuus oli, että väkimäärä kääntyi laskuun vuonna 1969 vajaan 600 000 paikkeilta. Kaupungistumiset ovat aaltoja; niissä on nousut ja laskut. Toivottavaa olisi, että Suomen kaupungistuminen tarkoittaisi muutakin kuin muuttoa pääkaupunkiseudulle.

Itse en halua asua tiiviissä, eli ahtaassa ympäristössä. Asun mieluummin väljässä ja viihtyisässä ympäristössä, kuten nyt laadukkaassa Etelä-Haagassa. Sinnemäkeläistä puhetta vaivaa yksioikoisuus: puhutaan kaupunkimaisesta rakentamisesta, suunnittelusta, elämästä jne. tarkoittaen urbaania. Tässä unohtuu melkein aina, että esikaupunkimaisuus, suburbaanius, on myös kaupunkimaista. Se on keskeinen helsinkiläinen arvo ja voimavara.

Itselleni huonoimpia asuinalueita Helsingissä ovat keskusta sekä idän ja pohjoisen meluisat ja runsasväkiset alueet joissa on paljon 1970-luvulta eteenpäin rakennettuja taloja. Näitä ovat siis esim Kamppi, Hakaniemi, Kallio, Harju, Vallila yms. sekä ghettobeltin Rastilat, Malmit, Tapulikaupungit, Mellunmäet, Kontulat ja sen sellaiset. Jos läntisestä Helsingistä tehdään sellaista, täytyy muuttaa pois. Kenties johonkin Lohjan lähelle järven rantaan omakotitaloon tms.
 

Styge

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Pens, änärin suomalaiset
Mullekin Helsinki on rakas, ehkä jopa rakkaampi kuin olisi hyvästä. Tulee paljon stressiä ja surua näinä yleiskaavan aikoina. Olisi ehkä helpompaa, jos ei olisi niin juurtunut ja kiintynyt yhteen paikkaan, kuin minä tähän Länsi-Helsinkiin.

On myönnettävä, että tällä hetkellä olen kovasti huolissani siitä, että ne kaupunginosat, jotka ovat mielestäni hienoja ovat menossa pahasti pilalle. Yleiskaavassa annetaan aika vapaa kädet tuhota ainakin Munkinseutu ja Haaga sikäli kun väljyys ja vehreys ovat ne keskeisimmät arvot.

Helsinki ei kasvamalla parane, ei ainakaan nykyisen kasvun mallilla, jossa keskiluokan osuus kutistuu ja tuettu asuminen lisääntyy. En myöskään usko kasvuennusteisiin. Viimeksi kun Helsinkiä yleiskaavotettiin, ennuste manasi Helsinkiin n. 850 000 asukasta vuoteen 1975 mennessä, mutta totuus oli, että väkimäärä kääntyi laskuun vuonna 1969 vajaan 600 000 paikkeilta. Kaupungistumiset ovat aaltoja; niissä on nousut ja laskut. Toivottavaa olisi, että Suomen kaupungistuminen tarkoittaisi muutakin kuin muuttoa pääkaupunkiseudulle.

Itse en halua asua tiiviissä, eli ahtaassa ympäristössä. Asun mieluummin väljässä ja viihtyisässä ympäristössä, kuten nyt laadukkaassa Etelä-Haagassa. Sinnemäkeläistä puhetta vaivaa yksioikoisuus: puhutaan kaupunkimaisesta rakentamisesta, suunnittelusta, elämästä jne. tarkoittaen urbaania. Tässä unohtuu melkein aina, että esikaupunkimaisuus, suburbaanius, on myös kaupunkimaista. Se on keskeinen helsinkiläinen arvo ja voimavara.

Itselleni huonoimpia asuinalueita Helsingissä ovat keskusta sekä idän ja pohjoisen meluisat ja runsasväkiset alueet joissa on paljon 1970-luvulta eteenpäin rakennettuja taloja. Näitä ovat siis esim Kamppi, Hakaniemi, Kallio, Harju, Vallila yms. sekä ghettobeltin Rastilat, Malmit, Tapulikaupungit, Mellunmäet, Kontulat ja sen sellaiset. Jos läntisestä Helsingistä tehdään sellaista, täytyy muuttaa pois. Kenties johonkin Lohjan lähelle järven rantaan omakotitaloon tms.

Itse ymmärtäisin oikein hyvin, että näistä uusista kaupunginosista tehtäisiin urbaaneja asunalueita tai edes yritettäisiin tehdä. Tarkoitan tässä nyt esimerkiksi nyt tätä uutta Pasilaa, Hernesaarta, Malmia ja Kruunuvuorta. Tietenkin näihin vanhoihin lähiöihin, jollaisessa itsekin asun, voi täydennysrakentaa, mutta niiden ei pitäisi voida muuttaa asuinalueen luonnetta ja talon pitäisi oikeasti sopeutua ympäristöönsä. Mitään kantakaupunkimaisia alueita niistä ei saada kuitenkaan tehtyä ilman vanhan asuntokannan purkamista. Aikalailla samoilla aluerajauksilla mennään, eikä nyt sinänsä yllätä.
 

Luotain

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitenköhän helppokulkuinen on Pasilan asema? Olen niitä, jotka usein vaihtaa junaa Pasilassa. Väliaikaisella asemalla oli vaihto melko nopeaa, kun ei laitureille pääsyä joutunut aivan liiaksi etsimään.
Parin päivän kokemuksella voin sanoa, että uusi asema peittoaa väliaikaisen mennen, tullen ja palatessa. Enemmän tilaa liikkua ja liukuportaat helpottavat varmasti vaihtomatkustajia, ja odotustilaa ja puotejakin on joka lähtöön.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itselleni huonoimpia asuinalueita Helsingissä ovat keskusta sekä idän ja pohjoisen meluisat ja runsasväkiset alueet joissa on paljon 1970-luvulta eteenpäin rakennettuja taloja. Näitä ovat siis esim Kamppi, Hakaniemi, Kallio, Harju, Vallila yms.
Nämähän ovat juuri ne alueet jotka tekevät Helsingistä kaupungin. Kuulostaa että sinulle oikeampi paikka asua olisi joku Oulu, siellä ei ole paljoa taikka oikeastaan lainkaan mitään kaupunkimaisia elementtejä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös