Helsinki

  • 633 581
  • 3 769

palle fontän

Jäsen
Suosikkijoukkue
RDS
Helsingin keskusta-alueella lienee aika paljon ihmisiä, jotka mielellään hankkisivat sähköauton, mutta kotilataus ei taida kovin monelle olla mahdollinen jos autopaikka on kadun varressa. Koskisiko kielto alueella asuvia?

Helsinki taitaa olla linjannut, että kaikilla asuinalueilla pitää olla riittävästi latausmahdollisuuksia. En tosin lähdettä tälle jaksa nyt kaivaa, mutta ihan mutulla tämä ei ole ihan pieni urakka asuinalueille, joissa taloyhtiöillä ei ole omia parkkipaikkoja.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Nyt ammutaan tykillä hyttysiä. Rajoitukset ovat tunnetusti vastenmielisempi vaihtoehto kuin kannustimet. Pelkkää keppiä ilman porkkanaa.
 

Jeffrey

Jäsen
Helsingissä kaavaillaan polttomoottoriautoilla liikkumista osassa keskustaa. Saa nähdä, millainen polemiikki asista tulee syntymään. En ihmettelisi, vaikka porvaripuolueet nostaisivat asian kuntavaaliteemaksi.

Eiköhän nämä toimisi ihan yhtä hyvin kuin nastarenkailla ajamisen kieltäminen. Erikoista meininkiä edes pyrkiä luomaan sääntöjä joita kukaan ei aio valvoa.
 
Suosikkijoukkue
Ei merkittävän kaupungin pallokerho
Eiköhän nämä toimisi ihan yhtä hyvin kuin nastarenkailla ajamisen kieltäminen. Erikoista meininkiä edes pyrkiä luomaan sääntöjä joita kukaan ei aio valvoa.

Kerran vuodessa tehovalvonta, jaetaan muutamat sakot ja laitetaan tiedote mediaan. Kaikki ovat tyytyväisiä.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Minkä lisäksi seudulla ajettavista kilometreistä alkaa erittäin suuri osa olla sähköllä ajettuja (täyssähköt, phevit osuus + niillä ajetaan enemmän) ja se muuttaa rajakustannusta vielä merkittävästi. Vanhanmallinen 40 matkan lippu _järkevällä voimassaoloajalla_ (ainakin puoli vuotta, miksei vuosi) ja paljousalennuksella olisi helposti autoilusta pois.
Nimenomaan näin. Autoilun sähköistymistä ei tule mitata polttomoottori- ja sähköautojen lukumäärän suhteella vaan niillä tehtyjen ajosuoritteiden suhteella.

Tämä liittyy myös suoraan Helsingin haluun jopa kieltää polttomoottoriautoilu portaittain; tulin tänään töihin autolla, koska en ehtisi työn kaltaisiin velvollisuuksiin illalla julkisilla. Maanantaina, eilen ja huomenna käytän julkista työmatkaan. Jos minulla olisi sähköauto, en muuten käyttäisi. En myöskään olisi tiistaina mennyt harrastukseen bussilla.

Jotenkin tuntuu, ettei näistä asioista päättävillä henkilöillä ole alkeellisintakaan käsitystä käyttäytyviä psykologiasta.

@Ann Arbor vielä tähän
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Roihuvuoren kirsikkapuiston perustaja ymmärrettävästi myös harmissaan tilanteesta.

Kerta kaikkiaan vaikea ymmärtää nyt nähtyä huolimattomuutta. Onko ns. maalaisjärki puuttunut työn suorittaneilta ammattilaisilta kokonaan?
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Roihuvuoren kirsikkapuiston perustaja ymmärrettävästi myös harmissaan tilanteesta.

Kerta kaikkiaan vaikea ymmärtää nyt nähtyä huolimattomuutta. Onko ns. maalaisjärki puuttunut työn suorittaneilta ammattilaisilta kokonaan?
Jos pitäisi veikata niin siellä on tullut käsky että leikataan puista oksia etteivät ole tiellä, siellä on joku tyyppi jonka ymmärrys kasveista rajoittuu peruskoulun biologian tunneilla nukkumiseen sitten laitettu suorittamaan työtä ilman mitään järkevää ohjeistusta ja loppujen lopuksi ollaan järkyttyneitä kun homma ei mennytkään kuin Strömsössä. Eli en niinkään osoittaisi niitä oksia leikanneita henkilöitä vaan sitä kenen vastuulla oli työn järjestäminen.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@Ollakseni Jotenkin olisin vain Helsingissä luullut käsitetyn, etteivät rusokirsikat ole "tavallisia katupuita", vaan niiden hoitaminen vaatii erityistä osaamista ja varovaisuutta, etenkin tiedostaen, että viimeisen n. kymmenen vuoden aikana Roihuvuoren kirsikkapuut ovat nousseet valtakunnallisesti tunnetuiksi ja keväisen hamami-juhlan aikaan puistossa on hyvän sään sattuessa suorastaan ruuhka. Puiston olisin siis olettanut olleen Helsingin kaupungille todellinen silmäterä, minkä edustavuuteen olisi voitu olla valmiita myös satsaamaan, ainakin siinä määrin, etteivät huoltotyöt voi epäonnistua näin käsittämättömällä tavalla.

Iltalehden alkuperäisen asiasta kertoneen jutun perusteella sain kyllä käsityksen, että varsinaisen "likaisen työn" olisivat hoitaneet ihan asialle vihkiytyneet ammattilaiset, joten kerrassaan omituinen vyyhti.
 
Viimeksi muokattu:

Fat Cat

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Olen muuten joskus miettinyt, että noita kirsikkapuita voisi istuttaa enemmänkin Helsingin puistoihin. En tiedä, olisiko tälle mitään estettä (paitsi toki raha). Ehkä ehdotan tätä taloyhtiön kokouksessa, kun yksi mätä puu piti viime vuonna kaataa ja tilaa olisi vaikka kuinka.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olen muuten joskus miettinyt, että noita kirsikkapuita voisi istuttaa enemmänkin Helsingin puistoihin. En tiedä, olisiko tälle mitään estettä (paitsi toki raha). Ehkä ehdotan tätä taloyhtiön kokouksessa, kun yksi mätä puu piti viime vuonna kaataa ja tilaa olisi vaikka kuinka.
Kirsikkapuut eivät ymmärtääkseni menesty kovin hyvin ihan kaikissa olosuhteissa, mutta ehdottomasti niitä voisi istuttaa enemmän, kun tuskin hintaero siihen tyypilisimpään pihlajaan tai vaahteraan niin iso on.

Helsingin kehyskunnassa Keravallahan kirsikkapuita sadoittain eri puolilla keskustaa ja sen ulkopuolella ja huhti-toukokuun vaihteen tienoolla väriloistosta päästään nauttimaan kunnolla.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
Aiotaan vaikeuttaa autoilua keskustassa...

ja Vihreiden mielestä satamaliikennettä ei voida siirtää maan alle.

Pässit. Näin sitä kaupunkia kehitetään...
 

Siren

Jäsen
Suosikkijoukkue
Man City, Bolts
Kai sitä sentään jalkakäytävillä saa edelleen vapaasti ajella kaksipyöräisillä? nimim. Ihan jalankulkija-kaverin puolesta kyselen.
 

Dynamo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Aiotaan vaikeuttaa autoilua keskustassa...
Mä asun keskustassa. Käytän autoa varsin harvoin, se voi seistä autotallissa ajamattomana talviaikaan hyvinkin kuukauden putkeen, on joskus seissyt yli pari kuukauttakin. Ajoa tulee vuosittain ehkä jotain 8 000 kilometriä, ja mökkimatkoista 400-500 km (sis. meno-paluun) muodostuu tuosta varmaan yli 6 000 km. Sitten on satunnaisia reissuja sukulaisiin tms. Mökiltä lähimmälle bussipysäkille on jotain 15 km, joten julkiset eivät oikein ole vaihtoehto. Auto on hyväkuntoinen, säännöllisesti huollettu, parikymmentä vuotta vanha. Ikäistään huomattavasti paremmassa kunnossa, mutta ikänsä tähden lähes arvoton, jos sen möisi. Autolla on lähinnä siis käyttöarvo. Jatkossa mun siis pitäisi ostaa joku sähköauto, jonka akusto varmaan kosahtaisi nopeasti pitkien ajamattomuusaikojen tähden. Ja sellainen irtoaisi jollain 20k € hinnalla.

Ihan järjetön tuo idea, ainakin omalta kantilta. Tuon uudistuksen jälkeen tässä pitäisi varmaan muuttaa Espooseen?
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itse kyllä kannatan Helsingin keskustan, sanotaan nyt esim. Siltavuorensalmen ja Hesperian Esplanadin eteläpuolisen alueen kehittämistä oleellisesti kävelypainotteisemmaksi. Silti kategorinen polttomoottoriautojen kielto ei kyllä innosta, vaan se näyttäytyy kovin idealistiselta teolta.

Autokanta sähköistyy vuosi vuodelta ja lienee odotettavaa, että myös ammattiautoilun pärinä ja päästöt tulevat oleellisesti laskemaan, kun 2030-luvulle päästään. Helsinki on Suomen pääkaupunki, sekä ylivoimaisesti suurin kaupunkikeskus. Helsingin onkin mielestäni hyvä olla eri elämänalojen kehityksessä edelläkävijä, mutta en ole ollenkaan varma, edistääkö kategorinen polttomoottorikielto kaupungin menestystä.
 

Ann Arbor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Autoliitto suhtautuu Helsingin kaavailemaan polttomoottorikieltoon kriittisesti.
 

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
Autoliitto suhtautuu Helsingin kaavailemaan polttomoottorikieltoon kriittisesti.
Onhan tuossa kiellossa ihan älyttömästi ongelmia lähtökohtaisesti. Ehkä osaan on vastauksia annettu, en ole lukenut jokaista artikkelia tähän aiheeseen liittyen.

Esimerkiksi miten toimitaan, jos henkilö x tarvitsee työssään autoa ja se sisältää Helsingin keskustassa tai sen läpi liikkumista? Voiko Helsingin kaupunki estää ihmisiltä näin ollen mahdollisella päätöksellään työn suorittamisen tehokkaalla/järkevällä tavalla?

Katajanokka ja Länsisatama molemmat ovat melko lailla keskustassa kiinni, saako näihin enää jatkossa ajaa maaseudulta ilman, että pitää pelätä sakkoja vääränlaisen auton käytöstä?

Kuka tätä ylipäänsä vahtii ja miten? Poliisille toki parhaimmassa tapauksessa helppo tapa tienata rahaa, mutta onko moinen kiusanteko kaupungin puolesta, se mitä poliisien tulisi tehdä? Poliisilla on kuitenkin (heidän oman väittämänsä mukaan) selvä resurssipula, joten eikö esim. tämmöisen vahtiminen veisi paljon tarvittavia resursseja ihan oikeilta töiltä. Vai onko keskustassa kohta kamera, joka kadunkulmassa vahtimassa autoja rekkarin perusteella?

Autokanta ei todellakaan ole vielä niin sähköistetty tai tule sitä olemaan vielä toviin, jotta tuossa päätöksessä olisi mitään järkeä. Infraa sähköauton lataamiseen on edelleen hyvin rajoitetusti, eikä missään nimessä tarpeeksi. Sitä ei ole Helsingin keskustassa, lähiöissä eikä edes lähikunnissa riittävästi tällä hetkellä. Tokihan poliittinen päätöstely ohjaa jossain määrin toimintaa haluttuun suuntaan.

Ja en kyllä oikein jaksa uskoa, että päätöstä tehdään autokannan sähköistämistä ajatellen. Kyllä tuo vaikuttaa taas yhdeltä tavalta vähentää autoilua Helsingissä ylipäänsä, kun on tiedossa, että ei tuo kanta ei tuosta vielä toviin riittävästi sähköisty.

Joku järkevä taho olisi ajanut tämän päätöksen yhdessä keskustatunnelien kanssa läpi, sallien polttomoottoriautoilla ajon tunneleihin, tunneleissa ja siellä maanalaisiin pysäköintilaitoksiin. Samalla olisi raivattu autoja iso määrä pois maan päältä ja saatu terveellisempää ilmaa kansalaisille sekä keskustasta selvästi viihtyisämmän paikan. Matka-aikoja olisi pystytty vähentämään tietyillä reiteillä selvästi ja samalla vähentää polttoaineen kulutusta ja näin ollen päästöjä per yksittäinen ihminen. Sen sijaan rekat istuu ruuhkissa satamalta ja satamalle ja ne samat autot mitkä voisivat oikaista maan alitse pyörivät joko kehällä tai keskustan liikenteessä.

Kiusaakin olisi tehty enimmäkseen vain omille veronmaksajille, jotka autoa haluavat keskustassa käyttää. Toki noita muutamia seikkoja olisi silti joutunut miettimään, koska ei ihan mene minun oikeustajuuni, jos kaupunki kampittaa työntekoa.
 

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Ei ole yhtään kiinnostanut lukea ehdotuksia, koska ei vaan kiinnosta. Mutta onko tämä taas tuttu keppi ilman porkkanaa? Kuulostaa ihan yhtä tyhmältä ja teennäiseltä rajoitukselta kuin Lönnrotinkadun nastarengaskielto. Edut isossakin mittakaavassa mitättömät, mutta ihan älytön kiusa satunnaisille ihmisille.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös