Niin siis kyllähän se on kaupungin puolesta sanottu ihan ääneen, että strategia on nimenomaan haitata autoilua Helsingissä. Keinoja ovat mm. valo-ohjaus, asukaspysäköinti, pysäköinnin rajoitukset, kaistarajoitukset, hidastetöyssyt ja sen sellaiset. Sama on työllistäjälläni Vantaan kaupungilla esim. Kivistössä: on strateginen päämäärä nimenomaisesti tehdä autoilusta hankalaa ja kallista jotta julkinen liikenne tuntuisi paremmalta vaihtoehdolta. Ja tämä on apinoitu Helsingiltä.
Ymmärrän idean jossain määrin Helsingin keskustassa päivisin, mutten lainkaan ns. esikaupunkialueella ja joku Kivistö menee aivan yli hilseen. Sehän on aivan skutsissa.
Tämä. Itsekin ymmärrän täysin tuon, että autoilua yritetään rajoittaa tietyissä paikoissa. Kaikkialla näin ei voi toimia, koska matka-ajat venyvät tämän jälkeen ihan mahdottomiksi ja siinä kärsii lähinnä ihmisen hyvinvointi, kun matka on ruuhkassa kykkimistä.
Ymmärtäisin tämän kaupungin tyylin toimia, jos siellä oikeasti tällä hetkellä tehtäisiin merkittäviä muutoksia julkiseen liikennöintiin. Toki Jokeriratikka parantaa nykyistä jokerilinjaa varmaan huomattavasti, kun porukka mahtuu kyytiin.
Mutta muuten kaikki pullat on laitettu näihin tunnin juniin ja Pisaraan kiinni. Pisara, jonka kustannuslaskelmasta ei taideta saada vielä 20 vuoteen millään tapaa järkevää. Samalla on unohdettu toinen metrolinja ja nyt haudataan myös nopeasti taas keskustatunneli, jotta kukaan ei vaan autoilisi yhtään enempää. Tuohon tunneliin pitäisi mätkäistä jokseenkin tuntuva läpiajotaksa ruuhka-aikoina ja kas, sen julkisen kulkuneuvon käyttö ei vähenisi järkyttävästi. Sen sijaan kehälle tulisi tilaa, kun osa puottaisi tunnelin läpi Nelostien alkupäähän. Väitän, että aika monen elämänlaatu paranisi moisen tunnelin myötä. Ei vain pelkästään näillä autoilijoilla vaan niillä ihmisillä, jotka asuvat keskustassa ja liikkuvat siellä. Itse en ainakaan koe keskustan ruuhkaisimpia katuja mitenkään viehättävinä paikkoina kävellä. Pakokaasut ja autoista lähtevä melu aiheuttavat lähinnä ärsytystä ja haluan pois mahdollisimman pian.
Vihreiden pyhä usko ja vimma siihen, että, kun tarpeeksi haittaa liikennnöintiä, niin kukaan ei enää käytä ikinä autoa, on yksinkertaisesti täysin utopistinen. Toimisi varmaan jossain pikkukaupungissa, mutta Helsingin kokoisessa kaupungissa jo se pakollinen liikennöinti vaatii aika paljon tilaa kaduilla. Siihen vielä päälle satamat, turistit ja muualta suuntautuva työliikenne. Molempia tulisi kehittää, eikä rampauttaa toista ja odottaa, että valtio maksaa toisen osalta valtaosan piikistä.
Samalla kaupunki vielä ajaa työväkensä asumaan muualle nousevilla asuntojen vuokra- ja myyntihinnoilla. Hyvä toki niille, jotka ehtivät ostaa asuntonsa hyvältä alueelta Helsingistä ennen kuin hinnat lähtivän ihan pilviin. Työkaverin kämpän arvo Lauttasaaressakin on noussut useammalla kymmenellä tuhannella eurolla ilman mitään remontteja. Nykytilanteessa ei saisi edes tarvittavasti lainaa vastaavan asunnon ostamiseen alueelta meidän tuloilla.